Jump to content

Epoxy på Biltema!


index

Recommended Posts

Så nettopp en ny reklame fra Biltema, der de har begynt å føre epoxy, duk og divinycell plater! Sikkert en velkommen nyhet for mange!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Noen som har Biltema artikkelnummer på denne divinycell - prøvde å finne det på nettsiden, uten resultat... :rolleyes:

 

 

...eller mener der denne Polyuretanskiven...

25-2138_l.jpg

 

Tykkelse: 10 mm 25-2138 109,00 kr

og

Tykkelse: 20 mm 25-2639 199,00 kr

 

...men er Polyuretan det samme som divinycell, da...?

 

 

... og hvis det er det - hva koster dette andre steder - og hvilke andre steder selger det?

Edited by Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Divinycell platene er ikke i databasen på nett enda, men finnes i butikkene i Bergen.

 

Lurer på om noen vet om de Polyuretanskivene egner seg som sandwich materiale da de er betydelig billigere enn divinycell platene.

 

Biltema har også fått gummibåt 230 lang maks 4hk og en ny sammenleggbar sykkel.

Link to post

Seasea selger samme divinycellen, men 80 kroner billigere per plate. Bonocell eller den andre typen distansemateriale som biltema selger er et dårligere alternativ enn divinycell. Det er mye sprøere og svakere, men koster jo mye mindre. Divinycellen på biltema så ut vil å være H45, dvs en veldig "lett" kvalitet. Til båtbygging er det nok lurere å satse på H60 eller høyere. Men jeg vurderer selv å bruke H45 i noen sandwich-dører for å få ned vekten en del.

Link to post

Dealen med distanse materiale er å oppnå styrke kombinert med liten vekt (jamnfør hul og massiv mast) Det så e negativt med finer e at den råtner når det kommer vann til , og det vil det komme. Når det gjelder styrke i divyn, bono o.l. så er det laget forskjellige styrker for å møte grp produsentenes krav, alltså LM, Euroresin o.l. ikke deg i garasjen din. Det er ikke meningen at distanse materialet skal inngå i styrke beregningen, den skal gi korrekt utsparring, tåle fuktighet og gi god vedheft. Styrke oppnås ved bruk av e-glass. og styrke økes ved å øke tykkelsen og bruke kombinasjoner av ulike matter.

stå i ro båt!

Link to post
Gummibåten er kr. 4999.

 

Ulysses : Er det slik å forstå at Polyuretanskivene ikke trekker til seg vatten og dermed er grei som distansemateriale istedenfor finerplater?

På denne siden finner du mer info om sandwichkonstruksjoner: http://fiber.get.to/. Slik jeg oppfatter det, og det jeg har lest andre steder er at Divinycell er en vinylcellplast som har overlegne mekaniske egenskaper ift polyuretanskum (PU) som bonocell. Divinycell har lukkede skummceller og trekker ikke vann (i hvertfall ikke i stor grad), men er dyrere enn PU, som igjen er mye lettere enn finér, men mangler finerens styrke. Jeg ville sjekke opp om den PU.-skiven som selges på biltema har lukkede celler før jeg brukte den et sted der det var risiko for fuktinntrengning.

 

Men så klart, man må vurderer hva man skal bruke materialet til. Til innredning som ikke er under belastning holder det sikkert fint med PU, men jeg har ikke hørt om noen kvalitetsverft som anvender PU som sandwichmateriale i skrog og dekk. Der er det Divinycell og balsa som dominerer.

 

Det er ikke meningen at distanse materialet skal inngå i styrke beregningen, den skal gi korrekt utsparring, tåle fuktighet og gi god vedheft. Styrke oppnås ved bruk av e-glass. og styrke økes ved å øke tykkelsen og bruke kombinasjoner av ulike matter.

Er du helt sikker på at dette er korrekt? Kjernematerialt utsettes for bl.a kompresjon og strekk, og det er jo vesentlig at kjernematerialet tåler de kreftene det utsettes. Hvis kjernematerialet bryter sammen vil jo sandwichkonstruksjonene med en gang bli mye svakere. Det er jo en kjent sak at styrken øker kvadratisk når man øker tykkelsen på sandwichkonstruksjonen, men det forutsetter vel at kjernematerialet tåler de kreftene det utsettes for mellom ytterlaminatet?

Link to post

Joda, kjernematerialet går inn som en del av konstruksjonen. Det er derfor kjernen kan handles med forskjellige verdier for egenskaper for skjær og kompresjon.

 

Alt er bedre enn finer som kjernemateriale. I båt er det totalt ubrukelig til alt.

 

I dørene dine skulle du bruke honeycomb. Det letter noe alvorlig.

Link to post
I dørene dine skulle du bruke honeycomb. Det letter noe alvorlig.

Jepp, det er det ultimate. Baltic Yachts bruker mye honeycomb i de store båtene sine for at de ikke skal blir for tunge. Problemet er tilgang. Jeg vet ikke om noen steder som selger små kvanta til privatpersoner, men er veldig takknemlig for tips.

Link to post

Tingen e at i f.eks ei mast så kan du ta ut ein del av det innerste materialet uten at du minske styrken (men får ett lettare produkt) samme tanken gjelde ved bruk av distanse materiale, grunnen te at det finns styrke forskjeller er at de skal passe inn i ulike produksjonsmønstre, noen skal fungere som forskaling ved hånd opplegg, noen skal legges i buede skrog og tåle trykk opptil 10 bar og varme over 80 grader andre skal tåle store vakuum alt dette uten at ennhar herdet pol. Etter at herdeprossesen er ferdig er det laminatet som skal oppta kreftene det blir utsatt for. Å ikke bruke tre (finer eller balsa) er vel å dra ting langt, Jennau bruker balsa i skroget på sine sun fast modeller (noen styrkesynspunkter her?) Dancer som produserer Barracuda bruker fineer som distansemateriale i sine båter.

Edited by sodne (see edit history)

stå i ro båt!

Link to post
Etter at herdeprossesen er ferdig er det laminatet som skal oppta kreftene det blir utsatt for.

Dancer som produserer Barracuda bruker fineer som distansemateriale i sine båter.

 

Båter bygget i sandwich har gjerne ingen eller redusert antall spant.

Kjernematerialet opptar skjærkreftene som oppstår for å holde skroget stivt.

 

Å bruke treverk som distansemateriale er bare tull. Det er å drive ap med kundene.

Link to post

Når man snakker om "vannfast finér" er det ikke trefibrene som er vannfaste, men limet som bladfinéren er limt sammen med.

Det er tre ting som skal til for at treverk skal råtne. Vann, luft og mugg/soppsporer.

I sin klokskap har vårherre sørget for at muggsporer finnes overalt i naturen. Det er en forutsetning for livets kretsløp.

Hvis du klarer å stenge enten luft eller vann ute fra treverket vil det ikke råtne.

 

Tre og vann er en grei kombinasjon hvis det ikke kommer til luft. Ref gamle påler under byggverk som ligger i blåleire. Holder i hundrevis av år.

 

Tre og luft er en grei kombinasjon. Ref møblene inne, som også holder i hundrevis av år litt avhengig av produsent.

 

Dersom du kan forhindre luft og/eller vann fra å trenge inn til fineren er det ikke noe i veien for å bruke dette i båt.

 

Alle nyere båter som bygges vha epoxy som forsegling vil holde like lenge som en glassfiberbåt. Dette forutsetter selvsagt at integriteten i skroget opprettholdes.

Dersom man borer hull i skroget som ikke forsegles, slår hull i epoxy/duk-laminatet uten å reparere dette fagmessig osv vil man selvsagt får problemer.

 

Men for min del oppveier de estetiske egenskapene i ett treskrog det faktum at man må passe litt bedre på båten sin i forhold til en plastikkbåt :cool:

Link to post
Dersom du kan forhindre luft og/eller vann fra å trenge inn til fineren er det ikke noe i veien for å bruke dette i båt.

 

Du har allerede vann inne i treverket. Gå bort og kikk på fuktighets måleren hjemme hos deg.

 

Godt treverk er et ypperlig materiale å bygge båt av.

Som forsterkning i glassfiberbåt er det særdeles dårlig egnet.

Tell tråder her om råte i innlaminert treverk i dørker, akterspeil og tak.

Link to post
Du har allerede vann inne i treverket. Gå bort og kikk på fuktighets måleren hjemme hos deg.

 

Godt treverk er et ypperlig materiale å bygge båt av.

Som forsterkning i glassfiberbåt er det særdeles dårlig egnet.

Tell tråder her om råte i innlaminert treverk i dørker, akterspeil og tak.

 

Det er vann/fuktighet i treverket ja, men fuktigheten må være over en viss prosent for at det skal begynne å råtne, samtidig som det må være tilgang på oksygen.

 

Innlaminert treverk i "vanlige glassfiberbåter" er laminert inn med polyester som slipper gjennom mye mer fuktighet enn epoxy. Samtidig er man ofte ikke spesielt oppmerksom på å forsegle hull ol. i en "glassfiberbåt" som man er i en båt bygget etter kaldbake metoden med tre og epoxy.

Link to post
Båter bygget i sandwich har gjerne ingen eller redusert antall spant.

Kjernematerialet opptar skjærkreftene som oppstår for å holde skroget stivt.

 

Å bruke treverk som distansemateriale er bare tull. Det er å drive ap med kundene.

Intresant at du syns verft som jennau drive ap med kundene sine. Viss ein barra e obs på at ein har treverk som kjerne og tette snittflaten så e det ikkje någe problem. Ein får jo billigare båtar. Edited by sodne (see edit history)

stå i ro båt!

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...