HaHa Svart 29.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2008 Jeg tror også jeg hadde tydd til galgenhumor hvis min båt ble levert med synkekjøl... Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 29.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2008 Kanskje robot C plasserte den skjevt på samlebåndet slik at den falt av og ble overkjørt av robot D som frakter de 10 neste kjølene i tilhengeren. Når Robot C oppdager dette løfter han kjølen opp på samlebåndet igjen fordi führer A glemte å programmere robot B til å legge skadede kjøler på retur-samlebåndet. Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 29.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2008 Jeg er helt enig at en samsvarserklæring fra produsent kan virke noe spedt. Men på den andre side, vil rettsakene stå i kø,samt en kan gjøre rettslige fremskritt hvis produktsjonen ikke er i henhold til spec. Personer kan gjøres direkte ansvarlig. Hvem ønsker det?. Tror ingen store verft ønsker det, spes ikke aksjonærer. Waist of money. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 29.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2008 helt enig med du oddgeir.. sitter å venter håpefullt på ny eksplosjon, i seilbåtfører leiren . jeanneau, nå må du styre personangrepene dine noe synes jeg.. hvordan tror du robot b og c føler seg , etter å blitt hengt ut her på båtplassen.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Blanco Svart 29.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2008 det ser ut som kjølen er tilpasset skjæret de pleier å fortøye på i helgene. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
logget av Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Det finnes vel ganske mange forskjellige støpejernnegeringer med forskjellige egenskaper. Jeg knuste nettopp noen støpte soilrør i badegulvet for å legge opp nye. Så lenge støpejern er kjent for å være sprøtt i tillegg til å svekkes mye av bruddanvisninger, ville jeg ikke anbefalt en tynn kjøl i samme legering som rørene mine var laget av. Ellers lages jo styrestag til biler i støpejern og støpealuminium og som da kan bøyes i en kollisjon uten å brekke. Jeg tror årsaken kan være en av tre eller to av tre: Slurv, uvitenhet og økonomi. Så lenge de fleste båteierne er uvitende, så velger noen båtprodusenter økonomi foran det meste, og spiller på uvitenhet i etterkant. (En feil av hundre er god økonomi). Hvis de later til å ikke skjønne årsaken til at en kjøl brekker, så vet de i vertfall at de kjøpte kjølen billig vil jeg tro. Det som er synd, er at man kan få en konkurransesituasjon på pris til slutt hvor gode produkter forsvinner for ingen kjøper de riktige delene som er dyrere. Slik uheldig utvikling har regelverkene til hensikt å beskytte mot, men i båtbransjen ser ikke dette ut til å virke alltid. Har båtene blitt bedre etter at kravet til CE merking ble innført? Mange hevder at det motsatte er tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Synes denne saken er mistenkelig... Kan bildet være manipulert? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Var også min første tanke. Men det skal godt gjøres å manipulere to bilder fra forskjellige vinkler til å bli helt like. Båten står også lavt over bakken. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Leveres ikke disse båtene som byggesett da ? Kjølen er vel ikke levert ennå. Det bare virker sånn på bilde. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ingar Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Enig, men med litt planlegging vil det ikke være umulig. Ta bilder både før og etter at båten er satt på plass. Det er flere ting jeg reagerer på: Ut fra alt oppstyret som har vært rundt Bavaria kjøler er det rart dette ikke har fått mer omtale. Hvordan er det mulig at ikke eieren har skjønt at noe var alvorlig feil? Hvorfor gir ikke bloggeren mer opplysninger rundt saken? Det fremstilles nærmest som en liten humoristisk historie, uten noe interesse utover dette.. Bloggeren er regattaseiler og burde fattet seriøs interesse for hva som har skjedd. Han sier han kom over dette under en spanetur i båthavner. Som man ser har bildene blitt tatt på forskjellig tidspunkt, det ene før presenningen ble montert, det andre etterpå. Måtte han kanskje tilbake for å ta nye bilder pga problemer under retusjeringen? Har denne båten bly eller jernkjøl? Hvilken Bavariamodell er det? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Det er på tide at noen begynner å undersøke legeringen i jernet på kjølene nå, på hva de inneholder? Og den påvirkningen tror jeg er at leverandør B leverte kjølen € 0.50 billigere enn leverandør A. jepp skulle vara mycket intressant o veta vilken kvalitet som benyttes....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kosmix Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Støpejern deles i gråjern og seigjern (som jeg kjenner til), og hver av disse i forskjellige kvaliteter. Generelt; kumlokk er gråjern, bildeler er seigjern. Hvis det blandes feil i støpet kan nok produktet få uante svakheter, og det skulle ikke forundre meg om det er det som er skjedd her. Har jobbet på støperi, men dette er likevel ikke mitt område. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
JRK Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Hei, Kan det være landstrøm med ekstrem tæringsproblematikk? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 (redigert) Hei, Kan det være landstrøm med ekstrem tæringsproblematikk? Jeg har lært meg å aldri si aldri, men at årsaken kan være landstrøm vil jeg si er svært lite sansynlig. Det er sikkert en slik kjøl som har en kule nederst, og så har det begynt med en sprekk / bruddanvisning. Så spiser sprekken seg innover på grunn av sprøheten i materialet. Bare en tanke. Redigert 1.Mars.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Er helt enig i din vurdering Ole Petter. Mitt innlegg var nok selvironisk ment, jeg har jo frekventert alle tråder med tæringproblematikk ganske aktivt, men det går en grense for meg også. Derfor smileys'en Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Støpejern deles i gråjern og seigjern (som jeg kjenner til), og hver av disse i forskjellige kvaliteter. Generelt; kumlokk er gråjern, bildeler er seigjern.Hvis det blandes feil i støpet kan nok produktet få uante svakheter, og det skulle ikke forundre meg om det er det som er skjedd her. Har jobbet på støperi, men dette er likevel ikke mitt område. jepp det finnes en rekke olike kvaliteter på stöpejern...... o jag har aldrig tidl i mitt 'båtliv' sett kjölskader som dessa....... däremot i mitt 'arb.liv' sett diverse eldre kumlokk o ringer der det gått 'fliser'.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
OT-flyktning Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Enig, men med litt planlegging vil det ikke være umulig. Ta bilder både før og etter at båten er satt på plass. Det er flere ting jeg reagerer på: ... Nå har jeg aldri selv lagt opp en seilbåt på denne type kryppe, men jeg reagerer på at det er så lite deformasjon å se på de øverste trebitene under kjølrestene? Er det ikke slik at også kjølen tar en del av lasten? Hvorfor ellers trebitene i det hele tatt. Ved fremre kanten av kjølen ser det nesten ut at du kan skyve noe gjennom mellom kjølen og trebitene. Og denne krybben kan vel ikke såpass finreguleres at kjølen bare såvidt tøtsjer trebitene? Men klart, det er vanskelig å se. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Og du ser ikke én kvadratcentimeter av bruddflaten! Skulle jeg ha tatt disse bildene ville det jo være av veldig interesse å få med noe av bruddflaten. Men bruddflatene er nok vanskelig å fake. Fotografen måtte muligens ha letet en stund for å få en posisjon hvor du IKKE kan se deler av bruddflaten Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Jeg tror ikke det er grunn til så mange spekulasjoner. Båten kan ha hatt landkjenning mer og mindre. Støpejernskvaliten i kjølen har vært mindre bra (dårlig støpejern kan være så sprøtt som mormors flatbrød) og kjølen gikk av etter en slaggstripe og/eller kanskje også etter en tidligre skade. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Han sier han kom over dette under en spanetur i båthavner. Som man ser har bildene blitt tatt på forskjellig tidspunkt, det ene før presenningen ble montert, det andre etterpå. Måtte han kanskje tilbake for å ta nye bilder pga problemer under retusjeringen? Presenningen tilhører vel nabobåten? Jeg vil vel helst tro at bildet er manipulert, men det er isåfall godt gjort. Den brune "vannlinjestripen" var rimelig langt nedpå bunnstoffet. Høyden er justert akkurat slik at roret ikke tar nedi. Er det en rimelig ny 37-39-42 Cruiser? Versjon med badet fremme på styrbord side? Sitér dette innlegget Link to post
Nautofil Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Det er sikkert en stor fisk som har tatt en bit av kjølen som hevn...... En bit kan vel ikke bare dette av slik? Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post
Ingar Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Presenningen tilhører vel nabobåten? Ja, ser det nå. Vannlinjen er som du sier også unormal. Da er det nok ekte, og vi blir nødt til å finne ut hva som har skjedd.... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Ja, vi bør spørre Bavaria Yachtbau. De kommer vel også denne gangen med fylldig forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Kanskje saken er kjent for Lunde båt? Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 3.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Saken er blitt diskutert på sailguide.se. Konspirasjonsteoretikere er vel neppe fornøyd med øyenvitneutsagn i et nett-forum, men for oss andre er denne bekreftelsen interessant: Jag var vid Svinninge i fredags. Hämtade grejer hos grabbarna på Plastskador. Passade på att fråga dem om kölen. Jo, då. Det var en Bavaria (som f.ö. är en "bra" kund hos Plastskador Smile. Och de misstänkte också gjutfel (1:0 till Anders S). Den hämtades i veckan (av ÅF eller fabrik får man anta). Misstankar, konspirationsteorier och bortförklaringar som Photoshop, kidnappning av rymdgubbar eller Svartenbrandt kan därför strykas. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.