Jump to content

Markedspris for båt er fortsatt for høy eller?


erund

Recommended Posts

Nå kan vel ikke en markedspris være for høy eller for lav da markedspris per definisjon er hva markedet er villig til å gi for en bestemt vare på et bestemt tidspunkt, hverken mer eller mindre?

 

Spørsmålet er vel heller om man tror at prisene er på vei opp eller ned og personlig tror jeg det kommer helt an på hvilke/n type båt/er vi snakker om og alder på disse. Jeg tror sidelengs for nyere båter av kurant merke og for nedadgående for eldre båter og båter av ukurant merke.

 

Og så kommer det an på kursutvikling på valuta da f.eks Hunter seilbåter nå kan kjøpes i US$ og det betyr at en båt som ifjor kostet 1,3 nå koster 1,1 mill. Det vil jo også slå tilsvarende ut også på brukte båter av samme merke? EURO har nå styrket seg og koster vel idag nærmere 8,10, men var nede på 7,60 på det laveste. Gjør store utslag det også.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er slik nå at hvis de svarte skyene vi har sett i horisonten en stund og som til en viss grad har begynte å skygge for solen, viser seg å være svært dårlig nytt også for oss i Norge (det har jo en lei tendens til å henge sammen dette) så vil det innen få år være sikkelig nedgangstider med nedbemaninger, lønnskutt etc. Dersom dette skjer vil vi garanter få rimeligere båter.

 

Moralen må være at dersom en vurderer å kjøpe båt eller bytte seg opp til større båt, men det ikke er så veldig viktig at det skal skje nå så kan en jo vente og satse på nedgangstider. Det kan jo være greit også mtp egen økonomi, det er rart med det hvordan synet på egen økonomi endrer seg med spådommen om fremtiden... Det er iallefall liten risiko for at båtene blir så mye dyrere de nesten årene selv om vi nå opplever kraftigere prisvekst enn på lenge! Det vil isåfall bare gjelde helt nye båter, selv om dette i noen grad vil påvirke bruktprisene vil nok usikre tider trekke mye mer ned enn prisveksten vil trekke det opp. Videre skal jo teoretisk prisvekst avta når det blir nedgangstider...

 

Generelt så tror jeg det er en mye sunnere finansiering av båtene nå enn frå forrige krakk på 80-tallet, derfor har jeg heller ikke tro på at det skal bli et så kraftig krakk som det ble forrige gang...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nå kan vel ikke en markedspris være for høy eller for lav da markedspris per definisjon er hva markedet er villig til å gi for en bestemt vare på et bestemt tidspunkt, hverken mer eller mindre?

Akkurat. Riktig spørsmål vil da være om prisen på båter vil endre seg.

 

Ja, det vil den sikkert, men hvis noen tror den vil gå ned, bør de tro en gang til.

 

Vi står foran et særdeles godt lønnsoppgjør. Man antyder omlag 6%.

Arbeidsløsheten er på et historisk lavmål.

Boligprisene ble spådd nedover, men de stiger faktisk.

Nybilsalget for februar 2008 var 10567 biler. Samme måned i fjor var salget til sammenligning 9793.

Norge selger enormt med olje og gass. Oljeprisen har aldri vært høyere målt både i dollar og i norske kroner.

 

Renta har gått litt opp, men staten betaler uansett 28% av våre renteutgifter.

For egen del har jeg aldri hatt bedre råd, og det gjelder nok mange.

 

Båt er luksus, men luksus selger som aldri før.

Dollaren går antagelig snart under 5 kroner. Ikke så rart egentlig. Amerikanerne har levd på krita i årevis og bruker omlag 3 milliarder doller mer enn de tjener - hver eneste dag. Kinesiske sentralbanken har snart mere dollar enn den amerikanske :smiley:

 

Så selv om USA går dårlig og må begynne å sette tæring etter næring, påvirker det i liten grad 4,5 millioner nordmenn som hver har 750.000 kroner på bok og 250 milliarder i overskudd på statsbudsjettet.

 

Problemet til Norge og nordmenn er ikke at vi har for lite penger, men at vi har så mye penger at vi ikke aner hvordan vi skal klare å bruke dem. I en slik setting kan folk bare drømme om lavere priser på bil, båt, hus, samt generell luksus.

 

Er du blandt dem som ikke har mer penger tilgjengelig enn noensinne? Synd for deg. Du er unntaket.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lotus:

Jo da, Norge er en øy i et hav av elendighet. Enn så lenge.

For vel har vi alle fete midler i pensjonsfondet, men tilgangen til kontoen for hver og en av oss er relativt begrenset. Og det er tegn til at den økonomiske øya Norge ikke er så isolert lenger.

Man kunne sagt en del om både boligpriser (fall i de siste fem av sju månedene), hyttepriser, arbeidsløshet, bankenes økte renter (også pga. internasjonal uro som gir dyrere innlån) og bankenes økte krav til sikkerhet. Og foreløpig har jeg ikke kommet over en eneste økonom som hevder at Norge vil forbli upåvirket av evt. amerikansk resesjon og lavere vekst i Europa, Kina India og Brasil.

 

Men uansett hvordan Ola Nordmann til sjuende og sist kommer ut av denne internasjonale finanskrisen, er det en ting som allerede er sikkert. Og det er usikkerheten. Tider med uvanlig grad av usikkerhet driver gjerne folk til trygge havner. En båtinvestering er sjelden å regne som en slik trygg havn.

Hadde jeg vært i markedet etter en brukt båt, ville jeg definitivt tatt meg god tid, og latt usikkerheten jobbe for meg. Tror det blir mange flotte kjøpsmuligheter fremover. Før markedet igjen snur.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir VELDIG "synsete", men jeg har et svakt inntrykk av at bruktprisene på "dyre" båter, la oss si fra 3/4 mill og et godt stykke oppover er under press, mens gode objekter i prisklassen 300-500K holder skansen og vel så det. Mulig at en del med høye lån nå reduserer ambisjonsnivået som redere? J

Link to post
Share on other sites

Dette er en "ekkel" diskusjon for en som nettopp har svidd av rundt 600.000,- kr på en 8 år gammel båt. Summen representerer sikkert "midt-på-treet" sjiktet i ft brukerne her inne, men det er iallefall mye penger for meg.

 

Jeg har kjøpt en Nidelv 690, godt utstyrt, godt vedlikeholdt, med drøye 350 timer på telleren. VP 41 188 hk diesel (6 sylindret) motor. Nidelv er dyre båter, men har til nå holdt seg godt i pris og har til tross for høy pris vært populære.

 

Årsaken til at jeg valgte nettopp denne båten er troen på at den er kurant, velkjent, er norsk, og har "tapt seg ferdig", iallefall så flater kurven ut - gitt at båtmarkedet holder seg. Ny båt koster tross alt rundt millionen (med tilsvarende utstyr).

 

Jeg er dog litt engstlig for at eldre båter, som min båt etter hvert vil tilhører som kategori, og som tross alt koster en del, kan bli leie å "bli kvitt".

 

Som jeg tidligere har nevnt - ved nedgangstider - om de kommer, så tror jeg at kurante og trygge båter fortsatt vil selge mens de ukurant blir vanskelig å bli kvitt.

 

Håper og tror at min Nidelv viser seg å takle en slik situasjon. En Nidelvhar iallefall blitt bygd for å holde i maaaange år. Det kan tale til dennes fordel.

 

Vi får se...

Link to post
Share on other sites

Høsten 1999 kostet Nidelv 690 Sport fra kr. 436.000 til kr. 545.000 avhengig av motorvalg (før pruting)

 

Tapt seg ferdig betyr omtrent 20% verdiøkning.

 

Hensyntar man rentetapet har forrige eier i praksis hatt gratis båt.

Antagelig opplever du å få igjen det samme etter nye 8 år.

 

Det betyr egentlig at den som kjøpte båten ny kom best ut av det økonomisk.

 

For øvrig har ekspertene Hans Due og Ingvar Johnsen gitt båten din toppkarakter.

Link to post
Share on other sites

Det du sier der, Lotus, er selvfølgelig et lite poeng. Men en må ikke glemme at 550.000,- kr i 1999 ikke er det samme som 550.000,- kr i dag. Selv om vi snakker om kun 9 år så var beløpet en del mer penger å regne i 1999 enn i 2008.

 

Med utstyrslisten på min båt tenker jeg den hadde gått for drøye ca 600.000 den gangen. I dag koster båten omtrent 1 mill. Derfor mener jeg at min båt har tapt seg noe, men at tapskurven har flatet ut. På ett punkt vil inflasjonen krysse tapsandelen på en båt som er blitt noen år. Blir båten noen år kommer man til slutt til dette punktet. Når avhenger selvfølgelig av en rekke faktorer som man ikke trenger presisere her.

 

Man sier at man tjener på en båt, de taper seg ikke i verdi osv. Det er mao en sannhet med modifikasjoner. Men jeg håper og tror at min båt er i området for nevnte krysningspunkt.

 

Jeg er forøvrig typen som ikke ser hensikten i å bli kvitt huslånet i all hast heller. Har avdragsfrihet og bruker den økonomiske friheten på andre ting som kommer familien min til gode nå - ikke om 20 år. ( huset er ikke fullbelånt - det er greit å poengtere). Om 30 år vil ikke dagens huslån være noe å bekymre seg over, jfr inflasjonen og veksten i boligprisene - som har vært oppadgående hele tiden I ET LANGTIDSPERSPEKTIV (sett bort fra nedgangstiden etter de glade 80 tallet) Jeg dør gjerne med litt gjeld.

 

Så får det heller være at lånet blir "dyrt" med at man i praksis betaler sin egen husleie. Trenger som sagt ikke et gjeldsfritt hus når jeg er 60. Mine unger har mer enn nok penger til å klare seg selv når den tid kommer likevel. Bedre at de får litt av kaka nå enn når de står på egne bein ;)

 

Litt avsporing, men... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg er gammeldags

 

Da er vi i så tilfelle to om det.

Jeg har benyttet tiden med lav rente til å betale ned på huset. Da betaler jeg til meg, og ikke til banken.

Og båten min, den eier jeg. Selv om den er kalt både utrangert og illeluktende her på forumet. :wink:

Men billig å ha, det er den.

Link to post
Share on other sites

Jeg regnet med at noen ville rynke på nesen her, men bare så det er sagt - avdragsfrihet på huslån har isolert sett ingen ting med finansiering av båt å gjøre. Jeg kan velge å betale avdrag uten å kutte ned på nevnte "luksus" - men jeg ser ikke poenget i å kvitte meg med gjeld som er bundet opp i eiendom. Det betyr i praksis å ikke ha tilgang til verdier man er i besittelse av.

 

Når man har etablert seg som en familie, unger vokser opp, behovet for bil, hus, reise, og alt annet man skal gjøre som en familie, melder seg, så trenger man handlefrihet. Det er i den perioden av livet behovet for kapital er størst. Det er nå jeg vil ta med ungene på båtferie. Ikke når de er vokst opp og har forlatt redet. Når barna flytter ut er ikke behovet for kapital like stort. Om man samtidig da er gjeldsfri så har man oppnådd en skjev fordeling av de goder man kan skaffe seg tilgang til gjennom livet. Økonomisk fleksibilitet kan man skaffe seg ved å ikke betale mer enn nødvendig på blant annet lån.

 

Man skal selvfølgelig ikke låne over hodet, man skal ha marginer og beregne høyere rente osv. Men så lenge man gjør det ser jeg ingen problemer i å benytte seg av avdragsfrihet i forbindelse med boliglån.

 

Kjenner flere som gjør det samme, men mange er nok i tradisjons tro skeptiske til dette. Man skal liksom spare og betale gjeld. Ferdig med det.

 

Jeg er sikker på at flere her inne har de samme tanker/erfaringer som meg.

Link to post
Share on other sites

Å velge avdragsfrihet på huslånet for å finansiere båt/båthold er etter mitt syn et godt tegn på at noe ikke er helt sunt.

Kanskje jeg er gammeldags, men å finansiere luksus ved å leve på framtiden synes jeg er et gufs fra jappetiden.

 

Mja, det er jo et helt ok standpunkt. Tror heller ikke det er så svært mange som har lånt opp maks på hus og fått avdragsfrihet for å kunne ta opp et båtlån. Det at mange nå har fått et fleksilån som det heter som gjør dem i stand til å finansiere et båtkjøp uten å ta lån på båten og at renten da kanskje bli såpass store at en ikke kan betale så mye avdrag akkurat i det en kjøper båten, mange gjør jo dette når de er relativt unge har småbarn og store utgifter. Jeg ser ikke noe stort problem med dette. Vi har gjort det slik, men betaler noen tusen mer enn renten hver mnd og resten settes i fond. Dog har vi friheten til å la være å betale eller sette inn noen penger vi måtte få ekstra uten at disse er "gitt til banken" for ever og alltid... En super løsning hvis du har disiplin, hvis ikke bør en ha vanlige lån.

 

Jeg syns det er et mye større problem at folk bruker slike lån på ferie og forbruk og bil. Hele poenget må være at en til enhver tid har svært god sikkerhet for pengene, da syns jeg ikke det er kritisk å ha noe lån igjen når en er pensjonist heller. Ok, som pensjonist ville det vært deilig å være gjeldfri, men til hvilken pris? Det er nå vi har tid til å ha båt og barna er små, derfor kjøper vi nå og får et rikere liv. Skulle vi ventet til vi var gjeldfrie OG hadde råd til båten vi drømmer om, ja så måtte vi nok spart til vi var 50...! For alt vi vet rekke vi ikke å bli pensjonister heller... Tipper vi rekker å få nedbetalt en masse før vi er 60+ likevel...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da er vi i så tilfelle to om det.

Jeg har benyttet tiden med lav rente til å betale ned på huset. Da betaler jeg til meg, og ikke til banken.

Og båten min, den eier jeg. Selv om den er kalt både utrangert og illeluktende her på forumet. :wink:

Men billig å ha, det er den.

 

All respekt til deg for det. Økonomisk er det selvsagt den mest lønsomme modellen du har valgt fremfor min. Jeg sier jo selv at jeg i praksis betaler min egen husleie. det er dyrere å ha lån lenger enn kortere. Det er åpenbart.

 

Jeg velger å ikke bry meg så mye om det men i steden se hvilke muligheter man har nå innenfor en forsvarlig ramme. JEG betaler heller litt mer for båten på sikt og har den NÅ enn å betale mindre for den og kjøpe den SENERE. Om 2 år kan alt være snudd på hodet - man kan feks ha fått helsetrøbbel som kanskje hindrer deg i å være på sjøen overhodet. Da tenker jeg at man angrer litt på at man ikke grep muligheten da man hadde den.

 

Det er i dag man lever , folkens. Så lenge man sover om natten og ikke tar sjanser så er det etter min mening en god måte å realisere sine "drømmer " på.

 

Jeg driter vel i om DNB NOR eier halve båten min? Det er jeg som har glede av den og det er jeg som kjører den - NÅ.

 

CArpe Diem heter det vel ;)

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert mange som tenker og handler på samme måte som deg.

Men jeg mener nå at økonomien generelt sett er så god hos folk flest at de kan leve godt og unne seg mye luksus samtidig som en sparer. Det kan komme tøffere tider. Å spare i egen bolig er vel kanskje den beste måten å spare på. Problemet kommer for de som har gapt over for mye forskutert luksus like før et ras...

 

Jeg mener fortsatt at det ikke er et sunt tegn for samfunnet å leve slik på forskudd.

Redigert av Baylineren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare å konstantere at man er forskjellige og tenker ulikt her. Å leve på forskudd gjør vi alle. Man tar relativt store huslån som førstegangskjøpere og betaler ned dette i tradisjons tro.

 

Men så kommer tiden hvor lånet har blitt mindre og egen økonomi bedre, man har fått økt kjøpekraft og ønsker å benytte seg av de verdier man har opparbeidet seg blant annet gjennom investering i fast eiendom. Hvis man skal ta høyde for i alle ender at det kan komme nedgangstider, som tydeligvis da skal være så dramatiske, at de allerede gode marginene blir spist opp, ja da er man i mine øyne i overkant pessimistisk.

 

Videre er det klart at ungene - eller familien om du vil - er en del av vurderingen for hvorfor man kjøper "stor båt". Hvis ikke hadde jeg kjøpt meg en hydrolift og lekt meg alene dagen lang, samtidig som jeg drakk vodka battery og flørtet med damene på bryggepromenaden...

 

Jeg aner en lett sarkastisk tone fra de som ikke er med på denne måten å tenke økonomi. Skulle ikke forundre meg om man har berørt "et ømt punkt"... det blir litt for nymotens og moderne liksom. Eller tar jeg feil?

Link to post
Share on other sites

Har nå ikke ment å være sarkastisk og respekterer hver enkelt sitt valg.

Og du har kanskje rett i at det er nymotens og moderne og at min tankegang er gammeldags.

Jeg var heldig med tiåret jeg ble født i. Akkurat da jeg var i etableringsfasen var det klondyke for oss som ikke hadde gjeld og var på husjakt.

Folk var desperate og tvunget til å selge til spottpris.

Dette var fornuftige folk som kun levde litt på forskudd - unnet seg litt mer enn en egentlig hadde råd til. "Alle" gjorde jo det - ting ville gå seg til.

Mye i samfunnet er annerledes nå, men jeg kjenner igjen mentaliteten hos folk og det er litt skremmende.

 

Og jeg mener at det ikke er rart båtprisene holder seg om denne nymotens tankegangen er gjeldene for folk flest.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...