Jump to content

Markedspris for båt er fortsatt for høy eller?


erund

Recommended Posts

Ser på finn.no at mange båter selges til enhver pris selgere ønsker på et nivå som er samme som for 1-2 år siden. Jeg som trodde at markedet er vanskelig nå for tiden at selgere burde ha sunket noe på prisen. Mangel på båtplass og høyere lånerente er blant annet som gjør at båtene ikke blir solgt til enhver pris som man ønsker i dag. Burde ikke båtprisene vært nede i ca 10-20 % lavere eller? Kanskje dette ikke hjelper allikevel ettersom man ikke har en båtplass å få tak i nå for tiden?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Mange båter er priset alt for høyt.

Som andre også skriver her. Når der diskuteres markedspris så er prisen kun for høy dersom det ikke finnes kjøpere som er villige til å betale.

 

At den ofte er for høy for min lommebok, selv med støtte av DnB NOR det er en annen sak :smiley:

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo flere aktive medlemmer her på forumet som har sin båt i markedet for salg, så kanskje vi kan få en tilbakemelding fra noen av disse? Å dømme etter prisantydningene på disse så er det ting som tyder på at det ikke er noe typisk kjøpers marked, men det er nå min mening! :cool:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har min båt ute for salg nå (finnkode 12389157)(ikke ment som egenreklame, men som et eksempel på hva jeg skriver..), og føler kanskje litt på at båtprisene nå har sunket ganske mye for akkurat denne båttypen. Tror ikke det er representativt for alle båter, da jeg er ute etter seilbåt på 30 +/- fot/ +/- 300 000,-. Disse båtene tror jeg heller har steget litt i pris.

Har mange interessenter men foreløpig tror jeg de fleste av dem sitter på gjerdet og venter på at jeg skal dumpe prisen.. :eek:

Link to post
Share on other sites

Har båten ute for salg, dvs. den er solgt. Fikk prisforlangende, men måtte ta en mindre men kurant Windy i innbytte. Som jeg da må selge. Alt i alt så har båten falt ca 6% siden ny i -06. Blir nok reddet av at Windy har satt opp nyprisen med ca 10% de samme to årene, så for en kjøper endte den da ca 15-16% under nypris. Tar det også som et tegn på Windy holder seg bra i pris, selv om markedet er dårlig.

 

Jeg har nedgradert til Ibiza 24 Special Touring med 300 hk, som jeg fikk en bra pris på, og en leilighet på stranden i Marbella som ikke var noe kupp.

 

Tror forøvrig at jeg solgte litt tidlig, det kommer nok flere kjøpere på banen nå som solen kommer, påsken er over og vi ser et fallende rentenivå internasjonalt. Jeg ville lagt den ut om 3 uker, og ikke minst, laget en veldig bra annonse og satt riktig pris i første omgang. Tror den vanligste feilen er å gå ut med for høy pris, gå heller ut med lavere og skriv xxx.000 eller høystbydende.

Link to post
Share on other sites

Sitat:

"Jeg ville lagt den ut om 3 uker, og ikke minst, laget en veldig bra annonse og satt riktig pris i første omgang."

 

Er det mulig å legge ut "en riktig pris" med en gang da MrAnders? Trodde det var markedet som bestemme var som var riktig pris, der og da?

 

Ikke alltid råd er gode...

Link to post
Share on other sites

Siden det er vanskelig å vite hva som er riktig pris, er det vanlig å sette inn en litt optimistisk prisforlangende, og forhandle seg fram til den "riktige" prisen. Det er imidlertid mange båtfolk i Norge som ikke liker å prute, de kan derfor kvie seg for å ta kontakt på en "litt overpriset" båt. Og kan komme raskt på banen dersom det ser mer fornuftig ut i annonsen.

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtprisene svinger jo en del i løpet av sesongen. Tror også at etter påske og utover må være gunstig for salg.

 

Men: båtprisene svinger også med konjunkturene, spesielt på bruktbåter. Sånn sett burde det nå være om å gjøre å få solgt unna fortst mulig.

Aksjemarkedet raser, stopp i hyttemarkedet, boligmarkedet er labert, internasjonale konjunkturer er dårligere dag for dag.

Er det virkelig noen som tror at de hittil høye båtprisene vil holde seg fremover? Jeg tror nok vi går inn i en tid da mange må nedprioritere båtkjøp.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Siden det er vanskelig å vite hva som er riktig pris, er det vanlig å sette inn en litt optimistisk prisforlangende, og forhandle seg fram til den "riktige" prisen. Det er imidlertid mange båtfolk i Norge som ikke liker å prute, de kan derfor kvie seg for å ta kontakt på en "litt overpriset" båt. Og kan komme raskt på banen dersom det ser mer fornuftig ut i annonsen.
Føler nok det å prute som en noe nedverdigende handling. Litt som å si at jeg har lyst på båten, med har ikke råd. Eller: Mister, kan du avse en tier til kaffe. :sweat: Har lært å legge inn litt lavere bud på e-post, men håper da å ikke få svar. Som regel engasjerer jeg meg ikke om prisen virker for høy.
Link to post
Share on other sites

Føler nok det å prute som en noe nedverdigende handling.

Bare tull av deg, kjøp og salg handler om forhandlinger.

Som selger setter man pris på et bud, forutsatt at det er seriøst.

Litt som å si at jeg har lyst på båten, med har ikke råd. Eller: Mister, kan du avse en tier til kaffe.

Neida, men det kan ikke stikkes under stolen at mange har for store forventninger til prisen.

 

Har lært å legge inn litt lavere bud på e-post, men håper da å ikke få svar. Som regel engasjerer jeg meg ikke om prisen virker for høy.

 

Selvsagt en riktig ting å gjøre. Et seriøst bud fra meg, har gjerne setningen; " jeg er klar over at du antagelig forventer mer, men jeg ønsker ikke å strekke meg høyere nå."

Sett alltid en tilbakemeldingsfrist, noen dager fram i tid. Seriøse selgere kommer med et motsvar, forutsatt at ditt tilbud var å oppfatte som seriøst.

 

Kurosa; jeg leter etter en sånn DIGER takgrind til 4x4 bilen min. Fant en på Finn, der annonsen så helt grei ut. Selger forlangte en OK pris, og mail ble avsendt.

Når bildene kom, anslår jeg at verdien på det han skulle selge var MAKS 1/10 av prisforlangende. Jeg ville ikke kjøpt den for 1/10 engang, ville ikke hatt den gratis ( bulkete, rustete, ødelagt )

Sånne selgere finnes overalt, og man sliter litt med å fortelle sånne hvor landet ligger...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det har mye å si hvordan man selv opptrer som kjøper.

 

Hvis jeg skulle solgt båten min ville jeg vært mye mer åpen for å diskutere pris hvis jeg traff en hyggelig kjøper som viste seriøs interesse, som hadde satt seg inn i båttypen på forhånd, som hadde båtplass og finansiering i orden osv. enn en som bare var opptatt av å diskutere pris.

Link to post
Share on other sites

Har lagt merke til at flere her på forumet har rapportert at de faktisk har solgt båt til mere enn hva prisforlangende var? Selv velger jeg alltid å anse prisen i annonsen som en prisantydning og så vil markedet og interessen for varen til slutt avgjøre hva salgsprisen bli, mindre eller sågar mere - dette er et fritt marked!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har lagt merke til at flere her på forumet har rapportert at de faktisk har solgt båt til mere enn hva prisforlangende var?

 

Hva for båter er det snakk om ?

Hva er hot og hva er not i båtbransjen om dagen ?

Gamle 70 talls seilbåter har iallefall markedet ramla helt ut for. Mange årsaker, men tilgang på nyere brukt og godt med penger hos folk, er nok bare en liten del av forklaringen er jeg redd.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg synes markedet de nærmeste årene er vanskelig å forutsi. Jeg trodde med handen på hjertet at renteoppgangen og stagnasjonen i boligprisene ville dempe kjøpeiveren etter "luksusvaren" som jo båt er. Men det viser seg at det ikke er riktig. Båtmessa har solgt mye båter i år også, det forsvinner stadig båter fra finn, til tross for at det har vært tidlig på året og "off season" frem til nå.

 

Renteøkningen er nå nesten nådd toppen (i følge de som kan det), og kjøpekraften til Ola Nordmann er igjen stigende. RElativt gode lønnsoppgjør, lav prisstigning og en sterk kronekurs medvirker til dette.

 

Mulig at dette vil flate ut om noen år men det virker ikke som det gjør det i år iallefall. Jeg snakker da om båtsalget (volum) og den prisen en kan forvente å få for båten sin når man skal selge den igjen.

 

Men jeg tror at det blir viktigere å viktigere å ha kurant vare for å oppnå en god pris. Med økt volum (antall båter) og mye import så nærmer man seg vel en grense for at det tvinger seg frem noe lavere priser for bruktbåter i tiden som kommer. Med økt volum så er det til slutt de kurante båtene som går - de ukurante må nok ned i pris for å bli solgt.

 

Jeg tror mao at markedsprisen vil holde seg for "kurante båter" i en tid fremover, - og som nevnt tidligere. Markedsprisen er aldri for høy eller lav - den representerer det markedet til enhver tid er villig til å betale for produktet. Jeg personlig synes mange bruktbåter er fornuftig priset ift ny pris og sett i forhold til hvor mye båt det "er igjen".

Link to post
Share on other sites

Har lagt merke til at flere her på forumet har rapportert at de faktisk har solgt båt til mere enn hva prisforlangende var? Selv velger jeg alltid å anse prisen i annonsen som en prisantydning og så vil markedet og interessen for varen til slutt avgjøre hva salgsprisen bli, mindre eller sågar mere - dette er et fritt marked!

 

:sailing:

 

Tipper det er for båter som er pessimistisk priset, ift det markedet en forventet i fjor høst. "alle" var jo enige da om at nå måtte båtsalget gå ned, med renteoppgang, dårlig sommer, mye båtsalg i 2004 - 2007, osv.

 

Men det viser seg at mange fortsatt vil kjøpe - og legger ned penger i båt. Jeg har selv sett noen båter som er lagt ut billig og som har gått med en gang - midt i vinter. Blant annet en Nidelv 590, 2003 modell med stor bensinmotor. Lå ute til 279.000,- kr. Gikk på tre dager og selger hadde garantert fått mer om han hadde ventet bare litt.

Link to post
Share on other sites

Tja med den siste utviklingen på børsene og "krise kutt" på renten i USA, kan det nok hende at det kommer en aldri så liten bråbrems i båtmarkedet i løpet a våren. ( men muligens ikke en helt bråstopp)

 

- Selv om jeg også fikk solgt min båt for prisforlangende nå i Februar.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...