Jump to content

Hvor få tak i 12V TV?


Batdilla

Recommended Posts

Jeg kjøpte en 14 tommer fra Grundig for mange år siden. Synes den er et monster å ha i båten. Derfor har den vært ombord bare på en ferietur, og da ble den brukt kun en gang.

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor man skal stresse med 12 V og redsel for å tappe batteriene.

Jeg tror de aller fleste har landstrøm ombord når de får lyst å se på TV, derfor er en Tv som går på 220 volt helt ok for de fleste.

Nå kommer flotte flate små Tv som både går på 220V og 12 V i vettige størrelser, men enda synes jeg de er for dyre. Men du verden for en en skarphet på bildene. Når prisen blir noe lavere, kjøper jeg kanskje en sånn. Kanskje er det et seilerprogram jeg har lyst til å se, eller barnetv for barnebarna?

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

:rolleyes:

 

Lenge siden noen kom med sine erfaringer om TV kort i den bærebare PC.

 

Hvilke virker og hva bør jeg kjøpe ?

Hilsen en som ønsker at mine barn skal få det slik de vil ha det når vi er på båt tur.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har sjekket testene på Din Side,  men alle disse er utifra at du er hjemme i huset.

ingen tester utifra at de er i bilen/båten Hytaa, uten strøm.

Den dyre proffe utgaven trenger også egen strøm tilgang.

Så er det en som det sies er følsom mot lang antenne ledning.

Og jeg som har ei mast på 18meter,  vil trenge endel kabel.

 

Jeg vil ha en enkel god løsning, som klarer lang antenne kabel.

bruker kun den strøm den får fra PC.

og jeg trenger ikke alle de andre mulighetene som også følger med.

 

Håpet at det var noe som hadde gjort seg noen gode erfaringer i fjord sommer,  som kunne dele med oss andre hva vi burde gå til anskaffelse av.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg kan muligens hjelpe deg, men ikke før om et par måneder. Jeg har anskaffet meg et USB TV tuner kort, men har ikke hatt tid til å teste altfor mye. Det første jeg fant ut, var at original softwaren som fulgte med var 'kass', som de sier over there (Sverige?). Med ny programvare virket det greit, men jeg er langtfra fornøyd med bildekvaliteten. Jeg er ganske sikker på at det er mye å hente her, men har ikke hatt tid til å finne ut hvor 'problemet' ligger. Det kan være innstillinger i softwaren for tuneren, feil drivere, en eller annen innstilling i Windows, en eller annen kombinasjone mellom disse, eller noe annet. Bildene er helt OK - ikke noe problem å se på, men det hele oppleves ganske blasst i forhold til f.eks. DVD filmer. Har rablet mer om disse tingene i andre tråder her i forumet. Ønsker du mer info som du ikke finner i andre tråder, så post et signal, så skal jeg fylle på med det jeg vet. Men TV prosjektet har ganske lav prioritet i forhold til andre ting. Regner med at dette blir utfyllingsarbeide når vi har fått båten på vannet og Admiralinnen er opptatt med andre ting/sover ( :wink:).

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ser at Coop har 7 tommers TV på "billigsal" no.

 

Link

 

Er dette noko å satse på? 7" er ikkje all verda stort. Er det nokon som har TV av tilsvarande storleik som kan seie noko om det er brukbart. Litt greitt med eit så lite TV. Enkelt å stue vekk når det ikkje er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en TV på 7". Den er liten, men man både ser og hører dagsrevy og værmelding på denne. Da skjermen er liten er den best for en person og grei nok for to. Størrelsen gjør også at man ikke sitter "hele kvelden" og ser på TV (en fordel).

 

En annen fordel er at den enkelt kan skrues fast inne i et skap (hengt opp i taket inne i skapet) og den er derfor borte når skapdøra er lukket.

 

Fjernkontrollen er nødvendig da det ellers blir mye "fikling".

 

Summen på dette er vel at ja, dette kan brukes som TV, men ikke forvent at dette er en normal TV. Den er liten, har spinkel lyd, men værmeldinga er den samme :yesnod:

 

Jeg synes at den er OK i forhold til pris / størrelse og strømforbruk. Enklere i bruk enn min USB-TV-tuner (start av bærbar PC, plugging, fikling , etc...) og så enkel at "mor" kan slå den på / av og stille kanal / lyd :eek::eek:

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en 7" CRT S/Hv TV på Svinesund i Fjor. Bare måtte ha den - kostet 199,- (eller 299;-?) Den funker greit, går på 12V, batterier eller 220V og har også Radio. Har innebygget antenne, men også tilkobling for ekstern antenne. Man ser helt greit på den, men ingenting å se langfilm på :eek:

Bruker lite strøm da :lol:

 

Nå har jeg bestilt en 15" LCD TV/monitor som jeg er spent på hvordan vil fungere som kombinert TV og Kartplotter.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette er jo høy aktuelt................... :flag:

 

Er ikke dette bra og billig??????

Jo, jeg har sett på den. Den blir bredere enn den jeg valgte pga høytalere på siden. Dessuten koster 12V kabel og frakt så det blir liten prisforskjell. Ved eventuell reklamsjon er det ogsp greit å kjøpe lokalt å slippe å betale frakt. Var på ELPRICE butikken lokalt og de måtte også bestille den og jeg måtte betale frakten. De hadde ingen varer der, bare plakater.

Link to post
Share on other sites

Til info: Jernia har nå kampanje på 7" LCD TV til 998,-. Uten å ha sammenlignet data, er Jernia's 7" et for meg kjent merke - "Denver". Jeg kan ikke si det samme om Coop's "Nedtech", selv om den kan være like bra for det. Ahh - hvorfor tullet jeg meg inn i denne tråden. Dippedutter! Nå strømmer ha-begjæret på igjen. Har jo absolutt ikke bruk for en 7". Men du verden så artig å fikle med. Og så er det kjekt å ha. Kan alltids få bruk for det :yesnod:. Men denne gangen stopper det seg selv. Er nærmest personlig konkurs de nærmeste ukene etter et regningshardkjør denne våren av en annen verden :cryin:.

Link to post
Share on other sites

Til info: Jernia har nå kampanje på 7" LCD TV til 998,-.

Lignende "box" selges nå på Prix-en her for 499,- Beit på, satt noen timer for å sjekke nyervervelsen, fant at den var så lite følsom at jeg hevet kjøpet dagen etter.

Tror det vil komme MANGE slike duppeditter fremover. Sjekk kvaliteten før du kjøper.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Lignende "box" selges nå på Prix-en her for 499,- Beit på, satt noen timer for å sjekke nyervervelsen, fant at den var så lite følsom at jeg hevet kjøpet dagen etter.

Prix har den til 799.-. Kjøpte en jeg og. Dårlig med innebygd antennepisk men godt brukbart med ekstern antenne. Grei nok i forold til prisen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

HMmm... Nei den koster faktisk 499,- her. (Kanskje de har feilpriset her?)

Ja, jeg brukte kun antennepisken. Og da var den elendig! Har TV-senderen (Vassfjellet) på nærmeste fjelltopp her (13 km unna), og på andre apparater i huset er det nesten ikke nødvendig med antenne... På en 14" reiseTV av "gammelsorten" er faktisk den innebygde antenen best...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Iflg. denne linken

koster det 799.- og det tok også min lokale Prix. Flaks for deg at den var feilpriset eller...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...