Jump to content

Hva har hendt med denne Bavaria-kjølen!?


HaHa

Recommended Posts

39 foteren fra Havaria. Merkelig at eiere av båter fra den produsenten synes den type båter altid størst, best og mest :confused:

Det er nettopp slike totalt usakelige komentarer som dette som er med på å forsure diskusjoner her på BP.

Men det er heldigvis ikke såmange av dem. :cool::sleep:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Det er vist mer enn kjøl man sliter med.

Ror ser også ut til å by på litt problemer.

Dette gjelder nok kun de svenske båtene... :wink: Og uansett ganske få i forhold til produserte enheter. :yesnod: Jeg vet om en maxi som brakk masten, hvorfor kan man heller ikke diskutere dèt? :lol:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp slike totalt usakelige komentarer som dette som er med på å forsure diskusjoner her på BP.

 

Noen som har fått med seg om Bavaria har kommet med en forklaring til hva som har skjedd i dette konkrete tilfellet?

 

For å presisere hva som er usaklig, kan du ikke bare si hva som er det "riktige"? Hvem som forsurer diskusjoner her på BP finnes det ulike oppfatninger på.

Link to post
Share on other sites

Nå kan det vel ikke utelukkes at det kan være flere båter som seiler med samme dårlige kjøltype. Dette om undersøkelsen er riktig.

Om man nå har en slik båt, vil man føle seg trygg i en litt tøff seilas til havs med familien ombord.

Jeg vet at jeg ikke hadde vært det.

Hvordan er det med Bavariaeiere da spesiellt eiere av samme modell bygget noelunde samtidig er dere trygg. Konsekventen kan jo være kjedelig.

 

Bavarister.

Er det ikke viktig å få slike ting på bordet istedenfor å ha piggene ut å forsvare Bavaria samme pokker.

Og joda det er problemer med andre båter, helt sikkert men det kan vel diskuteres i en egen tråd.

Link to post
Share on other sites

Nå kan det vel ikke utelukkes at det kan være flere båter som seiler med samme dårlige kjøltype. Dette om undersøkelsen er riktig.

Om man nå har en slik båt, vil man føle seg trygg i en litt tøff seilas til havs med familien ombord.

Jeg vet at jeg ikke hadde vært det.

Hvordan er det med Bavariaeiere da spesiellt eiere av samme modell bygget noelunde samtidig er dere trygg. Konsekventen kan jo være kjedelig.

 

Bavarister.

Er det ikke viktig å få slike ting på bordet istedenfor å ha piggene ut å forsvare Bavaria samme pokker.

Og joda det er problemer med andre båter, helt sikkert men det kan vel diskuteres i en egen tråd.

 

Bruk av spørsmålstegn gjør det lettere å lese innleggene dine :headbang:

Link to post
Share on other sites

For å presisere hva som er usaklig, kan du ikke bare si hva som er det "riktige"? Hvem som forsurer diskusjoner her på BP finnes det ulike oppfatninger på.

Regner med at de fleste vet forskjell på "usakelig" og "riktig".Hva som er "riktig" kan være vanskelig å forstå/forklare,men å være "usakelig" bør de fleste av oss tilstrebe oss å ikke være :cheers: Det er ihvertfall ofte jeg ikke kan forklare hva som er"riktig",men jeg behøver ikke være"usakelig" for det :lol:

Men noen mener kanskje at de alltid klarer å si hva som er det riktige :crazy:

Hvis det er noen som ikke mener at uttrykk som "Havaria",eller:" eiere som synes produsenten alltid er størst/best/mest" er forsurende,så dem om det :eek: Eller uttrykk som "Bavarister" :sleep::sleep:

Det er ingen Bavariaeiere her inne på BP som noen sinne har sagt/gitt uttrykk for at Bavaria er "størst/best/mest",som jeg har fått med meg hvertfall,men mulig jeg er noe treg i oppfattelsen. :cool:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

lazyjack.

 

Nå går det jo litt hurtig iblandt.

Men, det er jo beklagelig at noen får problem med å forstå innholde når noen tegn uteblir.

Håper du etter å studere innlegget klarer å få noe fornuft ut av det. Gjør du??

Om ikke kan jeg sende deg en melding der ?? er inkludert i innlegget.

 

Men for å gjøre det kort.

Blir Bavariaeiere bekymret når slik ting som denne defekte kjølen kommer frem??? Bra eller?

Redigert av hei (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, jeg må nok svare at jeg ikke blir bekymret.

 

Statistisk sett skulle jeg nok vært mer bekymret for både kreft, hjerteinfarkt og trafikken. Men merkelig nok ser jeg risikoen som noe jeg innser men ikke kalkulerer med. :smiley:

 

God kveld!

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at det nå er ganske mange Bavaria seilbåter med div kjølproblemer? Om nå denne svenske rapporten stemmer, så tyder det jo på dårlig legering i jernet i kjølen. Og kan ikke dette da kanskje forklare andre kjølhavarier?

 

Det at en SY båt fikk ødelagt bunnen etter å ha ramla overende på land, har da ingen ting med denne saken å gjøre. Var vel ikke legeringen som var problemet der i gården vel?

 

Et stort anker på en tankbåt fra 1999, ble mistet grunnet dårlig legering fra Kina. Kun halve stokken som kom opp. Dette var igjen grunnet dårlig håndverk i Kina. Nå vet ikke jeg hvor disse kjølene er produsert, men jeg hadde kanskje holdt muligheten oppe for at problemet kan ligge her hos produsenten av disse kjølene. Men ansvaret ligger alikevel hos Bavaria i Tyskland mener jeg da!

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med Bavariaeiere da spesiellt eiere av samme modell bygget noelunde samtidig er dere trygg. Konsekventen kan jo være kjedelig.

Tror ikke jeg ville følt meg mer utrygg enn om jeg hadde gått over et havstykke med pålandsvind og Volvo Penta D6 under dørken........

(Har hverken Bavaria eller Volvo)

Link to post
Share on other sites

Blir Bavariaeiere bekymret når slik ting som denne defekte kjølen kommer frem???

For å svare for eget vedkommende,når jeg først nok engang har vært dum nok til å engasjere meg i denne "skattejakten" :headbang: :

Jeg er, som nevnt flere ganger tidligere gammel nok til å huske hva alle konkurenter og andre båteiere sa den gang Maxi kom 68/77/84 m.fl.

Det var ikke måte på hvor dårlige disse båtene var.Alt var dårlig på de båtene.Idag er det ettertraktede bruktbåter.Jordomseiling har tilog med skjedd med Maxi 68 :flag_sw: Når jeg kjøpte min første nye Maxi i 1984,hvor jeg seinere byttet til ny større i 1986(999),så var kjølen/vantinnfesting mm.det store samtale-emnet.I dag vet jeg(kontakt med Maxiverftet flere ganger opp gjennom årene) at av alle de som ble solgt er det konkret 3 eller 4 som har hatt "kjølproblemer",og samtlige "mest sannsynlig av kraftige" grunnstøtinger som har kommet fram i ettertid.Nesten alltid "et hendelsesforløp i forkant".Jeg seilte den båten problemfritt i 18 år i det meste av vær innen Skagerak.Samtidig så var det en "viss kategori" mennesker/båteiere som fortalte at X-99 var så svak ,at den ikke kunne stå på land i krybbe,Diva 35/39 var så tynn i skroget at man ikke måtte utaskjærs :sweat: Og gikk man på grunn med disse båt-typene,så var "det over og ut/ned".Det var "nesten" alltid nye båt-typer,spesiellt hvis de tok store markedsandeler,og var inntressante for "bredden" av båtfolket,som fikk gjennomgå.Når Rush(Jeanneau) kom med sine moderne flotte båter(97-105-111),begynnte denne leksa igjen. :sleep: Jeg kunne ramse opp flere båt-typer som har vært gjennom dette,og ja,for all del,ting skjedde :smash: Men foranledningen/årsaken kom sjelden eller aldrig 100% fram :lipseal:

Derfor,er jeg hverken bekymret eller engstelig for noen verdens ting i denne sammenheng.Det seiler drøssevis av Bavariaer/Hanse/Jeanneau mm hver dag rundt på alle verdens hav problemfritt.Jeg nekter å tro,med min beste vilje,at et såstort verft som Bavaria tross alt er,TØR servere båter med så store mangler gjennomsnittlig som det antydes her på BP i tråd etter tråd ,år etter år :sleep::sleep: .At feil/mangler forekommer når det produseres i så store antall ,JA.Men problemene er minimale,og hverken større eller mindre enn på alle andre merker. :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Nå tullæru fært fem@il.

 

Det er hverken mer eller mindre feil eller mangler med Bav'ene enn andre.

 

Men det er en stor forskjell.

 

Hanse og Beneteaueierne her forteller og debatterer helt åpent om feil og mangler de finner.

Baveierne benekter helt at slikt finnes.

 

Samme med Maxiene. Det ble drøftet helt åpent svakheten med røstjerna.

Baveierne hadde sannsynligvis benektet at båten hadde røstjern.

 

Jeg og andre eiere av C32 er fullt på det rene med at roret har en svakhet og at innerlineren kunne vært bedre.

En Baveier hadde sannsynligvis hevdet at det var sånn av sikkerhetshensyn.

 

Jeg hadde stor moro av svarene som kom når jeg hintet at Bavene manglet trinser til revelina til Furlexen.

Det ene mer fantasifullt enn det andre.

Link to post
Share on other sites

Nå tullæru fært fem@il.

 

Det er hverken mer eller mindre feil eller mangler med Bav'ene enn andre.

 

Men det er en stor forskjell.

 

Hanse og Beneteaueierne her forteller og debatterer helt åpent om feil og mangler de finner.

Baveierne benekter helt at slikt finnes.

 

Jeg hadde stor moro av svarene som kom når jeg hintet at Bavene manglet trinser til revelina til Furlexen.

Det ene mer fantasifullt enn det andre.

 

Ikke helt enig her. Jeg hadde b.l.a en laaang tråd om rekkestøtter på en Bavaria jeg hadde kort tid i fjor. Det som imidlertid er litt slitsomt er at når man tar opp et problem med en Bavaria her på BP, så ender det med at gud og hver mann har en generell oppfatning om Bavarias kvalitet. Jeg for min del har ingen problem med å ta opp de problemer jeg har og måtte få med min båt. :yesnod: Min tråd på BP ga meg forøvrig nødvendig argumentasjon til å heve kjøpet.

- men jeg kjøpte jo allikevel Bavaria igjen.

 

Ad trinser til furlexen. Ja helt enig vannvittig dårlig løsning. Jeg har kjøpt nye som monteres på rekkestøttene til våren :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå tullæru fært fem@il.

Gjør nok ikke det Mulligan,har aldrig hatt,og kommer aldrig til å ha problemer med å fortelle hva som var/er negativt/positivt med de seilbåter jeg har hatt opp gjennom årene.Heller ikke min nåværende Bavaria.Men å lage problem utav noe som ikke er "et gjennomgående " problem,men veldig ofte(ikke alltid) et problem foranlediget av noe ,det er å strekke det for langt.Og dette har skjedd med nesten samtlige(med noen unntak,og gudene vet hvorfor :lipseal: )båtmerker opp gjennom årene:Maxi-Diva-Jeanneau-Albin-X-båter-Gib Sea-Two Star-Contrast-m.mange fler.Alle har vært gjennom "spesialistenes" og "kritikernes" synsing og advasler..

Alle er idag greie,anerkjente båter?Merkelig. :cool:

Som et eksempel:En båteier la seg utenpå meg da jeg haddeMaxi 999.Han henvendte seg til meg ,og fortalte at hans kompis hadde store problemer med lekasjer i vantinnfestingen på denne båt-type,og om jeg hadde det samme.Nei,var mitt svar.Det blåste litt opp om natten,og som spring brukte denne karen "mine vantinnfestinger/strekkfisker som SPRING!!!Det varte selvsagt i nøyaktig 3 sekunder,men han fortalte at dette var for ham helt naturlig :lol:

Finnes ikke den båt i verden som med tiden IKKE får lekasjer derdersom dette er vanlig.Nok en gang,en forklarerlig grunn til "etgjennomgående problem" :cheers:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Han henvendte seg til meg ,og fortalte at hans kompis hadde store problemer med lekasjer i vantinnfestingen på denne båt-type

 

Tja, når jeg kjøpte Comfortinaen kom det en kar bort til meg og spurte om jeg var klar over problemet med roret. Det var jeg ikke og var takknemlig for det og fikset problemet.

Du kan ikke si noe sånt, eller diskutere overhodet, sånne ting med en Baveier, for da får du en på trynet.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke en Bav eier som har hevdet att båten er feil-fri. Men å være fornøyd med båt og levrandør ser ut til å være mangelvare her.

 

Og noen menighet er ikke Bav gjengen. Om en kjøl er knekt, det kan godt hende og særdeles ikke bra, men att det skal være gjengs tror jeg ikke. Det er det samme som jeg skulle tro att Sun Fast 43 sliter med ror i og m ett knakk under W2S ifjor. Men en enkelt-hendelse. Men blir det litt skryt, da kommer vi for å finne noe. Og noe finner man.

 

Bav er hverken bedre eller dårligere en Hanse, Jeanneau, Benetau osv. Det er nyanser som skiller sammen med smaken.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...