hei Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 (redigert) Må jo være bra at slike ting kommer frem og blir undersøkt om det er Bavaria eller en annen båt. Dette handler om sikkerhet til sjøs. Jeg hadde blitt alvorlig betenkt om jeg hadde like båt. Redigert 29.Januar.2009 av hei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 SRA. Det vet ihvertfall ikke jeg , jeg sendte mail til sweden yachts for å høre om de kjente saken og kunne uttale seg om den men jeg fikk ikke noe svar. Den skal vel tåle det meste tror jeg men det var vel en gammel båt og hvem kjenner historien , kanskje den har hatt en salig grunnstøting tidligere som ikke har vært reparert skikkelig eller noe. Men hvem bryr seg ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 SRA: Prøver du en finte for å dra tråden bort fra temaet? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
fem@il Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 SRA: Prøver du en finte for å dra tråden bort fra temaet? Temaet er vel det samme ,Sun Flyer,enten det er kjølen på den ene eller andre båten Eller er noen "fredet" i forhold til andre? Nok engang:Hadde andre båtmerker levert/solgt like mange/antall båter som Bavaria i Norden,så hadde nok både det ene og det andre kommet fram Som sagt før,min Bavaria er hverken bedre eller dårligere enn alle andre "masseproduserte" båter,og med det mener jeg at de aller fleste er "masseproduserte",med noen få svenske unntak. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Bavariaverftet hevder nå at mindre enn 12% av utgiftene ved å produsere en båt er lønnsutgifter. http://www.lundebaat.no/default.asp?ArtID=78 Kanskje burde de ansatt en mann til å beregne hvor mye dårlig pr. koster. Jeg tenker da ikke på den pr. man får for å gjøre feil, men den pr. man får ved å ikke være åpen rundt de problemer som oppstår. Bavaria er sikkert ikke det eneste verftet med slike problemer, men de er absolutt i søkelyset fordi de takler slike problemer så fryktelig dårlig. Hvis jeg hadde laget en båt der en jernkjøl knakk i 2, ville jeg kjørt opp en ny kjøl og montert den i bytte mot den gamle, samt orientert eieren av båten om hvordan verftet skal følge opp saken. Dette er den eneste Bavaria kjølen jeg har hørt om at har knekt eller sprekt slik, så de kan ha rett om de hevder at dette er et enkelt tilfelle, men folk forventer et svar....... Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Det går ikke an å være uenig i ditt innlegg,Seiljåtten. Dette hardu helt rett i Elendig takkling av en sak. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 SRA.Det vet ihvertfall ikke jeg , jeg sendte mail til sweden yachts for å høre om de kjente saken og kunne uttale seg om den men jeg fikk ikke noe svar. Den skal vel tåle det meste tror jeg men det var vel en gammel båt og hvem kjenner historien , kanskje den har hatt en salig grunnstøting tidligere som ikke har vært reparert skikkelig eller noe. Men hvem bryr seg ? SRA: Prøver du en finte for å dra tråden bort fra temaet? På ingen måte Sun Flyer, gjør du? ser at du hverken spekulerer i dårlig kvalitet, hemmligholdelse fra fabrikken når det gjelder SY saken. Til dere som har spekulert i det vide og brede, hvorfor stiller dere ikke noen spørsmål rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Stille spørsmål rundt SY saken i en bavaria tråd ? Cmon SY saken har jo vært diskutert i en annen tråd og det ser ikke ut som det er mulig å finne ut årsaken for ingen vet jo noe som helst annet enn at kjølen vistnok var like hel men det var et stort hull i båten som ikke burde vært der og grunnen til dette er veldig merkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Til dere som har spekulert i det vide og brede, hvorfor stiller dere ikke noen spørsmål rundt dette? Saken er vel ferdig spekulert. Er det dèt de kaller utspekulert? Denne bavariakjølsaken her er jo mer spennende siden den ressurssterke eieren setter makt bak kravene. Dessuten er det jo så mange bav'er så det vil jo være synd om man ikke kan stole på jevnheten i produksjonen. Evt hvis man stoler på den bør mer enn et par bav'er skifte kjøl? Kanskje man skal burde hatt en egen avdeling på markedet med lett brukte kjøler? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Hvor er forresten Sydvesten når man trenger han? Er ikke det Bp's innsider hos lunde båt? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
fem@il Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 men det var et stort hull i båten som ikke burde vært der og grunnen til dette er veldig merkelig. Nemlig mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 (redigert) Statistisk sett har jo SY langt større problem med sine kjøler - sett i forhold til produserte enheter. "jeg har hørt" at Jeanneteu for å spare noen kroner bruker galvaniserte kjølbolter, mens alle (som jeg vet om) bruker syrefaste - stemmer det? Redigert 29.Januar.2009 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 (redigert) Jo det er nok sikkert noen SY med kjølproblem , har du noen eksempler ? Kunne vært fint med et avbrekk i diskusjonen å heller finne en SY med kjølproblem Redigert 29.Januar.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 (redigert) Er det mer korrekt å si konstruksjonsfeil? siden store deler av bunnen gikk? Hva er det neste som da kan knekke opp i biter på en slik båt? Feier SY konstruksjonsfeil under tepper, eller for å bruke Sun flyer sine ord - er konstruksjonsfeilen (hvis vi kan kalle det det) en bedriftshemmelighet? Redigert 29.Januar.2009 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Jeg tror nok det er mer rett å snakke bunn enn kjøl om du tenker på samme båt som meg ja , problemet er at ingen har stått fram og fortalt grunnen til at den knakk som mariekjeks. Nå er ikke jeg noen spesialist men det skulle vel ikke skje om det ikke var noe feil på gang som tidligere dårlig reparert skade eller lignende. *shrugs* Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Sun flyer sine ord - er konstruksjonsfeilen (hvis vi kan kalle det det) en bedriftshemmelighet? mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 "jeg har hørt" at Jeanneteu for å spare noen kroner bruker galvaniserte kjølbolter, mens alle (som jeg vet om) bruker syrefaste - stemmer det? Stemmer det. Slik var det f.eks på min forrige båt etter 7 år. Knekker nok når som helst... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
fem@il Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Til det kjedsomelige: Når det skjer noe med en Bavaria,så er det konstruskjonsfeil,dårlig kvalitet. Når det skjer noe med andre merker,er det "naturlige " årsaker Dette begnner bli mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Enig at det er kjedeligt, i hverfall når det sert ut som man nekter å se feil i forhold til produserte enheter. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Når det skjer noe med en Bavaria,så er det konstruskjonsfeil,dårlig kvalitet. Når det skjer noe med andre merker,er det "naturlige " årsaker Vås. Her diskuterer man kvalitet på stålet/blyet. At en SY har delaminert i bunnen rundt kjølen viser bare at bly er sterkere enn glassfiber. Slik bør det være. Når jernet i kjølen er svakere enn glassfiberlaminatet, så bør det ringe noen bjeller. Selv om laminatet i bav'ene er "knakende" godt bør jo stålet i kjølen være sterkere? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
fem@il Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Vås. Artig å diskutere med folk som mener andres mening er vås. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Sjeldent har jeg sett et innlegg der oppsumeringen kom først - vås! Slik at eieren av SY kan trøste seg med en knakende god kjøl - som datt av.... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 (redigert) Ja det er vel fler enn SY eiere som trøster seg med at de har gode kjøler selv om de faller av , nå regner jeg med vi snakker om den ene SY båten som forulykka på land der kjølen ikke falt av men heller ble trykt rett opp i båten om jeg forsto det rett , hadde vært veldig interessant å fått vite noe mer om den saken. Det må jo være en historie rundt hendelsen som forklarer at det skjedde for noe slikt hører man vel ikke om 2ggr i livet , den kjølen på den bavariaen som knakk rett av er vel også en singel hendelse , hadde det skjedd flere ganger så hadde vi vel hørt om det fra sydvesten Redigert 29.Januar.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Artig å diskutere med folk som mener andres mening er vås. Ikke sant. Er det bedre å ignorere argumenter? Syns du det er riktig at jern skal tåle mindre enn glassfiber? Kompisen min som mangler en vesentlig bit av bavkjølen sin; skal han være stolt av hvor sterk båten er eller skremt av hvor svakt stålet er? Selvfølgelig kan man ikke garantere at en kjøl skal tåle grunnstøting, men det er jo noe mystisk over det når stålet tåler mindre enn laminatet? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ajax Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Nok engang:Hadde andre båtmerker levert/solgt like mange/antall båter som Bavaria i Norden,så hadde nok både det ene og det andre kommet fram Skader på kjøl for oppmerksomhet vider en kun i Norden. Har ellers Bavaria fleste leverte båte i hele Norden...? Enig at det er kjedeligt, i hverfall når det sert ut som man nekter å se feil i forhold til produserte enheter. I forhold til produserte enheter av kjøltyper kan man telle alle fingrene før man kommer fram til 39 foteren fra Havaria. Merkelig at eiere av båter fra den produsenten synes den type båter altid størst, best og mest Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.