Jump to content

Prosjekt: Taule 23 (prosjekt 2)


M/S Bastard

Recommended Posts

"Gratla" med suveren sjøbåt, Per Christian. Grimsøy'en har vakre, tradisjonelle linjer med fyldig hekk og nydelig baug!!

 

Når du har "fixa" luka di og Bastarden er ferdig sjøsatt - kan vi da friste deg med et nytt "lite" (mindre enn 2 år denne gangen...) prosjekt på Grimsøy'en? Her skal du få litt inspirasjon og se, etter min mening, den mest vellykkede ombygging på en Grimsøy 23 jeg noen gang har sett. Skikkelig en tøff liten kombibåt med selvlensende dørk har det blitt av den....

 

grimsoey_23_kombi_3.jpeg

 

grimsoey_23_kombi_2.jpeg

 

grimsoey_23_kombi_1.jpeg

 

grimsoey_23_kombi_4.jpeg

 

Kha du trur?

 

 

Håper at tidligere eier av denne båten tilgir meg at jeg legger ut bildene. Har selv lastet de ned fra finn.no for 3 år siden....

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Walter.

Jo, det der er litt og tenke på, litt senere :wink:

Syns det så veldig bra ut, og praktisk ikke minst.

 

Men dette med plastarbeider får jeg bryne meg på senere.

Bruker man forresten epoxy og duk, i stedet for glassfiber og ...(husker ikke hva det het) for ombyggingsarbeider?

 

Bytte til dieselmotor vil ihvertfall bli før en evt. ombyggning.

Link to post
Share on other sites

...Hvordan går det med prosjektet ditt forresten?

 

Full kaos!!! :wink:

fullkaos.jpg

Sabben er under den svarte søppelsekken!

 

Heve dørken ute til selvlensende dørk...

selvlensendedoerk1.jpg

 

Holder mest på med snekring nå p.g.a. temperaturen. Venter på mildvær til å plaste....

 

Halvdekk foran hevet 25cm med et lite overbygg for å få bedre plass under dekk... (ferdig plastet utvendig)

overbygg1.jpg

 

Reisverk til styrhuset

styrhusiraabygg.jpg

 

 

Det blir værre før det blir bedre... :wink:

Redigert av Walter_S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du kle med plater og plaste disse da eller?
:yesnod: Plater utenpå reisverket, plaste, plaste, plaste (min. 3 lag) så: sparkle - slipe, sparkle - slipe, sparkle - slipe - til slutt toppcoat...

 

Hvordan er det med Sabb i plastsnekke? Er G du har?
2H - Går fint det. Hadde samme motoren i "FLUKT" = Grimsøy 26
Link to post
Share on other sites

Jepp! det er noe i likhet med det,men på min Taule er støp kanten tykkere ca 10mm, derfor tror jeg den kanten som er støpt opp er med på avstivningen av dekketet.

Hvis du skal støpe ny luke kan du bruke en 5 cm tykk isoporplate som du legger glassfiber og polyester på sidene og oversiden.Da har du en grei mal som du kan støpe videre på til ønsket tykkelse.

 

roy_n

Link to post
Share on other sites

Hei!

Gleder meg å se at det er flere Taule eiere her! Jeg har nettopp kjøpt meg en 23 foter fra 1971. Den har et bra skrog og en godt vedlikeholdt motor, men er vannskadet innvendig pga. at den har stått uten pressening med dårlige vinduslister. Jeg har aldri hatt egen båt før, men er håndtverker og gleder meg til å sette igang med prosjektet mitt.

 

Jeg ønsker tips om materialer som egner seg å lage innredning til benker og skap.

 

Detter er et skikkelig bra forum, og jeg gleder meg til å kommunisere med dere!

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke hvilken som helst glassfibermatte til dette,bruker du 300 gram matte legger du bare flere lag for å oppnå ønsket tykkelse.

Har prøvd den som Biltema har og den virker helt ok til slike ting som ei dekksluke,jeg tror ikke jeg ville brukt deres matte i skrog da den virker tynn,tror det er 300 grams de har.

 

roy_n

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal støpe ny luke kan du bruke en 5 cm tykk isoporplate som du legger glassfiber og polyester på sidene og oversiden.Da har du en grei mal som du kan støpe videre på til ønsket tykkelse.

 

Dersom du skal støpe med polyester og skal bruke Isopor (ekspandert polystyren) som mal/form, så må du kle denne med f.eks alufolie først. Polyester spiser opp Isopor på sekunder.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Dersom du skal støpe med polyester og skal bruke Isopor (ekspandert polystyren) som mal/form, så må du kle denne med f.eks alufolie først. Polyester spiser opp Isopor på sekunder.

 

mvh tuffff

 

Tuffff kom meg i forkjøpet her. Hvis ikke isoporen skal inngå i den ferdige luka så ville jeg brukt plastfolie, f.eks malerplast. Denne fester ikke så godt til polyesteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...