Jump to content

``Sjøen for alle`` oppmøtet ble ikke som det skulle.


Patnyg

Recommended Posts

Jeg leste tidligere i avisen at de håpet og regnet med en økning fra 60 000 personer i 2007, til ca 70 000 personer på årets messe(2008) altså en økning på ca 10 000 personer..

 

Men det gikk vist ikke som det skulle..

 

Det har vist gått betydelig andre veien, det har sunket med over 15 % fra i fjor.

 

Hva skyldes dette? Hvorfor så dårlig oppmøte?

Har høyere rente noe og si, folk vil ikke kjøpe dyre båter og ta opp lån? Eller er den rett og slett for tidlig?

Link to post
Share on other sites

Samme trenden kan man se på europeiske messer også. Tror det skyldes at:'

1. internett har gjort produktkunnskap mer tilgjengelig - enten gjennom fora som dette eller hjemmesider til produsentene. Det er liksom ikke noe vits i å gå å samle inn brosjyrer på messa når man enkelt laster de ned på en PC.

2. Båtmarkedet er nok ikke like hott som det var for et par år siden. Tror nok at et kjøligere boligmarked påvirker en del.

Link to post
Share on other sites

Egentlig har jeg mistet sansen for messa for flere år siden - seilbåter blir det stadig færre av (og seilere muligens stadig flere - kan være en grunn hvorfor det går nedover).

 

Men av ektraordinære grunner var jeg der allerede en gang og skal ditt en gang til :crazy: - som skrevet: noe ekstraordinært.

 

 

Båter i Sjøen, Öppna Varf på Orust og ørten "Åpen dør i helgen"-opplegg fra importørene her omkring sier jeg av og til ja takk til.

Link to post
Share on other sites

Droppet messa i år, syntes den var gørrkjedelig i fjor. Alt for mange like båter (har man sett en ribb, har man sett dem alle) (tilgi meg dere som liker den typen båter), og alt for lite duppeditter. Og det er strengt tatt det siste som er mest spennende for meg i hvert fall. For den som liker deplasementskrog, treverk, seil (med unntak av bavaria som til gjengjeld stilte ut hele flåten sin), eller for den saks skyld den som har en båt de er fornøyd med så er messa masete og dyr.

 

Jeg kommer neppe til å dra neste år heller.

Link to post
Share on other sites

Fikk med meg litt av Miami messa i år. Feis avgårde langs kanalen som ikke er så langt fra North Beach. Der lå det en masse båter i forbindelse med messa. Ca 90% av dem var totalt uaktuelle. Men litt morsomt å bare spasere avgårde for å se litt. Flertallet var 60 fot+. CRN, A&R og noen Italienske greier som jeg ikke kjenner navnet på. Men den så ut som en 100 fots Ferrari.

Link to post
Share on other sites

Tror nok at et kjøligere boligmarked påvirker en del.

 

Mange signaler siste dager/uker som tyder på at varmen er på vei tilbake i rimelig grad. Boligprisene har gått opp i "mitt" område i det siste og f.eks i Lillesand selges nå husene meget raskt og til priser godt over prisantydning! :yesnod:

 

Mangel på båtplasser er nok også med på å dempe interessen for båter noe, men ser også at det faktisk jobbes aktivt med å få frem nye båtplasser mange steder. I Asker er det nå fortgang på å få til valgløftet om 1000 (!) nye båtplasser i løpet av noen få år og også i f.eks Lillesand jobbes det med å få utvidet eksisterende båthavner med flere hundre plasser.

 

Helt tilfeldigvis er Høyre sentrale i dette arbeidet i begge kommunene! :wink: Siste meningsmåling ville gi Høyre/FrP 77 mandater på Stortinget mot sittende regjering 72 mandater, ikke uten grunn.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare og håpe på at dette mesestyret forsvinner. Når en ser på de astronomiske summene importørene bruker på meser og annen anonsering og tenker på hvor stor del av prisen vi betaler for en båt som går mrd til markesføring kan man jo bli skremt. Om importørene hadde kutet ut dette kune de sikert ha redusert båtprisene med 10-15%.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet faktisk om flere forhandlere/importører som har kuttet ut noen av disse utstillingene fordi de er så dyre og kjører egne utstillinger parallelt med disse og tilbyr rabatter lik besparelsene ved ikke å delta på messene! :yesnod: Det er dog ikke 10/15% vi snakker om.

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare og håpe på at dette mesestyret forsvinner.

 

Det håper jeg da inderlig ikke! Messa er en strålende anledning til å se - og ikke minst gå ombord i - et stort antall båter og utforske mye nytt utstyr på en gang. Flott måte å få en fin oversikt på, selv om man ikke skal kjøpe noe nytt.

 

Vi har de siste årene besøkt "Sjøen for alle" allerede like etter at de åpner for publikum den første fredagen. Da er det god plass og ingen kø. Både moro og hyggelig! :yesnod:

 

mvh

ter-av

Link to post
Share on other sites

Samme trenden kan man se på europeiske messer også. Tror det skyldes at:'

1. internett har gjort produktkunnskap mer tilgjengelig - enten gjennom fora som dette eller hjemmesider til produsentene. Det er liksom ikke noe vits i å gå å samle inn brosjyrer på messa når man enkelt laster de ned på en PC.

 

Jeg vil tippe at mye av årsaken ligger i det Billeliten beskriver her. Stadig flere oppdager at man hente mye stoff fra nettet. Jeg har flere ganger i forsjellige sammenhenger opplevd å treffe selgere som vet mindre om produktet de selger enn meg som kunde antagelig fordi jeg har mulighet til å sette meg grundig inn i produktet via nettet.

 

Selgeren stakkar har kanske 100 vis av produker han skal ha kunnskap om, mens jeg som kunde har finstudert et spesifikt produkt.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten er nok inne på noe ja, man finner jo alt på nettet, så grunnen til å reise på messa er vel å glo og gå ombord i den båten du syns er fin, men ikke har råd til med det første. Det er jo tross alt morro, men det er ikke alle som gidder og reise inn når du finner tegninger, bilder og forklaringer på hjemmesider om absolutt alt om samme båten du kan se på messen.

 

Jeg personlig syns messen er en fin ting, jeg liker og gå rundt og kikke og sikle på alt jeg ikke har råd til, kanskje det også er en grunn til at mange ikke drar innover..

Link to post
Share on other sites

Har for lengst sluttet å gå på messa. Lite av interesse der, og de båtene jeg eventuelt ville siklet på stilles ikke ut.

Dessuten synes jeg ikke det er noe morro å stå i kø for å komme ombord i en båt stappfull av folk.

 

Båter gjør seg også best på sjøen, og ikke inne i en hall.

Link to post
Share on other sites

Det er sant det du sier der..

Og skal du ha en båt, så er det beste å gå til forhandler og kikke alene i en båt, gå grundig igjennom uten mas fra andre som skal se på samme båten.

Og du kan i tillegg ha selgeren for deg selv og dere kan snakke og diskutere helt alene..

 

Er fordeler og ulemper med alt dere.

Link to post
Share on other sites

Er der hvert år, er liksom åpningen av en ny sesong, men..... Syntes det mangler så mange av båtmerkene, kan ramse opp masse av motorbåtmerkene som ikke er utstillt (noen av dem var nå der når messa var på Sjølyst). Er prisen utstillerne må betale blitt så høy at de rett å slett velger å utebli?. Noen arrangerer også sine egne messer (seilbåtmesse i Son), fremfor å delta på Lillestrøm. Fortsetter trenden vil det bli "Sjøen for de få", ikke for alle, når båtmerkene uteblir. Hvordan ser messa ut om noen år spør jeg, kun de aller største merkene er vel representert da? Var også på messa i Bergen. Der var en mengde båtmerker (på den flytende utstillingen), som ikke var på Lillestrøm. Skip o hoi... :confused::sailing:

Link to post
Share on other sites

Fryktelig kjedelig med masse like (og til dels stygge, dårlige og ubrukelige) båter med mange dårlige (billige) detaljer. :nonod:

Men når folk stort sett er mest interessert i plass og interiør må det vel bli slik.

 

Eksempler:

- har noen spurt selgerne hvordan man kan demontere rekkestøttene på den nye Ardia (eller de fleste andre båter, for den saks skyld)?

- pleier dere å spørre om hva drivstofftankene er laget av, om de kan demonteres og om de har tømmemulighet eller håndlokk?

- sjekker noen hvorfor de har teak på dekk som åpenbart er av elendig kvalitet, skåret galt og allerede har sprukket eller er i ferd med å løsne fra underlaget?

- spør dere hvorfor en båt med retro design- og utseende samt mye påkostet teak har billige beslag i plast?

 

Dessuten, lite nytt på gadget-fronten - eller gikk jeg glipp av noe. :confused:

 

Tror nok også at interessen daler pga. at vi ser innledningen til at det går mot trangere tider økonomisk. Da er nok båten noe av det som først nedprioriteres.

Jeg mener det er helt logisk og uunngåelig at bonanza-tidene ikke vil fortsette. Norge er en del av verden og må ta inn over seg at vi vil få nedgang i sysselsettingen når våre viktigste handelspartnere signaliserer dårligere tider med mindre forbruk og investeringer. Når dessuten kronekursen er skyhøy og Norge er et av verdens dyreste land å produsere i, også i Europa, må vi forvente mer utflagging av arbeidsplasser. Og så skal vi jo få lønnshopp i år fordi Norge går (les: har gått) så bra i den siste tiden. Og det er når sysselsettingen går ned at det virkelig kommer til å skje.....

 

Dessuten har de lagt saftig på inngangsbilletten.

Ikke sikkert jeg kommer tilbake til neste år, nei.

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men så vidt jeg har skjønt er vel besøkstallene for "båter i sjøen" i Sandvika (Kadettangen) stigende fra år til år?

 

Etter min mening gir denne messen bedre muligheter for folk som skal kjøpe båter. Man kan også prøvekjøre de like etter stengetid og noen også under messen dersom man skal ha. Prøvekjørte Hydrolift X-17 med 175hk vannjet der en gang og det var like før det ble kjøp. Bare tilfeldigheter gjorde at det ble utsatt.

 

Vil tro at "Båter i sjøen" er en billigere messe også pga at man kan kjøre båtene til vanns fremfor å måtte heise de inn med kraner og frakte med trailere osv...

Link to post
Share on other sites

Det er fler årsaker til at Sjøen for alle er på veg ned for full telling.

 

For det første, klarte Norges varemesse å ta med seg alle problemene vedr. f.eks servering til Lillestrøm.

Å måtte stå 35minutter i kø for å kjøpe en KALD, overpriset pølse,med tilhørende overpriset VARM brus, burde være unødvendig. Særlig de med barn, veit at litt pølsepause, vafler og iskrem, er viktig for å holde motet, og tålmodigheten oppe. Å måtte ta med den gamle, treige matpakka, og thermosen når man skal på messe, burde i 2008 være helt unødvendig. Når en 4 åring er sulten, er han SULTEN :smiley:

 

Å få en sitteplass til den ågerprisede matbiten er bare å glemme. Man får sitte på gulvet langs en vegg, med 250kr måltidet sitt, alternativt på hjørnet av en messestand eller under en stor båt. :rolleyes:

 

I tillegg har jeg til gode å se at betjeningen på en stand har gjennomgående kunnskaper om det de selger. Begynner man å spørre detaljert, er det som regel INGEN som kan svare. Mange leier inn fjortiser for å dele ut brosjyrer, og da går det som det må. Å kunne svare på inngådende tekniske spørsmål vedr. en varmeovn, en lader eller en elektronikkdings, er for meg en selfølge at betjeningen kan. Svar som " Petter kan dette, han kommer antagelig en tur i morra" blir for dumt. Det er f.eks ikke vanlig at betjeningen på Wallas standen engang kan svare på prisen på et produkt. Slå opp i katalogen greier jeg fint selv, hjemme fra sofaen.

 

I tillegg har de klart kunststykket å AVSKAFFE alt som heter messepriser. Før kunne man gjøre gode kjøp på vester, bager, tauverk, elektronikk og alt mulig, men nå har forhandlerne presset på så hardt, at importørene ikke tør selge varer på sine stands. Salget skal gå gjennom forhandlerne, koste hva det koste vil.

 

Resultatet av dette, er at messa gir minde og mindre " merverdi " for hvert eneste år. Å se rekke på rekke med Bavaria`er og andre blanke båter, blir liksom litt tamt for 7 sesongen på rad.

 

Konklusjon; messe bør ha noe å by på. Helst ikke akurat det samme som i fjor.

 

PS - selvsagt gjør sommeren ifjor sitt til at interessen også daler noe for å legge penger i fritidsbåt. I tillegg er de øknonomiske tidene på noe retur, så " alle " kan ikke bytte båt hvert eneste år..

DS

 

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det norske folk kjøper fler og fler seilbåter , kombiner dette med at messa har mistet mesteparten av seilbåtselgerne og smekk i tillegg inn at de setter sammen egne messer rundt Oslofjorden til samme tid som messa på Lillestørm pågår , da kan man fort trekke fra endel publikummere som ikke vil betale for parkering ,stå i kø for å kjøpe pølse og varm brus men heller parkere gratis og se de båtene de faktisk interesserer seg for.

Hadde jeg vært ute etter en 30fots motorbåt så hadde jeg reist på den messa , hadde jeg vært interessert i seilbåt så hadde jeg droppet det.

Var jeg bare generelt interessert i båter så hadde jeg reist på båter i sjøen om høsten.

Link to post
Share on other sites

Kostnadene for importører/leverandører som skal stille ut på messa er enorme.

Skyhøye leiepriser og store fraktkostnader osv.

 

Kanskje vi i framtiden vil se virituelle messer?

Ser for meg en nettbasert messe der produktene er presentert vha video bilder m.m og der man kan spørre selgere vha chat.

 

- Ingen inngangsbiletter

- Ingen parkering

- Du kan varme pølsene selv

- Du kan besøke messa når du vil og så mange ganger du vil

- Du slipper å stå i kø

 

De presentasjonene som lages (og som koster litt å lage) kan gjenbrukes og legges ut på leverandørens egne sider når den viritulle messa er over.

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi i framtiden vil se virituelle messer?

 

Det kan godt hende.... Men jeg tror da at det vil bli et suplement til dagens messer. Vi mennesker er vel slik at vi liker "å ta og føle" på ting, og det klarer ikke nettbaserte messer å gi oss. Mange av oss liker også stemningen som forskjellige messer gir oss.

 

Har ikke vært på messa enda men min familie og jeg reiser dit på søndag, skal møte en kompis som har sin nye båt utstillt der. Gleder meg.....

Link to post
Share on other sites

Jeg og ungene skal inn på søndag.

Skal ikke kjøpe hverken båt eller pølser (McDonalds på Furuset har blitt en "tradisjon" etter endt messe :lol: )

 

Men vi går nå der og kjenner, ser og diskuterer båt. Nå er mine barn 13 og 16, så jeg slipper å "drasse" på dem. Jentungen på 16 har akkurat tatt båtlappen og skal oppgradere fra Steady til 16' med 50hk til sommeren. Guttungen på 13 har alltid vært interresert i ALT på messa, og har med seg minst to sprengfulle bæreposer med kataloger og brosjyrer hjem hvert år :lol:

Han har til og med laget seg ett system slik at han samler brosjyrer til posen begynner å bli tung. Da legger han dette fra seg under en båt eller bak en stand. Så er det igang med ny pose. Når vi skal hjem er det en kjapp gjennomgang tilbake og plukke opp poser som han drar med seg ut til bilen :lol:

 

Så jeg drar på en hyggelig tur uten noen andre mål enn å diskutere smarte og mindre smarte løsninger med 13-åringen samt bli skikkelig trøtt i bena. Og vi har som regel blitt enige om hvilken båt vi skal kjøpe når lotto-rekka går inn. 18-22 fot bowrider med kjempemotor hadde vært veldig kjekt på hytta :yesnod:

 

Forøvrig støttet jeg alt som er sagt om elendig mat, elendig service og elendig lite sitteplasser. I så måte er også det blitt en tradisjon :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...