function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

ny båt, GH 11 LS :D


Noflow

Recommended Posts

jeg gidder å ha turteller for jeg mener det er like viktig som knopmåler... egentlig så trenger man ingen av delene men jeg vil ha det, så jeg kjøper det!

men er jo kjekt å ha, finner mye fortere ut hvis det er noe som kommer til å gå galt og muligens, eller når man skal ha ny propell er det lurt å vite turtallet!

 

 

Til å bytte propell og for å teste ut ja.. da skjønner jeg :-)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

jeg gidder å ha turteller for jeg mener det er like viktig som knopmåler...

Enig dal-z :yesnod: Jeg synes turteller er spesielt kjekt i den lille speedbåten da propellen jeg har på den er litt lett når jeg er alene ombord (kan bli for høyt turtall om man ikke er forsiktig), akkurat passe med 2 til 3 personer ombord og litt tung med 4 til 5 ombord. På Skibsplast 655'en har jeg nok ikke hatt fullt så mye bruk for turtellern da turtall og fart ikke er fullt så lastavhengig på den litt større båten som på den lille 14" speedbåten.

 

Knopmåler er best i form av GPS er min erfaring da jeg har sett til dels store avvik på "tradisjonelle" knopmålere. Har fremdeles til gode å se EN eneste knopmåler som måler riktig fart (de jeg har prøvd viser alle til dels mye for høy fart) og da har jeg prøvd både trykklogger og de med magnetisk løpehjul. De 4 knopmålerene av 3 ulike fabrikat (Faria, Humminbird og 2 X Suzuki) jeg har testet viste alle i området fra drøyt 3 knop og helt opp til 7 knop for mye med 30 knop på to uavhengige GPS'er som "referanseinstrument". Ingen strøm av betydning på stedet (<0,5 knop). Dette er altså måleavvik på fra drøye 10 % til over 20 % og har rom for flere skryteknop :lol:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Knopmåler er best i form av GPS er min erfaring da jeg har sett til dels store avvik på "tradisjonelle" knopmålere. Har fremdeles til gode å se EN eneste knopmåler som måler riktig fart (de jeg har prøvd viser alle til dels mye for høy fart) og da har jeg prøvd både trykklogger og de med magnetisk løpehjul.

 

Ja har sett endel rart når det gjelder fartsmålere. Men trykkloggen på min Yamaha F115 er forbausende nøyaktig, oftest innen 0,5-1 knop forskjell der det ikke er heftig strøm.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

men er det noen som vet hvordan teleflex instrumentene funker da?

Om det er Teleflex, VDO, Faria, Wema etc spiller vel ikke så veldig stor rolle, selv om det nok er en del oppfatninger om hvem som holder best kvalitet osv. Måling av turtall er vel i de fleste tilfeller en telling av antall pulser pr. omdreining av motoren og målenøyaktigheten er derfor ikke avhengig av presisjonen i eksempelvis en trykkgiver i tillegg til nøyaktigheten i selve viserinstrumentet. Min erfaring er i alle fall at måleavvikene sjeldnere er stor i turtellere i forhold til i knopmålere.

Link to post
Share on other sites

Det jeg har sett på Yamaha, Yasaki og Faria instrumenter er at det som ruster er festeskruene bakpå, her ser det ut til at alle bruker billigste sort "gørrjern"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det du sér av instrumentet er som regel godt korrosjonsbeskyttet. I tillegg er de fleste instrumenthusene i plast. Men selve festeklaven og mutterne til denne er ofte utført i el-zinket materiale, og vil etter noen år begynne å korrodere i saltrikt miljø.

 

I en åpen båt er etter min mening solen en verre fiende, :cool: da denne gjør blanke flater og overflatebehandlinger matte ganke raskt. Her er det selvfølgelig kvalitetsforskjeller ute å går, men å skjerme mot sol hvis båten ligger ute 3-4 mnd i året kan være lurt...

 

- Og husk gode elektriske forbindelser - god kvalitet på kabel, klemmer ----og arbeid :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

da var alle ting ankommet!

 

sender brev for å omregistrere båten, både i småbåtregisteret og i securmark, har forsikret båt henger og motor. så det meste er gjort nå. har fått meg ett fyllekort på bunker oil og! så nå mangler bare sommer... og båten, som forøvrig står på en sentral i bergen og venter på en bil som skal opp og som har plass.

Link to post
Share on other sites

Tpper at du ikke tenker på annet! :cool::lol: Ikke forhast deg med de tingene du skal gjøre med den nå da; ta deg tid til å tenke ting nøye igjennom før du begynner å montere.... :smiley:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Men nå har det da iallefall gått to timer :confused:

 

:wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

jammen... ehh... jeg går jo ikke inn og setter meg foran pcen når jeg har kjøpt ny båt... ble jo ute å styra, jeg og en kompis... det var så vidt jeg fikk plass i garasja, måtte sette den på skrå for å lukke porten :wink:

 

men her kommer bildene!!

 

dsc01471.jpg

 

dsc01474.jpg

 

dsc01480.jpg

 

dsc01473.jpg

 

blir dere fornøyd nå? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ser bra ut dette :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...