Jump to content

Hvor få tak i 12V TV?


Batdilla

Recommended Posts

Løfter denne igjen i forbindelse med strengen om bakkenett osv.

 

FINNES det en "box"-TV? Alså en "box" som inneholder TV-mottaker med kanalvelger (uten selve TV-skjermen), har utgang til video- eller data-skjerm OG går på 12 volt DC??

HVIS no slikt finnes, skal da den nye "dekoderen" for bakkenettet kobles FORAN denne??

(Spør i uvett.) :blush: :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Lite svar her. Enten var spørsmålet mitt FOR dumt, eller så er det lite interesse eller "vett" om emnet. :rolleyes:

 

Litt banalt kanskje, med dette er hva jeg har "lært" siste uke:

Kast gammel-TVen du har i båten (og i heimen med) når det nye bakkenettet kommer (hvis den ikke har SCART- eller video (rgb/compositt video)-inngang!) :eek: :eek: TVen skal/kan KUN brukes som "monitor",

Kjøp en dekoderbox for bakkenettet og koble den til video/SCART-inngangen på TVen ELLER skjermen til PC/kartnavigator, hvis denne har video/RGB-inngang.

Flottis!! DAaah slipper jeg å dra med meg extra TV ombord.

For de som har egen satelittantenne, er det ingen endring; DET er en motaker i seg selv, og tilkobles SCART (/eller video)-inngang som før.

Det samme gjelder allehånde kassett/DVD-spillere...

Har jeg skjønt det??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kast gammel-TVen du har i båten (og i heimen med) når det nye bakkenettet kommer (hvis den ikke har SCART- eller video (rgb/compositt video)-inngang!) :eek: :eek: TVen skal/kan KUN brukes som "monitor",

Riktig, men du trenger nok ikke kaste den om du absolutt vil fortsette å bruke den. Det finnes allerede i dag bokser som konverterer fra SCART signal eller lignende til UHF kanal 36 eller omkring. En såkalt UHF-modulator. Men kvaliteten blir det samme som å kjøre et TV signal fra videospiller inn til en TV uten SCART el.l.

 

Kjøp en dekoderbox for bakkenettet og koble den til video/SCART-inngangen på TVen ELLER skjermen til PC/kartnavigator, hvis denne har video/RGB-inngang.

Flottis!! DAaah slipper jeg å dra med meg extra TV ombord.

Ja, det er helt korrekt! Spesielt nye Raymarine plottere er gode monitorer som like godt kan benyttes til dette formålet.

 

For de som har egen satelittantenne, er det ingen endring; DET er en motaker i seg selv, og tilkobles SCART (/eller video)-inngang som før.

Det samme gjelder allehånde kassett/DVD-spillere...

Har jeg skjønt det??

Riktig! Vet ikke hva du mente med kasett-spiller, men den har du vel ikke noe bilde fra? Eller var det VHS-spillere (evt. 2000 eller Beta) du mente? For opptak av TV på DVD-opptaker eller videospiller med nytt system, må dekoder/satelitttuner også kobles til disse.

 

Ellers:

Du må nok opp i HDTV-Ready eller full-HDTV for å få utnytte det nye digitale bakkenettet når det er utbygd. Så hvordan det stiller seg i forhold til Scart er jeg usikker på, men uansett så kan ikke SCART benyttes til denne oppløsningen. Til det benyttes noe som heter HDMI (eller noe sånn). Men de nye dekoderboksene vil nok ha scart-utgang slik at folk med gamle TV apparat fortsatt kan se på TV med samme dårlige kvalitet som i dag.

Link to post
Share on other sites

...Vet ikke hva du mente med kasett-spiller, men den har du vel ikke noe bilde fra? Eller var det VHS-spillere (evt. 2000 eller Beta) du mente? For opptak av TV på DVD-opptaker eller videospiller med nytt system, må dekoder/satelitttuner også kobles til disse.

Var litt for rask der; Mente selvsagt VHS-kassett!!! :blush:

Ellers: Takk for bekreftelsen av min ringe forståelse :cheers:

 

Hvordan få "full kvalitet" fra bakkenettet?

 

Men: SCART er vel en "kombikontakt" som inneholder Videosignal, RGB og Lyd (ut og inn)?

Her fant jeg flere koblinger på SCART...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hvordan få "full kvalitet" fra bakkenettet?

 

Men: SCART er vel en "kombikontakt" som inneholder Videosignal, RGB og Lyd (ut og inn)?

Her fant jeg flere koblinger på SCART...

Full kvalitet når sendingene går i HDTV, er vel dersom du også har HDTV skjerm.

 

Mulig jeg er på tynn is her vedr. Scart og RGB. Det er riktig at disse to er kompatible, og bare trenger en overgang fra RCA plugg til Scart og omvendt. Men om RGB videostandarden (som har 5.5MHz båndbredde til bildeinformasjon) er god nok til HDTV, må vi høre med noen A/V-freaker på forumet om svar på.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Mulig dette er det samme spørsmålet som Marwin hadde, men... :confused: Jeg har en flat PC-skjerm hjemme. Tenkte og ta den med i båten som monitor, men finnes det en tuner som jeg kan sette i mellom skålantenna og skjermen? Tenker på noe billig som virker pr. i dag og ikke digitalt. Noen som evt. kan legge ut noen linker til butikker?

Chiba

Link to post
Share on other sites

Hei!

Mulig dette er det samme spørsmålet som Marwin hadde, men... :confused: Jeg har en flat PC-skjerm hjemme. Tenkte og ta den med i båten som monitor, men finnes det en tuner som jeg kan sette i mellom skålantenna og skjermen? Tenker på noe billig som virker pr. i dag og ikke digitalt. Noen som evt. kan legge ut noen linker til butikker?

Chiba

Gammel videospiller. Billig, men litt stor.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Hei.

Jeg har denne tilkoblet en 15 toms LCD-skjerm, og det fungerer helt fint. De har også en billigere modell.

Link til TV-tuner

 

Mvh.

NAB.

 

Kjøpte samme til å bruke sammen med bærbar PC. Men er det noen som vet hvordan jeg får jeg skjermen på min bærbare PC til å fungere kun som monitor? Kan vga-utgangen også fungere som inngang?

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt denne i båten: http://www.smartclub.no/elektro/Details.aspx?prd=1689

 

Går på både 12v og 220v, og innbyggt DVD spiller

 

Og ikk minst så har den en akseptabel pris. Det eneste som kom i tillegg var et fleksibelt VESA veggfeste til 499.- på Lefdal

 

 

Jeg har valgt samme løsning som ovenstående og kombineret det med en digital 12V tuner til 700 kroner. Fungerer fornemt! Eneste forskel er at jeg betalte 1995,- (danske) for TV'et (HELT samme model) Hvornår bliver I Nordmænd trætte af at betale 25-40% mere for jeres varer end resten af os... ;-)

 

 

Dansken

Link to post
Share on other sites

Vel jeg har tatt bort hele TVen og tatt ned antenna også.

det blir jo ikke brukt.

>Så når står LCD skjermen i pakken på loftet og samler støv.

Antennen ligger ute i garasjen.

Kjekt å ha , var det en som sa. :yesnod:

 

Ha en fin TV fri sommer.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt denne i båten: http://www.smartclub.no/elektro/Details.aspx?prd=1689

 

Går på både 12v og 220v, og innbyggt DVD spiller

 

Og ikk minst så har den en akseptabel pris. Det eneste som kom i tillegg var et fleksibelt VESA veggfeste til 499.- på Lefdal

 

Hei. Denne ser bra ut, men hvor stort er strømforbruket, ved bruk som tv og eventult med avstpilling av dvd?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...