Jump to content

Prosjekt: Taule 23 (prosjekt 2)


M/S Bastard

Recommended Posts

Mener at du IKKE kan mette duk beregnet på epoksy med polyester. Vinkeljernet kan du nok feste.

 

Hvorfor lager du ikke luken i finer og baker den inn med duken og epoksyen du allerede har. Plugg må du jo iallefall lage så jeg ville laget denne i finer og kled den med epoksy først som sist.

 

Baker du ihop en "treklosse" av flere lag finer og sauser denne godt inn med epoksy skulle denne duge til innfestning like godt som et vinkeljern. Bare pass på at skruehullene blir tett

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takker for oppklaring.

Mulig jeg lager luke i tre, siden jeg har fått tak i Merantifinér.

Passer det ikke inn så støper jeg en.

 

Vinkeljern blir prøvd først, da det vil passe best der det skal festes.

Må jeg slipe ned til glassfiberen når jeg skal støpe vinkeljernet med epoxy?

Fikk tak i pentrybeslag i dag, så da blir det flott

 

pen.jpg

Link to post
Share on other sites

...Den andre lokale pusheren hadde Meranti finér, så da blir det bra

Er denne "pusheren" din en av de store kjedene - Byggmakker - Montér - Maxbo - eller et uavhengig sagbruk ?

 

Lurte bare på hvor jeg skal se etter her i Fredrikstad - dårlig utvalg av finér her, serru! Og det som er er dyrt!! :smash:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nå er begge setekonsoller ute av båten, og jeg er i gang med og lage en ny konsoll på styrbord side.

Ble litt for fort mørkt i dag, så jeg fikk ikke gjort alt jeg skulle i dag.

Men prøver og komme i gang ved 8-9 tia i morgen, så får jeg vel 10-12 timer i båten :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sjøsette?

Jeg må jo ha en hagebåt i plastikk også :smiley:

Neida, i løpet av April må vel være en mulighet tipper jeg.

 

Blir litt snekring og maling i morgen.

Så får jeg ikke snekret noe mere før pentrybeslaget er her, det ble sendt i dag så jeg håper jeg har dette på Lørdag.

 

Noen som trenger båtstoler, må trekkes om.

Gies bort ved avhenting

Link to post
Share on other sites

Jaja, du er nå litt morsom også da. Her har vi fulgt den andre tråden din i noen år, som av og til blir ispedd antydninger om sjøsettinger fra år til annet. Vi er vel kanskje kommet til at den heller ikke i år blir sjøsatt?

 

Så er det også slik at vi alle unner deg gleden ved å være på sjøen. Det synes derfor som hensiktsmessig og skaffe seg en båt og kose seg med. Der er også mange som gleder seg over at den godeste Per kommer i egen båt til treffet.

 

Gleden var derfor stor da du kunne fortelle oss at :

 

Ikke nødvendigvis ett prosjekt,

 

Og dette måtte jo bety at du skulle få tid til å holde på med hagebåten. Flott sier vi!

 

Så kommer der kort etter et nytt innlegg som forteller oss at :

 

Joda, snart så.

Plastard kommer på Torsdag, og den blir stående på lande en 2-3 dager.

Må sjekke gjennomføringer og anoder samt stoffing.

 

Så går den på sjøen, og så begynner jeg og tenke på Bastarden :smiley:

Håper bare været blir litt bedre snart, har vært veldig vått noen dager nå :sad:

 

Hvilket begydde at siste del av påsken skulle tilbringes på sjøen, med litt arbeid på den andre.

 

Og da lurer jeg på. Hva i all verden holder du på med. Det synes for meg som om båten demonteres mer og mer ?

 

Båter liker seg i vannet de. Tenkte jeg bare måtte si i fra i tilfelle du har misforstått ??

 

:smiley: (sorry, måtte bare......)

Link to post
Share on other sites

Hehe..jeg klarer ikke helt og la være og fikse opp litt.

 

Men plastbåten skal snart ut. Var litt mere og fikse på enn først antatt.

Så kom jo snøen i Påsken, og da kunne jeg jo like gjerne gjøre litt mere.

Er jo greit og ha wc og kokemuligheter ombord også, før jeg setter ut.

 

Kabinen er ihvetfall ferdig, mangler bare gardinene som er hjemme på vask.

Skal gjøre konsollen ferdig, og montere pentrybeslaget.

Sette opp ett skott til, slik at det blir plass for wc.

 

Utvendig vask, og flekke litt bunnstof.

 

Det er det hele :yesnod:

 

Har nå lagd listverk til det jeg trenger foreløbig, nå ligger det til tørk etter beising.

Nå går turen i båten, må jo få gjort noe der i dag også

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaja, ble bare litt vasking i dag.

Jeg MÅ impregnere kalesjen, det lekker litt kan man si.

Kan den imregneres selv om den ikke er tørr?

 

Pga kalesjen så ble det litt vann på den nye konsollen :rolleyes:

Håper det er såpass lite fukt at den ikke delaminerer

Link to post
Share on other sites

Jaja, det går fremover.

Men siden jeg glemte beisen hjemme i dag så ble ikke belistningen helt ferdig på konsollen.

Har igjen hjørner, og kanting på lokket. Og da er det klart for oljing, 3 strøk så skal konsollen være ferdig.

Henter benkbeslaget i morgen, og da begynner jeg på pentry på Fredag morgen :smash:

 

nykonsoll1.jpg

Link to post
Share on other sites

Konsollen ferdig, bortsett fra hengsle på lokk. Dør og hylleplaten (under lokket) kommer senere engang.

Skal ha 1-2 strøk til med Benar også.

 

nykonsoll2.jpg

 

I morgen begynner jeg med fronten som skal under pentrybeslaget.

Har også kjøpt inn det jeg trenger for og støpe kabinluke.

Hvis jeg rekker det, begynner jeg også på støpeformen i morra

Link to post
Share on other sites

Fin farge - er det Mahogny-beis?

Og i tilfelle, er det vann- sprit- eller oljebeis?

Herdins, kanskje...?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

....så det ble en 12mm i stedet. Jeg fikk 15% på denne Walter, og summen for hel plate (122x244) ble da 504,- hvis jeg husker riktig

Javel - nå vet ikke om det jeg kjøper hos MAXBO i Fredrikstad er det samme som du kaller for Meranti-finér. På kassalappen min står det:

- Kryssfinér Østen 12mm 244x122 = 489,- (full pris, jeg kjøper for lite av gangen for å få %'er) Fineren er litt rødlig liksom - og det ytterste sjiktet er meeeget tynn!!!

 

Ser ihvertfall slik ut....

meranti_13_800x600.jpg

... forresten synes jeg at plata er mørkere på den ene siden ann den andre, merkelig. Du ser det i bildet, den fremste vindus-seksjonen er mørkere enn de to aktre seksjoner.

 

Mens jeg har deg her må jeg trekke litt på din erfaring med å beise gran, i mitt tilfelle gran-reisverk (det lyse du ser i bildet), høvlet og glattslipt. Hvordan er det å beise gran? Ser på listene dine at det ble ganske så mørkt med én gang. Har du beiset flere strøk oppå?

 

:fishing:

 

God helg!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...