Jump to content

Røyksundkanalen, Bømlo, Hordaland


EMILIAN

Recommended Posts

Det kan virke som om det skiftes eiere både titt og ofte. Og det gavner ikke brukerne. Det må nok gjøres noen betydelige investeringer der hvis stedet skal få et nytt løft.

 

Men uansett - dette er en perle av et sted rent geografisk.

 

Ellers kjenner jeg også kløen etter båtlivet, men denne påsken blir det ingen båttur. I stedet feires påsken på et hotell ved havet. Nærmere bestemt på en oljeinstallasjon i Nordsjøen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Var der i sommer og fikk snakket med noen som jobbet der. De skulle holde åpnet i skoleferien.

Kanskje det blir slik i år også ?

 

De var no begynt å pusse opp. Bla. nye strømuttak flere steder.

Så det kommer vel litt om litt.....Håper i hvertfall det.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Vi var innom i høst en gang. Det ser veeeldig trist ut der. Minner mest om et konkursbo i Polen. Men utrolig nok flikker de og fikser litt så de åpner til fellesferien. Etter min mening burde hele anlegget vært fjernet og lagt ut som friområde. De er en skam at en slik perle skal ligge brakk på den måten.

Redigert av tebi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter min mening burde hele anlegget vært fjernet og lagt ut som friområde. De er en skam at en slik perle skal ligge brakk på den måten.

 

:yesnod: Du har så rett, så rett, dessverre... Ikkje har drifta vore imponerande når det har vore aktivitet der heller.

 

To perler i Hordaland ser ut for å lida same skjebne: Røyksundkanalen og Godøysund.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Heisann, henter ny båt i Bergen om et par uker :sailing: og tenkte å ta turen gjennom Røyksundkanalen. Båten stikker 95 cm og det store spørsmålet blir da: Kommer vi igjennom? Ser i karter og Norske los at det er 1m lenger oppe i kanalen men er usikker på om dtte er ved lavvann?

Link to post
Share on other sites

Under 1 meter skal du komme greit gjennom ja, så lenge du følger merkingen. Jeg lurte på for et par år siden om jeg skulle prøve meg med min på 1,20, men våget ikke! Burde vel gå greit ved full flo, men det er litt dumt å bli stående på i en smal kanal på full flo da... Så jeg endte op med å gå rundt. Men under 1 meter dypgående hadde jeg ikke vært i tvil!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi var der med vår tidligere båt sommeren 2006, men da var vi uten barna. Drog gjennom kanalen etter å ha ligget ei natt ved bryggeanlegget.

 

Ungene fikk senere se bildene fra badeområdet, og ønsket seg sporenstreks opp dit.

 

I fjor var jo ikke sommeren noe særs, og vi holdt oss i Ryfylke.

 

I år, nærmere bestemt om ei uke, skal vi nordover på en 3-ukers tur. Men nå har vi fått ny båt som stikker såpass dypt at vi nok bare må dra forbi. :sailing: Men de skal nok få oppleve mye annet flott disse ukene :yesnod:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Men nå har vi fått ny båt som stikker såpass dypt at vi nok bare må dra forbi. :sailing: Men de skal nok få oppleve mye annet flott disse ukene :yesnod:

 

Du skal stikke rimelig dypt for ikke å komme inn til badeanlegget fra østsiden. Skal du gjennom hele kanalen er det litt grunnere, men det er mange seilbåter som går gjennom i løpet av sesongen.

 

Er du først i området vil jeg anbefale å ta turen gjennom Kuleseidkanalen også. Ligger litt vest for Røyksundkanalen, der kan en gå gjennom med større båter

 

boemlo.jpg

 

HB

Redigert av Aurora Borales (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres herlig ut! :smash:

Regner med at det blir bilde dryss når dere kommer tilbake!!! :lol:

 

Kjenner jeg meg selv rett, så blir det nok bildedryss underveis også :wink:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Du skal stikke rimelig dypt for ikke å komme inn til badeanlegget fra østsiden. Skal du gjennom hele kanalen er det litt grunnere, men det er mange seilbåter som går gjennom i løpet av sesongen.

 

Men selve innløpet var jo forholdsvis trangt, husker jeg. Hvor bredt er det, mon tro? :confused:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...