Jump to content

Markedspris for båt er fortsatt for høy eller?

erund

Recommended Posts

Videre er det klart at ungene

Unga mine har ikke klaga en eneste gang på prammen, snekka, skjærgårdsjeepen eller kvarttonnern.

Det har vært opplevelse hele tiden, mest for dem, men også for meg.

Når jeg blir pensjonist, skal jeg seile fra golfbane til golfbane.

I en 50 foter jeg har kjøpt billig på tvangsauksjon.

Har nå ikke ment å være sarkastisk og respekterer hver enkelt sitt valg.

Og du har kanskje rett i at det er nymotens og moderne og at min tankegang er gammeldags.

Jeg var heldig med tiåret jeg ble født i. Akkurat da jeg var i etableringsfasen var det klondyke for oss som ikke hadde gjeld og var på husjakt.

Folk var desperate og tvunget til å selge til spottpris.

Dette var fornuftige folk som kun levde litt på forskudd - unnet seg litt mer enn en egentlig hadde råd til. "Alle" gjorde jo det - ting ville gå seg til.

Mye i samfunnet er annerledes nå, men jeg kjenner igjen mentaliteten hos folk og det er litt skremmende.

Og jeg mener at det ikke er rart båtprisene holder seg om denne nymotens tankegangen er gjeldene for folk flest.

Folk på tidlig 90-tall var desperate fordi de hadde 15-20% rente å betale, hvis det skjer igjen vil mange bli desperate på nytt, veldig desperate.

Renten påvirkes selvsagt av mange faktorer, men ved sist krakk var det valutakursen som skulle holdes jevnes mulig, koste hva det koste ville. Det kostet mange svært dyrt i form av ekstrem rente som medførte tvangssalg eller uønskede salg av både båter og hus. Nå brukes renten til å styre inflasjonen og i dårlige tider vil det være lav inflasjon (hvis vi ikke får det artige fenomenet stagflasjon der det er nedgangstider med høy inflasjon, det vil normalt ikke vedvare). Ergo er det svært lite sannsynlig at vi vil få en langvarig ekstrem rente samtidig som folk mister jobben og verden går til h... Se bare på USA nå, hadde det vært i Norge hadde boliglånet vårt snart vært gratis... Med dette regimet vil det gå bedre å ha gjeld enn sist, mye bedre. Vi skal selvsagt lære av det som skjedde den gang. En må sette seg et mål for hvor mye gjeld skal en ta på seg og hvor mye rente en kan tåle. For oss går grensen ved at vi aldri låner mer enn 80% av boligens verdi og aldri mer enn at vi lever godt med 10% rente. Jeg vil si jeg er forsiktig... I bakhånd ligger fondene våre som da er kjøpt for det andre mener burde gått til avdrag på lån, ja og båten da hvis verden likevel gitt til h...

Nå mener jeg ikke at alle skal låne til lang over riggen for det, men det er bare å innse at har du lyst til å ta i et tak for fedrelandet (altså liker å jobbe) og ellers har orden i sysakene så er det ikke livsfarlig å ha gjeld, til og med mye gjeld går bra hvis du har en god jobb med god inntekt. Husk at det familien tjener over 700-800.000 kan du egentlig bruke på gjeld, selv om du har småbarn og mye utgifter, hvis du vil. Dette gjør enkelt i stand til å håndtere MYE mer gjeld enn andre. Sitter familien med f.eks 500.000 i samme situasjon har du egentlig ikke råd til å ha gjeld i det hele tatt, slik er det bare. Selvsagt kan en med stor tro på seg selv si at det eneste fornuftige er å være gjeldfri først og så spare penger og SÅ kjøpe drømmebåten. Hvis du da er skikkelig økonomisk kan du jo kjøpe båten sammen med sønnen din for han har antakelig blitt voksen i mellomtiden, fått en god utdannelse, tjener nok mer enn deg og ser ikke svart på å ta opp litt lån for å få seg en skikkelig båt;). Ulempen er nok at han ikke har fått noen interesse for båtlivet gjennom barndommen siden du ikke hadde råd til å kjøpe båt i den tiden dine barn var små... :wink: (tok litt av nå;)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Å velge avdragsfrihet på huslånet for å finansiere båt/båthold er etter mitt syn et godt tegn på at noe ikke er helt sunt.

Kanskje jeg er gammeldags, men å finansiere luksus ved å leve på framtiden synes jeg er et gufs fra jappetiden.

Da er vi i så tilfelle to om det.

Hvorfor skal man leve etter; født fattig, død rik? Har selv startet uten en krone og har det idag bra, ja faktisk meget bra. Har fortsatt gjeld på huset (600.000 mot verdi rundt 5 mill), hva er galt med det? Om jeg da ønsker å bruke noe av den firgjorte kapital på en båt eller bil eller jordomseiling, hvorfor skulle jeg ikke kunne gjøre det? Fordi barna da bare arver fire mill hver og ikke 4,3 mill? Tallene er eksempler og hva de reelle tallene er forsåvidt uinteressant så lenge jeg skjøtter mitt bo!

At et lån som man har lenge er så mye dyrere enn et lån man nedbetaler fort er vel en sannhet med visse modifikasjoner? Man må da ta inn i det regnestykket hva man gjør med de pengene som ikke går til nedbetaling. Selv har jeg puttet noe i aksjer og det har, til tross for siste måneders fall i markedet, gitt en avkastning på rundt 20% per år siste fem år! Langt bedre det enn hva jeg hadde spart ved å nedbetale lånet?

Nei, å dø rik er ikke noe mål i seg selv!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Unga mine har ikke klaga en eneste gang på prammen, snekka, skjærgårdsjeepen eller kvarttonnern.

Det har vært opplevelse hele tiden, mest for dem, men også for meg.

Når jeg blir pensjonist, skal jeg seile fra golfbane til golfbane.

I en 50 foter jeg har kjøpt billig på tvangsauksjon.

Hva skal du med 50 fot når du er blitt pensjonist da :wink:

Bra vi er forskjellig, jeg mener heller ikke at båtgleden for barna blir så mye større av at båten er dyr og fin. For oss er det slik at vi ønsker å ha god plass og noe som er nyere, slik er det bare, ikke viktig for barna, men vi tror det fører til et bedre og mye mer aktivt båtliv for oss og dermed kommer det nok barna til gode også, men vi hadde ikke gjort det om det ikke var greit økonomisk og det bør ingen gjøre...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det er ikke noe poeng i å dø rik.

Poenget mitt er at det ikke er sunt når en forbruker penger på forskudd og på den måten mister kontroll over økonomien.

"Jeg" har huslån på 2 mill og økonomi til å ha det.

"Jeg låner en halv mill til på huset, fortsatt innenfor 80% av takst, og bruker det på båt.

Det begynner å bli litt trangt, ikke ubehagelig, men nok til at "vi" ikke kan unne oss det som vi ser andre barnefamilier kan.

Naboen i vest har to nesten nye biler, naboen i øst har sin 3. sydentur for året, naboen i nord har bygget på og naboen i sør har nettopp laget ny hage.

Mye av dette er oppnåelig for "meg" også om jeg bare utsetter avdragene på huset litt - "Vi" velger 5 års avdragsfrihet og lever i nuet.

Hva som så skjer har "jeg" lagt i andres hender.

Når de 5 årene har gått har "vi" fått bedre inntekt, og kan opprettholde levestandarden selv om "vi" begynner å betale avdrag.

Eller

En av "oss" er blitt arbeidsledig og vi får problemer med avdragene. Om boligprisene samtidig har gått litt ned sliter "vi" med å få refinansiert.

Puh - det ender lykkeligvis med det første alternativet for "oss". "Vi" lever godt og boligprisene stiger. Samtidig har "vi" også lyst på større båt og hytte på fjellet. "Vi" refinansierer. og har nok en gang lån på 80% av takst og 5 nye år med avdragsfrihet.

"Vi" lever godt og opplegget fungerte akkurat like godt som første gangen. Når avdragene skal betales har "vi" fått økonomi til å takle de på en god måte.

Barna vokser og nærmer seg studentlivet. "vi" skulle så gjerne hjulpet slik at podene ikke starter voksenlivet neddynget i gjeld, men siden "vi" selv er det er det lite "vi" kan hjelpe med. Naboen kjøpte forresten en leilighet i studiebyen til sine barn.

Hva som skjer når "vi" blir pensjonister med milionlån får fremtiden vise.

Men jammen har det vært kos med båt - og "vi" har nå levd livet.....

Nei det må en vel på død og liv ikke ha.

Men når en har økonomi til å betale avdrag på gjelden, hvorfor ikke gjøre det framfor å bruke pengene på luksus?

Eller mener du at det i prinsippet er sunt å ta huslån, ikke betale et eneste avdrag, refinansiere hvert 5. år og ta opp nye lån med sikkerhet i huset etterhvert som boligprisene stiger?

Da kan en unne seg mye luksus....

Folk på tidlig 90-tall var desperate fordi de hadde 15-20% rente å betale, hvis det skjer igjen vil mange bli desperate på nytt, veldig desperate.

Folk tidlig på 90 tallet ble desperate fordi de ikke hadde arbeid.

Om renta er 5% eller 12% spiller mindre rolle enn viktigheten av å ha inntektsgivende arbeid..

Suzuki

No boat needed..

Da kan en unne seg mye luksus....

Men alvorlig talt, hva er galt med å unne seg litt luksus når man samtidig sørger for å ha en velordnet økonomi og med god margin er i stand til å møte sine løpende forpliktelser?

Det er vel her som med så mange ting snakk om å vise en grad av måtehold og jeg anser at å ha f.eks mindre enn 50% gjeld på huset som måtehold, gjør ikke du? Selv har jeg en gjeld på huset som utgjør ca 12% av husets verdi og har absolutt ingen planer om noengang å nedbetale det beløpet! Eneste grunnen til at jeg, eventuelt, gjør det er fordi jeg mener at det er den beste plasseringen av ledige midler les; den rente jeg betaler på lånet er høyere enn hva jeg kan forvente å få på alternative plasseringer. Er det noe galt i mine resonnementer eller er det bare "følelser" ute og går?

Når man samtidig ser at statens inntekter av arveavgift gikk opp med 25% fra 2006 til 2007 så tyder det mere på at det foregår en formidabel formuesoppbygging heller enn at folk sløser med penger, eller?

http://www.skattebetalerforeningen.no/blog...er/arveavgift1/

Skulle alle vordene båteiere i utgangpunktet være gjeldfrie, ville det bli få båter på fjorden. Men legg inn en grei sikkerhetsmargin.

Det er ingen naturlov at boligprisene vil fortsette uavbrutt i samme stigningstakt som de har gjort siden 1992. Fram til nylig har bankene kriget om lånekundene, boliger er finansiert til over pipa, såkalte rammelån med avdragsfrihet er blitt populære. Da skal det ikke rare fallet til før egenkapitalen er negativ.

Om man i en bølgedal for boligprisene skulle bli nødt til å selge, enten det skyldes skilsmisser, sykdom, tap av jobb eller uheldige investeringer, sitter man i saksa. Vi har allerede sett de første borettslagsleiligheten til salgs for en krone - pluss skyhøy fellesgjeld.

Prisfallet på boliger i USA har rammet utlånskåte banker og finanseringsselskaper knallhardt. Så ille som i USA blir det ikke. Men selv norske banker kjemper nå om småsparernes innskudd. Og det blir økt fokus på sikkerhet fremover. Noe incitament for båtbransjen er denne finansielle uroen definitivt ikke.

Mouche; dette er den norske husmannssjela som slår ut i full blomst.

Det er liksom ikke " stuerent " å bruke penger på annet enn å betale gjeld.

Så blir man 65 og arver sine foreldre som dauer i en alder av 90. Vips -selv med nøkterne foreldre, kommer det en million eller mer inn på konto.

Og det i en fase av livet der man ABSOLUTT ikke trenger likvide midler...

Suzuki

No boat needed..

Men alvorlig talt, hva er galt med å unne seg litt luksus når man samtidig sørger for å ha en velordnet økonomi og med god margin er i stand til å møte sine løpende forpliktelser?

Ikke noe som helst galt - du i ditt tilfelle lever heller ikke på forskudd i den forstand at du tar ut verdier før de er skapt.

Det er ingen naturlov at boligprisene vil fortsette uavbrutt i samme stigningstakt som de har gjort siden 1992.

Dette har jeg hørt siden jeg kjøpte min første bolig i 1998. Likevel har prisene steget, og steget og steget. Jeg har venner som har sitti på gjerdet i 10 år og ventet på et priskrakk.

Tatt i betrakting at de har betalt 750 000kr i leie på disse 10 årene, skal prisene falle MYE før det blir lønt.

Fram til nylig har bankene kriget om lånekundene, boliger er finansiert til over pipa, såkalte rammelån med avdragsfrihet er blitt populære.

Nå veit ikke jeg hvem du egentlig snakker om, men INGEN banker jeg kjenner til, låner bort i rammelån til over pipa. De fleste krever faktisk 40% egenkapital, noen få krever 25%.

Et fall på 25 til 40 er ikke det jeg vil betegne som lite.

Om man i en bølgedal for boligprisene skulle bli nødt til å selge, enten det skyldes skilsmisser, sykdom, tap av jobb eller uheldige investeringer, sitter man i saksa. Vi har allerede sett de første borettslagsleiligheten til salgs for en krone - pluss skyhøy fellesgjeld.

Du kan ikke sammenligne boliger med skyhøy fellesgjeld med boliger ellers. Dette er en liten del av boligmarkedet totalt, og neppe den gruppen som ønsker penger til båt i tillegg.

Noe incitament for båtbransjen er denne finansielle uroen definitivt ikke.

DET har du nok helt rett i. Samme med Caravanbransjen, og bilbransjen.

Rart de fleste aktører opererer med mange måneders leveringstid; noen sågar om 2009 sålenge alt går så dårlig...

Suzuki

No boat needed..

Ikke noe som helst galt - du i ditt tilfelle lever heller ikke på forskudd i den forstand at du tar ut verdier før de er skapt.

Bingo. Man omvandler deler av " død " egenkapital til klingende mynt, som kan brukes til investeringer i bil, båt eller golfferier.

De aller, aller fleste har et edruelig forhold til låneopptak. De som havner i " luxusfellen" er unntaket, ikke regelen....

Suzuki

No boat needed..

Husmannssjela - ja kanskje.

Gjeldfri er ikke poenget - poenget er å ikke ha større forbruk enn at en kan finansiere forbruket med inntektene.

Må en ha avdragsfrihet for å finansiere forbruket er det fare på ferde.

Klippe, klippe sa kjerringa! Hvis man øker sin verdi på et formuesobjekt med f.eks 500.000 på et år, hvorfor kan man ikke da bruke noe av denne verdiøkningen på forbruk? En annen ting er at jeg oppfatter ikke båtkjøp som forbruk, men som en omplassering av formue da man jo kan regne med å få igjen pengene ved et eventuelt salg?

Må en ha avdragsfrihet for å finansiere forbruket er det fare på ferde.

Ja, det beste er da å kjøpe en rimeligere bolig.

Men vent nå litt. Var verdistigningen 10% pr år på alle boliger sa du ?

10% av 1,2mill blir 120 000kr

10 % av 1,8 mill blir 180 000kr

10% av 3,6 mill blir 360 000kr

Hvor billig bolig har DU råd til å eie. :smiley:

Suzuki

No boat needed..

De som har gjort det best økonomisk de 30 siste år er den delen av befolkningen som har lånt til langt over pipa, refinansiert og lånt enda mer. De har hatt høy gjeld og høyt forbruk, men likevel ender de opp som de store vinnerne. Man blir ikke rik av å være nøysom :smiley:

Har man mindre enn 50% lån på boligen sin er det absolutt på tide å kjøpe bolig nr. 2, deretter pansette bolig nr. 2 enda mer, kjøpe en dyrere båt og la prisstigning og skattefradrag betale gildet. Om 10 år virker gjelden liten selv om man ikke har betalt avdrag over hode. Boligen har 4-doblet seg. Båten selges for det samme man gav og en enda dyrere båt kjøpes inn. Kanskje på tide å investere i bolig nr. 3? Eller en hytte på fjellet?

Bare duster nedbetaler gjeld :smiley:

Mye greierer å alliere seg med staten og inflasjonen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...