Jump to content

``Sjøen for alle`` oppmøtet ble ikke som det skulle.


Patnyg

Recommended Posts

Man har litt for lett til å dømme noe enten "nord og ned" eller "til himmels" og de forsøkene som har vært gjort her siste halve året på det førstnevnte har faktisk ikke slått til!

 

Bilsalget går så det suser: http://www.hegnar.no/motor/bil/article257474.ece

 

og boligmarkedet viser tegn til ytterligere prisoppgang; http://www.dinside.no/php/art.php?id=512658

 

Så kanskje noen av ekspertene her også tar feil hva angår utviklingen i salget av båter i år?

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

. Men det går også rykter om at på lørdag så hadde ikke f.eks. Nidelv eller Marex solgt en eneste båt.

Min personlige mening er at i hvertfall Nidelv priser seg fullstendig ut av markedet. En nidelv 300 koster nå over 2 millioner . Hallo - det er en 28 fots trangbodd båt :eek: En Nidelv 780 koster nesten 1,5 millioner - nesten like mye som en Windy 28 :eek::crazy: En Nidelv 300 har gått opp minst 300.000 på 4 år

 

Mulig de fortvilet forøsker å tjene penger - de har doblet omsetningen sin på 5 år - og tjener like lite penger. Min erfaring er at det kan være et tegn på at ledelsen kanskje bør kikke litt innover i virksomheten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mulig arrangören kan takke seg selv.... grådige priser på alt.... stand leie, inngangspenger, den "varme" pölsa", den "kalde" brusen og ingen mulighet til å få sitte. Nei - som andre sier - jeg velger Göteborg eller Stockholm. Om ikke hele familien vil bruke timer på messe så har dem byen like i närheten.

Nei - det er lenge til jeg drar på båt innendörs messe i Norge..... :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Jeg er glad jeg ALDRI drar på båtmesser.

 

Sparer enormt med :

 

-penger

-tid

-ergrelser

 

Det siste punktet som slår meg når jeg leser om messedeltakelser, er at det er utrolig likt "kjøpesentertilstander", bare at det er båter/gags. Og kjøpesentere, det kan jeg forsikre alle om at jeg styrer langt unna :smiley:

 

Når det er sagt, så vil jeg tilføye at en messe lever alltid på nåde. Alle messer har sin besøkelsestid før de blir usexy og lite atraktive for publikum. Bitteliten har også et godt poeng mht til internet og dens muligheter for å spare tid/penger. Skal messen overleve noen år til kreves der store endringer høres det ut som. Da er det ofte lettere å "lage nye messer".

 

Det var vel få som trodde at Trebåtfestivalen ville gå ut på dato for få år siden. De har de senere år vært nødt til å fornye seg vesentlig og dermed bli sexy igjen. For meg kan det se ut til at de klarer dette, men beklagligvis på bekostning av motorbåter da treseilere nå er i flertall såvidt jeg skjønner. De største motorbåtene uteble sist år, og jammen har de begynt med stålbåter også....... (var vistnok 1 der sist år)

 

Men at der bør være messer i fremtiden, ja det tror jeg vi kan enes om. Vi er mange som gjerne liker å beføle ting&tang før vi kjøper....... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Enig med de som synes denne messen har gjort sitt.....dyre billetter, rådyr lunken kaffe i pappbeger, tørr liten kake til kr. 30....ingen sitteoase i hallene......."ombordstigning kun etter avtale", ingen særlig gode messetilbud hverken på båter eller utstyr.

 

Noe som virkelig irriterer meg:

Hvorfor må alle selgere på død og liv smykke seg meg dress og lakksko? Er det fordi potensielle båtkjøpere må spørre aller nådigst om å få se, eller kjøpe noe? Virker ikke dette litt mot sin hensikt? Hvorfor kan ikke disse selgere kle seg i fritidsklær eller maritime klesplagg? Mange av dem virker så bortkomne...Det virker som om de fleste aldri har satt sine bein i en båt, ei heller kjenner til annet enn det ene produktet de kanskje er "opplært" til å presentere. Å skrive kontrakter, det tror jeg i hvert fall de har fått opplæring i.

 

Kanskje østens salgsteknikk med å ikke tenke salg først, men tenke på den potensielle kundens ve og vel......intet salgsprat før en kopp te er inntatt i en vennlig atmosfære av velbehag. Da, og først da kan vi snakke pris...og utstyr....og leveringstid, en gang til neste år. Nei, kundebehandling er mangelvare der inne.....

 

Personlig tror jeg messen, og utstillerne har mye å tjene på å fornye seg litt, tenke mer i tiden....

 

PS: Bare litt tid til refleksjon...

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er flott at vi har forskjellige oppfatninger av båtmesser og Lillestrømmessa. Jeg fikk anledning til å hygge meg der to lange dager. Hadde interessante samteler med represententer fra Sjøfartsdirektoratet, NOR, Kystkartverket, motorleverandør, representant fra Mastervolt, representanter fra Raymarine, Furuno, Pronav og Simrad, og lærte mye. Fikk se snitt av vannvarmeren og ble forklart hvordan Webasto systemet virker. I det hele synes jeg at jeg fikk så mye påfyll om båt at jeg hadde to flotte dager. Tok også opp i mot 800 bilder disse dagene, så nå sitter jeg av og til å ser på detaljer av utforming av mange ting ombord. Jeg gleder meg allerede til neste års messe. Jeg synes både Askeladden, Windy, Hydrolift og Goldfish har mange innovative løsninger. Det er også mange andre leverandører som har fine løsninger.

Link to post
Share on other sites

Noe som virkelig irriterer meg:

Hvorfor må alle selgere på død og liv smykke seg meg dress og lakksko? Er det fordi potensielle båtkjøpere må spørre aller nådigst om å få se, eller kjøpe noe? Virker ikke dette litt mot sin hensikt? Hvorfor kan ikke disse selgere kle seg i fritidsklær eller maritime klesplagg? Mange av dem virker så bortkomne...

 

Her er jeg dels uenig.

 

I år møtte jeg veldig mange hyggelige og usnobbete selgere. (jeg var ikke hos Windy.) Ja, kanskje noen hadde dress uten at jeg tenkte noe videre over det, men det ser jeg ingen problem med. Jeg kan legge til at jeg også i år fikk mest oppmerksomhet og oppfølging hos de "dyreste" utstillerne. (jeg var ikke hos Windy.) Den eneste leverandøren som direkte skuffet meg var mitt "eget" merke.

 

At noen virket bortkomne? Ja, det kan jeg være enig i. Når en selger ikke vet hvordan han skal få opp motorromsluka på en båt han skal selge meg, går jeg videre. Produktkunnskap er et must i tillegg til god innstilling.

Link to post
Share on other sites

......intet salgsprat før en kopp te er inntatt i en vennlig atmosfære av velbehag. Da, og først da kan vi snakke pris...og utstyr....og leveringstid, en gang til neste år. Nei, kundebehandling er mangelvare der inne.....

 

Gode refleksjoner her Nimbuster!

 

Kjøpte båt på messen i fjor og selger hadde skjønt akkurat hva du snakker om her, det ble jo også en handel av det! Nå er det jo ikke service vi nordmenn er best på, bare legg merke til hvor lite flinke "folk flest" er til å ta imot, for dem, ukjente personer, nye kolleger osv osv

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Refleksjonene var kanskje en smule satt på spissen, og var vel en blanding av noe selvopplevd, selvoppfattet og ved selvsyn de siste årene.

 

Det er imidlertid som mouche sier....nordmenn flest vet ikke hva kundebehandling og kundeservice står for, eller betyr.

 

Spørsmålet er vel også i hvilket modus man er i, der og da...

 

Jeg ble satt ut på sidelinjen av Volvo Penta da jeg spurte om hvorfor jeg ikke fikk kjøpt QL interceptorer/trimplan........De lå på etterskudd i produksjonen, klarte ikke å produsere nok....og de prioriterte båtbyggerne! De produserte bare 800 sett i uken....Her var kun 1 ting som gjaldt: Du kan få kjøpt, du kan...men ikke du! Her var det ikke etter bestillingsdato nei.......Tenk det? Her har jeg hatt dette i bestilling siden i november, og enda ikke fått de.

 

Kanskje har jeg ikke lov til å være skuffet, selv om jeg er det

 

Det blir ingen påske i båten på oss dette året....dessverre for oss. Men, andre kan kanskje trøste seg med at de får båten på vannet til påske, fordi Volvo Penta har prioritert som de har gjort.

Link to post
Share on other sites

Du har absolutt lov til å være skuffet.

 

Jeg synes det er dårlig gjort av Volvo å prioritere slik.

Men på den annen side kan jeg forstå dem.

 

De vil ha et godt forhold til forhandlerne sine uansett hvor urettferdig det må føles for sluttbruker.

 

Dette er jo et luksusproblem som burde være kortvarig.

Link to post
Share on other sites

Jeg tar messa for det den er.. dvs en dagstur for å se på alt som er utstilt.

 

Men, legger merke til endel ting..

 

1) Det er nesten klin umulig å finne seg en plass å sitte bortsett fra rett før stengetid..

At maten og drikken koster endel er vel ikke noe annet å forvente, er ikke på rimi vi er vel?.

 

2) De største båt produsentene vil tydeligvis ikke ha andre besøkende enn de som vet hva de allerede skal ha.. "Visning kun etter avtale" og ingen info eller pris tydelig merket på utsiden. Skygget raskt banen for dem..

 

3) Ingen rabatter eller messepriser på utstyr, var ikke mulig å prutte 50 øre en gang, da handler jeg heller på nett.

 

4) Enig i at det er alt for mye menn i dress.

 

5) I år var det passe med folk, fikk faktisk sett inn i noen båter uten å stå i kø.

 

6) Artig å se på alt av utstyr som finnes og få litt ide'er til oppgraderinger og slikt :)

 

Tar ikke messa for mer enn det, og greit nok det.. sånn er det bare.

Link to post
Share on other sites

Samme trenden kan man se på europeiske messer også. Tror det skyldes at:'

1. internett har gjort produktkunnskap mer tilgjengelig - enten gjennom fora som dette eller hjemmesider til produsentene. Det er liksom ikke noe vits i å gå å samle inn brosjyrer på messa når man enkelt laster de ned på en PC.

2. Båtmarkedet er nok ikke like hott som det var for et par år siden. Tror nok at et kjøligere boligmarked påvirker en del.

 

 

Vel ikke helt sant, Hamburg messa i fjord høst , satte rekord, på besøkende og solgte båter.(ref avisen i Hamburg/lokalnyheter)

så i Tyskland er det oppgang ennå.

Link to post
Share on other sites

er glad jeg leste hele tråden her. ellers hadde jeg trodd at nesten alle båtfolk var inntolerante nebbete grinebitere. godt noen tok mot til seg for å komme med endel positiv kritikk.

hva i huleste er det dere forventer......at det skal stå en hel gjeng på innsiden for å snakke om deres innerste tanker og følelser !!!

ikke rart at nye båtfolk blir forutintatte og skeptiske, har dere ikke hørt utsagnet at har dere ikke noe godt å fortelle, så ti stille....

nobel kritikk om kunnskaper og edrulighet er vel selvsakt på sin plass, men har vel ingen ting med klesvalg, lei av båter på rekke og rad, dårlige tilbud osv og gjøre.

store tilbud er vel ikke akkurat noe å trakte etter. det burde fortelle om sure kunder som handler ellers i året pluss om hinnsides store fortjenester.

den tiden er nok over.

om vi skal ha ett levende håp om videre sunn båtinteresse her i landet, er det helt på sin plass at en båtmesse av international størrelse er en av de ting vi må ha. sunne forslag om en bedere messe, tror jeg alle utstillere setter pris på.

til stutt. til de værste kritikkerne av dere (ingen nevnt ved navn, ingen fornærmet ) kansje dere skulle holde dere borte fra messene, og om denne holdningen går igjenn i livet deres som en rød tråd , så er ett privat liv på egen teasse muligens en fordel for alle oss andre.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste på en sånn ``stand`` lapp, at det var rundt minus 14-18 % besøkende. Men den siste helgen steg det til rundt 2-3%, Så den siste helgen var oppmøtet veldig bra.. Noe som er positivt, og det sier kanskje at messen kan være for lang?

 

Ble vist mye salg av båter og på messen, men ikke så mye mer enn i Fjor.

Link to post
Share on other sites

Enig med de som synes denne messen har gjort sitt.....dyre billetter, rådyr lunken kaffe i pappbeger, tørr liten kake til kr. 30....ingen sitteoase i hallene......."ombordstigning kun etter avtale", ingen særlig gode messetilbud hverken på båter eller utstyr.

 

Om du er interessert i å sjå i ein båt, så koster det deg ca 0,5kalorier å prate med selgeren slik at du får gå ombord i båten. Men til gjengjeld, så har du også båten omtrent for deg sjølv.

For kva er vel ikkje meir irriterande, enn å måtte stå i kø heeeile tia?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...