Jump to content

Skifte skroggjennomføringer

oye

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

jeg ville være langt mer bekymret for at ting går i stykker som følge av uhell fra innsiden av skroget enn som følge av uhell fra utsiden av skroget.

Men på den andre siden så svikter den i metall pga tæring når du ligger hjemme i senga og sover.

Ved uhell fra innsiden av skroget vil en jo normalt være til stede og ha mulighet til å tette før båten går ned.

-----------------

Om en teller båter på havets bunn så er det vel flere som synker pga skroggjennomføringer når de ligger ensom og forlatte i førtøyningene enn under fart.

Så vil det ikke være riktig å prioritere 0 mulighet for tæring fremfor optimal styrke i tilfelle en skulle komme til å hoppe på en gjennomføring?

Albatross har ikkje gjennomføring på vanlig vis. Der er det sveiset eit 2" rør til skroget. Det er ca 30 cm langt(høyt) ,og så kjem det ein flens med 4 bolter. Der sitter det ein butterflyventil, før ny flens med rørstuss som slange går innpå.

Eg kan ikkje bare skifte røret når bruddfare går meg til hodet. Tungvindt. Evt må eg kutte vekk rør og slipe ned sveis, og så sette inn vanlig gjennomføring. Då vert det i så fall truedesign. Blir sikkert problem med dimmensjonen... Eg får demontere og sjekke etter tæring visuelt før sjøsetting nå.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Husket akkurat.......

Metallfetisjistene bør legge seg på minnet at da Mercedes-Benz kom med nye SLS med 571 hk. i grunnutførelse, måtte de inn med kompositt aksling på Transaxle for å få det til å holde.

Har erkjent, Mulligan, at dette er litt som å rope i kraftig motvind. Tror metallkara får en bedre opplevelse av å være på fjorden når de følger seg trygge med gammel teknologi.

.........de følger seg trygge med gammel teknologi.

:giggle: Gammel teknologi Fargo? Vil bare minne om at plasten som benyttes i disse skroggjennomføringene ble patentert en gang på -30 tallet :giggle:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

:giggle: Gammel teknologi Fargo? Vil bare minne om at plasten som benyttes i disse skroggjennomføringene ble patentert en gang på -30 tallet :giggle:

He,he. Helt sikkert riktig. Samtlige gjennomføringer under vannlinjen i båten i dag, er av metall. Jeg ser åpenbare fordeler når disse en gang skal byttes, i å gå over til plast da disse ikke har tæringsproblematikk. Er åpen for at disse imidlertid kan ha andre svakheter og det er derfor jeg har etterlyst andres erfaringer her på BP.

Løsningen er såre enkel.

Alle burde ha det.

Kasko :thumbsup:

Dessuten så nekter eg å tru at det brukes plasformler fra 30-tallet, at ikkje leverandørene har utvikla egne plasttyper som de stoler på. Er det norsk produsent ville eg vert meir skeptisk. Men ingen produsent "over there" leverer bunnventiler som kan medføre søksmål vil eg tru?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

...etterlyst andres erfaringer her på BP.

Eneste jeg kan komme med til nå, er at TruDesign sine et tykkere enn messing og bronse. Diametern innvendig skal jo være lik, men som Rem forteller, de i plast/kompositt må nok være tykkere for å kompensere for styrke. Så utvendig diameter er tykkere. Men det er lett å frese opp til større hull (dremel). Jeg håper på å holde skuta flytene med TD, men kommer tilbake i 2013 om annet blir tilfelle :pray:

Jeg håper på å holde skuta flytene med TD, men kommer tilbake i 2013 om annet blir tilfelle :pray:

Går sikkert bra Worry. Bare pass på og ikke belaste de hardt i tørt og kalt klima

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Går sikkert bra Worry. Bare pass på og ikke belaste de hardt i tørt og kalt klima

Skal ta dette litt seriøst, REM. Har til gode å finne eksempler på at gjennomføringer i plast (din betegnelse) er mindre sikrere enn i metall - synes tvert i mot. Ser at en av potensielle svakheter kan være tørre gjennomføringer i kulde. Båten vår ligger på vannet hele året (med unntak av en svipp på land for stoffing og skifting av anoder). Går derfor klar av denne problematikken.

Går derfor klar av denne problematikken.

Enig i det. Polyamid i et fuktig miljø er et slitesterkt og smidig materiale

ad. planlegging:

• 3 måneder senere...

En stund siden jeg skiftet gjennomføringer i min forrige båt, men overtar nå ny skute der dette må gjøres før sjøsetting. Vurderer Marelon, men lurer - blant annet - på hvor sterke disse dingsene er under press. Kan jeg som glad amatør skride til verket og stramme til som jeg vil, eller risikerer jeg å knekke hele konstruksjonen? Er dette egentlig en jobb for proffer med store momentnøkler?

Har stor tro på tru design vil tro den inneholder noe fiber tråd for styrke. På samme måte som du kan få betong som ikke trenger stål armering.

Noen som vet hvordan td takler å ligge i vesker som typisk kommer i kjølen? Olje og kjøleveske?

TD er laget av glassfyllt Polyamidplast (PA6) PA har gode kjemiske egenskaper, er hygroskopisk, og styrken øker med høyt vannintak. Vil ikke ha noe problemer med miljøet i kjølsvinet på båter. PA har en ulempe og det er at det blir sprøtt og mister styrke i tørt og kalt miljø, slik du bla. finner i båter som ligger i opplag på land om vinteren.

ad. planlegging:

På ein båt eg hadde tidligere var det bra gfønnfarge på to av gjennomføringene. Eg valgte bytte. Men de var som nye. Angra på eg tok til med jobben. skulle berre stålbørsta de og smurt de inn med fett.

Kva kjem grønnfargen av ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...