Jump to content

Lanterne føring


eysteind

Recommended Posts

Her ligger en link til sjøveisreglene. Les og lær.

 

Lanterneføring

Alle fartøy skal føre lanterner fra solnedgang til soloppgang. Krav om lanterneføring gjelder også vannscooter og seilbrett. Hvilke lanterner din båt skal føre, finner du: http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/

 

En ankerlanterne er en rundtlysende hvit som normalt er plassert helt på topp slik at det ikke er gjenstander som bryter lysstrålen. Akterlanternen lyser hvitt kun bakover under fart mens topplanternen brukes normalt under stilleligge (ankring) på åpent vann.

 

I tillegg finnes det  gjerne på større båter et stort utvalg av forskjellige lys og kombinasjoner rundt dette. Skal du drive med nattnavigering bør du ha kjennskap til dette før du starter opp.

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Hvis du går inn på den linken som er angitt ovenfor, og går til Regel 23, så finner du nærmere forklart av hva din båt behøver av lanterner.

 

Uten at jeg kjenner hverken båtens størrelse eller andre forhold, så vil jeg på det sterkeste anbefale at du spanderer sidelanterner og i tillegg topplanterne og akterlanterne.

 

Topplanternen er nødvendig av flere grunner, både at det er den som lyser sterkest og lengst forover  -  og at det er den som forteller omgivelsene at du er ute med et motorfartøy. Uten topplanterne gir du deg ut for å være en seiler.

 

Akterlanternen er meget viktig, ettersom at når andre fartøyer innhenter deg   -   da er det bare akterlanternen de kan se, og det er den som forteller dem at de har vikeplikt for deg.

 

Ankerlanternen er en helt annen sak, og den skal bare brukes når du ligger oppankret om natten på et sted hvor der er ferdsel av andre fartøyer.

 

Hvis du ellers har lanternespørsmål så bare kom med dem, jeg skal gjøre mitt beste for å gi fornuftige svar.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Akterlanternen er viktig. Absolutt. Men en rundtlysene topplanterne gjør helt klart nytten. Et fartøy som kommer mot deg bakfra, har ingen mulighet til å skille mellom en topplanterne og en egen akterlanterne. Så lenge det er lov å kun ha en rundtlysende topplanterne, så nøy deg med det. Topplanternen fungerer også som ankerlanterne. Det innebærer at 3 lanterner gir en fullgod og en lovlig løsning. (hvis båten din er kortere enn 12m)

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

En aldri så liten supplerende/korrigerende opplysning til Lotus' innlegg. Jeg får et inntrykk av at det surres litt med begrepene når det vises til f.eks "rundtlysende topplanterne". En topplanterne har nemlig en lysvinkel på 225 grader, mens ankerlanternen er rundtlysende dvs 360 grader.

 

Definisjonene er helt presise i Sjøveisreglene:

 

Regel 21. Definisjoner

a) "Topplanterne" betyr en lanterne med hvitt lys plassert i fartøyets senterlinje og som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 225 grader og slik anbrakt at den lyser fra rett forover til 22,5 grader aktenfor tvers på hver side av fartøyet.

 

b) "Sidelanterner" betyr en lanterne med grønt lys om styrbord og en lanterne med rødt lys om babord og som begge viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 112,5 grader og slik anbrakt at de lyser fra rett forover til 22,5 grader aktenfor tvers på de respektive sider. På et fartøy på mindre enn 20 meters lengde kan sidelanternene kombineres i en lanterne som blir ført i fartøyets senterlinje.

 

c) "Akterlanterne" betyr en lanterne med hvitt lys plassert så nær ved akterenden som det lar seg gjøre og som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 135 grader og slik anbrakt at den lyser 67,5 grader på hver side av fartøyet fra rett akterover.

 

d) "Slepelanterne" betyr en lanterne med gult lys og som har samme særkjenne som den "akterlanterne" som er definert i punkt © i denne regel.

 

e) "Rundtlysende lanterne" betyr en lanterne som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 360 grader.

 

f) "Blinkende lanterne" betyr en lanterne med et lys som blinker med regelmessige mellomrom minst 120 ganger i minuttet.

 

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Akterlanternen er viktig. Absolutt. Men en rundtlysene topplanterne gjør helt klart nytten. Et fartøy som kommer mot deg bakfra, har ingen mulighet til å skille mellom en topplanterne og en egen akterlanterne. Så lenge det er lov å kun ha en rundtlysende topplanterne, så nøy deg med det. Topplanternen fungerer også som ankerlanterne. Det innebærer at 3 lanterner gir en fullgod og en lovlig løsning. (hvis båten din er kortere enn 12m)

For ordens skyld slik at seilerne ikke misforstår dette: Er man under seil og fører lanterner, skal man føre sidelanterner og akterlanterne uansett båtstørrelse. En seilbåt for motor skal i tillegg føre hvit topplanterne som viser forover. :wink:
Link to post
Share on other sites

For motorbåter under 12 meter er en hvit rundtlysende 360 graders lanterne definert som topplanterne.  Den samme lanternen er også definert som ankerlandterne, alt avhengig av situasjonen. Som topplanterne skal den ikke ha lysvinkel 225 grader som en vanlig topplanterne, men 360 grader. ( gitt av regel nr. 23 c) (i) )

 

Setter man i ettertid på en akterlanterne, må man samtidig gjøre 2 ting.

1. Koble opp en ny 225 graders topplanterne.

2. La den gamle 360 graders topplanternen bli koblet om til å være en ankerlanterne.

 

For båter under 12 meter kan man da velge å ha 3 lanterner; sidelanterner og en midstilt 360 graders lanterne.

Eller:

Sidelanterner, 360 graders ankerlanterne, 225 graders topplanterne og 135 graders akterlanterne.

 

Man kan derfor utmerket ha en "rundtlysende topplanterne".  Det letter monteringen, gir et mindre strømforbruk og en lavere kostnad. I tillegg spiller det ikke lenger noen rolle at gummibåten dekker hele akterspeilet. Her er ingen akterlanterne å skygge for.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Beklager pirket Lotus,

 

Men jeg klarer ikke å lese ut av reglene at der finnes "rundtlysende topplanterne".....

 

En TOPPlanterne har en lysvinkel på 225 grader og en RUNDTLYSENDE lanterne lyser som navnet sier 360 grader.

 

At man på mindre fartøyer kan bruke en enkel rundtlysende lanterne fremgår tydelig av reglene, men det gjør ikke den lanternen hverken til topplanterne eller akterlanteren eller begge deler   -   den rundtlysende lanternen er fortsatt en rundtlysende lanterne. Ref. definisjonene i Regel 21.

 

Et annet forhold som skiller disse to lanternene er plasseringen:

 

Reglenes egne ord:

 

Sitat:

 

a) "Topplanterne" betyr en lanterne med hvitt lys plassert i fartøyets senterlinje og som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 225 grader og slik anbrakt at den lyser fra rett forover til 22,5 grader aktenfor tvers på hver side av fartøyet.

 

c) "Akterlanterne" betyr en lanterne med hvitt lys plassert så nær ved akterenden som det lar seg gjøre og som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 135 grader og slik anbrakt at den lyser 67,5 grader på hver side av fartøyet fra rett akterover.

 

Sitat slutt.

 

Akterlanternen skal som man ser plasseres "så nær akterenden som det lar seg gjøre"   -   og ingen kan vel mene at dette er riktig plassering av en eventuell topplanterne?

 

Men som sagt; jeg er klar over at dette er pirk   -   og at det gjøres langt større blundere med lanterner enn å kombinere de to blanke.

 

Tenk for eksempel på alle de motoriserte seilbåter som går med motor UTEN topplanterne. De gir seg dermed ut for å være seilbåt   -   med den "tilsnikelse" i vikepliktsreglene som dette innebærer. Hvis vi skal drive "voksenopplæring" i lanterneføring, så kunne dette være et viktigere tema å prioritere.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Lotus har helt rett!

Jeg har nylig skiftet ut mine gamle lanterner (SB, BB, Topp, akter) med SB, BB og en 360 gr topplanterne. Før monteringen sjekket jeg med bl. a. Redningsselskapet og Politiets sjøtjeneste og fikk bekreftet følgende: En 360 gr topplanterne kan erstatte en "vanlig" topplanterne + akterlanterne på båter mindere enn 12 meter.

 

Reglene sier også at denne 360 gr topplanternen skal monteres minimum 1 meter høyere enn sidelanternene.

Link to post
Share on other sites

Vanligvis har jeg ingen problemer med å uttrykke meg klart og tydelig, men her sliter jeg visst med å få noen til å lese hva jeg virkelig skriver. Men som den tålmodige mann jeg er, gjør jeg et nytt forsøk ;-))

 

Mitt poeng er at en TOPPlanterne ikke er rundtlysende. At topplanternen (og samtidig akterlanternen) kan ERSTATTES av en rundtlysende lanterne   -   det er en helt annen sak.

 

At Redningsselskapet og Politiets sjøtjeneste går god for denne "estatningen" har jeg heller ikke noe problem med. Det er en praktisk norsk tilpasning, som absolutt kan være fornuftig nok   -   men det forandrer ikke på definisjonene i de internasjonale sjøveisreglene.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon du har rett. En rundtlysene lanterne er pr. definisjon ingen topplanterne. Jeg kalte den bare for topplanterne når den erstatter en topplanterne og fungerer som en topplanterne, men det er like fullt fremdeles en rundtlysene 360 graders lanterne og ingen topplanterne.

 

Men lov er det, så der har jeg ikke sagt noe feil og agun har ikke gjort noe feil.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Joda, rundtlysende lanterne er lov å bruke istedet for akterlanterne og topplanterne. Men om det er særlig praktisk, se det er en annen sak. I feks. en skjærgårdsjeep vil en slik lanterne monteres enten:

1. på kort lantenemast akter

2. på bøylen over vindskjermen

 

Montasje nr. 1 fører til at alle flater innvendig i båten blir opplyst med redusert nattsyn som resultat. Montasje nr. 2 sender lys rett i synet på føreren og fører til total blending.

Jeg sverger til akterlanterne og avskjermet topplantene slik at båten ikke fanger strølys og er i gang med å montere dette på min 17 fots With skjærgårdsjeep.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

En fordel med kombinert topp- og akterlanterne er at man kan kan vippe opp jolla bakpå badeplattformen uten at man dekker til akterlanternen. Det er mange som kjører rundt med akterlanterne som lyser inni jolla...........

 

Men den enkelte får selvsagt selv vurdere hva som er mest hensiktsmessig.

 

By the way - er det noen minstekrav til effekt (watt) på pærene?

Link to post
Share on other sites

Lanternene oppgis ikke i watt, men i "lysvidde", altså hvor mange nautiske mil de er synlige i klart mørke. Lysvidden avhenger minst like meget av plast/glass/sliping som av wattstyrke.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Siden jeg driver aktivt med kurs for Båtførerprøven  -  hvor lanterner ofte er et tema  -  så hadde det vært greit å kunne vise til en hjemmel for å bruke den kombinerte topp&akter som dere reklamerer for. Den står ikke i sjøveisreglene, hverken i den internasjonale eller den særnorske delen. Vet noen hvor den kan finnes?

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Siden jeg driver aktivt med kurs for Båtførerprøven  -  hvor lanterner ofte er et tema  -  så hadde det vært greit å kunne vise til en hjemmel for å bruke den kombinerte topp&akter som dere reklamerer for. Den står ikke i sjøveisreglene, hverken i den internasjonale eller den særnorske delen. Vet noen hvor den kan finnes?

Hei.

 

Gå til http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/ og se "Regel 23. Maskindrevne fartøy underveis"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H.

 

Den regelen kjenner jeg selvfølgelig til. Men da er det istedenfor både sidelanterner, topplanterne og akterlanterne   -   altså at man bruker ett rundtlysende hvitt lys som den eneste lanternen, det er kurrant nok på små, saktegående fartøyer.

 

Det som jeg sliter med er å slå sammen topp og akter   -   samtidig som man beholder sidelanternene  -  og allikevel møter de spesifikasjonene som ellers fremgår av Regel 46:

 

Del C - Lanterner, signalfigurer og lydsignaler

Regel 46. Lanterner på små fartøy

a) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 20 meters lengde kan når det ikke har mast, vise den lanternen som er foreskrevet i regel 23 (a) (i), jfr. avsnitt 2 © i vedlegg I til disse reglene, i en mindre høyde enn 2,5 meter over rekken, men ikke lavere enn 1 meter over sidelanternene eller den sammensatte lanternen.

 

b) Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde, kan dog vise den nevnte lanternen lavere dersom forholdene gjør det nødvendig, men ikke lavere enn 0,5 meter over sidelanternene eller den sammensatte lanternen.

 

 

- - - - -

 

Men, men det er ikke første gangen   -   og helt sikkert ikke siste   -  at sjøveisreglene gir grunnlag for en god diskusjon mellom båtfolk....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Lars H.

Den regelen kjenner jeg selvfølgelig til. Men da er det istedenfor både sidelanterner, topplanterne og akterlanterne   -   altså at man bruker ett rundtlysende hvitt lys som den eneste lanternen, det er kurrant nok på små, saktegående fartøyer.

For båter under 7m stemmer det du sier, men det står også noe om båter under 12m:

c) (i) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H,

 

Du har fullstendig rett!

 

Det som har skjedd er at jeg sitter med en annen utgave av Sjøveisreglene og hadde lest meg fullstendig blind på en annen formulering  -  som egentlig sier det samme....

 

Det første man blir blind på er som kjent øynene, og her så jeg ikke skoen for bare tær.

 

mvh

Jan

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hei

 

 

I siste utgave av BM har de skrevet endel om lanterneføring.  Under motorbåt er det ført opp at denne skal ha de korrekte sidelanterner, topplanterne og akterlanterne. Dette er jo riktig. men jeg mener å huske at fartøy under 12 meter kan sløyfe akterlanternen og istedenfor ha en rundtlysende topp.  Dette kan være viktig når vi ser hvor mange som har dingen sin på badeplattformen, ofte vil akterlanternen da være dekket.

Link to post
Share on other sites

har et annet spørsmål om landterner: Er det greit å koble alle landterene(side/topp/akter) på samme bryter?

Hei.

 

Kan ikke forstå annet enn at det må være opp til den enkelte? Hos meg var det 3 brytere, en for topp og akterlanterne, mens sidelanternene hadde hver sin. Har nå koblet sidelanternene inn på en bryter, alt for lett å glemme en av dem. Og med en lanterne slukket, blir det vanskelig for andre båter å forstå dine lanterner. Men obs., Det blir mye strøm fra alle lanternene tilsammen, så sørg for at bryteren tåler denne strømmen.

 

Av samme grunn vil jeg gå i mot å redusere antall lanterner for båter under 12 meter. En båt med full lanterneføring er mye lettere å forstå kursen for enn en med færre lanterner. Det er som på landeveien, det er bedre å bruke blinklyset for mye (men korrekt) enn for lite. Det er til for at andre skal kunne forutse din manøver.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...