Jump to content

Markedspris for båt er fortsatt for høy eller?


erund

Recommended Posts

De som ønsker å låne til godt over pipa? lån med god samvittighet. Så lenge du ikke bruker pengene til rent forbruk, vil du alltid få mer igjen enn du gav.

Forholdet mellom gjeld og egenkapital handler om hvilken risiko man velger og sover godt med. Generelt henger høy risko sammen med muligheten for høyere gevinst - og (som Lotus av en eller annen grunn velger å utelate) faren for større tap. Ingen økonomi går rettlinjet til himmels. Det kommer små og større nedturer underveis. De bør man ha buffere for å kunne tåle, og kanskje tjene på.

 

Det er alltid noen som går i baret. Etter de glade 80-årene var det relativt mange. Selv Røkke holdt på å tryne for et par år siden da gjeldsstrikken ble strukket vel langt. OM vi nå går inn i en lavkonjunktur, hvilket IKKE NØDVENDIGVIS gir lave renter, vil definitivt flere havne i gjeldsfella. Båten er det første som går. Og når det skjer, er det på et tidspunkt ingen vil ha den. Bortsett fra en og annen med solid buffer og penger på bok da.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes noen her har en tendens til å sette folk i bås , enten så låner man til det nesten svir og lever et fett liv eller så sparer man og har nesten ikke noe liv.

Jeg tror sannheten er at det finnes mange her med lite lån og liten lyst til å låne penger som alikevel levere akkurat så fint som de vil leve og ikke ville fått noe bedre liv om de lånte en mill eller to og smelte til med finere bil båt eller hus. Å ha lite gjeld og liten lyst til å ta opp gjeld betyr ikke automatisk at man ikke har råd til å leve akkurat så fint som man vil og enda ha penger til overs på konto.

Det er tross alt folk her som både tjener over gjennomsnittslønnen på rundt 400 000.- i året samtidig som det er folk her som muligens ville blitt mindre lykkelig om båten var 5fot større og huset 100kvm større.

Link to post
Share on other sites

Det er alltid noen som går i baret. Helt korrekt, men historien har vist at de er unntakene og at flertallet har gjort det i særklasse bra. Det flertallet tilhører jeg. Jeg kjøpte aksefond i stedet for å betale ned gjeld. Fra høsten 1997 til høsten 2007, da jeg solgte mine andeler i Skagenfondene (lav risikoporfil ihht Morning Star rating) 6-doblet jeg min investering. Dessverre investerte jeg alt for lite. Hadde jeg investert alt jeg hadde mulighet for å låne, kunne jeg gå av med pensjon lenge før jeg fyller 50. Nå ser ikke det ut til å være mulig.

 

Røkke kunne gått konk. Fredriksen kunne gått konk. Mange kunne gått konk, men vet du hva? De gikk ikke konk, de ble milliardærer alle som en. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er mest lønnsomt å kjøpe når renten er høy og prisen på det man ønsker seg er lav. Så gjelder det bare å finne det riktige tidspunktet.

 

Akkurat.

Jeg kjøpte hus i 1990. Da var renta 16% og jappetida lå i ruiner overalt.

Fikk rimelig mye hus for penga. Den investeringa har 6-7 doblet seg.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på at tråden dreier seg (egentlig!) om båt så er det vel din gamle svenske båt som er utrangert og ikke du? :wink: Men er den båten en invistering eller forbruk? :rolleyes:

 

Både båten og jeg er utrangert.

 

- Jeg er utrangert fordi jeg ikke følger naturlovene og kaster meg etter større og finere båter, hus, gjeld osv.

- Båten er merkelig nok utrangert fordi det er en båt og ikke et investeringsobjekt

Link to post
Share on other sites

Fint for deg Mulligan, men det fortsatte jo utforbakke helt til våren 1993?

Men selv om det fortsatte i utforbakke sier du jo selv at det uansett var en gullkantet investering.

Nøyaktig mitt poeng. Takk for hjelpen.

 

Og renten? Realrenten var jo bedre i 1990 enn det den er nå. Nominell rente forteller intet om virkeligheten.

Link to post
Share on other sites

Oops er gjennomsnittslønen oppi 400000! tror jeg må ta meg en aldri så liten tur opp til sjefen.

Bare man sover godt og er sikker i sin sak, er denne diskusjonen her meningsløs. Kunne godt tenkt meg 3fot ekstra, men det skal ikke gå utover samvittigheten min når jeg kjøper Gauda og ikke First price.

Tror heller ikke man blir lykkeligere av 3 fot, men det er vel naturlig for de aller fleste å ønske seg noe bedre. Jeg er egentlig altfor ung til denne debatten, spesielt når det er snakk om økoomien når jeg blir pensjonist. men jeg vil gjerne ha mulighet til å hjelpe mine barn om 20 år til når de skal etablere seg. om ikke det blir mere enn å være kausjonist og hobbysnekkermalerfikser.

Link to post
Share on other sites

Det er alltid noen som går i baret. Helt korrekt, men historien har vist at de er unntakene og at flertallet har gjort det i særklasse bra. Det flertallet tilhører jeg. Jeg kjøpte aksefond i stedet for å betale ned gjeld. Fra høsten 1997 til høsten 2007, da jeg solgte mine andeler i Skagenfondene (lav risikoporfil ihht Morning Star rating) 6-doblet jeg min investering. Dessverre investerte jeg alt for lite. Hadde jeg investert alt jeg hadde mulighet for å låne, kunne jeg gå av med pensjon lenge før jeg fyller 50. Nå ser ikke det ut til å være mulig.

 

Røkke kunne gått konk. Fredriksen kunne gått konk. Mange kunne gått konk, men vet du hva? De gikk ikke konk, de ble milliardærer alle som en. :smiley:

Hvorfor solgte du fondsandelen i 2007?

I følge dine uttalelser burde du lånt mer penger og kjøpt mer?

Kan det være at du sier det motsatte av det du gjør når tiden tas i betraktning?

Det er vel allmenn kjent at selv idioter tjener penger på aksjehandel enkelte ganger fordi markedet er slik til tider.

For meg er det betryggende at du solgte andelen i 2007, for jeg ønsker å kjøpe meg et hus til. Og da på billigsalg som sist.

God bedring Lotus.

Håper feberfantasiene snart gir seg.

Link to post
Share on other sites

Det er alltid noen som går i baret. Helt korrekt, men historien har vist at de er unntakene og at flertallet har gjort det i særklasse bra. Det flertallet tilhører jeg. Jeg kjøpte aksefond i stedet for å betale ned gjeld. Fra høsten 1997 til høsten 2007, da jeg solgte mine andeler i Skagenfondene (lav risikoporfil ihht Morning Star rating) 6-doblet jeg min investering. Dessverre investerte jeg alt for lite.

 

Røkke kunne gått konk. Fredriksen kunne gått konk. Mange kunne gått konk, men vet du hva? De gikk ikke konk, de ble milliardærer alle som en. :smiley:

 

Hvordan hadde investeringen din sett ut om du solgte i dag?

Jeg synes forøvrig det å ta med Røkke og Fredriksen i samme gjesp er helt feil. Røkke hadde lånfinansiert og holdt på å gå over ende, Fredriksen derimot eier flåten sin og har aldri hatt samme rissikoprofil(ikke de siste 5 årene i hvert fall). Det er jo her hele "kluet" ligger, hverken du eller Fredriksen har satset mer enn dere tålte å tape, så kan heller Røkke le seg i hjel på vei til banken over de som ikke tok den sjansen, men historien hans kunne meget vel vært helt annerledes....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For de av dere som mener at aksjer har vært en dum invistering fordi markedet nå har gått kraftig ned så vil jeg be dere ta en titt på realitetene:

 

Siste fem år så har selv noe så kjedelig som aksjefond (stort sett forholdsvis lav risiko/høye gebyrer) gitt en gjennomsnittlig avkastning på alt fra ca 10% til over 30 % (de fleste mellom 20 og 30%). Jeg gjentar; hvert eneste år! Legg også merke til at verdiøkningen ikke har blitt beskattet underveis hvilket er tilfelle med penger på rentebærende konto. Dette inkluderer da fallet vi har sett nå, et fall som reflekterer det som omtales som den verste finanskrise siden den store depresjonen på 30-tallet.

 

Dokumentasjonen for dette er å finne i de fleste større riksdekkende aviser hver eneste ukedag året rundt!

 

Ja, aksjer/aksjefond er ikke uten risiko, men du verden så mye bedre avkastning man får enn penger i madrassen, lønnskonto eller sågar såkalt "høyrentekonto"!

 

Og til alle dere som har nedbetalt hus (eller så nær som), men ellers ingenting, anser dere ikke det som risikofullt å satse alt på et kort, nemlig eiendomsmarkedet? Han noen økonomisk rådgiver anbefalt det? :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg kjøpte 800 REC askje for en uke siden (ca. 100.000,-), men jeg kunne da aldri funnet på å låne penger til det. Ingen vet når de aksjene stiger igjen, det eneste man kan være rimelig sikker på er at de før eller senere vil gjøre det. Tenk om det tar 5 år før så skjer, da hadde mye av den investeringen alt vært borte i lånerenter. Sist men ikke minst, dette er penger som ellers hadde stått i banken. Man MÅ ta høyde for at selskapet KAN gå konkurs....

(forøvrig vil jeg ikke tjene STORE penger på dette...)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Man skal ikke satse penger i aksjemarkedet som man ikke har råd til å tape.

 

Man skal ikke satse alle pengene på en enkelt aksje, men spre investeringen på flere aksjer/aksjetyper.

 

Man må være langsiktig for å være i aksjemarkedet.

 

Man må ha en bevisst investeringsstrategi bl.a. m.h.t. når skal man ta fortjeneste/kutte tap.

 

Hvis man ikke forventer å få en avkastning på pengene som er vesentlig høyere enn det man betaler i rente på et boliglån så betal ned boliglån og sov søtt.

 

Noen raske tanker i "farta".

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvordan hadde investeringen din sett ut om du solgte i dag?

Jeg synes forøvrig det å ta med Røkke og Fredriksen i samme gjesp er helt feil. Røkke hadde lånfinansiert og holdt på å gå over ende, Fredriksen derimot eier flåten sin og har aldri hatt samme rissikoprofil(ikke de siste 5 årene i hvert fall). Det er jo her hele "kluet" ligger, hverken du eller Fredriksen har satset mer enn dere tålte å tape, så kan heller Røkke le seg i hjel på vei til banken over de som ikke tok den sjansen, men historien hans kunne meget vel vært helt annerledes....

Dette stemmer ikke. John Fredriksen ver en stund lånefinansiert til over skorsteinen på sine skip og har ved flere anledninger vært nær konkurs. Er det noe som kjennetegner Fredriksen, så er det ekstrem risikovilje. Røkke blir en smågutt i så måte.

 

Fra jeg solgte for ca 6 måneder siden og frem til nå har mine aksjeandeler falt med omlag 10%. Men når utgangspunktet var en 6-dobling, spiller det fint liten rolle i den store sammenhengen.

 

Enkeltaksjer er ekstremsport for de som har anledning til å følge med i markedet fra time til time og selge seg inn og ut før det store flertallet av mer eller mindre profesjonelle aktører. REC kan vise seg å bli gullkantet, men dette er og blir spekulasjoner. REC var den mest populære enkeltaksjen å handle i for privatpersoner i februar og stod for 80.377 handler via nett. Det er 20.000 fler enn 2. plassen og 44.000 flere enn 3. plassen.

 

De mest populære aksjene på Oslo Børs via Internettmeglerne Kilde: Oslo Børs og Nordnet.

Antall transaksjoner februar:

1 REC 80.377

2 Golden Ocean Group 60.902

3 Marine Harvest 36.440

4 DNO 25.398

5 Orkla 20.341

6 Yara 19.766

7 Tandberg 18.203

8 Norsk Hydro 14.467

9 IGE 12.255

10 Norske Skog 11.344

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og til alle dere som har nedbetalt hus (eller så nær som), men ellers ingenting, anser dere ikke det som risikofullt å satse alt på et kort, nemlig eiendomsmarkedet? Han noen økonomisk rådgiver anbefalt det? :nonod:

OM vi nå har sett innledningen på den største finanskrisen siden depresjonen som du skriver, noe vi så langt har merket fint lite til i Norge - bortsett fra børsfall og en noe høyere utlånsrente, kan jeg ikke tenke meg noe mer lønnsomt for sjel og lommebok enn å betale ned på gjeld eller sette evt overskudd i et høyrenteprodukt. Aksjer og fond kan man leve godt foruten. Båt og bolig er det verre med.

 

Så får man heller vurdere sine plasseringen når krisen ebber ut, eller man i alle fall ser tegn til lysning. De som skal investrere i bolig eller båt i nær framtid bør i alle fall ta høyde for at det kan bli ruglete en tid fremover, slik at man ikke går under før ting retter seg.

 

Men er helt enig i at aksjer og fond er lønnsomt over tid. Det er jo ikke snakk om enten eller. Men akkurat nå ville jeg vært forsiktig. Det er bedre å gå glipp av en mulig gevinst enn å tape alt.

 

Har selv vært ekstra heldig med timingen et par ganger. Fond kjøpt etter finanskrisen i Asia høsten 1998 bidro til gjeldfri båt. Leilighet kjøpt årsskiftet 90/91 på ruinenen av gjeldskrisen ga nær ni ganger innsatsen ved salg 10 år senere. Det siste året har overskuddet ligget trygt på høyrente. Der blir det nok en stund til.

 

PS. De siste aksjerådene dine virker helt greie, men vil kanskje utheve en aktiv bruk av StopLoss.

Link to post
Share on other sites

Enkeltaksjer er ekstremsport for de som har anledning til å følge med i markedet fra time til time og selge seg inn og ut før det store flertallet av mer eller mindre profesjonelle aktører. REC kan vise seg å bli gullkantet, men dette er og blir spekulasjoner.

 

Enig.

Rec har falt nesten 60 prosent fra toppen i november. Kan slå begge veier. Høy risiko.

Link to post
Share on other sites

PS. De siste aksjerådene dine virker helt greie, men vil kanskje utheve en aktiv bruk av StopLoss.

 

Er enig med deg i alt du skriver også det siste, men tenkte at det begnte å bli litt "avanserte" ord og uttrykk så valgt derfor å kalle det å ha en bevisst strategi mht ta fortjeneste/kutte tap. Den store utfordringen er å virkelig "cut loss" og gå ut av en akjse når denne f.eks har sunket 10% i verdi. Viser seg ofte å være et klokt valg når/hvis man klarer det! :yesnod:

 

Har sagt i en annen tråd, eller var det denne(?), at bare "the fools hit the bottom and the top" så derfor er mitt råd i dag å la være å gå inn i akjsemarkedet, og i hvertfall ikke i enkeltaksjer, men putte pengene på høyrentekonto, eller tilsvarende, holde seg likvid og gå inn i aksjer igjen når det er tydelig nok at man er igjennom det verste. Ikke med alt på en gang, men gradvis og over noen tid. Kan gjerne putte noe i selskaper som REC som vel ikke tjener penger nå, men forhåpentligvis vil i fremtiden, men aldri mere enn si 10% av pengene i en sånn enkeltaksje. Har tidligere sett eksempler på at vhis man putter penger (som man tåler å tape!) på si 10 spekulative aksjer så vil noe gå "bust", noen gjøre lite og noen ta av skikkelig. I sum blir det bedre, og morsommere, enn bare store kjente aksjer som Hydro, Statoil, Yara, DnB, Aker osv osv

 

For egen del så ser jeg på å sammen med et par vennepar å kjøpe en større leilighet i Florida med god beliggenhet med tanke på bruk på "eldre dager" som ligger 5/7 år frem i tid. Fortsatt for tidlig å kjøpe, men følger med. Prisene er på vei ned, samme med dollaren så kan bli riktig morsomt hvis/når markedet snur og dollaren går opp. Og hvis ikke så har vi, på deling, en fin leilighet som kan brukes 12 måneder i året eller fire måneder på hver av oss - det holder det! Har bodd i Florida et par år så kjenner litt til markedet og hvordan det fungerer der og hvor man bør bo/ikke bo. Alltid morsomt å ha noen planer/prosjekter på gang! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

God bedring Lotus.

Håper feberfantasiene snart gir seg.

Det du kaller feberfantasier har gitt meg til salt i grøten.

Det er vel allmenn kjent at selv idioter tjener penger på aksjehandel enkelte ganger fordi markedet er slik til tider.

Sier du det? Jeg har vel hatt gullhår i ræva da.

Jeg vet jeg er en amatør på området. Derfor lar jeg forvalterne mine gjøre jobben de er eksperter på og så kan jeg gjøre det jeg er ekspert på og så kan vi alle glede oss over at verden går fremover.

For øvrig viser all statistikk at aksjemarkedet banker bankrenta ned i støvlene.

Link to post
Share on other sites

jeg synest båtprisene ligger litt høyt,det er etterspørselen som styrer prisene på brukt båt.

Ja, du har nok rett i at prisene er påvirket av etterspørsel. Men tilbudet er også en faktor som teller med. Når det nå i vår importeres mellom 200 og 250 splitternye Bavaria'er til Norge, så må jo dette påvirke også bruktbåtprisene - både på kort og lang sikt.

 

 

For øvrig er det vel vanskelig å si noe fornuftig om nivået på båtprisene.

 

Det som det er enkelt å si noe om, er prisforlangende (for eksempel ved å gjøre anlayser av prisene på Finn.no). Men dette sier jo lite om prisnivået. Noen båter blir åpenbart omsatt til prisforlangende.

 

Andre båter blir ikke solgt.

 

Og andre igjen, blir sikkert omsatt til kjøpere som har fremsatt "skambud". Men slikt blir jo ikke offentliggjort - og slike røverkjøp vil følgelig ikke komme med når man danner seg et inntrykk av prisnivået ved å vurdere prisforlangende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...