Jump to content

Dykking og dykkerkurs for "yngre ungdom"


Ronald

Recommended Posts

Jeg har en svært bade- og dykkerivrig sønn på 13 år. Stort sett "hele" sommeren ligger han sammen med kamerater og svømmer rundt med maske og snorkel. Han har nå over en periode stadig "mast" om at han ønsker å ta dykkersertifikat. Som far, og ikke-dykker, er jeg naturlig(?) nok litt skeptisk. I satrten sa jeg at han sikkert var for ung enda, men det argumentet holdt bare en liten stund - han fant fort ut at det er kurant å begynne med kursing fra fylte 12 år.

 

Så da kommer altså spørsmålet: Er det andre som har erfaringer rundt dette? Er det unødig bekymring fra fars side? Og hvor mye hensikt har det for ham, dersom han ikke får med seg meg som far, eller kamerater? Også var det dette med kostnader - jeg skjønenr man kan få et grunnkurs for rundt kr. 2000 + bøker og "basic" utstyr (maske og svømmeføtter). Men det er sikkert bare starten, så hva mer må man regne med? Ferdig utvokst er han heller ikke, så utstyret som anskaffes kommer sikkert ikke til å vare så lenge.

 

Tips og innspill mottas med takk!

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Dykking er en flott hobby for ungdom, og mange starter med fridykkerbevis el.l. Min erfaring er at miljøet en kommer inn i har mye å si både for trivsel så vel som sikkerhet. Farene ved dykking er stort sett knyttet til begynnerfasen da en ikke har lært seg å behandle utstyret eller er utrygg under vann, og til fasen da tryggheten har tatt overhånd slik at en tar større risiko. Jeg tenker da spesielt på å dykke dypt, gå inn i vrak osv. I løpet av et dykkekurs lærer en mye både om teknikk, fysikk/fysiologi og ikke minst om egen psyke, så dette er det mye positivt i for en ungdom. Det er også viktig at en får dykket en del etter kurset, da det faktisk er en del av utdanningsfasen. Mye av utstyret kan brukes uavhengig av vekst, mens drakt og slikt må byttes etterhvert. Man kan imidlertid leie utstyr for hvert dykk.

 

Ta en titt på hjemmesidene til Norges Dykkeforbund, der er det mye god info

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei,

Dykking er virkelig en fin ting.. Jeg tok lappen som 18 åring, dvs 14 år siden ca..

Jeg kjøpte kun ABC utstyret (maske, snorkel, hansker og svømmeføtter).

Svømmeføtter kan en kjøpe av den typen som ikke er fot, men en strikk som går bak foten, denne kan justeres etterhvert som han vokser.

Jeg har alltid leid utstyr når jeg skal dykke, grunnen er at jeg syns det har vært dyrt å kjøpe komplett utstyr..

Jeg var veldig ivrig i starten av, men så roet det seg litt, men så tok det seg opp igjen, også har det ligget i dvale..

Men jeg fikk en veldig fin opplevelse av å dykke når jeg var på Korfu, og har brukt dykkingen ifm hente ting fra bunnen, løsne dregger, fiske osv..

Så det er absolutt en fin ting å ta, også for en 13 åring. Man lærer mye på kurset og gjør det tryggere å dykke og det er en fin hobby. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Det der høres jo kjempebra ut. La gutten dykke...

 

Selv har jeg dykket i ca 10 år nå. Har alltid utstyret liggende i båten når vi er på tur. Jeg har sagt til begge guttene mine at de skal få dykkelappen dersom de selv ønsker å begynne med dykking. Selvsagt må de vente til de blir gamle nok. Dykking er vannvittig moro, man blir som et barn igjen når man er i vannet. Man besøker en annen verden, ser andre ting, oppdager nye ting, lærer å samarbeide med andre (man må/bør alltid dykke med en "buddy"), lærer seg å vedlikeholde utstyr, sjekke utstyr mv.

 

Jeg vil anbefale deg å ta dykkelappen sammen med sønnen din. Blir sikkert veldig gøy å gjøre noe slikt sammen. Hvis dette faller i smak, så kan du jo vurdere å kjøpe utstyr etterhvert. Det er mye brukt utstyr å få tak i, så det behøver ikke å koste så vanvittig mye. Se www.dykkesiden.com

 

Lykke til.

 

PAGURUS II

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

jeg var også utrolig fasinert av dykking som barn, spesielt filmene om Ron og Valerie Taylor som ble vist på TV var spennende. Det er få andre hobbier som bringer deg til steder i verden der INGEN! andre har vært før deg. Min store hobby har vært vrakdykking og det er utrolig fasinerende og lærerikt å lese sjøberetninger og krigshistorie, for å komme ned på båter som står på bunnen med kanoner rettet mot himmelen.

 

Mine barn begynner snart å nå alderen da fridykking kan bli en hobby, men desverre ser det ikke ut til at alle genene slo til like sterkt...vi får se etterhvert

 

Tipse om å følge jr på kurs er i hvertfall godt, han trenger uansett sjåfør noen år til - dykkeutstyr er tungt og dykkestedene ligger gjerne et stykke fra næremeste bussholdeplass :-)

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

En liten ting bare... Det er mangel på kunnskap som tar liv på sjøen. Dette gjelder også dykking. Alt er farlig hvis du ikke vet hva du holder på med. Og dessverre er det noen organisasjoner som er mer ivrige etter å få flest mulig ut i vannet uten å lære dem om det de driver med. Ikke se på prisen, men heller innholdet i kurset. Satts på sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Først; Dykking er konge!!

Så; Eg betalte ca 18000kr for fullt utstyr inkludert kurs når eg tok lappen for snart to år sida.

Det er stort-sett drakta som må byttast når han veks, det andre utstyret kan brukast i ganske lang tid.

 

Når du er 13, så får du vel eit slikt sertifikat, som gjer til at du må dykke ilag med nokon over 18, skal du ha lov til å dykke. Så har han nokon å dykke med? Kanskje du kan vurdere å ta lappen ilag med han? Det er gøy å dykke, døgnet skulle berre hatt meir enn 24 timer :p

Sikkerheita hanna er veldig avhengig av dei han dykker ilag med. Dette er greitt å være klar over :)

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg tok dykkerlappen i 2004 sammen med mine barn som da var 15 og 18, og vi har hatt mye morro - selv om det nok er jeg som "tatt av" mest.

Sitter vel idag med ca 230 dykk, og brukes som båtfører og dykkerleder på turer i den lokakle klubben.

 

Først noen begrep :

 

Apparatdykking = all dykking der du har med pustegass i komprimert form.

 

Fridykking = dykking der du greier deg med luften du har med i lungene - uansett om det er med våtdrakt - bly og du dykker til 15. meter.

 

Tørrdrakt = vanntett drakt med tetninger i hals/armer/glidelås der du har tørt undertøy - må passe skikkelig (tykkelse arm/hals).

 

Våtdrakt = drakt i isolerende stoff som slipper vann inn, men der det ikke er ment at vannutskiftingen skal være stor. (avh. av hvor godt drakten passer.)

 

Så - er en 13 åring gammel nok ? Umulig å svare på - noen er gamle nok som 8 åringer - og noen burde aldri dykket. Det viktigste slik jeg ser det - er at man er i stand til å fortsette å tenke i en stress-situasjon. Er du typen som "mister hodet" og gjør urasjonelle ting under stress bør du kanskje ikke dykke - og denne egenskapen er ikke så aldersavhengig. Desverre er det ikke så lett for en far å gjøre slike vurderinger - men de fleste vet nok litt med seg selv hvordan ståa er.

 

Det er på det rene at det er rimeligere og ett hakk tryggere med fridykking, men også her kan det skje ting, slik at også under fridykking bør man være to

der den ene kan bistå den andre om noe skjer. (Tenker først og fremst på "shallow water blackout" fenomenet) Imidlertid kan man gjøre seg kjent med situasjoner, og det kan faktisk være ganske artig - om man kjøper ei tynn våtdrakt (eks surfedrakt) + noen kilo bly utvider man sesong og muligheter betydelig.

 

Ved apparatdykking er det jo vesentlig mer å holde styr på, og jeg skal ikke forsøke å skremme deg ved å ramse opp alt som kan gå galt, men det er en ubetinget suksessfaktor at du kjenner utstyret ditt, og at det passer. Derfor kan du glemme det med å leie / låne, og derfor mår du være forberedt på at de 2000 du betaler for kurset nærmest blir å betrakte som 10 kroningen du betaler for å heng fra deg jakka når du skal ut og spise. Uten eget utstyr blir det håpløst slik jeg ser det. OG litt avh. av hvordan du skaffer utstyr må du nok regne med 10-20'.

 

Så skriver noen at det bare er tørrdrakta som må byttes når du vokser - riktignok må tørrdrakta passe, og den er den definitivt dyreste enkeltkomponenten, men også hansker,hette og BCD(vesten) må antakeligvis byttes ila en 13-20 års voksing pga størrelse.

 

Største besparelsen ligger nok i å gå for våtdrakt i stedet for tørr. Ny våtdrakt koster i størrelsesorden 2-3', mens ny tørrdrakt 5-15'.

Kort fortalt betyr våtdrakt dykking mai-okt (selvf. litt avh hvor interessert du er) mens vi dykker så lenge det er isfritt med tørrdrakt.

 

For dykking i Norge er det viktig at ventilsettet er frostsikret, og det gjør det litt dyrere. Ellers påløper det kostn til årlig kontroll av ventilsett (5-700), og trykkprøving av flaske annethvert år 6-800 (al\ktive dykkere har ofte 2 flasker). Så koster det 50-100 å fylle flaska, men om du melder deg inn i vår klubb (900,-pr år) er det med fri fylling. Så var det dette med å dra på tur da - det er ikke til å komme fra at du dykker tryggere i organiserte omgivelser - men det koster igjen litt da - vi tar en hundrelapp pr tur i dieslkost for medlemmer - og da får du noen å dykke sammen med, overflateberedskap og sist men ikke minst tilgang til et miljø som kan bistå med tips og hjelp i et helt annet omfang enn to grønne kompiser på et tilfeldig skær.

 

Så dette er litt av realitetene slik jeg ser det - det er mosomt, men det er også viktig å vite hva man går til.

 

-koh :diving:

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange, og tildels svært grundige, svar!

 

Jeg ser jo så godt som alle svarene er positive til et "prosjekt" som dette, men det er kanskje forståelig siden dere (nesten?) alle er dykkere selv :wink:

Jeg skjønner videre at noen direkte rimelig hobby er det ikke snakk om...

 

Jeg har såvidt vært i kontakt med Hydra i Oslo. De har fast prosedyre om et møte i forkant mellom dem og dykker/foreldre for så unge dykkere. Rett og slett for å tydeliggjøre hva dette går ut på. Virker fornuftig og seriøst, synes jeg. Er det forøvrig noen av dere som har erfaringer med Hydra?

 

Alternatv dykkerskole kan være i Larvik eller Sandefjord, siden vi holder til der store deler av sommeren. Jeg så at det finnes noe som heter Larvik Dykkeskole - kanskje noen har erfaringer med disse også? Konstaterte at hjemmesiden ofte ikke virker på de første forsøkene, og når det virket var det info om kurs for to år siden. Virket jo litt uprofft, for å si det mildt. Evt. erdet kanskje andre i eller rundt de nevnte to byene som kan anbefales?

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Har tatt 2 kurs på Hydra i Oslo. Siste var advance som også omfatter nattdykk samt dykk til 30 meter. Har bare positivt å si om dem men har ingen å sammenligne med.

 

Virket på meg som de var veldig seriøse og tok sikkerheten på alvor. Tok kurset sammen med datteren min på ca 20 år og var aldri redd for henne. Mener vi fikk en grei opplæring.

 

Forøvrig har jeg snorklet i Karibien og DET var greier. Da slipper man tungt utstyr og mye pes. Det går an å lære pusteteknikk (hyperventilering) som gjør at man kan dykke lang tid uten å puste. Veldig artig og billig, absolutt noe å anbefale. Her hjemme kan man greie seg med billig våtdrakt, maske og svømmeføtter. En helt annen verden. :diving:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Har tatt 2 kurs på Hydra i Oslo. Siste var advance som også omfatter nattdykk samt dykk til 30 meter. Har bare positivt å si om dem men har ingen å sammenligne med.

 

Virket på meg som de var veldig seriøse og tok sikkerheten på alvor. Tok kurset sammen med datteren min på ca 20 år og var aldri redd for henne. Mener vi fikk en grei opplæring.

 

Forøvrig har jeg snorklet i Karibien og DET var greier. Da slipper man tungt utstyr og mye pes. Det går an å lære pusteteknikk (hyperventilering) som gjør at man kan dykke lang tid uten å puste. Veldig artig og billig, absolutt noe å anbefale. Her hjemme kan man greie seg med billig våtdrakt, maske og svømmeføtter. En helt annen verden. :diving:

 

Hei.

Må bare kommentere litt rundt hyperventilering....

Det iallefall jeg lærte på dykkerkurs var at hyperventilering er farlig, da dette i stor grad er å lure "hypofysen"(eller hva det het.....) til å tro at det var nok oksygen i blodet. Med denne teknikken kan man risikere å besvime før en merker at en trenger mer luft.

3 dype drag er en ting, men noe mer er farlig (hvis jeg husker riktig) :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Det er riktig det. Overdreven hyperventilering KAN være farlig men all aktivitet under vann ER farlig. Man må lære det og bør absolutt ikke på noen måte dykke alene.

 

Har man lært seg å holde pusten med hyperventilerings teknikk kan man nok tøye dykket med 3 ganger tiden uten ubehag. Det er så vidt jeg vet ubehaget ved at man TROR man ikke har mere luft igjen som blir borte. Normalt har man luftreserver leeenge etter at det gjør vondt.

 

På en annen side behøver man, når man behersker teknikken, ikke være redd for lungesprengning. Man har jo ikke tilført lungene luft som kan ekspandere ved oppstigning. :diving::diving:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Sett i gang og ta kurs begge to,

vi har tatt opp dette i vår klubb vedr. barn og ungdommer

som vil dykke, og vi kan stort sett anbefalle dette, men det er

ikke alltid like morro og ta et sånt ansvar og dykke sammen

med andres barn/ungdommer så kom deg i vannet selv også

 

Thore

Link to post
Share on other sites

Sett i gang og ta kurs begge to,

vi har tatt opp dette i vår klubb vedr. barn og ungdommer

som vil dykke, og vi kan stort sett anbefalle dette, men det er

ikke alltid like morro og ta et sånt ansvar og dykke sammen

med andres barn/ungdommer så kom deg i vannet selv også

 

Thore

Link to post
Share on other sites

Det er mv to organisasjoner som forestår utdanning av sportsdykkere i Norge, nemlig Norges dykkerforbund (CMAS sertifikat) og PADI. Det finnes mange og lange diskusjoner om hva som er bast av disse. Det er egentlig litt forskjellilge konsepter. NDF har et litt mer opmfattende grunnkurs, og har mer forkus på teori osv. PADI er "litt lettere" og baserer opplæringen på et veldefinert kursopplegg der dykkeren gradvis stiger i gradene. Min perosnlige oppfatning er at kursene til NDF holder en vesentlig høyere standard, men når det gjelder ulykkesstatistikken så er det ingen klare tendenser.

 

Jeg ville ikke latt dette alene bestemme hvilken skole jeg skulle gå på, det er mer viktig at en kommer i et miljø der en trives og der dykking utøves i ordnede former.

 

PS: baserer denne oppfatningen på et noe foreldet grunnlag - jobbet selv som sportsdykkerinstruktør fra 1987 - 1992 og har autorisasjon for både NDF og PADI.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...