Jump to content

Prosjekt: Taule 23 (prosjekt 2)


M/S Bastard

Recommended Posts

Måtte bare prøvemontere konsollen.

Jeg bytter også ut det gamle knaggrattet med ett i tre som jeg har liggende.

Litt større dog, men det ser jeg som en fordel

 

rattkonsoll9.jpg

 

Litt forskjell blir det jo i forhold til det gamle

 

taulesalong3.jpg

Link to post

Ja, konsollen er ferdig oljet.

Fikk ikke montert denne på Fredag, det var en del saker det skulle skjæres huller til.

Men er klar for montering i morgen :yesnod:

Pentry blir også skrudd fast.

Og konsollen til førersete blir skrudd fast.

 

Så skal jeg se om det er noe mere som skal/bør gjøres før jeg setter ut.

Link to post

Er nå ikke bare fryd i en gammel plastbåt.

Har ihvertfall fått røsket ut styrekabel. og noen platebiter av dørken.

Pentry er festet noe mere, men dørken må rettes her.

Dørken er ikke like høy på babord som styrbord, så dette når jeg rev litt.

Dette er enkelt og fikse, blir bare og foré på litt under dørkbjelke.

 

Og siden jeg har rattpumpe og styresylinder, så blir det hydraulisk styring :cool:

Slanger presser jeg sjøl på jobben.

Blir bare lækkert

 

Håper Maritim er kjappe, så jeg får montert litt snadder på Fredagen

Link to post

Det mest vanlige er vell at den monteres slik at sylinder står 90grader på senter posisjonen til styrearmen når du har halvt ror utslag.

Da vill den være litt under 90 grader med null ror utslag og litt over 90 grader ved fullt.

 

Se også vedlagt link til Sleipner

 

steering%20spec-ror.jpg

 

 

http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=17

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Det gikk som en lek og lage til festene. Fikk endelig testet sveiseapparatet også i dag

Sylinderen er på plass foreløbig. Må skifte alle boltene til syrefast eller galv da jeg ikke hadde dette i rotet mitt.

Mangler finjustering av sylinder og pressing av slanger.

 

Må jeg ha bypass ventil om jeg skal bruke rorkulten?

Link to post

Monterte for en tid siden en sleipner styring med innebygd tilbakeslagsventil. Den fungerer slik at oljen ikke kan gå feil vei igjennom pumpen og at alle krefter fra ror eller drev tas opp av tilbakeslagsventilen. Du kjenner med andre ord ingenting av dette på "rattet".

 

Dersom det ikke er en slik tilbakeslags ventil i rattpumpen klarer du deg fint uten bypass.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Helgen var lite produktiv, siden ikke deler kom fra Maritim.

Fikk dog et brev fra dem, hvor de fortalte at to punkter på lista ikke var på lager. Heldigvis ikke de viktigste tingene.

 

Trodde jeg skulle fått montert henglser på luka i dag, men hadde selvfølgelig feil skruer til hengslene. :rolleyes:

Ikke fikk jeg vasket overbygg heller, da jeg fant noen hull som måtte sparkles :rolleyes:

Fant også ut det er støpt inn en finerplate i kabintak, denne så våt ut men det får være enn så lenge.

 

Fikk ihvertfall sparklet hullene da.

Så i morgen blir det nok mere produktivt håper jeg

Link to post

Fikk endelig skrudd lukehengsler, møkkajobb da jeg måtte kappe lengden på 6 av skruene.

Mangler lukelås så er luka ferdig montert.

Bør vel ha på en lukestiller også, er det smart med 2 siden det er litt vindfang i luka når den er oppe?

Tror jeg kobler opp det elektriske for motor i morgen, og tar det andre elektriske når jeg har satt ut.

Tenkte og ringe kranbil i morgen for og høre når dem har tid.

Vil ut nærmere neste helg :flag:

 

De er dog fortsatt litt og gjøre, men det er av mindre saker som kan gjøres i havna.

 

Den hydrauliske styringe blir proft, med pressa kuplinger og slange med 2 lag stålinnlegg :cool:

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post

Ble noen timer i dag også.

Det elektriske for motor er klar for og skru opp, fikk ryddet vekk litt spagetti i dag.

Fikk ut gjennomføring for kjølevann, denne var noe rød i messingen.

Finnes ikke en eneste anode på båten. :confused:

 

Skal anodene ha forbindelse med gjennomføringer osv?

Borer man hull i båten for og feste anoder?

Eller monterer man en anordning slik at bytte av anode kan gjøres uten at noen holder igjen skruen å innsiden?

Bør nok ha en anode på roret også kanskje, for der manglet mutter på 3 av boltene.

Bruke syrefast kanskje?

 

Må handle litt imorgen tidlig så jeg får dette ferdig i morgen.

Da kan jeg også stoffe båten :smiley:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...