Jump to content

Skifte skroggjennomføringer


oye

Recommended Posts

Så bildene mine var linket og et spm om verktøyet: minste vinkelsliperen fra biltema. Går som en lek om det er messing som står der fra før, men ta litt pauser/ flytt litt mellom gjennomføringene under veis så de ikke blir så varme.

 

Jeg tror også jeg vil vurdere kompositt neste gang om de ikke er veldig mye mer volumiøse. Men ikke på kjølevannsinntakene da de kun finnes med løs sil, dvs flere nye skruehull vil jeg ikke ha, så da blir det noenmed sil og gjennomføring i et og samme stykke

Link to post
Share on other sites

da de kun finnes med løs sil, dvs flere nye skruehull vil jeg ikke ha, så da blir det noenmed sil og gjennomføring i et og samme stykke

Og grunnen til det er nok at mekanisk styrke ikke er bra nok i plastikkken.

Så sjøvannsbestandig bronse er og forblir mitt førstevalg under vannlinjen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Så bildene mine var linket og et spm om verktøyet: minste vinkelsliperen fra biltema. Går som en lek om det er messing som står der fra før, men ta litt pauser/ flytt litt mellom gjennomføringene under veis så de ikke blir så varme.....Men ikke på kjølevannsinntakene..

Takk for svaret, nordan ! Kjøpt vinkelsliper i dag. Kun til septik inn/ut i kompositt, kjølevannet skal få bronse :wink:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jeg hadde 7 gjennomføringer å skifte. Summen ble da ikke levelig, uansett norsk forhandler...

 

Jeg fant denne forhandleren:

 

http://www.discount-marine.co.nz/shop/index.php?main_page=index&manufacturers_id=76

 

Som feks selger Trudesign 1/2 ventil for ca kr 187,- NOK pr. stk. Mens det billigste jeg har funnet i Norge på nett er Seatronic som tar 545,- for den samme.

 

En 1/2 Trudesign gjennomføring koster 43,50 NOK hos discount-marine, den koster 175,- hos Seatronic.

 

Maritim har ikke Trudesign såvidt jeg kan se, men har Marelon ventil i ulike størrelser og tar 458,- for en 1/2 ventil og 184,- for gjennomføring i samme størrelse.

------------------

 

Så om man skal velge kompositt så vil gjennomføring og ventil koste som følger (1/2):

 

Discount-Marine: 187,- + 43,50= 230,5 NOK

Seatronic: 545,- + 175,- = 720,- NOK

Maritim (ikke Trudesign): 458,- + 184,- = 624 NOK

 

Om man insisterer på å kjøpe Trudesign så vil differansen være hele 489,- for ett sett gjennomføring og ventil mellom å bestille fra New Zealand og kjøpe i Moss. Så har man flere gjennomføringer som må byttes så sparer man altså veldig fort tusenlapper. Med Sofaseileren sine 7 gjennomføringer vil en spare ca 3400,-

 

Regnestykket har ikke tatt høyde for frakt, toll mv men siden prisdifferansen er så stor (over 3 ganger så dyrt i Norge) så kan det ikke gjøre de helt gigantiske utslagene siden det ikke er snakk om landbruksprodukter.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kompositt er lett, derfor lav porto. Viktig å huske om man vurderer dette mot å bestille bronsje.

 

Mye som tyder på at norske forhandlere har fått tilsendt bronse og kompositt i samme forsendelse, derav høy frakt og høy pris :giggle:

 

Det som slår meg er at de prisene vi ser på er priser til sluttbruker i NZ. Dvs at forhandler i NZ også har ett påslag, men allikevel så er prisen mer enn 3x her i Norge. Skjønner at vi er et lite land og marked, andre lover ifht reklamasjon osv men det er jo litt drøyt uansett, særlig siden vinduet står på vidt gap med tanke på privatimport av det meste.

 

På den andre siden så vil en jo svært gjerne ha noen butikker med gjennomføring og ventil i hylla i Norge, akkurat det kan være verdt veldig mye av og til.

Link to post
Share on other sites

Finnes generelt mange argumenter for å støtte norske forhandlere, og om alle bestilte fra utlandet for å spare 15-20% ville vi skutt oss i foten. Men når differansen blir så stor som her, og norske forhandlere stort sett selger billig men farlig kinamessing, gir jeg litt f i dem...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært å kappa gjennomføringa til septik vann inn. Det tok meg 5 minutter.. Til min store overaskelse var

den gamle messinggjennomføringen festet med gummipakning, ingen lim ! Skroggennomføringen så ikke tæret ut idet hele tatt..

Men det er greit å få byttet disse da de er originale.

Link to post
Share on other sites

Denne et døgns etterstrammerutinen følges i alle fall ikke av meg.

 

Ttudesign har vel ikke kjølevannsinntak og sil i et og samme produkt. Med andre ord må det 2-4 skruer til for å holde silen utenfor gjennomføringen, og ikke alle liker ekstra skruehull som kan unngås med bronse? I alle fall mitt argument for neste skift.

Link to post
Share on other sites

Da er ny Trudesign festet. Etterstrammer i morgen! Så blir det store kunststykket å brekke kroppen på flere steder, for å komme til så hamp/pasta blir godt fordelt i gjengene til ventilen! Det skal nevnes at Trudesign sin 3/4 toms gjennomføring har større diameter enn den som satt der fra før! 3/4 er ikke 3/4 hos Trudesign! Det er slangestussen i enden sin diameter, ikke gjennomføringa! Ta høyde for det. Må borre opp et par milimeter!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...