Jump to content

Lanterne føring


eysteind

Recommended Posts

Hei.

 

En båt med full lanterneføring er mye lettere å forstå kursen for enn en med færre lanterner.

Lars H.

 

he...he... er du blandt dem som blinker i "alle retninger" i rundkjøringa du da? :lol: :lol: :lol::wink:

 

Tilbake til lanternene;  kan dette være riktig da?  

Enten man bruker flere lanterner enn nødvendig (topp/akter/rød/grønn) eller bruker det som er påkrevet (anker/rød/grønn) kan da ikke spille noen rolle for hvordan du oppfattes.

Er båten sett forfra er det ingen forskjell

Er den sett fra siden er det ingen forskjell

Er den sett fra andre siden er det heller ingen forskjell

Er den sett bakfra er det ingen forskjell

 

Dette fordi akterlanterne og topplanterne vel ikke skal overlappe hverandre.  Da blir det jo ikke forskjell i det hele tatt,  gjør det ? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tilbake til lanternene;  kan dette være riktig da?  . . . Dette fordi akterlanterne og topplanterne vel ikke skal overlappe hverandre.  Da blir det jo ikke forskjell i det hele tatt,  gjør det ? :smiley:

Du har helt rett, tenkte meg ikke nok om.

 

Når det gjelder bil og blinklys, bruker jeg det slik jeg ønsker andre skal gjøre for at den videre ferd skal kunne forstås. Deler veien seg fra et til to felt før rundkjøringen, blinker jeg høyre eller venstre blinklys for å vise hvilket av feltene jeg tenker å velge og slår blinken av idet jeg kjører inn i selve rundkjøringen. Selve rundkjøringen ser jeg på som en enveiskjørt vei som går rundt og rundt og. . med forkjørsrett. Og da det er forbudt å svinge til venstre, er det også unødvendig å blinke til venstre inn i rundkjøringen. Og til høyre blinker jeg når jeg skal ut av rundkjøringen. Og dersom jeg skal ut ved første avkjøring og den er umiddelbart etter der jeg kjører inn, blinker jeg høyre samtidig som jeg kjører inn i rundkjøringen. Har rundkjøringen flere felt og jeg allerede er inni den, blinker jeg ved feltskifte som på en vanlig flerfelts vei. Og det var vel det?

 

Har bare kollidert en gang i rundkjøring, var litt uoppmerksom samtidig som han som kjørte den andre bilen sto hart på gassen og heller valgte å kjøre på meg og holde på sin rett. Og så har jeg tatt en ekstra runde i Sinsenkrysset en gang! Men dette hadde ikke noe med båt å gjøre, så nå får det være nok fra meg om blinklys.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

 

I siste utgave av BM har de skrevet endel om lanterneføring.  Under motorbåt er det ført opp at denne skal ha de korrekte sidelanterner, topplanterne og akterlanterne. Dette er jo riktig. men jeg mener å huske at fartøy under 12 meter kan sløyfe akterlanternen og istedenfor ha en rundtlysende topp.  Dette kan være viktig når vi ser hvor mange som har dingen sin på badeplattformen, ofte vil akterlanternen da være dekket.

Hei

Du har helt rett.

Båten min er 11,80.

Jolla stenger for akterlanternen og jeg må/kan bruke

ankerlanternen i toppen av masten. (Hvit 360 0)

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Et par små kommentarer;

 

Det er riktig at mindre båter har anledning til å slå sammen topp- og akterlanterne, og at disse utfyller hverandre i sirkelen. Men når de er adskilte så skal de være montert med høydeforskjell  -  og det kan være en fordel for andre som skal oppfatte lanternene dine.

 

Til spørsmålet om brytere; jeg er klar over at mange små motorbåter har alle posisjonslanternene på en bryter  -  og det er stort sett greit. Men jeg har i et par tilfeller hatt båter på slep og bedt dem slå av topplanternen  -  og da er det en ulempe om toppen henger på samme bryteren som sidelanternene. Også hvis man ligger og driver kan det være en fordel å slå av topplanternen og bare la side- og akterlanternen brenne.

 

Altså; det er praktisk å ha en bryter for topplanternen, og en annen som tar f.eks side- og akterlanterner. Men der vil da også bli en separat bryter for ankerlanternen.

 

mvh

Poseidon

(med 8 lanternebrytere)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

.... Men når de er adskilte så skal de være montert med høydeforskjell  -  og det kan være en fordel for andre som skal oppfatte lanternene dine.

Hmm...jeg tar ikke den, sånn uten videre.  Er det ikke det ett fett :

enten ser du ett hvitt lys

eller så ser du ett grønt lys pluss ett hvitt lys noe høyere og litt til babord for det grønne

eller så ser du ett rødt lys pluss ett hvitt lys noe høyere og litt til styrbord for det røde

eller så ser du ett rødt og ett grønt lys med et hvitt lys midt imellom dem, men noe høyere

Stemmer ikke dette, eller har jeg gått meg helt bort :lol:

 

 

 

Også hvis man ligger og driver kan det være en fordel å slå av topplanternen og bare la side- og akterlanternen brenne.

Er det ikke bedre å slukke alle lanterner UNNTATT den rundtvisende ankerlanterna?  Sparer strøm, og forteller at du ligger i ro (vel, riktignok uten anker, men dog tilnærmet i ro)

 

 

 

Altså; det er praktisk å ha en bryter for topplanternen, og en annen som tar f.eks side- og akterlanterner. Men der vil da også bli en separat bryter for ankerlanternen.

Helt enig :crazy:

 

PS HURRA; jeg får til å trippel-quote :flag::crazy:

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Også hvis man ligger og driver kan det være en fordel å slå av topplanternen og bare la side- og akterlanternen brenne.

Hvis man ligger og driver så er man vel per definisjon "underveis"? Og skal føre topplanterne såvel som side og akterlanterne? Eller tar jeg feil? Sedvane?

 

Fint om du kan oppklare dette da noen har påstått noe annet...

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

har et annet spørsmål om landterner: Er det greit å koble alle landterene(side/topp/akter) på samme bryter?

Etter regel 30 Fartøy som ligger til ankers og fartøy som står på grunn.

 

b) Et fartøy på mindre enn 50 meters lendge kan vise en rundtlysende( istedenfor forut og akterut) lanterne med hvitt lys hvor den best kan ses.

 

Derfor separate brytere.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hvis man ligger og driver så er man vel per definisjon "underveis"? Og skal føre topplanterne såvel som side og akterlanterne? Eller tar jeg feil? Sedvane?

 

Fint om du kan oppklare dette da noen har påstått noe annet...

 

GeirKS

 

Hei!

 

Her er det vel spørsmål om denne drivingen er frivillig eller ufrivillig (f.eks. motorstopp.)

Er drivingen frivilling vil eg tru at lanterneføringen  skal vere som underveis.

Slukkes topplanternen får man vel lanterneføringen til seilskip som er underveis for seil.

Er drivingen ufrivillig er lanterneføringen som foregående + 2stk røde rundtlysende

lanterne plassert over kvarander. Hvis det ikke gjøres fart gjennom vannet skal topplanterne vera slukket.( Regel 27)

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Her er det vel spørsmål om denne drivingen er frivillig eller ufrivillig (f.eks. motorstopp.)

Er drivingen frivilling vil eg tru at lanterneføringen  skal vere som underveis.

Er drivingen ufrivillig er lanterneføringen som foregående + 2stk røde rundtlysende

lanterne plassert over kvarander. Hvis det ikke gjøres fart gjennom vannet skal topplanterne vera slukket.( Regel 27)

 

Steinar

 

hej Vanisan

 

nu citerar jag de svenske regler dessa säger för regel 27a

 

 

Ej manöverfärdigt fartyg skall föra:

 

1) två röda, rutomlysande ljus, lodrätt över varandra anbragta på plats där de bäst syns

 

2) två klot eller liknande figurer lodrätt över varandra anbragta på plats där de bäste syns

 

3) när det gör fart genom vattnet, utöver ovan föraskrivna ljus, sidoljus och akterljus

 

 

 

 

med andra ord när man gör fart skall posisjonsljusen vara tända,

 

man för inte 'motorlanternan' den vita i masten, eller de två toppljusen

om man er större än 50m   den eller dessa  er ersatt av de två röda,

vilket betyder 'ej manöverfärdigt' fartyg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hmm...jeg tar ikke den, sånn uten videre.  Er det ikke det ett fett :

enten ser du ett hvitt lys

eller så ser du ett grønt lys pluss ett hvitt lys noe høyere og litt til babord for det grønne

eller så ser du ett rødt lys pluss ett hvitt lys noe høyere og litt til styrbord for det røde

eller så ser du ett rødt og ett grønt lys med et hvitt lys midt imellom dem, men noe høyere

Stemmer ikke dette, eller har jeg gått meg helt bort :nonod:

Hei igjen,

 

Nei du har nok ikke gått deg helt bort....

Mine tanker gikk i retning av Vedlegg I, kap 2, til sjøveisreglene, her defineres blant annet høydeforskjeller ved at topplanternen skal føres høyere enn sidelanterne. Dette har sin begrunnelse i at det skal være lettere å oppfatte det totale lanternebildet fra fartøyet.

 

I praksis vet vi jo alle at skjermingen av lanterner er høyst variabel. Noen er så "skjeløyde" at sidelanternene overlapper hverandre med 10-20 grader. I andre tilfeller er det sidelanternene som lyser langt mer enn de foreskrevne gradene aktenom tvers og derfor blir synlige sammen med akterlanternen.

 

Det er bl.a. i slik tilfeller; når sidelanternen er (feilaktig) synlig sammen med akterlanternen at en markert høydeforskjell er til god hjelp. Da har man nemlig større mulighet for å skille mellom topplanternen (som står høyere enn sidelanternen) og akterlanternen (som står på høyde med, eller helst lavere enn sidelanternen).

 

 

Er det ikke bedre å slukke alle lanterner UNNTATT den rundtvisende ankerlanterna?  Sparer strøm, og forteller at du ligger i ro (vel, riktignok uten anker, men dog tilnærmet i ro)

Når man ligger og driver da vil som andre har henvist til NUC være korrekt lanterneføring. Men på småfartøyer har man ikke krav om separate NUC-lanterner og da faller den muligheten bort. I slike tilfeller vil et fartøy som ligger og driver komme i klasse med et fartøy som slepes eller et seilfartøy  -  og begge disse kategoriene fører vanligvis sidelanterner og akterlanterne.

 

Som andre har påpekt så er et drivende fartøy også formelt sett "underveis" og dermed er ankerlanternen strengt tatt ikke korrekt.

 

 

- - - -

 

Men for all del; ingen bør oppfatte meg som en håpløs paragrafrytter  -  for det er jeg slett ikke :nonod:  

 

Jeg er inderlig klar over at man på mindre fartøyer ofte er nødt for å gripe til litt forenklede løsninger, men som det også henvises til i sjøveisreglene (Regel 43):   "....skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy. "

 

Uansett lanterner: det absolutt viktigste er AT man fører lanterner! De virkelige faremomentene oppstår når båter dukker opp av mørket som "troll av eske"   -   hvis man overhodet oppdager dem før det er for sent  :cheers:

 

Jeg har mer enn en gang satt den store lyskasteren på båter som kommer totalt mørklagt ut av den mørke natten. Noen ganger har jeg sendt dem PD med morselampen   -   ikke fordi jeg regnet med at de forstod signalet, men fordi noen lysblink skulle minne dem om deres egne manglende lys. Stort sett virker det, men dessverre ikke alltid...

 

mvh

Poseidon

(Som hadde en fin tur torsdagskvelden med en gruppe fra kurset i "Nattseilas")

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

La meg også benytte anledningen til å minne om en meget bra lanternesimulator:

 

http://www.duelighed.dk/lanterne/lanterne.html

 

Her får man opp en del forskjellige fartøyer i en flash-animasjon (?) og man kan selv dreie fartøyene med sine piltaster for å se dem fra forskjellige retninger.

 

Meget interessant   -   og lærerikt.

 

Anbefales!

 

mvh

Poseidon

 

PS

På www.duelighed.dk finnes også mange andre interessante saker og ting, blant annet en kjekk skippertest ...

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

God morgen, god morgen

 

Det er bl.a. i slik tilfeller; når sidelanternen er (feilaktig) synlig sammen med akterlanternen at en markert høydeforskjell er til god hjelp.

OK, Poseidon, men, med forbehold om at jeg oppfatter deg rett, det blir jo kanskje litt søkt dersom du legger inn feil på lanternene som en forutsetning. :yesnod:

Jeg fortutsatte (selvfølgelig) at lanterneføringen var riktig montert og i orden, enten man valgte rundtvisende ankerlanterne som "kombiløsning" for akter/topplanterne, eller om man valgte den gammeldagse, mer strømforbrukende men også tillatte løsningen med separate akter og topplanterner.

Er jo forøvrig enig i at det i praksis kan variere med kvaliteten rundtom på fritidsflåten.  Er lanternene skjeløyde, feilplassert, tildekket eller feil skjermet er det mulig å lure enhver båtfører du måtte støte på i mørket, for denslags har nok ikke sjøveisreglene tatt høyde for i sin tolkning av lanternebildet:wink:

PS for ikke å bli misforstått; vi snakker om båter med under 12 meters lengde

 

En kjapp historie; I Langesundsfjorden blei jeg engang, i stummende mørke, innhentet av en bakkende taubåt uten dekkslys fra Bukser&Bjergning, som hadde fått det for seg at det var like greit å manøvrere på denne måten, men dog uten å "snu" lanternene (hvilket disse båtene har anledning til).  

Jeg stusset til å begynne med over det hvite lyset som nærmet seg bakfra, helt til taubåtens konturer ble synlige, og vi fikk det noe travelt med å slenge om oss med edder og galle over skipperens sans for humor. :discuss

 

 

Uansett lanterner: det absolutt viktigste er AT man fører lanterner! De virkelige faremomentene oppstår når båter dukker opp av mørket som "troll av eske"   -   hvis man overhodet oppdager dem før det er for sent  :yesnod:

Enig :yesnod:

Link to post
Share on other sites

:lol:  presis min definisjon også....  trenger kun å blinke ved feltskifte,dersom det er flere felt  og evt dersom du svinger av den uendelige enveiskjørte veien. :smiley:

 

 

En rundkjøring har ikke "særregler"! Det er et helt vanlig kryss med en dings i midten som du må rundt. Så det er vikepliktskiltene og veimerking (filskifte) som dere må forholde dere til.

 

Noen synes å ha laget en egen regel om at i rundkjøring har man VIKEPLIKT FOR DE FRA VENSTRE. Det er ikke riktig da.

 

Blinke INN og UT i rundkjøringa er det korrekte, og hvis alle hadde skjønt det ville det til og med vært nogenlunde trygt å kjøre i rundkjøringene ute på landet!!!

 

 

Hilsen en med 1 million km i byen!

Link to post
Share on other sites

......... før du får svinge ut til venstre?

hmmm... hvilken vei kjører du i rundkjøringen da Andreas?  Å svinge ut til VENSTRE fra en rundkjøring må vel bety at du kjører MED klokka, og det tror jeg kan oppfattes som en risikosport. :lol: :lol: :lol:

 

 

En rundkjøring har ikke "særregler"! Det er et helt vanlig kryss med en dings i midten som du må rundt. Så det er vikepliktskiltene og veimerking (filskifte) som dere må forholde dere til.

 

Noen synes å ha laget en egen regel om at i rundkjøring har man VIKEPLIKT FOR DE FRA VENSTRE. Det er ikke riktig da.

 

Blinke INN og UT i rundkjøringa er det korrekte, og hvis alle hadde skjønt det ville det til og med vært nogenlunde trygt å kjøre i rundkjøringene ute på landet!!!

 

 

Hilsen en med 1 million km i byen!

 

he..he.. tenkte nok at det var noen som "beit" seg fast i denne :lol: :lol:

 

Egendefinerte blinklysregler i rundkjørting kommer vi nok ikke til livs her, så blink som du ønsker, Reidar67.

 

 

 

Jeg for min del tror nok jeg lar den videre diskusjonen om emnet ligge ettersom det er båt det handler om her på siten.

Tilbake til lanternene :smiley:

vh

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det ble mye snakk om blinking i rundkjøringer, så jeg har ikke lest alle innleggene.

Hvis noen orker å lese mer om lanterner, så kan jeg opplyse at seilbåt under seil ikke skal vise topplanterne. Bare side og akterlanterne. Derfor kan ikke seilbåtene bruke rundtlysende blank lanterne i toppen.

Eller har jeg tolket reglene feil?

Link to post
Share on other sites

hmmm... hvilken vei kjører du i rundkjøringen da Andreas?  Å svinge ut til VENSTRE fra en rundkjøring må vel bety at du kjører MED klokka, og det tror jeg kan oppfattes som en risikosport. :wink::lol: :lol:

:lol: Kanskje litt uklart formulert: HVIS du betrakter en rundkjøring som et kryss med noe i midten så er 'å svinge ut til venstre' det samme som å kjøre rundt i rundkjøringen i ca 270 grader for så å forlate rundkjøringen ut til høyre. Og i dette tilfelle må du vike for de som kommer inn i rundkjøringen ved 180 grader.

 

Kanskje litt klarere nå?

 

Men hva hadde dette nå med båt å gjøre :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...