Jump to content

shakespeare 16 prosjekt tips/råd?


espenjohan

Recommended Posts

har en shakespeare 16 som eg har begynt å pusse på, planen er å få lakkert den å få dn klar til sommerens sesong, mangler også motor så tar gjerne i mot tips om ka motor som egne seg bra til denne båten. lakk er ikkje heilt bestemt ennå, men tenker på en kombinasjon av blå og hvit, blir gla for inspill og ideer her og :wink:

Link to post
Share on other sites

Ta bilder fra nå av og til han er ferdig da, og post her. Så blir det mere morro å følge med fremdriften.

 

Men om han har små sår og hakk, så må nå det utbedres. Arbeidsmetode blir alt ettersom hvordan sår og hvor store de er.

Grunnarbeide må jo være 100% for at lakken skal bli perfekt og at du skal få en topp finish.

Link to post
Share on other sites

ja ska prøva å få til det. har vinterferie denne uken så blir nok en del pussing og sparkling då forhåpentlingvis, har ein del sår og hakk så er en del som må fylles, fikk tips av en lakkerer at eg skulle bruke en sprayboks å legge på litt etterhvert som eg hadde pusst for å se at det ble skikkeligt glatt slik at lakken hadde et bra utgangspunkt... har 2 ideer om lakk, hvit over fenderlist og en fin blåfarge på det første "boret" under fernderlista og hvit på resten under der igjen, eventuelt blå i front og en stilig bryting til hvit enten oppå dekk eller rett ved vindskjermen og svart hvit racing flag bak, mn dette blir nok veldig vanskeligt å få til... noen som har andre forslag?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er på 16 foteren, men på 14,5 foteren er det støpt inn en tredrager langsetter kjølen som har lett for å bli vasstrukken og råtten når båten blir noen år. Kan jo være en ide og sjekke tilstand på den, de blir liksom litt myke i skroget uten avstivning. Det er ikke noe stor jobb å bytte den heller. Husker ikke om det var finer eller heltre (begynner å bli noen år siden). Ellers er jo Shakespeare artige båter da, litt tunge så de trenger litt motor.

Link to post
Share on other sites

http://people.dsv.su.se/~klas/Boats/home.html

 

Minst 35 HK ... og opp til 125 hvis du vil skremme passasjerene ombord ....

 

Tradisjonellt to-farget med hvitt skrog, men helt Ferarri Rød kan jo også være kult ...

 

15_6__Sportsman.gif

 

Starfire15_6__.gif

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Den 16 foter`n burde gå perfekt med en 90 hk. Regner med at den kan sammenlignes sånn sett med min gamle Glastron GT150. Tett opp i mot 50 knop maksfart, og full kontroll ved vannskikjøring o.l.

Syntes det første forslaget ditt på dekorvalg hørtes klassisk og fint ut jeg! Legg inn et bilde av båten i et tegneprogram ("paintshop pro" e.l.) og lek deg litt med farger....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er på 16 foteren, men på 14,5 foteren er det støpt inn en tredrager langsetter kjølen som har lett for å bli vasstrukken og råtten når båten blir noen år. Kan jo være en ide og sjekke tilstand på den, de blir liksom litt myke i skroget uten avstivning. Det er ikke noe stor jobb å bytte den heller. Husker ikke om det var finer eller heltre (begynner å bli noen år siden). Ellers er jo Shakespeare artige båter da, litt tunge så de trenger litt motor.

 

trur d kan stemme at d e någe sånt... e litt usikker siden interiøret ennå e på mn begynte å ta dette av i kveld, men e i hvertfall instøpt ein del tre rundt om i båten ellers og framme under dekk der som den flate dørken slutter ser det ut som d ligge någen ender av noe treverk. han som hadde båten før meg har lagt ein merkelige løysning med festing på alle sidepaneler samt gulv så trur dette komme t å ta litt tid å få av... mn skal sjekke dette opp så snart eg får av alt som skal til for å se det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Glemte å si at så vidt jeg husker, så gikk 16 foteren veldig bra med den slanke 50-55 hesteren til Yamaha, som var ganske lett .. (Var den tre sylindret muligens?)

 

møje muligt d kan stemme, vet du ca kor mange knop det e snakk om? håpte eg sko få dn t å passera 40 knop samt den skal kunne dra bra sjøl med 3-5 personer...

Link to post
Share on other sites

Den 16 foter`n burde gå perfekt med en 90 hk. Regner med at den kan sammenlignes sånn sett med min gamle Glastron GT150. Tett opp i mot 50 knop maksfart, og full kontroll ved vannskikjøring o.l.

Syntes det første forslaget ditt på dekorvalg hørtes klassisk og fint ut jeg! Legg inn et bilde av båten i et tegneprogram ("paintshop pro" e.l.) og lek deg litt med farger....

 

her e et bilde av motoren som sto på når eg kjøpte dn, 85 mod mariner 90hk. vet ikkje sikkert kor fort an gikk med denne mn han som hadde dn før meinte ca 35-40 knop pga for liten vridning på propellen, mn han meinte dn drog like bra med ein som med 5 og hadde ingen problem med å dra vannski... har sjøl tro på d første aleternativet kan bli fint og virke litt mer orginalt, d andra valge mitt blir jerne ein smule overdreve og vanskelig å få til. har desverre liten peiling på sånne program så trur ikje eg greie å få det til....

dsc00007.jpg

Link to post
Share on other sites

Var det noe slikt: https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11424/dsc00414.jpg du tenkte deg med fargevalg? Synes personlig dette er meget pent (kansje derfor jeg lakka båten sånn og :wink::wink: ) så lenge båten har klare linjer som skiller det blå og hvite....

 

det var någe sånt eg tenkte ja men muligens ein litt lysare/skarpare blåfarge. ja har ganske fine linjer som vil skille dette ganske bra :smiley:

Link to post
Share on other sites

det visste jeg ikke, trodde alle Mercury motorer hadde topplokk. I det hele tatt har jeg aldri hørt om noe 2-takt monoblokk før.

 

det har ikkje denne (dessverre) :sad: trudde sjøl den hadde topplokk mn blei skuffa når me fant ut at det me trudde var det bare var et kjøle deksel....:P

Link to post
Share on other sites

legge ut någen bilder av koss båten ser ut i dag.

 

dscf1374.jpg

 

dscf1378.jpg

 

dscf1379.jpg

 

dscf1380.jpg

 

dscf1384.jpg

"taket" under dekk

dscf1385.jpg

 

dscf1386.jpg

sofaen som sto framme, lagt av forrige eier

dscf1387.jpg

sidetrekk lagt av forrige eier, festet med vognskruer og låsemutter som gjør det vanskeligt å få av...

dscf1388.jpg

 

dscf1390.jpg

 

dscf1391.jpg

 

dscf1392.jpg

 

dscf1393.jpg

topcoaten som rett å slett har løsna...

Redigert av espenjohan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ser ut til å bli bra når du går så grundig tilverks. Artig at du legger opp bilder underveis. Spennende å følge med på.

Har litt info om båten din hvis det er interessant:

Den båten du har tror jeg er en Wave rider Summersport (Samme som Shakespeare, men bygd på 80 tallet (Shakespeare gikk konkurs i 1980. Wave Rider tok over produksjonen og endret litt på noen av modellene).

Summersporten har målene 15,9 fot / 4,72 m lengde og 1,88 m bredde. DEn veier 275 kg og beregnet for motorer mellom 50 og 110 hk står det i brosjyren jeg har liggende (Kan scanne den inn til deg hvis du ønsker det). Båten har samme målene som Shakespeare Shadow (inboard motor). Etter det jeg vet så er det kun Shakespeare Shadow og Wave Rider Summersport som har det karakteristiske "hakket" foran på dekket slik at vannet på dekket kan renne ut og at dekket er felt inn på midten. På de andre Shakespearene så er midtfeltet forhøyet. Lykke til med oppussingen. Hilsen morgull

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Den båten du har tror jeg er en Wave rider Summersport

okai ja såvidt eg og fant ut så hette dn summer sport men visste ikkje d wave rider... ja hadde vert kjekt viss du hadde hatt sjangs t å gjort d. har og hørt at innfellingen skal skal ha ei pute som skal vere skrudd fast der, har sitt et par bilder med båten med den puta på dekk men e litt i tvil om eg skal lage ei sånn pute å ha der eller bare la d vere. e og litt i tvil om dette hakke som skal få vannet til å renne av e effektivt i og med at båten blir veldig baktung, har ikkje sitt min på sjøen men tatt i betraktning koss den var malt med antipest som eg går ut i fra er etter hvor vannet går når den ligger på sjøen så vil den komme langt ned bak så har en følelse av at vannet på dekk heller vill renne mot vindskjermen...

Link to post
Share on other sites

har begynt å sparkle å pusse litt i kvell, har ikkje fått tatt bilder av dette men tenkte å få lagt ut någen i morgen... har tenkte litt på om eg skal ha bunnstoff eller bare ha lakk og under båten... e d någen som vett om det ennå går ann å få tak i orginalt interiør til disse båtane eller om det finns folk som kan lage dette som blir likt det orginale? takk for alle positive tilbakemeldinger :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...