Jump to content

Manøvrere 37 fot vs 44 fot

magnuje

Recommended Posts

Hei, vi er en gjeng som skal leie seilbåt i hellas i sommer. Vi har ikke veldig mye erfaring bak oss, nybegynner+videregående seilkurs (day skipper)+båtførerprøven.

Nå blir vi 8 stk som skal, og for at alle skal få en seng å sove i må vi opp i 44 fot. Det synes jeg (kaptein) er i det meste laget. Har bare manøvrert 37 foter tidligere. Er det stor forskjell på å manøvrere en så stor båt i strøm og vind? Tenker at det ikke bare er å hoppe på land og ta imot 10 tonn når man nærmer seg bryggen.. Er mest bekymret for manøvrering i havner. Har lite erfaring med manøvrering av seilbåt og en god del erfaring fra motorbåter.

Burde vi gå for en mindre båt?

Edited by magnuje (see edit history)
Nå blir vi 8 stk som skal, og for at alle skal få en seng å sove i må vi opp i 44 fot. Det synes jeg (kaptein) er i det meste laget. Har bare manøvrert 37 foter tidligere. Er det stor forskjell på å manøvrere en så stor båt i strøm og vind? Tenker at det ikke bare er å hoppe på land og ta imot 10 tonn når man nærmer seg bryggen..

Når dere er 8 stk. er dere også ganske mange til å ta imot..........

Så lenge du nå viser at du har respekt for utfordringen er jeg sikker på at dette går bra.

Edited by gimi (see edit history)

Takk for svar! Ja det går nok fint. Var egentlig bare litt betryggende ord fra noen erfarne sjøfolk jeg trengte å høre. Er vant til en relativt vennligsinnet Saga 27

Er mest bekymret for manøvrering i havner. Har lite erfaring med manøvrering av seilbåt og en god del erfaring fra motorbåter.

Burde vi gå for en mindre båt?

Hvis du har erfaring med motorbåt med fast aksling så er en seilbåt mye lettere å manøvrere da den nærmest kan dreie rundt sin egen akse. Så ikke noe å kvie seg for med seilbåt på 44 fot.

Du tar ALDRI i mot en 37 foter ... enda mindre en større båt.

Det SKAL fører ta seg av .... hvis noe ser ut til å gå galt, så sørg for å ha en fender klar, ikke en kropp. Du vil ikke klare å holde tilbake, selv en meget saktegående par og tredve fot båt... blir bare ekstra stress, klaging og mye høyere risikp for personskade. Ombord hos oss så får alle klar beskjed on ikke en gang å forsøke å stoppe siget... en fender skal brukes, ikke en kropp.

Du vil sikkert finne at med en større båt så skjer ting mye saktere, så vær forsiktig med bruk av motorkraft, intil du er kjent med fartøyet, og vet hvor lang tid du tar for å stoppe.

I middelhavet blir vel strømmen et mindre problem, men vindfanget i en rigg osv, skal ikke undervurderes, og spesielt hvis det forventes at hekken skal inn i båsen. Ta deg god tid, gi manskapet klar kommunikasjon om hva du skal gjøre med båten og hva som forventes av den enkelte ..... og husk at fri ... med langsomt seg, er et godt alternativ til motorkraft. Motorkraft alene får ofte båtførere inn i trøbbel og manskap i panikk. Ellers kan jeg ikke gi deg serlig med råd ... selv hadde jeg ikke tenkt noe serlig på det, men mine kriterier er litt annerledels da har jeg ført båter opp til 72 fot..., og kun en "deck hand"... men jeg kan si at steget fra 45 til 72 virket ganske stort de første dagene, men litt etter litt så kom følelsen av god kontroll tilbake. Det viktigste er vurdering, planlegging og kommunikasjon, for en større båt er vanskeligere, tar lengre til å stoppe, snu rundt og reversere... spesielt i trange havner ... og de "mindre" par og tyve foterene kommer fort litt skremmende nært..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hvis du har erfaring med motorbåt med fast aksling så er en seilbåt mye lettere å manøvrere da den nærmest kan dreie rundt sin egen akse. Så ikke noe å kvie seg for med seilbåt på 44 fot.

sp på vad det er för motorbåt resp sejlbåt......

en motorbåt med kjöl ligger relativt still

en seilbåt med finnekjöl er ikke sikkert du kan vende runt sin egen aksel, en del lever sitt eget liv......

Det SKAL fører ta seg av .... hvis noe ser ut til å gå galt, så sørg for å ha en fender klar, ikke en kropp........

helt enig i dette... du har maskin o fendrer... ikke bruk 'händer o fötter', lett hänt att det går galt.......

S/Y Gunga Din

Gode tips. Skal som sagt på videregående seilkurs i mai med en 37 foter. Skal få dem til å legge litt vekt på manøvrering. Seilingsdelen kan man alltid ta litt og litt, med rev i seil osv. Men ligger man å plasker i en havn så må man komme seg inn et sted uten å ta med seg andre båter. Særlig tipset med å sige i fri og rolig kontrollere båtens bevegelser med en dose gass nå og da er noe jeg skal huske på. takk!

Noen som har seilt i hellas og vet hvordan gjestehavner fungerer? Er det bøyer eller båser?

Edited by magnuje (see edit history)
Noen som har seilt i hellas og vet hvordan gjestehavner fungerer? Er det bøyer eller båser?

har ikke seilt der......men vart någre ganger i Hellas.....

har ikke sett varken böyer eller båser......bare en vanlig kaj....de fleste legger bauganker o aktern mot kaj

S/Y Gunga Din

ikke dose "gass" ... kun "gir" .. Gass/Turtall skal kun brukes untaksvis og ikke som "regel" .. ta ting rolig, se hvordan båten oppfører seg i sidevind og planlegg/manøvrer deretter .... "gass" er noe som brukes hvis du kjenner båten og vil spare et par sekunder, eller må kompensere for noe uforutsett ... men husk at med mer gass/turtall, så legger du an til mer seg, større effekt av ror, som ikke nødvendigvis er ønsket hvis du er den som skal håndtere tauverk, og forsikkre at fendre tar i mot støyten mot andre båter...

Vi tar det altid rolig, og selv min 16 år gamle datter synes det er "kult" når hun håndterer 45 for og 21 tonn med hekken inn i innerste bås, uten å løfte turtallet over 450 RPM (tomgang), bare ved å gli sakte inn og "ha kontrollen" ... en får mye mer respekt av dette fra mannskap og folk på land, enn hvis en "oller" med gassen frem og tilbake... Å legge inntil skal være en del av kosen, og stressnivået skal ikke økes for manskapet/selskapet selv om skipperen muligens er litt nervøs ... og hvis du tar det rolig, og observerer hva som skjer, så har du lengre tid til å vurdere hva som skal gjøres, og hvordan eventuell korreksjon skal utføres..... men når du har bestemt deg, så utfør .... selv om det betyr at du må gå ut, og inn igjen. En god skipper kjenner igjen en situasjon som begynner å gå galt, og ofte er det bedre å begynne på ny, i stedet for å forsøke en korreksjon som kan gå galt. Ombord så gjelder domino effekten med ting som går galt, hvor en ting fører til en annen osv.

Beklager, gjentar meg vel litt her, men ser feil bruk av gass/turtall alt for ofte, og det fører som regel til roping, skraping og generell misnøye ombord.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Ingen problem med 44 føtter i Hellas.

De aller fleste (alle) marinaer har tillegging med hekken inn.

Da siger du i posisjon med fendrene ute på begge sider, bakker fint og rolig mot kai, og kjører ut ankeret på rett plass. (vanligvis ankerspill uten fridropp)

Da har du en på vinsjen, og en eller to som står klar til å stige i land når du kommer inn, legger fortøyningen i ringen, og tar den med ombord igjen.

Da finfortøyer du med ankervinsj og to fortøyninger mot kaien.

Om du må korrigere på vei inn, er det bare å gi fullt ror og en napp i motoren forover, så seiler hekken tilbake på sporet.

Dette er du nok vant med fra Sagaen, om ikke du har baugtruster da. :smiley:

En seilbåt er veldig villig på roret, ingen problem.

Har seilt i Hellas to ganger, da med en 34 og 39 foter, min erfaring kom da fra en 22 fots Etap seilbåt.

Virket veldig stor når vi gikk fra marinaen, men virket som om den krympet etter en tillegging eller to. :cheers:

Prøv også en natt eller to i uthavn på svai, det kan anbefales.

God tur :sailing:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Tenk over hvor du plasserer anker når du skal bakke inn til kai. Og godt med fender må du ha klar på begge sidene. Ikke alle tar hensyn til dette når vinden har en tendens til å skifte retning. En skal jo helst komme seg ut igjen uten å ta med seg naboene. Båtens størrelse og tyngde seiler sin egen retning, så bruk motor med varsomhet. Og som nevnt: ikke noen ben eller kropper som stopper ti tonn. Du må sørge for å ha kontrollen.

Av og til kan du gå inn med baugen dersom dette letter tilleggingen. Longside opplever du mindre av dersom ikke havna er tom og havnesjefen lar seg be...kke med noe attåt. Glem ikke SRC/VHF lappen.

Kan lønne seg å trene litt på dette før du reiser ned og overtar båt. Ankrer du over en annen så vær forberedt på :discuss::boxing: med en påfølgende :cheers:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Bakke inn mot kai er helt klart noe jeg må øve på. Om man kommer ut av kurs når man bakker inn mot kai: Skal man dreie roret ot gi litt gas forover, ikke bakover? Trodde roret på en seilbåt var så stor at det ville ha effekt ved rolig bakking? eller må man ha propellstrøm på det?

Bakke inn mot kai er helt klart noe jeg må øve på. Om man kommer ut av kurs når man bakker inn mot kai: Skal man dreie roret ot gi litt gas forover, ikke bakover? Trodde roret på en seilbåt var så stor at det ville ha effekt ved rolig bakking? eller må man ha propellstrøm på det?

Dette blir et samspill mellom motorbruk, vindretning og båten. Bakker du så vær oppmerksom på hvilken retning propellen dreier. De fleste drar seg utover fra retningslinjen, men dette kan korrigeres med litt varsom gass forover. Kjenner ikke til Baven, men er den som de fleste båter så tar roret tak ved bakking og holder kursen akterover. Det er en del Baver her på forumet som sikkert kan gi deg noen hete tips m.h.t. oppførselen på båten. Når du overtar båten så ta dere tid til å teste dette ut manøveren i nærområde.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hvis det er normalt venstregående drev på Baven så drar den til styrbord når du bakker. Ikke veldig mye - båter med aksling har gjerne mer prop-walk enn båter med drev.

Bruksområde for prop-walk er når man legger seg langsmed brygga type 'lukeparkering' med brygga til styrbord - da vil gass bakover få hekken til å skli pent inntil. Når man skal gå fra brygga - og ligger med styrbord side inn - nytter det ikke å bakke ut, siden båten da klemmer seg litt 'fast' i brygga. Kjør isteden ut med et spring f.eks.

Ved bakking rett bakover - type middelhavstillegging med hekken inn - er det ikke mye å bry seg om, da man sjelden gir så mye gass i den situasjonen at det blir noe prop-walk å snakke om.

RED:

Siden vi snakker om tillegging med hekken inn: Det viktigste er å begynne å bakke langt nok fra brygga. Det kritiske punktet er når båten står stille - dvs idet man begynner å bakke. Den kan da drive av littegrann eller rotere litt rundt kjølen. Når man får opp en halv til en knop akterover styrer den utmerket igjen. Det er derfor lurt å begynne bakke -manøveren langt nok ute til at man kan svinge seg inn til hvor man vil slippe ankeret selv om man skulle drive av litt idet man endrer fartsretning.

Edited by surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Har en Bav 42. Ved Bakking, gi gass og slipp opp. Da styrer den så fint inn. I og med høyden på båten kan den drive litt.

Men dette er vanlig prosedyre i forbindelse med strøm/vind.

Dette er enkle båter å manøvrere. Dette hadde jeg ikke vært redd for. Bruk fender-trikset. Hiv ut en fender og manøvrer bort til den . Tren å dette. Blir man kjent med hvor båten trekker. Båten trekker litt til SB ved bakking. Hvor mye er litt avhengig av propell.

44 er en flottt båt.

Vi sees!

Sitat: (Divemaster @ 06.03.08 21:35)

Det SKAL fører ta seg av .... hvis noe ser ut til å gå galt, så sørg for å ha en fender klar, ikke en kropp........

Dette er noe jeg selv fikk erfare, og som gjorde at jeg senere brukte trikset med fender i sjøen i en stund.

Har jo selv vært vant til mindre og ikke minst lettere båter, og siden jeg har vært mye alene i båten har rutinen vært å komme sigende inn mot brygge/svaberg. Så satt jeg motor i fri og løp frem for å ta imot. Med nåværende båt holdt det på å gå riktig galt første gangen....6,5 tonn tar mye krefter for å stanse helt. Nå gikk det heldigvis bra, men siden bruker jeg motor til å stanse båten helt i vannet, før jeg går i land med fortøyninger.

Forskjellen på "nye" 37" og 44" er nok ikke så stor hva gjelder manøvrering. Husk bare på at du har 1,5 meter lengre frem til baugen i trange havner. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Av og til kan du gå inn med baugen dersom dette letter tilleggingen. Longside opplever du mindre av dersom ikke havna er tom og havnesjefen lar seg be...kke med noe attåt. Glem ikke SRC/VHF lappen.

Kan lønne seg å trene litt på dette før du reiser ned og overtar båt. Ankrer du over en annen så vær forberedt på :discuss::boxing: med en påfølgende :cheers:.

Har leiet 44" båt i Hellas flere ganger men har aldrig fått levert båt med anker på hekken, så å gå inn med baugen kan du glemme.

SRC/VHF lappen har det ikke vært spørsmål om i Hellas.

Å legge ankeret riktig kan være største problemet. Legg ankeret veeeeldig langt ute og 90 grader på kaien.

PS! Har ikke merket at propellretningen har gitt vesentlig innvirkning på manøvreringen jeg da...

God tur, dette kommer du til å mestre godt.

.. så å gå inn med baugen kan du glemme.

Skulle vinden gjøre seg gjeldende når du forsøker å legge til og du ikke får styring på hekken inn mot kaien. Kan det være en løsning å gå inn med baugen og sette fast ei lang trosse for så å bakke ut. Snu båten (opp mot vindretningen) og legg ut anker. Hal deg inn med hekken og kryssfortøy denne.

Samspillet med vinden (når den er der), motoren og båtens konstruksjon er avgjørende for hvilken taktikk en skal velge.

SRC/VHF kravet kommer nok i de greske omgivelsene. Så det er bedre å være forberedt før en reiser ned. Det er ikke utleier som avgjør dette, men den enkelte autoritet du møter i ferien.

Har leiet 44" båt i Hellas flere ganger men har aldrig fått levert båt med anker på hekken, så å gå inn med baugen kan du glemme.

Å legge ankeret riktig kan være største problemet. Legg ankeret veeeeldig langt ute og 90 grader på kaien.

Hva er veeelding langt ute? Gjelder 4 gangen dybden her og?

VHF lappen holder jeg på med nå. Skal være på plass etter påske.

Ok, nå har jeg fått mye gode råd ang manøvrering i havn. Dette skal jeg nok mestre, så lenge ikke det blir for mye vind. Noen som er kjent med vindsystemet i hellas? er en vind som gjør seg gjeldene i sommermånedene og kan være ganske sterk. Kommer denne plutselig eller er det en jevn sterk vind. Er det noe jeg virkelig kan gjøre feil når vi lærer oss å seile? Snakker ikke om å gå på skjær her, men for eksempel å ikke reve i tide. Hva er effekten på båten annet enn at det virker for mye krefter og at den blir vanskelig å manøvrere. Det heter "reve i tide". Er det umulig å reve om man blir overrasket av en vind da kreftene er for store på riggen?

Hva er veeelding langt ute? Gjelder 4 gangen dybden her og?

De fleste havnene vi ankret i var rimelig grunne, fra 2 - 5m. Tror ikke vi noen gang hadde mindre enn 30m kjetting ute.

Dårlige bunnforhold var vel årsaken til at vi la ankeret langt ut.

De lokale myndighetene kan være nitidig, men jeg har inntrykk av at de bare jobber med å få verifisert de opplysninger du har gitt utleier i forkant av turen.

VHF sertifikat var ikke tema hverken før eller under turene, men det er jo kjekt å ha!