oye Startet 21.Mars.2008 Del på Facebook Startet 21.Mars.2008 (redigert) Skal bytte skroggjennomføringer og ventiler på sjøvannsinntakene på min 26 år gamle Saga 27, og er takknemlig dersom noen kan dele sine erfaringer med meg. - Regner med å montere syrefaste gjennomføringer og ventiler - er ikke dette mest vanlig nå? - Er det fornuftig å bruke Sikaflex e.l. for å tette mellom selve gjennomføringen og skroget? - Bør jeg bruke gjengetape, eller hamp på gjengene mellom ventil og gjennomføringen? - Er det noe annet spesielt jeg bør tenke på når jeg skal bytte disse? Skal også bytte slangene fra kjølevannsinntakene, og skal selvfølgelig montere disse med 2 stk syrefaste slangeklemmer. Redigert 21.Mars.2008 av oye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mars.2008 Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 Bronse er vel det beste, men noe vanskelig å få tak i. Bruk Sikaflex mellom skrog og gjennomføring, og hamp med Permatex mellom ventil og gjennomføring. Da blir det tett og greit! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjeles Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Gjennomføringer og ventiler i bronse bestilles greit på nettet hos ShipShop.dk. Det kan være veldig vanskelig å skru opp de gamle gjennomføringene. Bruk heller en mini-vinkelsliper. Den skjærer gjennom messing på sekunder. Gjengetape er lettere å bruke enn hamp. Klin gjerne littegrann Sikaflex (eller tilsvarende) på gjengene i tillegg, så blir det tett. La mutteren på gjennomføringen være litt løs inntil du har skrudd fast ventilen. Da kan du rotere gjennomføringen og ventilen slik at ventilens håndtak kommer i en lett tilgjengelig posisjon. Dra deretter til gjennomføringsmutteren. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Hei Jeg har skiftet gjennom føringer på Sagaen min. Disse er støpt på plass viss det er de orginale som skal ut. Jeg måtte som tidligere sagt bruke vinkelkutter for å skjære dem ut. Den til septik tanken er ikke god. Her måtte jeg i tillegg bruke skjærfil. Forøvgrig var jeg etter jobben noe skuffet over at jeg i det hele tatt satt i gang med jobben. Dette fordi jeg da kunne se tilstanden på de gamle ble jeg overbevist om at de gamle var av bedre kvalitet en de nye. Saga bruker ikke noe dritt. De gamle var mer en dobbel så tykk i godset en de nye ikke hadde ikke antydning til tæring. Det som egentlig gjorde at jeg skiftet var at kranen for septik ikke lot seg rikke. Da jeg skulle skifte fikk jeg pris på alt fra Saga men gikk likevel til en lokal båtforhandler. I etter tid angrer jeg på at jeg ikke kjøpte fra Saga viss det idag er samme kvalitet. For å lette "samvittigeheten " ville jeg skiftet gjennom føringer for man ser ikke tilstanden før man får ut gjennom føringene. Som mange års Saga eier vil jeg tipse om at fabrikken har en aldeles god service for oss med gamle båter også. Itillegg får du en del utstyr fra dem som er godt konkuransedyktig når det gjelder pris og ivertfall på kvalitet. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Sikafex eller enda bedre, Tek7 og stry er vel tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Lite tips til de som lurer om de må skifte gjennomføringene. Tenker på de av typen messingfarget: Skrap på de med en skarp gjenstand for å komme litt under overflaten. Er de "gullfarget" holder de, er de derimot iferd med å bli rødfarget, skift de. Kan kanskje holde en stund til, men du aner ikke når de gir opp og det sier bloppp bloppp bloppp..... Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Bruk heller en mini-vinkelsliper. Hva er egentlig en mini-vinkelsliper? Har du tips om merker/modeller? Jeg har skiftet gjennom føringer på Sagaen min. Disse er støpt på plass viss det er de orginale som skal ut. Gjennomføringene mine til kjølevannet ser også ut til å være støpt fast. Hvordan gikk du frem når disse skulle fjernes? Hvordan så hullet ut? Ble det mange "sår" du måtte lappe på før du monterte nye gjennomføringer? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Om gjennomføringene er støpt fast, burde de være mulige å skru ut innover. Forøvrig kjøpte jeg bronse gjennomføringer for bare noen år siden på Maxbo (Holmen), og mener vel at de er lett tilgjengelig fremdeles ? Brukt hamp som du får hos rørleggeren, "klin" (saturer) hampen inn med kaldpresset linolje og sikaflex på mutteren ytterst, så holder det nok. /Are Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Skrap på de med en skarp gjenstand for å komme litt under overflaten. Er de "gullfarget" holder de, er de derimot iferd med å bli rødfarget, skift de. Skrapetesten kan være misvisende ettersom tæringen foregår fra innsiden av rørene. En bør derfor i det minste ta av slangen og skrape på innsiden av slangestussen. Dessuten ser det ut til at ulike messingdeler kan være av forskjellig kvalitet slik at f.eks. slangestussen kan være helt fin mens ventilen er råtten (eller motsatt). Hva er egentlig en mini-vinkelsliper? Har du tips om merker/modeller? Riktig betegnelse er vel egentlig 'enhånds vinkelsliper'. De aller minste er lette å håndtere i trange rom og i krøkete kroppsstillinger (som stående på hodet i motorrommet). Sliperne selges overalt; bilrekvisita, byggfirma, jernvare. Torshov Bilrekvisita har denne: Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Hvilke krav bør man stille til slangene? Eller for å si det på en annen måte; er det noen typer en bør styre unna? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Jeg vil tro at endel båteiere med litt eldre båter tenker på å skifte skroggjennomføring. I alle fall bør de tenke på dette. Det er flere teknikker for å vurdere om nåværende gjennomføring holder en sesong til. En metode er å "røske" kraftig i gjennomføringen. Dette skal gjennomføringen normalt tåle. Jeg har sett i engelske tåder at en test består i at man står med en fot på gjennomføringen. Dersom den knekker er saken klar: den må skiftes. Jeg bruker denne teseten i båten vår: jeg står på hver eneste skroggjennomføring. En annen teknikk består i å file små spor i messinggjennomføringene. Dersom man observerer rosa fare er det grunn til å skifte gjennomføringen. Det er billigere å skifte skroggjennomføring i forkant enn i etterkant. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Byttet alle gjennomføringene for 2 år siden. Enhånds vinkelsliper + Tech 7 + 2 personer ( 1 på utside / 1 på innside ) gjorde jobben enkel. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Heisan ! Jeg bruker denne tråden i steden for å lage ny.. Et spørmål bare, skal jeg kappe skroggjennomføringen på innsiden, eller utsiden av skroget ? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 (redigert) Fra utsiden. Slip ned den flensen som stikker ut, så er den løs. RSL EDIT: Her er en link til en som har gjort det før deg med bilde. Redigert 12.Oktober.2012 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Worry II Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Fra utsiden. Slip ned den flensen som stikker ut, så er den løs. RSL Ok, Takker ! Den skal ikke kappes altså, men slipes ned.. I C ! Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 jeg la til en link i mitt forrige svar. Der ser du bilder av en som har gjort akkurat det samme som deg. Det står sikkert annet nyttig i samme tråden også. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Worry II Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 (redigert) Det står sikkert annet nyttig i samme tråden også. Gull, takk ! Hva slags maskin brukte du RSL ? Edit; så at det ikke var deg, men nordan family 27 som hadde gjort det.. Redigert 12.Oktober.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Ser at det er kobber og rustfritt som drøftes. Har selv tenkt på å gjøre denne jobben snart og tenkte i de baner at jeg skal bruke gjennomføringer av sånt kunststoff, ikke plast men dere skjønner hva jeg mener. Hater tanken på tæring og det var jo en her på BP (kystseiler) som hadde snart 30 år gamle gjennomforinger i dette stoffet som var gulle gode fortsatt. Tenker også som så at en gjennomføring som er fleksibel ikke så lett plutselig kan svikte ved mekanisk/ytre belastning, pluss at et skrog i sjø som blir banket og vridd jo beveger seg og at en fleksibel gjennomføring da spiller mer på lag enn om den er i metall. Dvs mindre sjanse for at gjennomføringen jobber seg løs eller at det kan oppstå sprekker/lekkasjer rundt selve gjennomføringen? Og med tanke på frostsprenging så vil jeg også tro at gjennomføringer/ventiler i fleksibelt materiale ikke så enkelt vil kunne sprekke? Bare mine strøtanker men jeg heller mot å velge bort metall når jeg skal bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Jeg skal bruke Ilas sine i kompositt til septik inn/ut: http://www.ilasmarine.no/båtprodukter/båtutstyr/skroggjennomføringer-kompositt.aspx Har ikke bestemt meg for hva jeg skal bruke til saltvannkjølinga på motor enda... Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Hei, jeg skifta ifjor, etter 26 år. Hadde problem med å komme til og brukte kutteskive fra innsida. Rådet om heller å slipe vekk fra utsida ser jeg idag som et godt råd. Det som gjør at jeg skriver er at jeg la ned de nye i Tec-7, og skrudde til med en gang. Det vet jeg ikke om var så lurt. Kunne godt tenkt meg å legge en god seng av TEC 7 og så la den få et døgn eller to til å stivne før jeg trakk til, slik at den faktisk satt som en pakning på innsiden. Ellers synes jeg du har fått masse gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Ilas forhandler Trudesign. Bestiller du disse fra Newzeeland har du dem på under en uke, for under halve prisen enn norsk butikkpris etter at frakt og moms er betalt. Har gjort dette selv. Finner ikke linken til nettbutikken i farta, men sjekk tråden -hvor gamle er dine skroggjennomføringer- så finner du den. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Mener seatronic har de til levelige priser Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Jeg hadde 7 gjennomføringer å skifte. Summen ble da ikke levelig, uansett norsk forhandler... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Jeg hadde 7 gjennomføringer...Summen ble da ikke levelig.. Ser den ! Jeg tar et par i år og resten de neste.. Trenger ikke bytte alle på en gang Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Hallo. Bruk rødgods i skroggjennomføringer, kasst alt som heter sikafleks ol., og bruk tec-7 eller et tilsvarende produkt fra tools. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.