Jump to content

Skifte skroggjennomføringer


oye

Recommended Posts

Skal bytte skroggjennomføringer og ventiler på sjøvannsinntakene på min 26 år gamle Saga 27, og er takknemlig dersom noen kan dele sine erfaringer med meg.

- Regner med å montere syrefaste gjennomføringer og ventiler - er ikke dette mest vanlig nå?

- Er det fornuftig å bruke Sikaflex e.l. for å tette mellom selve gjennomføringen og skroget?

- Bør jeg bruke gjengetape, eller hamp på gjengene mellom ventil og gjennomføringen?

- Er det noe annet spesielt jeg bør tenke på når jeg skal bytte disse?

Skal også bytte slangene fra kjølevannsinntakene, og skal selvfølgelig montere disse med 2 stk syrefaste slangeklemmer.

Redigert av oye (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bronse er vel det beste, men noe vanskelig å få tak i. Bruk Sikaflex mellom skrog og gjennomføring, og hamp med Permatex mellom ventil og gjennomføring. Da blir det tett og greit!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gjennomføringer og ventiler i bronse bestilles greit på nettet hos ShipShop.dk.

 

Det kan være veldig vanskelig å skru opp de gamle gjennomføringene. Bruk heller en mini-vinkelsliper. Den skjærer gjennom messing på sekunder.

 

Gjengetape er lettere å bruke enn hamp. Klin gjerne littegrann Sikaflex (eller tilsvarende) på gjengene i tillegg, så blir det tett.

 

La mutteren på gjennomføringen være litt løs inntil du har skrudd fast ventilen. Da kan du rotere gjennomføringen og ventilen slik at ventilens håndtak kommer i en lett tilgjengelig posisjon. Dra deretter til gjennomføringsmutteren.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har skiftet gjennom føringer på Sagaen min. Disse er støpt på plass viss det er de orginale som skal ut. Jeg måtte som tidligere sagt bruke vinkelkutter for å skjære dem ut. Den til septik tanken er ikke god. Her måtte jeg i tillegg bruke skjærfil.

 

Forøvgrig var jeg etter jobben noe skuffet over at jeg i det hele tatt satt i gang med jobben. Dette fordi jeg da kunne se tilstanden på de gamle ble jeg overbevist om at de gamle var av bedre kvalitet en de nye.

Saga bruker ikke noe dritt. De gamle var mer en dobbel så tykk i godset en de nye ikke hadde ikke antydning til tæring. Det som egentlig gjorde at jeg skiftet var at kranen for septik ikke lot seg rikke.

 

Da jeg skulle skifte fikk jeg pris på alt fra Saga men gikk likevel til en lokal båtforhandler. I etter tid angrer jeg på at jeg ikke kjøpte fra Saga viss det idag er samme kvalitet.

For å lette "samvittigeheten " ville jeg skiftet gjennom føringer for man ser ikke tilstanden før man får ut gjennom føringene.

Som mange års Saga eier vil jeg tipse om at fabrikken har en aldeles god service for oss med gamle båter også. Itillegg får du en del utstyr fra dem som er godt konkuransedyktig når det gjelder pris og ivertfall på kvalitet.

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Lite tips til de som lurer om de må skifte gjennomføringene.

 

Tenker på de av typen messingfarget:

Skrap på de med en skarp gjenstand for å komme litt under overflaten.

 

Er de "gullfarget" holder de, er de derimot iferd med å bli rødfarget, skift de. Kan kanskje holde en stund til, men du aner ikke når de gir opp og det sier bloppp bloppp bloppp.....

Link to post
Share on other sites

Bruk heller en mini-vinkelsliper.

Hva er egentlig en mini-vinkelsliper? Har du tips om merker/modeller?

 

Jeg har skiftet gjennom føringer på Sagaen min. Disse er støpt på plass viss det er de orginale som skal ut.

Gjennomføringene mine til kjølevannet ser også ut til å være støpt fast. Hvordan gikk du frem når disse skulle fjernes? Hvordan så hullet ut? Ble det mange "sår" du måtte lappe på før du monterte nye gjennomføringer?

Link to post
Share on other sites

Om gjennomføringene er støpt fast, burde de være mulige å skru ut innover.

 

Forøvrig kjøpte jeg bronse gjennomføringer for bare noen år siden på Maxbo (Holmen), og mener vel at de er lett tilgjengelig fremdeles ?

 

Brukt hamp som du får hos rørleggeren, "klin" (saturer) hampen inn med kaldpresset linolje og sikaflex på mutteren ytterst, så holder det nok.

 

/Are

Link to post
Share on other sites

Skrap på de med en skarp gjenstand for å komme litt under overflaten. Er de "gullfarget" holder de, er de derimot iferd med å bli rødfarget, skift de.

Skrapetesten kan være misvisende ettersom tæringen foregår fra innsiden av rørene. En bør derfor i det minste ta av slangen og skrape på innsiden av slangestussen. Dessuten ser det ut til at ulike messingdeler kan være av forskjellig kvalitet slik at f.eks. slangestussen kan være helt fin mens ventilen er råtten (eller motsatt).

 

Hva er egentlig en mini-vinkelsliper? Har du tips om merker/modeller?

Riktig betegnelse er vel egentlig 'enhånds vinkelsliper'. De aller minste er lette å håndtere i trange rom og i krøkete kroppsstillinger (som stående på hodet i motorrommet). Sliperne selges overalt; bilrekvisita, byggfirma, jernvare. Torshov Bilrekvisita har denne:

vinkel.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg vil tro at endel båteiere med litt eldre båter tenker på å skifte skroggjennomføring. I alle fall bør de tenke på dette.

Det er flere teknikker for å vurdere om nåværende gjennomføring holder en sesong til.

En metode er å "røske" kraftig i gjennomføringen. Dette skal gjennomføringen normalt tåle.

Jeg har sett i engelske tåder at en test består i at man står med en fot på gjennomføringen. Dersom den knekker er saken klar: den må skiftes.

Jeg bruker denne teseten i båten vår: jeg står på hver eneste skroggjennomføring.

 

En annen teknikk består i å file små spor i messinggjennomføringene. Dersom man observerer rosa fare er det grunn til å skifte gjennomføringen.

 

Det er billigere å skifte skroggjennomføring i forkant enn i etterkant.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
Guest Avmønstret#

Ser at det er kobber og rustfritt som drøftes. Har selv tenkt på å gjøre denne jobben snart og tenkte i de baner at jeg skal bruke gjennomføringer av sånt kunststoff, ikke plast men dere skjønner hva jeg mener.

 

Hater tanken på tæring og det var jo en her på BP (kystseiler) som hadde snart 30 år gamle gjennomforinger i dette stoffet som var gulle gode fortsatt.

 

Tenker også som så at en gjennomføring som er fleksibel ikke så lett plutselig kan svikte ved mekanisk/ytre belastning, pluss at et skrog i sjø som blir banket og vridd jo beveger seg og at en fleksibel gjennomføring da spiller mer på lag enn om den er i metall. Dvs mindre sjanse for at gjennomføringen jobber seg løs eller at det kan oppstå sprekker/lekkasjer rundt selve gjennomføringen?

 

Og med tanke på frostsprenging så vil jeg også tro at gjennomføringer/ventiler i fleksibelt materiale ikke så enkelt vil kunne sprekke?

 

Bare mine strøtanker men jeg heller mot å velge bort metall når jeg skal bytte.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg skifta ifjor, etter 26 år. Hadde problem med å komme til og brukte kutteskive fra innsida. Rådet om heller å slipe vekk fra utsida ser jeg idag som et godt råd. Det som gjør at jeg skriver er at jeg la ned de nye i Tec-7, og skrudde til med en gang. Det vet jeg ikke om var så lurt. Kunne godt tenkt meg å legge en god seng av TEC 7 og så la den få et døgn eller to til å stivne før jeg trakk til, slik at den faktisk satt som en pakning på innsiden.

Ellers synes jeg du har fått masse gode råd.

Link to post
Share on other sites

Ilas forhandler Trudesign. Bestiller du disse fra Newzeeland har du dem på under en uke, for under halve prisen enn norsk butikkpris etter at frakt og moms er betalt. Har gjort dette selv. Finner ikke linken til nettbutikken i farta, men sjekk tråden -hvor gamle er dine skroggjennomføringer- så finner du den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...