Jump to content

Røyksundkanalen, Bømlo, Hordaland


EMILIAN

Recommended Posts

Hele bryggeanlegget burde jo vært skiftet ut, og det ser ut som om de har begynt i det små med gangbroene ut til bryggene. Selve bryggene er fremdeles de gamle.

 

img_2329.jpg

 

img_23281.jpg

 

img_2327.jpg

 

Nye lekeapparater var på plass, og en ny trampoline var delvis skrudd sammen. Men den utendørs vannrutsjebanen som går langs husveggen var det fullt av søppel oppi.

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Vi gikk gjennom i går på vei hjem fra konvoien.

Gikk gjennom fra vest og la oss til ved badeannlegget for en matbit.

Kiosken var åpen.

Åpningstidene var hver helg til 22:00.

 

Var to timer etter fjære og ingen strøm (bortsett fra på bryggene da, 220v)

Man skal passe på hekken i de skarpeste svingene, men det var plenty vann under kjølen for oss i alle fall.

Med så mye negativt vi har lest om annlegget, ble vi positivt overrasket når vi så badeannlegget.

Men som submis skriver, så trengs det litt oppgraderinger på bryggene.

Det så ut som om de var i god gang med oppgraderingen. :smiley:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er det noen som har vært innom her de siste ukene, og som kan fortelle hvordan det står til?

Vi starter ferien til helgen, og så for oss en tur innom kanalen. Vi er litt skeptisk på grunn av litt negativ omtale,

men jeg skjønner at ting er på gang og det er jo positivt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da jeg var der i fjor kom det inn en Rodman 56. Den er 4,90 bred.

Rodmanen var selvfølgelig ikke gjennom kanalen, den gikk ut igjen samme vei.

I fjor startet jeg sesongen med en natt på Skogbu (som vi innfødte sier). Da låg det en Azimut 62 eller noe sånn der, med det må ha vært veldig trangt igjennom innløpet.

 

Ellers så er det tragisk at slike anlegg ikke blir tatt skikkelig hånd om. Men det har nå stort sett vært drevet av forskjellige tullinger oppover tiden også. Uten ildsjeler, blir det ikke noe av dette anlegget. Det samme gjelder vel for Godøysund også. Der måtte jeg flytte meg fra en brygge i fjor fordi brygga hang bare i et tau kom de som drev steded og sa i fra om. Alle andre tau var slitt av.

 

I år blir det ikke noe Skogbu på meg tror jeg. Men året er aldri komplett uten en tur rundt Goddo nordvest i hjemstedskommunen min Bømlo. Der er det en riktig fin kanal vest for Katla som man fint kan gå gjennom med en båt på opp til 3,5m bredde og 1m dypgående. Men kanalen er ikke bredere, så en må bakke om man møter noen. Hehe, har sluppet det siden jeg alltid tar turen gjennom her utenom båtsesongen. Gå så opp mot Utslåttøy (eller Slåttet), og gå gjennom kanalen mellom Skinnhueneset og Utslåttøy, den plassen er kallt Dørastokken (dybden og bredden har sammenheng med navnet). Men min 32 foter som stikker 95cm går fint gjennom uten tang og tare i propellene. Forøvrig fantastisk å legge seg til i enkelte viker på denne rundturen.

Link to post
Share on other sites

I år blir det ikke noe Skogbu på meg tror jeg. Men året er aldri komplett uten en tur rundt Goddo nordvest i hjemstedskommunen min Bømlo. Der er det en riktig fin kanal vest for Katla som man fint kan gå gjennom med en båt på opp til 3,5m bredde og 1m dypgående. Men kanalen er ikke bredere, så en må bakke om man møter noen. Hehe, har sluppet det siden jeg alltid tar turen gjennom her utenom båtsesongen. Gå så opp mot Utslåttøy (eller Slåttet), og gå gjennom kanalen mellom Skinnhueneset og Utslåttøy, den plassen er kallt Dørastokken (dybden og bredden har sammenheng med navnet). Men min 32 foter som stikker 95cm går fint gjennom uten tang og tare i propellene. Forøvrig fantastisk å legge seg til i enkelte viker på denne rundturen.

 

Må bare si meg enig der! Vi har en firmahytte på Katla (Drageid), finere plass skal du lete lenge etter.

Bismarkanalen er bare en tynn blyantstrek på kartet. Mener den er merket med 2 meter dybde. Vi pleier å gi en liten lyd på VHF,en før vi går gjennom. Kanalen svinger litt, så der er ikke så lett å se om det kommer båt imot.

img_8197.jpg

Slåttet er jo også en perle å få med seg. Du skulle ikke tro du var på den samme planeten når du kommer inn på den øyen! img_8213.jpg

img_8231.jpg

 

Men ta med myggolje.....

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har vært innom her de siste ukene, og som kan fortelle hvordan det står til?

Eg er nabo og bor i kanalen, Det eg har registrert siste uken er iallefall eit yrende båtliv.

Det er flere dager det har vert fullt på alle bryggene og da er det snart 50-60 båter.

Selve badelandet er det nok ikkje så sprekt med, kiosken er åpen til kl 21 hver kveld men baseng og sklier er stengt.

Badestranden kan nyttes og den er jo fin for barna, ellers kryr det av små gummibåter i kanalen med unge kapteiner som kjører om kapp hele dagene. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Holder på å pakke i båten, drar i dag enten til Røyksundkanalen eller Husnes :smiley:

 

Ble Husnes som første stopp. Alltid like posetivt å ligge her.

Neste dag ble det noen timer i Leirvik før vi gikk til Røyksundkanalen. Det meste stengt av faciliteter her, kun kiosk og toialett med manglende dopapir !!!

Noe småplattinger byttet ut og en landgang byttet. Men det mest posetive var mere stabil strøm, selv om det fordret lange skjøteledninger. Der varogså kommt en lang vanslange som rakk helt ut på bryggen :smiley:

Turen gikk derifra til Stavanger.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
Men, hadde vel vært en fin oppgave for asylsøkerne å sette Skogbu i stand.

 

Det er nok desverre høyst ulovlig. :nonod:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Da er det kansje loven det er noe galt med.......

Men, men ...... Skogbu ligger der nå, uansett.

Vestlandets beste havn, om ikke et paradis for unger og voksne, som for en del år siden.

Det gikk fort nedoverbakke når blindeforbundet hadde for mye penger, og kjøpte noe "usett";.))

Uff, den var litt stygg, men litt sant......

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Det er nok desverre høyst ulovlig. :nonod:

 

Det er neppe ulovlig med frivillig arbeid, har i hvertfall aldri hørt det før.

 

Dog vil vel håndtverkere være mindre fornøyde om ufaglærte ble satt til å gjøre håndverkerjobber helt sånn uten videre.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da kan eg offisielt si at Røyksund kanalen er åpnet for i år. Der er mat , øl og vinservering. Dei jobber aktivt med å fikse elektrisk og vann. Det er på plass slik at det er brukende.

 

Det vil bli satset på barn ved innkjøp av trampoliner og div sies det av leder.

 

Badeland er stengt innendørs enda siden det har en prislapp på ca 500 000,- å fikse. Det er varmt og fint forøvrig her nå. Mellom 6 og 8 båter ligger her nå men plass til mange fleir. Dem skal begynne med fiksing av kaier snart.

 

Ta turen da vel...

 

Hilsen Birchwood 33 m/ familie.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Øl og vinservering?? :crazy: Har di skjenkeløyve da?

 

Ja dei hadde fått det. Ikke noen resturang da men mat har dei på gang. Pizza,hotdog,burger,baguetter og dei vil prøve å få til reke aftener osv.

 

Håper dei får det til og at folk igjen vil besøke denne fløtte plassen.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...