Jump to content

Markedspris for båt er fortsatt for høy eller?


erund

Recommended Posts

missförstånd..............putter inga penger i bank! :smiley:

 

båten den er min fra pullpit til pushpit.........

 

Min nye båt er også bare min, ingen bank eier i den...

 

Dette skyldes nettopp at jeg har et fleksibelt lån frå banken som jeg bestemmer over selv. Vel, jeg melder meg av her. Artig og interessant diskusjon. Til syvende og sist er det viktigste at en sover godt om natta, noen klarer det bedre med lite lån eller ingenting noen sover godt selv om en skylder en million eller 2 :smash:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

..Det er rørende med alle de som kjøper dyr båt med med tanke på barna.

Et navn må jo en hver unnskyldning ha, eller??

Greit nok hvis du HAR resurser og prioriterer deretter, værre er det for de som lever "over evne" den dagen nedgangstider kommer....

(Men DE kommer selvsagt aldri, ikke sant? Alle trær vokser inn i himmelen, med vekslende hastighet...)

 

De neste ukene kommer til å gi en pekepinn om økonomien tror jeg; Kjæmpe-krav i norsk lønnsoppgjør, amerikabobbla sprekker kanskje(??), Gjedrem kjører opp renta for "å kjøle ned", båtprisene går samme vei som poskbygde hyttepalasser i fjellheimen osv.

Kanskje blir det kjøpers marked til høsten?? Igjen?

Og vi kan skylde på at vi kjøpte SÅåå stor båt av hensyn til barna? :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hva er poenget med å være gjeldfri når man blir pensjonist og med en og halv fot i graven..... er det for at arvingene skal nyte godt at det man selv har slitt for? eller er det noe annet...

 

Når jeg legger inn årene og takker for meg, så skal det ikke være en eneste krone igjen, er det det så har jeg regnet feil et eller annet sted i livet

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

SÅåå nøyaktig regner du vel neppe, men-men.

Enig i at arvingene skal ha minimalt å krangle om; Men med de økonomiske svingningene som er i dag, ser jeg oppsparte verdier som sjanse til en LITT bedre økonomi i alderdommen. Dævver jeg tidligere, så blir det litt for etterslekta å kives om, men heller DET enn at jeg skal slite som sprek 75-åring (HVIS jeg komme dit da...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen er noe av det mest håpløse jeg har lest.

 

Er det noen naturlov som sier at man blir lykkelig av luksus?

 

Er det opplest og vedtatt at man har det mye bedre med et digert hus, luksushytter og en båt til 2 - 3 millioner?

 

Jeg er glad jeg er gammeldags og jeg er glad jeg er gjeldfri.

Jeg har det jeg trenger og jeg ønsker meg hverken dyrere båt, finere bil eller større hus.

Hvis jeg ville kunne gitt arbeidsgiver "en tupp i ræva" slik Mulligan skrev og likevel klart meg til tross for at det er langt igjen til pensjonsalder.

 

Noen trakter etter luksus. Andre foretrekker å være mest mulig uavhengig.

Link to post
Share on other sites

Majoriteten av befolkningen disponerer vel en del ting som er belånt, og det er vel ikke noe galt i det.

Problemet er vel at økonomien kan svinge, og at tidspunktet for ervervelsen av kostbare luksusting kan være ugunstig akkurat nå. Det gjenstår nå å se om økonomien tåler nedgangstider. Hvis vi får en svikt i økonomien nå, så kan år med inflasjon i Norge få konsekvenser for arbeidsmarkedet, og da forsvinner verdiene fort for de som ikke har tenkt langsiktig med en viss sikkerhetsmargin.

 

De som ikke har tatt høyde for dette, vil da kunne risikere at banken eier hver tiende liter drivstoff som blir fylt på bilen og hver tiende potet man putter i munnen.

 

Alt er relativt, også lønnsomheten av investeringer. Våre forfedre har vel regnet hus for den beste investeringen og bil for den dårligste. Jeg mistenker at bankenes egentlige motiv for å innføre fleksilån, er å få folk til mene at hus er en dårlig investering fordi man til slutt dør fra hele sulamitten. Med måte er det da kanskje lurt å unne seg litt luksus på bekostning av å betale ned huset, eller rett og slett skaffe seg litt mer fritid.

 

Jeg tror det er mest lønnsomt å kjøpe når renten er høy og prisen på det man ønsker seg er lav. Så gjelder det bare å finne det riktige tidspunktet.

 

Hadde jeg hatt en kostbar og belånt båt, så hadde jeg solgt den i 2007 og tatt ferien i et lavkostland inntil det snur igjen. Men dette gjelder jo ikke for de som elsker havet og bare må på sjøen. Vi prioritere heldigvis forskjellig.

Link to post
Share on other sites

Denne bekymringen for alderdommen og økonomi som fremkommer her er litt interessant. Regner med at alle er klar over Folketrygden? Denne ble innført i 1967 og tror at de færreste, hvis noen av de aktive i denne tråden, IKKE vil nyte godt av denne. I tillegg har svært mange pensjonsordninger hos sin arbeidsgiver og kanskje sågar også egne pensjonsordninger. Dette vil nok for de aller aller fleste bety at når man f.eks er/blir 75 år så er det helt andre ting som vil bekymre oss enn hvor inntektene skal komme fra for at vi skal møte våre utgifter, selv om vi/man fortsatt har en båt og fortsatt noe gjeld på sin bolig! :yesnod:

 

Joda, som det påpekes så er folks gjelde økende, og noen som f.eks Kreditttilsynet gir uttrykk for en viss bekymring, men på den annen side så har nordmenn heller aldri eid så mye og vært så rike som nå! Når man ser på gjeld i forhold til inntekt så må man også "skule litt" til hvor pengene har gått og hvis det er hytte og båt så representerer jo også disse en betydelig verdi, realiserbar sågar!

 

Den dagen Kredittilsynet ikke viser litt bekymring, ja da blir jeg bekymret! Fikk en gang en god forklaring på hva en regnskapsmann er (det gjelder også Kredittilsnet og andre tilsvarende): It's a worried little man walking backwards into the future! Min erfaring er at denne beskrivelsen passer meget godt. Min kilde er professor i økonomi ved Harriot Watts University i Edinburgh så han vet vel litt hva han snakker om. :rolleyes:

 

Det er også et annet uttrykk som renner meg i hu når jeg leser innlegget fra Ole Petter mens jeg skriver dette; Only the fools hit the bottom and the top!

 

Lurer forøvrig litt på hvordan Sydvesten har regnet seg frem til hvilken dag han "takker for seg"! :cool:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De med penger på bok kommer alltid dårligere utav det både i gode og dårlige tider.

De uten penger på bok kan bare ralisere et snev av verdistigningen på sine realverdier for å få penger på bok.

Her ble det mye enten eller.

De som velger å betale ned gjeld på boligen, går vel heller ikke glipp av verdistigningen på denne, Lotus?

Spørsmålet er vel heller hva lånet man velger å beholde går til? Er det til forbruk eller lukrative investeringer?

Nettopp. Spørsmålet er hva man bruker penga til.

Man kan gjøre slik BlissX eller Gunga Din så stolt prediker. Man betaler ned gjelden på båten og huset.

Men hva så? Alternativt kunne man f.eks investert de samme penga i en dyrere bolig og tatt opp enda mere lån. Kjøpt aksjefond. Investert i en eller annen pengemaskin. Bliss X har erklært at dette er den mest håpløse diskusjonen han noensinne har lest og forsvarer det med at man ikke blir lykkeligere av mer penger. Flott for meg og mine likesinnede. Det betyr at de holder presset i økonominen på et lavere nivå. Det betyr at de holder renta på et lavere nivå enn den ellers ville vært. Satt på spissen kan man si at jeg tjener mine penger på deres bekostning. Og selv om det greit for dem, er det veldig, veldig mye greiere for meg.

 

Noen har femstilt høy rente som noe negativt og at vi snart er på vei utfor stupet. Bare vent. Ved neste korsvei kan man kjøpe billig båt. Vel, da har man ikke forstått de økonomiske mekanismene og vil komme til å vente lenge. Høy rente betyr at AS Norge går så det suser. Himmelen er blå og det er ingen skyer i horisonten.

 

Og skulle det en dag gå litt tregere? Ja da justerer Norges Bank ned renta, de gjør det billigere å låne enda mere penger og enda mindre lønnsomt å tilbakebetale lån. Om NB velger å styre etter inflasjonsmål eller andre mål er ikke så nøye. De styrer slik at man jevner ut topper og bunner og samtidig har en jevn og solid økonomisk vekst.

 

De aller største taperne i et slikt system? Ja det er Gunga Din og Bliss X. Økonomiske tapere vel og merke. Hvor lykkelige de er, henger bare litt sammen med økonomi.

 

For min del jobber jeg for å tjene penger. Når jeg har lagt meg opp nok verdier, vil jeg ikke jobbe mer. En røyk forkorter livet med 3 minutter. En øl forkorter livet med 2 minutter. En arbeidsdag forkorter livet med 8 timer. Kan jeg heller bruke disse 8 timene til å kose meg med familie og venner i båten. La båten ligge i havna uten dårlig samvittighet for at en dyr ting ikke brukes optimalt. Reise til fjerne steder av kloden. Mere penger gir meg mer tid og flere muligheter. Cluet er derfor å benytte de økonomiske mulighetene fornuftig.

 

Så alt i alt? Gunga og Bliss er med og betaler min luksus. Om de er klar over det eller ikke, gir jeg blanke i. Eller nei. Er de klar over det, sitter jeg enda tryggere. Altarnativet er jo at Bliss X og Gunga Din og alle deres likesinnede en dag fikk opp øya og gjorde som meg og mine. Det ville ikke være bra for meg og mine.

Link to post
Share on other sites

Det er vel riktig at man ikke blir mer lykkelig av penger og luksus som Bliss X skriver, men det er et faktum at man på sin søken etter lykken iallefall har det vesentlig mere komfortablet på sin reise. :wink:

 

- Jeg er forsjåvidt også av dem som låner til båt, rett nok langt under 50% av kjøpesummen. Jeg har lyst til å seile litt nå, og ikke bare ha prosjekter. Jeg tror jeg nesten de samme årlige kostnadene på en ny båt som om jeg fortsatt skulle ha hatt en 80 talls båt, når jeg inkluderer vedlikeholdet. ( Noe dyrere blir det selvfølgelig totalt)

 

Med en belåning på under 50% på boligen også så er jeg komfortabel med det, selv om jeg da har en total belåning på 2 x husstandsinntekt.

 

( Jeg er imidlertid så risko avers at jeg har tatt forsikring på båtlånet. Skulle jeg bli syk eller arbeidledig har jeg iallefall 18 måneder på å omstrukturere mine disposisjoner)

 

Jeg er av den klare oppfatning av at man må leve livet i dag, - men ikke som om den er den siste. Noe risiko må man ta. Det er sundt både for en selv og for samfunnsutviklingen. Selv om jeg ikke har fylt 40 enda har jeg flere bekjente som allerede har falt bort eller blitt redusert p.g.a ulykker og sykdom. Har man en drøm må man finne måter å relisere den på FØR det er for sent.

 

Den som har begge beina på jorda, står som kjent helt stille.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

regner vel ikke med at mange her på bp er udødelige.. den dagen jeg tar på meg frakken , håper jeg det er litt til min datter som blir enearving og at jeg har god helse og levd et lykkelig \godt liv. ingen ambinisjoner om å bli rik ,selv om det er ønskelig . er ca 30 nå . når jeg er 50 håper jeg at jeg kan oppgradere båt og bil til noe nyere og mindre vedlikeholødstrengende enn det jeg er innehaver av nå. lykkelig er man bare hvis de nærmeste har det bra , penger har ingenting med å være lykkelig å gjøre . kommer aldri til å være gjeldfri , men forventer å ha mere eiendeler enn gjeld om noen år.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

"Den som är satt i skuld är inte fri" :smiley:

Jeg takker deg for din innstilling til livets økonomiske realiteter.

 

Modern og fadern kjøpte seg på miden av 60-tallet leilighet i et rekkehus. Innskuddet var på formidable 50.000 kroner og husleia var 3 ganger dyrere enn den gamle leide 2-roms leiligheten. Det var ikke lett. Modern ønsket seg etter noen år en slik dypfryser. De ville gjøre matinnkjøpene langt mer økonomiske og fleksibiliteten stor. Problemet var at vidunderet kostet flere hundre kroner. Løsningen ble et gjeldsbrevslån - på toppen av alt annet.

 

Man hadde her en situasjon der foreldrene mine først satt seg i gjeld, deretter i enda mer gjeld. Det pussige var at de ble langt mer frie. Årene gikk og inflasjon og reallønnsvekst gjorde gjeldsbyrden meget akseptabel og samtidig spiste opp gjeldskostnadene. En dag oppdaget de at de hadde en økonomisk handlefrihet de tidligere bare hadde kunnet drømme om. Og det stoppet ikke der. Det ble bare bedre og bedre. En dag ble prisreguleringen på boliger opphevet. En annen dag ble kredittmarkedet sluppet fri. De 50.000 investerte var snart blitt til en million. En ypperlig sikkerhet for nye lån og investeringer. Skulle de alternativt leve etter prinsippet til Gunga Din om at den som er satt i skuld ikke er fri og spinket og spart til de hadde en anstendig egenkapital, hadde jeg aldri i verden blitt født med sølvskje i munnen og vokst opp med en økonomisk handlefrihet av dimensjoner.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, svaret kan skade meg så jeg foretrekker at dere utrangerte får holde på med deres ting i ro og fred. :smiley:

 

Spøk til side. Har du fremdeles ikke oppdaget hvilke økonomiske realteter livet byr på, Bliss X, vil du nok neppe oppdage det i fremtiden heller.

 

Du er klar over at menneskehetens største fremganger faller sammen med opprettelsen av et stabilt pengesystem og av en tilsvarende oppblomstrende lånevirksomhet. Grunnlaget for økonomisk utvikling er ikke å legge pengene under madrassen.

 

Hvor grunnleggende dette er viser vel historien om mikrolån og Nobels fredspris.

Man låner penger. Investerer dem. Får avkastning og økonomisk vekst.

Din innstilling om å nedbetale gjeld er vel den dårligste investeringen som er mulig å foreta seg. Dette er livets økonomiske realiteter. Imidlertid er innstillingen glimrende for meg og jeg takker for muligheten du gir meg.

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg at feberen slipper taket. Det har vært fint å ha dette diskusjonsforumet tilgjengelig for å få tiden til å gå, men nå får jeg ta mer tak i de økonomiske realitetene og heller begynne å jobbe og tjene penger igjen. Greit å bli frisk nå. Dumt å være syk når det er påskefri.

 

Det meste er vel egentlig sagt.

De som drømmer om billige båter kan fortsette å drømme. Det vil ikke skje.

De som ønsker billig bolig sentralt? Glem det.

De som ønsker å betale ned mest mulig gjeld? For all del.

De som ønsker å låne til godt over pipa? lån med god samvittighet. Så lenge du ikke bruker pengene til rent forbruk, vil du alltid få mer igjen enn du gav.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med litt her,men nå tar det helt av.

Lotus: Hvordan er det mulig å sammenligne microlån i et u-land med opptak av forbrukslån i Norge ? Hvordan er det mulig å si at lånfinansierte investeringer er smart ? Hvordan er det mulig å i det hele tatt sammenligne lån til forbruk med lånt til produksjon(det er til syvende og sist det som er investering, børsen er bare redskapet).

 

Når det kommer til -70 tallet og inflasjonen som var på den tid, er det noe som tilsier at vi vil oppleve maken? Vokser trær inn i himmelen?

Til alle dere som ønsker å låne til over pipa for luksusens skyld, den som ler sist ler best. De beste investeringer kmmer faktisk med penger som eies, ikke lånes. Så jeg tror BlissX vil tjene mest på sine tanker og handlemåter også i fremtiden(med mindre alle pengene blir stående i banken til evig tid da), når de rette mulighetene byr seg, så slipper han å låne for å handle. Dessuten slipper han søvnlse netter når den amerikanske renten nermer seg null og Gjedrem sysler med renter på 10-tallet...(kanskje litt overdrevet) men om ikke fler enn BlissX tar det litt med ro så skjer det.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Så lenge "vi utrangerte" får holde på med vårt i ro og fred, så tror jeg ikke det er noen fare. :cool:

 

Med tanke på at tråden dreier seg (egentlig!) om båt så er det vel din gamle svenske båt som er utrangert og ikke du? :wink: Men er den båten en invistering eller forbruk? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De som ønsker å låne til godt over pipa? lån med god samvittighet. Så lenge du ikke bruker pengene til rent forbruk, vil du alltid få mer igjen enn du gav.

Suck..........

 

kunne vart fint om du ville skriva en personlig garanti på detta....... :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det meste er vel egentlig sagt.

De som drømmer om billige båter kan fortsette å drømme. Det vil ikke skje.

De som ønsker billig bolig sentralt? Glem det.

De som ønsker å betale ned mest mulig gjeld? For all del.

De som ønsker å låne til godt over pipa? lån med god samvittighet. Så lenge du ikke bruker pengene til rent forbruk, vil du alltid få mer igjen enn du gav.

 

Det vil altid være en og annen som ike klarer gjedsbyrden sin og har du penger på bok kan du gjøre gode kjøp.

Nå jobber jeg med salg av bygningsmarterialer og kan opplyse at etter 2009 ser det IKKE lyst ut.

Betaler ned gjeld, ja det vil være fornuftig, spesielt i disse tider vi er i nå.

Låne over pipa med god samvittighet??? Er det meg som ikke får med meg en eller annen form for ironi her?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vel, på slutten av 80-tallet så var det en del "kjappe hoder" som hadde lånt over pipa, takke seg til om vi kan være litt "trege" av oss Gunga. Det lønner seg nok i lengden :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...