Jump to content

Hvor få tak i 12V TV?


Batdilla

Recommended Posts


Lasse: Fikk demonstrert LCD TV'en til Malfix. Det var snadder det! På størrelse med en vanlig bok, flotte bilder, pent design og du kunne henge den opp hvor du måtte ønske.

Hadde passet fint inn i montebello forpiggen  :lol:

 

Men så var det prisen da. Litt for dyr for min lommebok. Får håpe prisene på LCD TV'er kommer til å falle framover  :cheers:


 

På denne linken finner du tven fra malfix rimeligere enn hos Malfix og du finner også en billigere og en dyrere variant!

 

http://www.mpx.no/asp/produktliste.asp?l=2...=0&g1=21&g2=283

Link to post
Share on other sites

Hei. Var på messa i London. Der var det mange Lcd tv`r men jeg sjekket ikke prisen da det ikke var aktuelt for meg. Det som også kommer for fullt nå er små "bærbare" DVD spillere for båt/camping. De var på størrelse med en ekstern CD brenner(muligens litt større) og kostet ikke allveredn. Har selv prøvd inverter og gammel 14`` farve tv med brukbart resultat i havn, men på svai ble det håpløst. Har kun forsøkt det under fotball VM, men har ikke giddet å jobbe videre med det da jeg ikke har savnet tv ellers.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

I 95 % av tilfellene er radio et bedre alternativ enn TV om bord.  Men under brylluppet til Mette Marit var madamen min lite blid. Verken fasong eller farge på alle de fine kjolene lot seg overføre pr. radio. Det gikk et par dager før humøret hennes var tilbake på det jevne.

Så under brylluper kan det være ok med TV, det må jeg nok innrømme. Noen reprise fikk vi heller ikke med oss, da vi satt på fly under brylluppet til prinsessen. Men etter hvert går livet videre.

Link to post
Share on other sites

He he Anton.  Under Märta og Ari Bryllupet stakk vi til sjøs. :rolleyes:. orket ikke styret selv om vi hadde kjempeplasser over ruten de skulle spanklulere. Tok det riktignok opp på video, som vi kunne spole når det ble Kjederlig.. Kona fornøyd, Jeg fornøyd.. Kikket på kongeskipet og hadde det deilig i det praktfulle været som var da.--

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites


Pjolter: SRA: TV på Bærbar-PC  

Noen som har peiling på hvor en kan kjøpe noe som er bra & billig?

 

PRØV  :  http://www.mpx.no/asp/produktliste.asp?l=2&t=1238&g0=0&g1=48&g2=73

 

Fra kroner 950 til 2295

 

Mvh

 

Pjolter


 

Takker, Har ikke den helt store "dybdekunskap" gjeldende pc, jeg bruker det bare, er det noen som har erfaring med de rimelige

Link to post
Share on other sites


SRA: Takker, Har ikke den helt store "dybdekunskap" gjeldende pc, jeg bruker det bare, er det noen som har erfaring med de rimelige hva er forskjellen bortsett fra prisen??
- Har du lest side 1 i denne tråden? Jeg har et innlegg der hvor det er linker til omtaler av forskjellige løsninger for TV på PC.
Link to post
Share on other sites


Batdilla: SRA: Takker, Har ikke den helt store "dybdekunskap" gjeldende pc, jeg bruker det bare, er det noen som har erfaring med de rimelige hva er forskjellen bortsett fra prisen?? - Har du lest side 1 i denne tråden? Jeg har et innlegg der hvor det er linker til omtaler av forskjellige løsninger for TV på PC.


 

Takker, øynene er det første man blir blind på..... godt og informativt innlegg.

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Lasse: Fikk demonstrert LCD TV'en til Malfix. Det var snadder det! På størrelse med en vanlig bok, flotte bilder, pent design og du kunne henge den opp hvor du måtte ønske.

Hadde passet fint inn i montebello forpiggen  :sad:

 

Men så var det prisen da. Litt for dyr for min lommebok. Får håpe prisene på LCD TV'er kommer til å falle framover  :rolleyes:

 

På denne linken finner du tven fra malfix rimeligere enn hos Malfix og du finner også en billigere og en dyrere variant!

 

http://www.mpx.no/asp/produktliste.asp?l=2...=0&g1=21&g2=283


 

El-kjøp har flotte farge LCD TV-er fra Philips. 12V, ca 14", Dybde 3 cm. Men de ligger litt i øvre kant av skalaen. Ca 9000,- og 11000,-.  :yesnod:

 

Noen som nevnte Montebello-forpiggen ? :yesnod::nonod::cool:

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

For mange år siden kjøpte jeg en 14" Grundig farve-TV (ca. 4000 kr.). Den brukte jeg på landstedet (220V) og i bobilen (12V). Den har tekst-TV, fjernkontroll og menyvalg for å ta inn det europeiske, franske og det engelske systemet - derfor den forholdsvis høye prisen. Etter noen år klikket 12V-funksjonen. Apparatet ble innlevert til forhandleren, som sa det ville koste ca. 1500 kr. å reparere. 6 uker senere fikk jeg apparatet tilbake med beskjed om at de ikke greide å fikse feilen. Jeg anskaffet da en 100W, 12/220V konverter, eller hva det heter, og koblet 220V inngangen på TV til denne, og det fungerer fint. I tillegg har jeg nå strømforsyning til laptoppen (Compaq Presario 1200) slik at vi med GPS (og strømforsyning fra sigarettuttaket!) kan se hvilke gater vi kjører i når vi på ferie i verdens største land (utlandet). Forhandleren av laptoppen (Smart Club) ventet med å fortelle at de ikke kan skaffe en liten boks med en ledning man plugger inn i sigarettuttalet og en annen i laptoppen. Flere laptopper har slik løsning, men ikke den jeg valgte å kjøpe. Den skal forøvrig ha 19V/3,16A (eller 220V) strømforsyning, men laptoppen har visst ikke inngang for likestrømmen.

Link to post
Share on other sites

Dette med strømforsyning av laptop har kommet opp før. Sjekk kategoridokumentet. Clas Ohlson sin løsning ser ut til å virke meget bra (398kr?)

 

En annen sak: Jeg tittet nylig på denne løsningen med en liten boks som kobles til USB-porten og så har man TV på laptoppen (hautte-ett-eller-annet leverer slike).

 

Jeg droppet det veldig fort igjen fordi USB-inngangen gjør at boksen må redusere antall linjer til omtrend det halve, dvs dårlig bildekvalitet.

 

Så inntil videre blir det både PC og separat TV-ombord.

Link to post
Share on other sites

En forsåvidt interessant diskusjon, mange referer til denne Grundig TV og andre tv'er. Alle skal vistnok bruke veeeeldig lite strøm..... Da er mitt spørsmål, hvor mange A er veldig lite strøm ??

Begreper som lite elle mye er jo relative begreper og kan fort oppfattes forskjellig.

 

Det er jo greit å opplyse om strømforbruk en absolutt målbar enhet, det er jo litt lettere å avgjøre om dette er lite eller mye da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Husker ikke nøyaktig, men jeg mener å huske at min Grundig 14' 12 volts TV (som jeg aldri husker betegnelsen på) bruker et sted mellom 30 og 35 watt - dvs et sted mellom 2.5 og 3 Ampere. Dette er en del strøm, men det er jo begrenset hvor mye man ser på TV i båten.

 

:drink:

 

Leste et sted at dette var noe lavere enn det en vanlig 14' TV bruker, fordi Grundig hadde tenkt på oss som ikke har allverden med strøm, da de laget denne modellen (laveffekts modell). Muligens bare skryt men ...

Link to post
Share on other sites

Hei.

Min Nokia farge TV (ikke i salg lenger dessverre, meget bra apparat) 14'' 12/230V er merket med 36W, altså 3A på 12V. Dette er lite.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

En liten oppdatering for de som er interessert i TV muligheter på bærbar. De som har fulgt med i tråden vil huske at jeg sist gang konkluderte med at TV på bærbar i mitt tilfelle ikke ble noen prisgunstig løsning kontra å kjøpe en reiseTV for 12V da jeg samtidig måtte ha anskaffet bærbar PC. Men her en kveld fikk jeg en ny ide: Hva hvis jeg inkluderer en DVD spiller sammen med bærbar PC og USB TV tuner for PC'n? Vil kombinasjonen TV med mulighet til DVD kunne konkurrere med andre alternativer når det gjelder anskaffelsespris og effektbruk? Da tanken først hadde slått meg, kunne jeg selvsagt ikke la være å følge det opp i praksis...

 

Jeg er nå igang med de innledende øvelser. Siden jeg sist postet linker til leverandører av TV tuner løsninger for bærbare har noen sluttet å selge dette og nye har kommet til. Så her kommer en oppdatert oversikt over hvem som kan levere TV tuner løsninger for bærbare. Alle løsningene krever en bærbar PC med USB port.

 

Desidert størst utvalg fant jeg hos Mamoz.no. Ikke bare finner du alle mulige og umulige kombinasjoner av analog TV, de har også for digitial TV og satelitt! Dessverre ligger de en del over andre prismessig. Slik finner du fram: Velg "Datakomponenter"-"Skjermkort"-"TV/Firewire/Videoredigeringskort til PC". Da får du en del varianter. For å se andre varianter, velger du "Datakomponenter"-"Skjermkort"-"TV-Kort USB".

 

Telebutikken.no er billigere, men har mindre varianter. Slik finner du fram: Velg "Kamera/Lyd/Bilde"-"TV-kort analogt"-"USB".

 

Billigst av alle på produktene som alle fører er Multicom.no, men også de har få varianter. Slik finner du fram: Velg "Datautstyr"-"Skjermkort"-"Tilleggskort/tilbeh.".

 

Multimediaexpress.no har kun en variant som du også finner hos de andre. Pris ikke oppgitt. Slik finner du fram: Velg "TV/radio/lydkort"-"TV kort".

 

Hos Komplett.no finner vi verken de høyeste eller de laveste prisene. Slik finner du fram: Velg "Skjermkort"-"TV kort USB".

 

ihandel.no ligger også midt på treet prismessig. Slik finner du fram: Søk på "tuner" i søkeboksen.

 

I utgangspunktet finnes 2 fabrikat: Pinnacle og Hauppauge. Det finnes også et produkt for USB som heter PixelView, men dette har jeg valgt å se bort fra i denne vurderingen. Jeg velger også å se bort fra Pinnacle PCTV Deluxe da jeg har veldig dårlig erfaring med Pinnacle/software/drivere/support.

 

Mer info kommer når jeg får sjekket hva som finnes der ute av brukte bærbare og hvor mange av de som kan egne seg til TV og DVD.

Link to post
Share on other sites

Da er valg av TV tuner gjort. Endte ut på Hauppauge WinTV USB fra Multicom.no. Spranget fra de 849,- denne koster opp til 1995,- for Pinnacle PCTV Deluxe ble for stort. Til mitt bruk ser jeg ikke at Pinnacle har så mye mer funksjoner.

 

* Hauppauge stiller mindre krav til PC'n - altså kan man klare seg med billigere PC - viktig for totalprisen i prosjektet.

* Hauppauge har TextTV, det har såvidt jeg har klart å finne ut ikke Pinnacle. Veldig greit å ha for å skaffe seg oversikt over hva som sendes når.

* Hauppauge har mulighet til preview av 16 kanaler samtidig. Nytten av dette kan sikkert diskuteres, men det er utvilsomt kjekt å ha når man skal imponere noen...

* Hauppauge støtter også audio via USB - noe som gjør at da er det ikke krav til audio in på PC'n. Igjen flere muligheter til å finne en rimeligst mulig bærbar.

* Det eneste jeg ser Pinnacle har som ikke Hauppauge har, er fjernkontroll. Men nytteverdien av fjernkontroll er begrenset. F.eks. hvis man ønsker å se på DVD filmer, vil jeg anta at fjernkontrollen ikke vil fungere på DVD'n. For de pengene jeg "sparer" ved å kjøpe den rimeligere Hauppauge enheten kan jeg heller kjøpe til et trådløst tastatur og få full kontroll over alt fra sof**n i kabinen.

 

OK. Da er TV tuner valgt. Jeg vet også litt om hva som er minimum krav til en bærbar jeg må finne meg. Den må ha USB, men det spiller ingen rolle om det er USB1 eller USB2. Minimum CPU er 166Mhz MMX prosessor. Ut over dette virker det som det meste duger.

 

Det neste nå blir å få avklart om det finnes noen brukte bærbare på markedet med swap mulighet som gjør at man kan bytte ut intern CD-leser med en intern DVD/CD leser. Brukte bærbare som er klare med DVD leser er utelukket av hensyn til totalprisen. Enten blir det en bærbar med swapmulighet hvor det kan kjøpes til en DVD/CD leser som settes inn, eller så kan en ekstern DVD/CD leser være en mulighet (Ny pris ekstern portabel DVD/CD leser er 1048,-).

 

Oppdatering 02.10.03 - kl. 15:08: Det viser seg at jeg gjorde en tabbe når jeg avfeide PixelView som et alternativ. Helt tilfeldig dumpet jeg over en som annonserer et par PixelView Play TV USB tunere brukt. Tittet da litt på hjemmesiden til produsenten for å se hva dette er for noe. Oppgitt pris i USA fikk meg til å lete etter noen i Norge som selger PixelView. Fant til slutt ei web sjappe og fikk samtidig bekreftet mistanken min: Disse er billige! Kun kr. 694,- hos Databutikken.com! TextTV har den også. Fjernkontroll og FM radio er optionalt - ikke sikker på hvor mye dette koster ekstra. Så da har jeg kåret et ny vinner til mitt bruk. Når det atpå til ligger ann til å gi bud på et par brukte 2-3 måneder gamler eksempler, burde det gagne prosjektet! Slik finner du fram: Velg "Skjermer" - "Skjermtilbehør".

Link to post
Share on other sites

Bare et tips.. sjekk hvor mange Mhz prosessoren må ha for å snurre dvd. Det samme gjelder skjermkort...  Tror ikke en 133 Mhz takler filmer i det hele tatt. og en ting til,,  du MÅ ha aktiv skjerm og det er det ikke på de gamle laptopène

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker. Jeg var klar over at DVD vil kreve mer enn TV tuner. Selv om jeg ikke skrev det, var min. kravet myntet på hva som kreves for USB TV tuner. Nå holder jeg på med DVD, og da blir saken en helt annen, som du også skriver. Det er vel nå det blir dyrt og prosjektet skjærer seg...

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder DVD er jeg ikke sikker men mener du kanskje kan snurre tvtuner med en 750 mHz så lenge det er en aktiv skjerm .. Har en svoger som har en tvtuner ( USB) som jeg få prøvd på min 600Mhz i helgen hvis jeg rekker det, så kan jeg kanskje hjelpe litt ..

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder DVD er jeg ikke sikker men mener du kanskje kan snurre tvtuner med en 750 mHz så lenge det er en aktiv skjerm .. Har en svoger som har en tvtuner ( USB) som jeg få prøvd på min 600Mhz i helgen hvis jeg rekker det, så kan jeg kanskje hjelpe litt ..

 

Pjolter

Flott at du vil hjelpe til. Men jeg har tuneren under kontroll. Hauppauge har selv oppgitt minimumskrav for tuneren og det er 166Mhz MMX. Jeg driver og fisker på ei IBM maskin på 233Mhz i skrivende stund. Frykter det kan være i det minste laget for å få bra resultat med DVD, men jeg tenkte å prøve det. Jeg har funnet en ekstern DVD player med innebygget hardware dekoding - noe som bør bety adskillig mindre arbeide på selve PC'n. Så neste steg nå blir å se om jeg får IBM'en for det jeg vil. Da er mye gjort. En på forumet skrev også at alle IBM Thinkpad fra 166Mhz og oppover går fint rett på 12VDC, så da er den biten grei også.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...