Jump to content

VIKTIG: båtførerprøven i morgen!

Grizzly

Recommended Posts

Jeg sitter å gjør en del oppaver, men blir litt forvirra av denne stedangivelsen:

Ta kopi av kartet for å løse dette spørsmålet. Hva blir kompaskursen når du skal seile fra N 59º 10’ 50, Ø 005º 37’ 40 og til posisjon N 59º 15’, 8, Ø 005º 36’ 7? Bruk kartets misvisning og deviasjon -6. Bruk 2009 som seilingsår.

Hva er det de egentlig mener her? grader og minutter og sekunder (59º 10’ 50´´), eller grader og minutter (59º 10,50').

Hva blir i såfall de to siste? er det ,8minutter eller 8 sekunder? er det ,7minutter eller 7 sekunder?

Hvordan oppgis posisjonen på prøven? Håper det er mer konkret enn dette...

Du kan enten grue deg noe veldig til båtførerprøven, eller du kan være kynisk...(som meg)

Det er lovlig med 10 feil (80% riktig av 50 spørsmål).

Prøven er multipel choice med 3 alternativer. Ett alternativ er gjerne helt på trynet. Hvis du klarer å gjette riktig av de to gjenværende alternativene halvparten av gangene, kan du teoretisk være usikker på korrekt svar på rundt 20 spørsmål og fortsatt klare det.

I tillegg ønsker sensor at så mange som mulig av sine elever klarer prøven da noe annet er særdeles dårlig reklame foran neste kurs.

Så bare legg deg å sov du, dette går greit :cool:

Nå kommer "obligatorisk båtførerprøve"-mafia'n til å gå i fistel :lol:

Hilsen Honduras, som har bestått prøven, men ikke er så god i navigering :wink:

I Norge oppgis det skjelden i sekunder, derfor er jeg rimelig sikker på at alle posisjoner oppgis i minutter med desimal på din prøve.

Altså N 59º 15´, 8 er 59 grader og 15,8 minutter. Litt merkelig skrivemåte, jeg ville ha skrevet N 59º 15,8´ isteden. Når jeg tok D5L eksamen, så var alt utelukkende på grader/minutt med desimal format. (Altså ingen sekunder). Og ser du ikke ´´ kan du være rimelig trygg på at det kun er minutter med desimal.

Edited by Larspo (see edit history)

I maritim navigasjon har man stort sett forlatt sekundene i posisjonsangivelse.

Det aktuelle eksemplet er helt entydig og man oppgir posisjonene som Grader / Minutter / Desimalminutter. Det er flott at du er opptatt av et godt resultat til prøven, men du trenger ikke gjøre det verre en nødvendig.

Lykke til :sailing::sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Takker så mye. Jeg regnet med at det var minutter med desimal. Det passer jo også best til kartene (hvor minutene er delt opp i tideler). Jeg er vel ikke så opptatt av å gjøre det best mulig. Er mest opptatt av å stå, men samtidig er det jo også gøy å lære seg dette.

Prøven er multipel choice med 3 alternativer. Ett alternativ er gjerne helt på trynet. Hvis du klarer å gjette riktig av de to gjenværende alternativene halvparten av gangene, kan du teoretisk være usikker på korrekt svar på rundt 20 spørsmål og fortsatt klare det.

I tillegg ønsker sensor at så mange som mulig av sine elever klarer prøven da noe annet er særdeles dårlig reklame foran neste kurs.

De prøvene jeg retter har mange spørsmål med 4 alternativer, da er det straks litt verre å gjette riktig.

Ellers står det klart og tydelig i sensorveiledningen at man ikke har anledning til å eksaminere egne elever, så hvis sensoren tenker på reklame for neste kurs er det noe som ikke stemmer helt i måten han driver butikk.

.... Jeg er vel ikke så opptatt av å gjøre det best mulig. Er mest opptatt av å stå, men samtidig er det jo også gøy å lære seg dette.

Ja visst er det gøy å holde på med dette :sailing::sailing:

Her i Baatskolen POSEIDON sensurerte vi like før helgen besvarelsene fra et kurs med ca 70 deltagere: alle bestod, to hadde sogar null feil og det er sjeldent! Snittet kom på 3,96 som er meget bra for en så stor gruppe - man har tross alt lov til å ha 10 feil hvis man er på jakt etter "kanten" . . . .

De prøvene jeg retter har mange spørsmål med 4 alternativer, da er det straks litt verre å gjette riktig.

Ja, nå er det noen år siden jeg tok "båtførerlappen", men har det virkelig blitt slik at det er 4 alternativer på et riktig svar. Du sier at det da kan være litt verre "å gjette riktig".? Hvis det ikke er en gjettekonkurranse man har lagt opp til , burde det holde med 2 alternativer. Ett som er riktig og ett som er galt. Ser ut for meg som man ønsker å få den enkelte til å begynne å tvile på sine kunnskaper. Noe av det samme har man vedrørende sertifikat for motorvogn. :nonod:

Man kunne jo lagt opp til bare 2 alternativer, men da måtte man strammet inn tilsvarende på hvor mange feil man tillater, da tipping plutselig blir langt mer effektivt. Dagens prøver har noen spørsmål med 3 alternativer og noen med 5, men det virker som man prøver å lage de fleste spørsmål slik at de åpner for 4 alternativer.

Det er til enhver tid flere parallelle varianter av båtførerprøvene i bruk.

Antallet svaralternativer varierer i området 2 - 6 og i tillegg har man noen spørsmål hvor riktig svar finnes ved å sette inn et tall - da har man i teorien et uendelig antall muligheter.

Selv synes jeg antallet svaralternativer er hjertelig uinteressant. Det som betyr noe er at kan man stoffet så går det veldig greit å svare rett på de aller fleste - og kan man ikke stoffet så skal man vel heller ikke ha båtførerbeviset . . . . . ?

Man kunne jo lagt opp til bare 2 alternativer, men da måtte man strammet inn tilsvarende på hvor mange feil man tillater, da tipping plutselig blir langt mer effektivt. Dagens prøver har noen spørsmål med 3 alternativer og noen med 5, men det virker som man prøver å lage de fleste spørsmål slik at de åpner for 4 alternativer.

Som du sier har noen spørsmål fra 3 til 5 alternativer. Når alternativene ligger så tett opptil det korrekte svaret , kan man kanskje begynne å kalle det "bondefangeri". :confused:

Eksamen ble gjennomført med god margin. Har intrykk av at selve båtførerprøven er mindre forvirrende enn diverse testeksamner som ligger ute på nett. Jeg brukte Båtførerprøven på nett for å teste meg selv. Jeg hadde absolutt nytte av den og kan anbefale den, men enkelte spørsmål var forvirrende (da alternativene var så og si like) og litt slurv på enkelte spørsmål (to like oppgaver med forskjellig svar, samt slurv med posisjonsangivelse). Mulig posisjonsangivelsen skulle være slik, for at man skulle tenke seg om hva som skal være det riktige.

Et eks på en merkelig oppgave:

Hva oppnår man med å benytte et lodd som vist på illustrasjonen?

Illustrasjonen viser en daumann på et ankertau

*Holde dreggtauet nede slik at andre båter ikke får det i propellen.

*Bedre angrepsvinkelen på dreggen.

*Bedre angrepsvinkelen på dreggen slik at en lettere dregg får bedre virkning.

*Benyttes ved fiske slik at fisken ikke blir skremt av dreggen.

Jeg svarte Bedre angrepsvinkelen på dreggen.

Hva ville du svart?

Nå er det ikke noe problem, da selve båtførerprøven virker mer gjennomarbeidet. Og kan som nevnt over, anbefale Båtførerprøven på nett da det er en grei måte å finne ut hva man eventuelt ikke kan.

Svaret ar: Bedre angrepsvinkelen på dreggen slik at en lettere dregg får bedre virkning.

Dette er forsåvidt helt riktig, da kreftene på ankeret går mer langs bunnen. Men dette gjelder ikke bare for lette dregger/ankre. Om dreggen er tung eller lett så vil den få bedre angrepsvinkel.

Nok om det. Var artig og lese til prøven. Kunne mye fra før, men føler så absolutt at jeg har lært mye nyttig.

Det er flott når man virkeilg føler at man har lært noe nytt! :yesnod: Tror kanskje jeg også skal ta båtførerprøven til våren eller sommeren... :rolleyes: Er det noen som vet om man må søke en spesiell plass for å få tatt den, eller om man bestemmer selv når man vil ta den?? :flag: Grattis forresten! :wink:

• 1 month later...

Jeg er enig i noen av spørsmålene er litt "dumme", og burde vært fjernet. Jeg lurer egentlig på om de som har formet spørsmålene i det hele tsatt har vært i båt, ellet om det er skrivebordsbyråkrater i Sjøfartsdirektoratet eller dens konsulenter som står bak som utelukkende har plukket ut stoff fra en lærebok. Tullete svaralternativer bør heller ikke forekomme. "Flytevest i samme farge som båten"?

Dagens prøve er i høy grad moden for revisjon. Mest sannsynlig kommer den i revidert utgave dersom den blir obligatorisk til neste år.

Dersom byråkratene fortsatt skal være entreprenører, kommer kanskje dette spørsmålet i denreviderte utgaven?

" Hva er "vindøyet"?

Ett av svaralternativene kunne vært: " det øyet du bruker når du peiler vindretningen".

Men, til trådstarter: Det brukes nå utelukkende grader og minutter, og minutter da i form av desimaler.

Selv om dagens prøve er under revisjon og selv om prøven ikke er obligatorisk ennå, ville jeg ønsket at alle som ferdes på sjøen kunne minst ha tilsvarende kunnskaper som bestått prøve tilsier.