Jump to content

Kan Optimax 90 bygges om til 115?


luzon

Recommended Posts

Enig i det. Men hva kan ryke? Når de har omprogramert vil motoren være helt lik en 115hk, bortsett fra girutveklslingen. Spørs om det kan være en svakhet siden den er beregnet for 90hk? Ikke vet jeg.

 

I utganspunktet så har man garanti på motoren, vet ikke om den bortfaller ved en slik justering. Mulig det.

 

Men som sakt gir de garanti på motorer med omprogrameringen om man kjøper ny der.

Link to post
Share on other sites

Garantien fra mercury ryker nok uansett.

Men er mulig de er så sikkre på omprogrameringen og kvaliteten på motoren at de har "råd" til å dekke inn ett havari fra egensolgt motor.

Link to post
Share on other sites

Som du sier hva kan ryke.? Jo jeg er enig med`KenBjork`, som nevner at garantien fra Mercury ryker uansett, hvis noe går galt.

Gearutvekslingen på 90 hk blir nok heller ikke oppgradert i denne prosessen.(den koster vel noen tusen alene)

Når jeg leser web siden til Lundins Marin AB igjen er det vel salg av nye oppgraderte motorer De satser mest på. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja `luzon`, forstår at det er et fristende gunstig tilbud for å oppgradere 90 hk til 115 hk for sv. kr. 3000,-. men det var dette med garantien?. Jeg ville ikke tatt chansen på dette, hvis jeg hadde en 90 hk Optimax 2007 mod. Prøv å få til et innbytte til en original 115 hk. Dette var nå min mening, men skulle du gå for dette ønsker jeg deg lykke til. :wink:

Link to post
Share on other sites

Synd ikke de tilbyr dette til evinrude og e-tec også..... Er det evnt. noen som har sett at de tilbyr vhipping av e-tec noe sted?

Har spurt forskjellige i USA som trimmer disse motorene. Det blir trolig bare forhandlere av Bombardiers produkter som fx fokhandlere av Sea doo og Ski doo som får adgang til diagnoseutstyr for disse . Jeg er blitt annbefalt å prøve i motorsykkelracingmiljøet, der finnes det adaptere som er brukbare.

Når diagnoseustyret kobles på Evinrude/bombardiers 4-tec motorer kommer det frem, bla navnet på eier og å hvor lenge motoren er kjørt på de forskjellige turtallene i innkjøringsperioden ,det er till nå ingen som har klart endre på timetellerdataene.

Mercuris Optimax hybryd motor er trolig Mercury s forsøk på å konkurere med disse.

Om ved å bytte chip / omprogramere hjernen til annen modell med samme cc + litt till, som diskuteres her , så gjøres det jo bare det samme som fabrikken gjør og om gearutveksligen ikke endres kan nok det like godt bli ett + , spørs på hvilken båt proppellen og gearet skal skyve .

Standard proppell og gir er skjelden den beste resultat .

Jeg er og nyskjærrig om noen vet om diagnose utstyr da det blir masse og meget billige hk på disse motorene med chipp trim og kraftig turbo.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Noen som har fått omprogrammert Optimax nå da ?

Jeg vurderer en båt med 90 optimax nemlig.

21" Apollo stålpropell på 2,33 utveksling burde gi grei fart til bare $ 246 med huben.

Ifølge mine beregninger ca 41 knop v. 5700 rpm http://www.deepblueyachtsupply.com/PropGuideResults.aspx?egid=46

Men de har jo Ballistic i 22" og 24" da til $ 333 og med 24" skulle vel farten tangere 46 knop.

(jeg regner en tomme ekstra stigning på stålpropellene pga. cuppingen. Altså 21" blir 22" i regnestykket. Og så knapt 10% slipp for enkelhets skyld. Dette stemmer iallefall overens på min E-tec 50)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

De tar seg betalt da... og så i norska kronor :cool:

 

"Hej Svein! priset är 5000:- norska kronor!

 

Mvh/

Christian

Lundins Marin R&D"

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

hvordan klarer de svensken å få 3000 svenske til å bli 5 tusen norske!! det er da helt på styr når de gjelder matte.. men den lese motoren saken der snakker om, er vel en helt vanlig benk? en plass hvor vi som kjøper power comanderer på mc må tune de.. og det gjør vi i benken.. men sann som på en sykkel så må du eller bør,, skifte eksosen osv.. om du ikke gjør det så får du ikke utnyttet all effekten ved å sette på comanderen.

 

også.. på min sykkel så er det 108 hk.. om jeg setter på power comander også nytt eksos.. tuner den i benken så får jeg + 25 til 30 hk mer..

det er riktig nok en 4 takter

Link to post
Share on other sites

Svenskene er noen utspekulerte jævler :lol:

 

Men motorsykler blir i motsetning til båtmotorer sjelden levert i forskjellige effektutgaver (utenom halv eller kvart effekt da pga. førerkort og avgiftsklasser).

Og det blir noe annet når man skal øke effekten utover den høyeste originale effekt.

Ved omprogrammering av den originale motorstyringen til høyeste originale effekt så trenger man ingen benkekjøring så lenge de som programmerer vet hva de driver med. Men naturligvis for optimal effekt så er det jo gunstig med tilpasset mapping.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det spiller vel neppe noen rolle om det står mariner eller mercury på dekselet hvis man skal oppjustere optimax 90 til 115 ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Siden dette kanskje er en av de eldste trådene om emnet så legger jeg inn denne ferske artikkelen fra "Vi Båtägare" her.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg og en venn har gjort denne upgraden av 90hk optimax

90HK Optimax hjernen får du reprogramert i Stocholm (husker ikke firmanavn), bare og sende den inn. Så må restriktorne i innsugskanalene fjernes.

Den store endringen var i motorgangen, den gikk myyye finere og renere etter jobben var gjort. Båten gikk raskere i plan ikke noe større toppfart men vi

skiftet ikke propell heller. Etter det vi fant ut er denne en større nedtrimmet motor.

Redigert av Moyja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et annet firma enn Lundins Marin altså ?

 

Norsk Motorkompani omprogrammerer også Mercury http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCURY.MARINER_OPTIMAX.html

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...