Jump to content

Røyksundkanalen, Bømlo, Hordaland


EMILIAN

Recommended Posts

Men selve innløpet var jo forholdsvis trangt, husker jeg. Hvor bredt er det, mon tro? :confused:

Da jeg var der i fjor kom det inn en Rodman 56. Den er 4,90 bred.

Rodmanen var selvfølgelig ikke gjennom kanalen, den gikk ut igjen samme vei.

Redigert av Tommy_H. (see edit history)

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Er du først i området vil jeg anbefale å ta turen gjennom Kuleseidkanalen også. Ligger litt vest for Røyksundkanalen, der kan en gå gjennom med større båter

HB

Kommer i alle fall ikke gjenom Kuleseidkanalen med Bavaria 44! Er litt mer en 12,5 meter mast på denne.

Tror det vil gå greit å komme inn østre løp til Røyksundkanalen, men ville vel med Bav. 44 gått inn på flo sjø?

Link to post
Share on other sites

Har loddet østre innløp til 2.1 meter regnet fra sjøkartnull. Jeg har gått inn med 44 fotingen min noen ganger, 1.8 meter dypgående og 4.25 bredde, der er godt over meteren på hver side men det føles jo litt trangt likevel...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Samboeren min er offshore nå, og han hadde pratet med en som er skipper på skyssbåtene i øyene der ute i friperiodene. Han hadde sagt at det er god strøm gjennom innløpet, og han ville vært meget betenkt om han var oss. Båten fyller opp mesteparten av åpningen både i bredde og dybde, og vannet som passerer får enda kraftigere fart. Unntaket kan være på flo sjø akkurat idèt strømmen snur.

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

.. Båten fyller opp mesteparten av åpningen både i bredde og dybde, og vannet som passerer får enda kraftigere fart...
Tror egentlig ikke båten fyller opp så mye. Kanskje spesielt en pinnebåt. Det er jo kun kjølen som er dyp. "Resten" er vel forholdsvis grunt? (max. 0.5 m??). Hvis det er minimumsdybde på 2.1 m og en meter eller så på hver side så blir nok "strømingstverrsnittet" ikke _så_ redusert. Husker jeg ikke feil så er også innløpet "fendret" med tre, slik at dersom en henger ut egne fendre i tillegg så burde en kunne komme temmelig uskadet fra et hendelig uhell. Just my thoughts. Synes denne plassen er så fin at det ville være synd å gå glipp av den. Kjipt at det ikke lar seg drive. Har lest at det ikke er ett eneste "rent" badeland i Norge som tjener penger - kun noen få der konseptet er kombinert med annet.
Link to post
Share on other sites

"Sender direkte fra brygga ved Røyksundkanalen" :smash:

 

Vi ankom for en times tid siden, kom oss uten problemer gjennom innløpet, men hadde på forhånd fendret på begge sider for sikkerhets skyld. Det var midt mellom flo og fjære da vi gikk inn, og da hadde vi to meter dybde i innløpet.

 

Ligger her som eneste båt, men det er liv på land; det klippes plener og ordnes, så det kan se ut som om det skjer noe snart :yesnod:

 

Uansett, ungene koser seg med gummibåt og vassing i vannet, og ankerdrammen er allerede "fortært" (da snakker jeg om oss voksne) :wink:

 

img_2293.jpg

Redigert av submiss (see edit history)

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Gikk igjennom i fjor sensommer fra vestsiden, var nede i to fot dybde på loddet, riktignok ved lavvann. Måtte tilte opp drevet og samt frikoble propellene ved flere anledninger for å dempe den værste angsten :lol:

 

Fint å høre at det skjer noe på oppussingsfronten det så begredelig ut der i fjor

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Nei, har ikke det og har normalt alarm på loddet innstilt noe dypere enn det :wink: jeg var nok ikke på 2,0 tallet men bikket under 3 fot.

 

Men det var ikke mye vann under kjølen og måtte ha tunga beint i munnen et par ganger.

Skulle jeg gått gjennom med større båt sa hadde det ikke blitt på lavvann.

 

Legger ved et lite bilde fra Røyksundkanalen i aug 07.

 

sommerferie2007_011.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Submiss gikk vel inn innløpet i fra Øst, mens du SF snakker om selve kanalen som fortsetter vestover (alt etter som en ser det/hvilken fjord en kommer fra)? Kjekt å høre at det skjer noe der. Håper Submiss synes det var bryet verdt med litt neglebiting i innløpet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så ingen god ide å gå inn på fjære med 2meter kjøl?

Ekkoloddet er noenlunde riktig kalibrert. Vet ikke hva bunnforholdene består av, så det er nok best å være forsiktig :sailing:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Har gått en del ganger gjennom kanalen uten problemer, flo som fjære.

Etter egen beskuelse har det for meg sett ut som om de som får kontakt med moder jord gjør dette ved runding av de første stakene etter feriesenteret.

 

Det er ellers en god ide å ta turen med "gummien" først og studere forholdene dersom du er usikker.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Ifølge Båtmagasinet åpner kanalen til Sankt Hans og er åpen til skolen begynner igjen i august. Det er jo en hyggelig nyhet -- så får vi vente og se hva de får til med driften denne gangen ...

 

Nå kom det nettopp en stor lastebil med Hansa skrevet på siden, og de begynte å kjøre paller med drikkevarer inn på feriesenteret. Jeg gikk opp og fikk pratet med en hyggelig dame. Jeg spurte om når de skulle åpne, og hun sa at planen hadde vært (som Skipper Worse her har skrevet) å åpne helga som var. Men så var det noe de ikke hadde klart å bli ferdige med, og dermed har de utsatt åpningen. Men i løpet av en uke/halvannen skal det åpne :smiley:

 

Hvis jeg hadde planer om en snarlig åpning av et senter i samme stand som dette, hadde jeg uten tvil hatt folk i arbeid døgnet rundt. For det er temmelig mye som gjenstår. Og sånn som i dag har det ikke vært noe liv der oppe, bortsett fra denne Hansabilen.

 

Uansett, iskremen er på plass, det så vi gjennom vinduet :yesnod:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...