Jump to content

``Sjøen for alle`` oppmøtet ble ikke som det skulle.


Patnyg

Recommended Posts

Jeg er enig i mye av det som Suzuki beskriver, med untak av at ingen kan produktene sine. Noen er det nok som har liten produktkjennskap, men mange har det.

At man har lite prduktkjennskap er jo imidlertid en gjenganger i de fleste kjedebutikker uansett hva de selger. De ber jo om at folk skal handle på nettet når de ikke kurser folka sine.

 

Jeg går heller ikke mer på båtmessen, men det er flere årsaker til det.

Link to post
Share on other sites

Suzuki har alltid rett (nesten)! :lol:

 

Jeg hadde planlagt å dra dit i dag, men er i grunnen overbevist om at det koster mye, tar mye tid, er ganske slitsomt og ikke så altfor spennende siden jeg ikke er i "kjøpemodus"! Bor dessuten slik til at svært mange av forhandlerne befinner seg i rimelig nærhet.

 

Og ja, maten, prisene på den og servicen er bare helt og totalt en skandale, egentlig nokså vanlig i Norge på den type steder.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes signaturen Suzuki oppsummerte fint.

Man betaler i dyre dommer for dårlig service og reklame.

Jeg har ikke vært der på mange år. Selv med invitasjon.

 

Og skulle jeg vært i markedet for ny båt, så er det det siste stedet jeg hadde dradd.

Det er liksom dårlige muligheter for en bankekryss for å få ristet løs det som er løst på Lillestrøm.

Link to post
Share on other sites

Tok en snartur på messa fordi det var noe spesielt jeg ville se etter og eventuelt kjøpe.

Er man på jakt etter ny motorbåt kan jeg godt forstå at messa har verdi men ...

 

Fant ikke det jeg var på jakt etter, og fikk intrykk av at vareutvalget av ting & tang var dårligere i år enn det som har vært vanlig.

Mulig jeg var litt for rask, men er det flere som har samme intrykk?

Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende.... Men jeg tror da at det vil bli et suplement til dagens messer. Vi mennesker er vel slik at vi liker "å ta og føle" på ting, og det klarer ikke nettbaserte messer å gi oss.

 

Det måtte selvfølgelig følges opp ved senere inspeksjon og prøvekjøring av båter man hadde interesse av å se nærmere på.

Link to post
Share on other sites

Fant ikke det jeg var på jakt etter, og fikk intrykk av at vareutvalget av ting & tang var dårligere i år enn det som har vært vanlig.

Mulig jeg var litt for rask, men er det flere som har samme intrykk?

 

Jeg tror att leieprisen på messa har tatt helt av som igjen medfører att utstillere med ting og tang som krever plass ikke får igjen hva det koster .

 

Husker jeg dårlig eller var utvalget mye bredere 20 år tilbake i tid ?

Link to post
Share on other sites

Tre saker å nevne også:

1. Nå var vi der kl 12 i dag - men det lukta gammal fyll av mistenkelig mange utstillere :rolleyes:

2. Messa er litt cramped - små stander

3. Vet ikke om det er dårlig luft eller mye støy - men jeg blir alltid tung i hue på Sjølyst. Gikk en hel da på messe i Düsseldorf - og var opplagt hele tida.

 

Utstyrsleverandørene var dårlig greier Lasse - helt enig. Mest intetsigende standen var kanskje DNV (Det norske veritas) sin. 5 mann gjemt bort i en krok uten noe annet budskap enn at noen båter har et skilt i med DNV logo på.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel kun en tysk kvalitetslev som holder stand. Litt fleip, men uansett skal du satse, vis det. En stand som viser en halveis satsning er og blir halvveis.

 

Messer er faktisk for mange produsenter/levrandører eneste mulighet å vise seg. Synes det er synd at messene skal nedprioriteres. Å se på nett er i mine øyne en dårlig måte å sjekke ut hva en trenger. Tar derfor altid turene på mest int messene i mine øyne.

 

Håper det passer, men Dusseldorf står på prog neste år. Mulig også Miami også, men seffern med fam. Ingen av de gidder messe, men men.

Link to post
Share on other sites

Same same her, veldig lite utstyr og det utstyret de hadde var det nesten ikke messe tilbud på. Bortsett fra kartplottere og annet navigasjonshjelpemiddler som jeg har fra før da.

 

Var innom Engbo for å høre om en ankerwinch til båten. Fikk jo ett tilbud av han men det minnet ikke så mye om ett messetilbud. Virket ikke veldig interisert i å selge meg noe heller.

 

Hos Anchorlift var de mer interiserte, og ga meg ett veldig godt tilbud som gjelder til mandag. Er litt usikker på Anchorlift, vet ikke om dere har noen erfaringer??.

 

Hvorfor er det også sånn at selgerne av båtene er så overlegne??. Jeg har en leilighet til 2 mill uten lån og en båt til ca 400000. Jeg kunne faktisk tenkt meg en ny båt i 30-33 fot klassen. Når jeg spør selgerne hos de forskjellige produsentene på messa om disse båtene, er de nesten ikke interisert i å snakke med meg. Er det nødvendig å ha med seg en bankgaranti for at de skal bli interiserte??. Kanskje jeg skal ta på meg en dress å slips istede for en nyvasket mørk olabukse å skjorte når jeg henvender meg til disse selgerne.

 

Jeg krever for all del ikke at selgerne skal over interisere seg i meg, men at de tar meg alvorlig når jeg henvender meg til de.

 

Jeg får vel heller ha Princessen litt til. Den er tross alt nesten gratis, og jeg har hele tiden noen nye prosjekter med den. Nå skal jeg bygge om byssa, så da for vi se hvordan det går etterhvert.

Link to post
Share on other sites

1. Nå var vi der kl 12 i dag - men det lukta gammal fyll av mistenkelig mange utstillere :rolleyes:

3. Vet ikke om det er dårlig luft eller mye støy - men jeg blir alltid tung i hue på Sjølyst.

 

Tyder på at mange av utstillerne begynner å bli litt "slitne" når det nærmer seg slutten på utstillingen.

Regner med at du var på Lillestrøm og ikke på Sjølyst, når du ble tung i hue.? :confused:

Link to post
Share on other sites

Når jeg spør selgerne hos de forskjellige produsentene på messa om disse båtene, er de nesten ikke interisert i å snakke med meg. Er det nødvendig å ha med seg en bankgaranti for at de skal bli interiserte??.

 

Slik opplevde ikke jeg det. På de få stedene jeg var innom for titte virket selgerne veldig hyggelige og hjelpsomme. Ble stadig kontaktet med spm om jeg trengte hjelp eller om det var noe jeg lurte på.

 

Antrekk: Olabukse og skinnjakke

Link to post
Share on other sites

Synes det blir veldig dumt. Min datter hadde en viss interesse for å se på nye seilbåter, og det er helt håpløst å ta stilling til hva en synes om båten så lenge det ikke finner hverken fall eller skjøter.

 

Hun lurte på en del ting mhp seilhåndteringen som vi ikke fikk noe som helst intrykk av på grunn av dette. En seilbåt i en hall uten noen som helst form for rigging blir omtrent som ei campingvogn.

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrevet i en annen tråd at jeg ble meget positivt overrasket over messa i år. Det var mange nye båter. Det var mange flotte båtdesign. Det var mange nye elektronikksystemer. Det var mangte nye løsninger av detaljer ombord. Hva skal til for at man er fornøyd med ei messe. Jeg synes at dette er den beste messa på 15 år. Hva er kjennetegnene på at messa er dårlig?

Jeg var innom flere seilbåter og fikk flott orientering. Over alt hvor jeg beveget meg møtte salgsrepresentanter opp og svarte på mine spørsmål- Jeg har aldri opplevd slik service på tidligere messer. Hva er grunnen til at jeg har fått slik fantastisk oppfølging, mens de fleste andre her på BP synes å ha fått dårlig oppfølgning?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i denne tråden , når jeg var på messa så hadde jeg sette meg ut flere stedere som jeg skulle besøke .

Alle utstillere som jeg snakket med fikk jeg meget god service men det var jo den første dagen .

Folket på Volvo var også hyggelige selv om jeg ville snakke om D6 :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg personlig er ikke negativ til messen, men jeg lurer på hvorfor oppmøtet er dårligere i år enn før. Som trådstarter forsvarer jeg meg med det, det de andre diskuterer er opp til dem.

 

Jeg var på messen i dag og fy flate og mye jeg har lyst på av utstyr. og båter da selvfølgelig..

 

Rimelig high tech den nye askeladden, recaro stoler, hele dashbordet kom lett mot stolen ved hjelp av en knapp. mye elektronikk i den. Svære maskinker satt det i den også..

Link to post
Share on other sites

Tja jeg vet ikke jeg. Jeg synes egentlig jeg så akkurat det samme i år som i fjor. Utstillerne på samme plass o.s.v.

 

For meg tror jeg det holder å gå på Sjøen for alle hver 3. år for fremtiden. - Begrenset hva som kan komme av grensespengende nyheter i løpet av 12 måneder...

Link to post
Share on other sites

Det var en utstiller som sa at det var mindre vaffelspisere og køyhoppere i år.

For Norboat som arrangør er det kanskje negativt med mindre besøk, men jeg mener mindre besøk også kan være positivt for utstillere og de mer seriøse besøkende.

 

Jeg syntes messen var bra i år, ikke minst fordi det var enklere å få folk i tale og få komme om bord i båtene.

 

Så gjenstår det å se om kundene er dårligere i år enn foregående år, for messen i Lillestrøm er vel retningsgivende for hvordan båtmarkedet blir fremover.

Link to post
Share on other sites

Flere av utstillerne av motorbåter jeg snakket med kom inn på dette med besøkstallet, og om årsaker til nedgangen. En av årsakene er nok seilbåtmessen i Son, men som en motorbåtselger sa: Da er jo andelen motorbåtfolk her større....

 

En annen årsak:

Skilsø hadde to båter utstilt Standleie, frakt, lønn etc. kommer på over en halv mill., så det koster å stille ut også.

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte også noen nevne at kostnadene med utstillingen er noe høy, og noen produsenter vurderer nok nytteverdien av hver enkelt utstilling. Noen utstillere mener de bare må være der i den forstand at de ikke riktig vet konsekvensen av å ikke delta.

 

Det er generelt enklere for mennesker å flytte på seg enn å flytte rundt på båtene, og dette mener jeg vil få betydning i tiden fremover. Mange av oss har litt reiselyst, og om vi reiser til Oslo eller en annen utstilling i utlandet kommer til å avhenge av totalopplevelsen.

 

Jeg mener nedgangen i besøkstallene kan gi en positiv effekt på sikt, og da på grunn av at utstillere og arrangør går i seg selv og ser på forbedringspotensialer. Jeg kunne ut fra erfaring tenkt meg en kombinasjon av båtutstilling og ”trade show” i fremtiden.

 

Åpningstiden kunne da for eksempel deles i to, hvor et par tre dager er avsatt for å knytte relasjoner mellom båtprodusenter og deleprodusenter. På denne måten ville også privatkundene eller vanlig besøkende kunne få se hva som finnes av deler ute i den store verden.

 

Jeg møter nordmenn støtt og stadig på shopping etter deler i Europa fordi de ikke finner det de leter etter i Norge.

 

Få inn noen oaser i midten av hver hall hvor mennesker kan sitte ned med en kopp kaffe og et smørbrød til en overkommelig pris. Reserver en av hallene i midten til trade show.

 

Kjør i gang med presserom og sett opp ”spesial mention, blue ribbon, produkt finalist and winner” etc. i forskjellige kategorier. (Innovative produkter).

Jeg mener messen på Lillestrøm må begynne å skille seg ut for å beholde tittelen som den beste / største utstillingen i Norge, for båter tar seg ofte best ut på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Jeg var som vestlending for første gang på Lillestrømmessen og syns det var bra med båter der. Det var mye som var ga nye tanker.

 

På utstyrssiden derimot synes jeg det var både tynnt og dyrt. Få virkelig gode tilbud som ville fristet på elektronikk eller annet nyttig tilbehør. Det var ingen som hadde messepriser som var billigere enn man kunne kjøpe på internett. (Og da mener jeg Norge)

Link to post
Share on other sites

Selv om antall besøkende var færre i år, tyder mye på at de som var der var "dedikerte" og interesserte nok. Ser at flere av utstillerne sier seg veldig fornøyd. Her er f.eks hva Viksund skriver på hjemmesidene sine i dag:

 

"Selv om besøkstallene var lave, var det tydelig at de som skulle handle båt de hadde tatt turen. Dette var også den gjennomgående tråden, når vi snakket med andre utstillere. Våre salgstall på årets messe overgår fjoråret, og sånn sett så er vi meget fornøyd med messen. Vi er imidlertid fortsatt spent på utviklingen i markedet utover våren, men kan vel driste oss til å si at vi er forsiktige optimister. Årets Sjøen for Alle var i hvertfall en meget positiv opplevelse for oss."

 

ter-av

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...