Jump to content

Nøyaktighet på Plotter + Sjøkart


Krimart

Recommended Posts

Nå skjønner jeg ikke helt hva som egentlig er problemet her, men formoder Oteren kan forklare dette nærmere siden ha oppgior en link.. siden jeg som en vanlig glad amatør ikke skjønner helt hva intensjonen med linken som Oteren kommer med er...

 

Du har helt rett, Oteren.

Såvidt jeg kjenner til dette, er selve plotterprogramvaren "shareware",

men kartverket som følger med er stjålet fra C-Map og dermed distribuert ulovlig.

Hvem er det som har stjålet og distribuert hva i denne sammenhengen, jeg har kommentert Mulligans påstand om at Cmap ikka lager/har laget navigasjonsprogram... og intet annet.. dermed fremhever jeg dette programmet som etter mitt syn Cmap har gitt ut.... selv om Mulligan etter mitt syn ikke er av den oppfatning at Cmap har hatt noe med dette å gjøre...

 

Like fullt dukket de første versjonene av denne programvaren m/ kartverk opp på midten av1990-tallet.

Uansett, dette kan neppe kalles oppdatert i dag.

Nå er jeg på ingen måte ekspert på dette området slik som Phobe etter mitt syn forsøker å være, men min shareware versjon leser kartene fra 2007 uten noen problemer, men kartene er vel fra "midten av nittitallet" og neppe oppdatert de også da formoder, jeg etter hva jeg kan lese av Phoebe's innlegg her.... ikke vet jeg, jeg er kun en glad amatør uten særlig kompetanse på området... annet enn at jeg har en program som CMap har "signert" på.. som er trådens opphav for mitt vedkommende og som leser filer som er nyere enn fra midten av nittitallet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg på ingen måte ekspert på dette området slik som Phobe etter mitt syn forsøker å være, men min shareware versjon leser kartene fra 2007 uten noen problemer, men kartene er vel fra "midten av nittitallet" og neppe oppdatert de også da formoder, jeg etter hva jeg kan lese av Phoebe's innlegg her....

 

Jeg er heller ikke annet enn en glad amatør, Sydvesten, men endel faktaopplysninger er lett å bringe på banen.

Jeg oppsummerer hva jeg forsøker å si over:

 

1) Dette kartprogrammet innholder opprinnelig lisensiert programvare og er dermed ikke betalt for dersom man bruker "kameratversjonene" som florerer på nettet.

Hva den enkelte gjør ut av dette, er en personlig sak.

 

2) Kartverket er etter dagens standard gammelt. Grafikken er dårlig og du kan oppleve forskyvninger i gradnettet (store unøyaktigheter tilkoblet gps). Om man godtar feil i gradnettet må være opp til den enkelte, men jeg gjør det ikke.

 

3) Det er de gamle kartversjonene fra pre-1993 jeg først og fremst advarer mot.

Gode nok kart er etter mitt skjønn den viktigste basisen i et hvert plotterprogram.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg på ingen måte ekspert på dette området slik som Phobe etter mitt syn forsøker å være, men min shareware versjon leser kartene fra 2007 uten noen problemer, men kartene er vel fra "midten av nittitallet" og neppe oppdatert de også da formoder, jeg etter hva jeg kan lese av Phoebe's innlegg her.... ikke vet jeg, jeg er kun en glad amatør uten særlig kompetanse på området... annet enn at jeg har en program som CMap har "signert" på.. som er trådens opphav for mitt vedkommende og som leser filer som er nyere enn fra midten av nittitallet..

 

Være oppmerksom på følgende:

 

Folk har tidligere blitt anmeldt og straffet for å ha brukt dette piratsystemet som består av et program (cmapecs) + en stor kartdatabase med CM93 kart.

Dette systemet er ikke shareware. Det er stjålet fra C-map, og ulovlig å bruke. Dermed tillater vi heller ikke diskusjoner om bruken av dette systemet her på baatplassen.

 

Ytterligere diskusjon om bruk av cmapecs og den tilhørende CM93 kartdatabasen vil bli moderert.

Link to post
Share on other sites

Zoomingen består av du trykker deg inn på forskjellige kart som f eks

 

1:100 000

1:50 000

1:20000¨

1:15000

 

Da bruker man forskjellige kart som ligger under hverandre.

 

Nix. Utgangspuntet, kartgrunnlaget, er det samme med de feil som er i disse. bruker man et vektorisert kart, så er kartgrunnlaget gjort om til geometriske objekter som endrer størrelse og plassering i forhold til hveransdre når man zommer inn. Dermed ser det tilsynelatende ut som om man har stadig mer nøyaktigere kart, mens man egentlig hele tiden er avhengig av nøyaktighete i kartgrunnalget dvs. de måligner og data som Statens Kartverk har. I tillegg kommer alle avvik fra selve digitaliseringen, visning på skjerm mm.

Link to post
Share on other sites

Nå skjønner jeg ikke helt hva som egentlig er problemet her, men formoder Oteren kan forklare dette nærmere siden ha oppgior en link.. siden jeg som en vanlig glad amatør ikke skjønner helt hva intensjonen med linken som Oteren kommer med er...

 

Det var bare meningen å påpeke at programmet du sa du hadde på pc'en din, ifølge nevnte tråd er et piratprogram. Som bliss X skriver har baatplassen.no en klar policy på dette. Å linke til hvor på nettet en finner dette må jo være et brudd på denne policyen?

Link to post
Share on other sites

Er nok ikke det.

Du velger kart i forskjellig målestokk når du "zoomer" inn eller ut.

 

Ja, men nøyaktigheten på kartene er uansett basert på kartgrunnalget - som er laget for 1:50 000 kartene.

 

Et avvik på 50 m. i grunnlaget er 1 mm. på et 1:50000 -kart mens det blir 5 cm på et 1:1000 kart. Når man zoomer inn er det lett å glemme dette.

 

Er enig i at stort sette stemmer det meget bra, men av og til har jeg sett forholdsvis store avvik.

Link to post
Share on other sites

Bare for å gjøre en ting klart. Moderne sjømålinger er ikke avhengige av en bestemt målestokk. Tidligere var det vanlig å presentere sjømålingsdata i målestokk 1:20000 på det som ble kalt den hydrografiske originalen. Denne inneholdt altfor mye informasjon i forhold til det som var nødvendig for sikker navigasjon. I noen trangere leder og havner kunne den hydrografiske originalen være i enda større målestokk. Det fløt sammen med et stort antall dybdedata bare for å nevne noe. Man fant ut at målestokk 1.50000 gav nok detaljrikdom for bruk til navigasjonskart, med unntak av trange leder og havner der man har havne- og spesialkart.

 

I sjømålingsarbeid i dag nytter man avanserte GPS-navigatorer med lokale referansestasjoner for bedret nøyaktighet sammen med multistråleekkolodd. Et slik ekkolodd sender ikke bare ut en, men flere stråler i vifteform som gir meget god og effektiv oppmåling av sjøbunnen. En del av norskekysten er nymålt for at man skal kunne navigere med tilstrekkelig sikkerhet med elektroniske sjøkart. For flere steder på kysten var kartgrunnlaget for unøyktig til at man kunne presentere GPS-posisjon direkte i et elektronisk kart, spesielt på Sørlandet og noen steder i Nord-Norge. Her kunne det være feil på flere hundre meter.

 

Her er status på ENC(Electronic Navigational Chart) for norskekysten:

 

Status forsert kartlegging

Link to post
Share on other sites

Navionics begynte å ta i bruk det elektroniske materialet i 2005, da de inngikk avtale med Sjøkartverket.

 

 

Formal Agreement with Norwegian Hydrographic Service for S57 Data

 

Navionics and the Norwegian Hydrographic Service (NHS) recently finalized an agreement for the production of electronic marine charts in Navionics proprietary format using NHS S57 official digital chart data. This agreement was achieved thanks to the joint efforts of the Norwegian Hydrographic Service, Navionics and Belamarin.

 

The S57 data provided by the NHS is based on their most recent surveys and is the basis for the Norwegian paper chart production and updates. The use of S57 data, in conjunction with data from digitized paper charts where S57 is not available, provides the best quality data for Navionics cartography.

 

 

Link to post
Share on other sites

Er det en realitet at kysten nå er målt opp så omfattende som vist på denne oversikten? Det vil jo i så fall si at S57e3 kartdatabasen bør være tilgjengelig fra alle kartbrikke produsentene inneværende vår (C-map, Bluechart og Navionics)?

Dette er vel "bare" digitaliseringen og den sr ut for å dekke kysten ganske langt nordover.

 

Når det gjelder ny oppmåling eller nytt kart og dato for første gang kartet var utgitt, finner vi dette i "etterretninger for sjøfarende". Her er linken til Efs 2008. Under menyen "Oversikt pr. kart" finner man dato for første gang kartet er utgitt. Denne oversikten viser at det minker på de gamle kartene.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Er det en realitet at kysten nå er målt opp så omfattende som vist på denne oversikten? Det vil jo i så fall si at S57e3 kartdatabasen bør være tilgjengelig fra alle kartbrikke produsentene inneværende vår (C-map, Bluechart og Navionics)?

 

 

Dette er vel "bare" digitaliseringen og den sr ut for å dekke kysten ganske langt nordover.

 

Når det gjelder ny oppmåling eller nytt kart og dato for første gang kartet var utgitt, finner vi dette i "etterretninger for sjøfarende". Her er linken til Efs 2008. Under menyen "Oversikt pr. kart" finner man dato for første gang kartet er utgitt. Denne oversikten viser at det minker på de gamle kartene.

:seeya:

 

Elektroniske sjøkart(ENC) for Norskekysten er tilgjengelige og utgitt i henhold til oversikten som jeg linket til. Dette er offisiell informasjon fra Statens Kartverk, Sjøkartverket. Her er linken.

 

For mer informasjon kan du lese på PRIMAR.

 

Dette er offisielt godkjente elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC) som kan brukes i ECDIS.

Link to post
Share on other sites

Prøv søkefunksjonen. Der er mye info om forskjellige plottere. Desuten, når du stiller spørsmålet slik du gjør, uten noen som helst presisering av behov, budsjett, båttype etc, da kan du ikke vente noen særlig respons. Det er ikke så mange her som er synske.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...