Jump to content

Røyksundkanalen, Bømlo, Hordaland


EMILIAN

Recommended Posts

Etter mitt syn burde området et stykke fra kanalen blitt lagt ut som campingplass, og området langs kanalen fortsatt som gjestehavn og badeanlegg. Da ville man sikret kundegrunnlaget for kiosk og badeanlegg, slik at gjestehavna hadde kunnet drives og vedlikeholdes på en fornuftig måte. Det er jo helt tydelig for lite penger i å kun drive dette som gjestehavn for at det skal gå rundt, så da må man tenke litt kreativt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

:smiley: Fann dette på nett, ser ut som det var oppdatert 31 mai 2010. Håp da?

Skal sjekke om eg finner meir bekreftelse på dette. I fjor var det feks strøm i begrenset periode omliggende fellesferie om eg huske rett.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/norskegjestehavner.nsf/pages/R_yksundkanalen_Badeland_og_Feriesenter

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg kommer i alle fall greit inn med mine 4.25 bredde og 1.80 dybde. Loddet en gang innløpet til 2.1m under sjøkartnull.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvordan er det med dybdeforhold og bredden på innløpet her?

Ser i sjøkartet at det sår merket med 2m og ganske smalt innløp.

Jeg har seilbåt som er 2m dyp og 4m bred, kommer jeg inn?

Her ser du bilde fra 2008 hvor vi siger gjennom innløpet til Røyksundkanalen. Vi stikker ca. 1.90 og er 4,40 bred. Tipper innløpet er vel 6 meter bredt.

 

img_2295.jpg

 

Fra min bedre halvdels "loggbok" før avreise leser jeg at "Vi har på forhånd vært ute og loddet dybden på østre utløp grundig. Den viser seg å være 170 cm LAT. I dag er lavvann vel 30 cm over LAT, slik at vi har noen cm å gå på."

 

En kollega var innom tidligere i uken, og han stikker nesten 2,20. Og jeg har ikke hørt annet enn at han kom seg velberget både inn og ut.

Link to post
Share on other sites

Siste nytt:

 

Det er åpent, og de holder åpent utover i august. De har også nå på seinsommeren fått skjenkeløyve. De har fått side på facebook.

 

Koslig å besøke dem, og de har fått pusset opp endel fra ifjor. det begynner virkelig å ligne noe!!!!

Link to post
Share on other sites

Siste nytt:

 

Det er åpent, og de holder åpent utover i august. De har også nå på seinsommeren fått skjenkeløyve. De har fått side på facebook.

 

Koslig å besøke dem, og de har fått pusset opp endel fra ifjor. det begynner virkelig å ligne noe!!!!

Høres bra ut. Men finner ingenting på Face ang dem da.??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Etter en natt i Røyksundkanalen på vei sørover, kan jeg bekrefte at her er det liv. Strøm og vann, og hyggelig personale. Isdisken er fremdeles rikholdig. Jeg var nok heldig med tidspunktet, for jeg regner ikke med at det er hver dag man kan få seg et så godt måltid kveldsmat når man legger til kai her :-)

 

Det som fra min side var tenkt å være en rolig kveld, og en god natts søvn etter en helg på Fitjarfestivalen, endte opp å bli en festlig hyggestund jeg sent vil glemme. Jeg fikk oppleve standup-talenter som til de grader overgår de mer anerkjente figurene.

 

Lørdag 4. september ønsker de velkommen til "Septemberparty i Røyksundkanalen". Da spiller gruppen "Discovery". Kun kr. 100,- for å delta. Havneavgift kommer trolig i tillegg. En av gruppens medlemmer er faktisk også på besøk her nå, og selv om det er tangentene han trakterer til vanlig, så var det ikke noe i veien med sangstemmen heller.

 

De ønsker seg selvfølgelig mest mulig gjester denne første september-helgen, enten man kommer med båt elle bobil. Synd dette blir litt langt hjemmefra, jeg skulle gjerne deltatt :-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Det skal være åpent helga 10- 12 juni står det i en lokal folder som vi fikk i posten. Den helga (10- 12 juni) er det "Mostraspelet". Det skal da gå veteranbussrute til Mosterhamn. Det skal være åpent hver dag etter sankthans.

Her ikke vært å sett hvordan det ser ut i år, men får håpe anlegget får seg en oppgradering....

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...