Jump to content

Skifte skroggjennomføringer


oye

Recommended Posts

Tec7 holder, men i meste laget. Intuitivt liker jeg å kunne ta fra hverandre igjen, men kommer det til å bli nødvendig? Dersom TD holder i et par tiår, er det vel aktuelt å byttte både gjennomføring og ventil når det første gjøres.

 

Litt usikker på når eldingen gjør TD sprøtt, men ingen har på BP rapportert om noe slikt så langt.

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekket, og dobbelt/trippelsjekket før jeg brukte Tec-7, og det skal absolutt være nok. Det sitter noe så inn i gamperæva godt, så jeg sover godt med den løsningen. Deilig å bare kline litt på gjengen, og vips er jobben gjort. Det er jo ofte trangt og jæv... der gjennmføringene sitter, så det er deilig å bare dra til for hånd :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det skal nevnes at Trudesign sin 3/4 toms gjennomføring har større diameter enn den som satt der fra før! 3/4 er ikke 3/4 hos Trudesign! Det er slangestussen i enden sin diameter, ikke gjennomføringa! Ta høyde for det. Må borre opp et par milimeter!

Grunnen til det er jo et forsøk på å kompansere for at plast har langt dårligere styrke og holdfasthet enn bronse og syrefast. Jeg skal bytte gjennomføring til agregatet i vinter og vil benytte syrefast av beste kvalitet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

nei nei rem.Ikke plast,men kompositt.En VESENTLIG forsjell!

Jeg monterte disse i vinter,og en ting kan jeg si deg;disse tåler mye!!hoppet på den med mine 0,1 tonn,det gikk helt fint,noe som går helt fint om 10,40 og 70 år og.

 

DET kan du bare glemme med de syrefaste...kansje med bronse...

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Etter å ha tatt på, følt på, luka på og monert denne gjennomføringen er jeg ikke i tvil ! Resten av gjennomføringene blir TD, helt klart ! Dette er ikke plast og jeg kan ikke forstå hvordan holdbarheten på disse i det hele tatt kan forringes. Det er mere spørsmål om hvor lenge limet holder, tror jeg da...

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nei nei rem.Ikke plast,men kompositt.En VESENTLIG forsjell!

Javel, og hva er forskjellen da? Trudesign fittings er ikke laget av noe annet en vanlig sprøytestøpt termoplast. Ikke vanlig bøtteplast riktignok, men av glassfyllt polyamide. Et Ikke spesiellt avansert plastmateriale engang. Ble vel oppfunnet og patentert en gang på 30-tallet av DuPont og lansert kommersiellt en gang på 50 tallet under handelsnavnet Nylon. PA kjennetegnes bla. ved lav pris, gode kjemikalieegenskaper og god slitasjebestandighet ved max vannopptak. Ikke spesielt slagsterkt egentlig sammenlignet med andre plastmaterialer.

 

Uttrykket "Kompositt" blir mye brukt av produsenter som vil skjule at deres høyt prisede produkter egentlig er laget av vanlig plast.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Joda, limet er ofte det svakeste leddet. Nå har det seg slik at lim ikke biter overhodet på Polyamide. Men som tettemasse kan lim kanskje ha en viss verdi hvis det anvendes riktig?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Biter mye bedre ja på allt annet enn sk. krystallinske termoplaster, hvor bla TruDesigns Polyamide inngår.

Nå trenger ikke dette være et stort problem sålenge limet anvendes riktig. Du kan antagelig fortsatt benytte Tec7 eller Sika som tettemasse på gjengene eller som pakning på undersiden. Skjønt som pakning ville jeg heller brukt en løs fleksibel skum eller gummipakning. Ikke trekk til slike plastfittings for hardt, da oppstår det spenninger og de vil sprekke og ryke over tid.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om en setter fordeler og ulemper opp mot hverandre, er det ikke korresjon som er den store jokeren ifht skroggjennomføringer?

 

Når den problemstillingen elimineres mener man at ulempene med materialvalget i Trudesign overgår evt. korresjonsproblemer?

 

 

Link to post
Share on other sites

I Escada har produsenten konsekvent montert plast gjennomføringer over vannlinja, metall under. Hva er grunnen til dette mon tro?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I dette PDF-dokumentet fra Trudesign fortelles det på side 4 og 5 i detalj hvordan en skal montere en gjennomføring, hva en skal ha mot skroget (2-komp epoksymasse), på gjengene ( Sikaflex 291 ol.) og hvordan stramme til.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja de anbefaler det, men i følge Seatronic holder det fint men etterstramme, dagen etter-rutinen, ved bruk av tec-7 eller Sika. Vedkommende jeg snakket med hadde gjort dette på egen båt, og fortalte også at han brukte Sika til gjengetetting. Ingen anntyding til lekkasjer. ( jeg stoler kanskje litt for mye på Seatronic-gutta?)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...