Guest Avmønstret# Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 jeg ville være langt mer bekymret for at ting går i stykker som følge av uhell fra innsiden av skroget enn som følge av uhell fra utsiden av skroget. Men på den andre siden så svikter den i metall pga tæring når du ligger hjemme i senga og sover. Ved uhell fra innsiden av skroget vil en jo normalt være til stede og ha mulighet til å tette før båten går ned. ----------------- Om en teller båter på havets bunn så er det vel flere som synker pga skroggjennomføringer når de ligger ensom og forlatte i førtøyningene enn under fart. Så vil det ikke være riktig å prioritere 0 mulighet for tæring fremfor optimal styrke i tilfelle en skulle komme til å hoppe på en gjennomføring? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Med tanke på hvor gjennomføringene sitter i vår båt (trangt skap under bysse, trangt skap på do og på siden av motor, greier jeg ikke se for meg hva jeg skulle finne på for å utsette disse for skader/belastninger. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Albatross har ikkje gjennomføring på vanlig vis. Der er det sveiset eit 2" rør til skroget. Det er ca 30 cm langt(høyt) ,og så kjem det ein flens med 4 bolter. Der sitter det ein butterflyventil, før ny flens med rørstuss som slange går innpå. Eg kan ikkje bare skifte røret når bruddfare går meg til hodet. Tungvindt. Evt må eg kutte vekk rør og slipe ned sveis, og så sette inn vanlig gjennomføring. Då vert det i så fall truedesign. Blir sikkert problem med dimmensjonen... Eg får demontere og sjekke etter tæring visuelt før sjøsetting nå. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mulligan Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Husket akkurat....... Metallfetisjistene bør legge seg på minnet at da Mercedes-Benz kom med nye SLS med 571 hk. i grunnutførelse, måtte de inn med kompositt aksling på Transaxle for å få det til å holde. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 (redigert) Albatross har ikkje gjennomføring på vanlig vis. Der er det sveiset eit 2" rør til skroget. Det er ca 30 cm langt(høyt),... Poenget med en slik montering er vel å få plassert ventilen over vannlinja. Er den det? Kjekt å kunne skifte ventil mens båten flyter. Redigert 14.November.2012 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Husket akkurat....... Metallfetisjistene bør legge seg på minnet at da Mercedes-Benz kom med nye SLS med 571 hk. i grunnutførelse, måtte de inn med kompositt aksling på Transaxle for å få det til å holde. Har erkjent, Mulligan, at dette er litt som å rope i kraftig motvind. Tror metallkara får en bedre opplevelse av å være på fjorden når de følger seg trygge med gammel teknologi. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 .........de følger seg trygge med gammel teknologi. Gammel teknologi Fargo? Vil bare minne om at plasten som benyttes i disse skroggjennomføringene ble patentert en gang på -30 tallet Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Poenget med en slik montering er vel å få plassert ventilen over vannlinja. ?. Nei det er ennå 20-30 cm opp til vannlinja ca. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 .......... Vil bare minne om at plasten som benyttes i disse skroggjennomføringene ble patentert en gang på -30 tallet Var det ikkje så at ingen opplyser kva plasten inneholder då? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Worry II Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 (redigert) Var det ikkje så at ingen opplyser kva plasten inneholder då? En patent holder i 20 år bare, da.. Kompositt høres jo så bra ut i 2012... Redigert 14.November.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Gammel teknologi Fargo? Vil bare minne om at plasten som benyttes i disse skroggjennomføringene ble patentert en gang på -30 tallet He,he. Helt sikkert riktig. Samtlige gjennomføringer under vannlinjen i båten i dag, er av metall. Jeg ser åpenbare fordeler når disse en gang skal byttes, i å gå over til plast da disse ikke har tæringsproblematikk. Er åpen for at disse imidlertid kan ha andre svakheter og det er derfor jeg har etterlyst andres erfaringer her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Løsningen er såre enkel. Alle burde ha det. Kasko Dessuten så nekter eg å tru at det brukes plasformler fra 30-tallet, at ikkje leverandørene har utvikla egne plasttyper som de stoler på. Er det norsk produsent ville eg vert meir skeptisk. Men ingen produsent "over there" leverer bunnventiler som kan medføre søksmål vil eg tru? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Worry II Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 ...etterlyst andres erfaringer her på BP. Eneste jeg kan komme med til nå, er at TruDesign sine et tykkere enn messing og bronse. Diametern innvendig skal jo være lik, men som Rem forteller, de i plast/kompositt må nok være tykkere for å kompensere for styrke. Så utvendig diameter er tykkere. Men det er lett å frese opp til større hull (dremel). Jeg håper på å holde skuta flytene med TD, men kommer tilbake i 2013 om annet blir tilfelle Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Vil bare minne om at plasten som benyttes i disse skroggjennomføringene ble patentert en gang på -30 tallet Og bronsealderen var vel for mellom 5000 og 3000 år siden Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Jeg håper på å holde skuta flytene med TD, men kommer tilbake i 2013 om annet blir tilfelle Går sikkert bra Worry. Bare pass på og ikke belaste de hardt i tørt og kalt klima Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Free Lillehammer Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Dersom for mange går over til plastgjennomføringer/ventiler blir det vel slutt på min-gjennomføring-var-tæret-nesten-helt-av-men-jeg-oppdaget-det-akkurat-i-tide-historiene her på BP... Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Går sikkert bra Worry. Bare pass på og ikke belaste de hardt i tørt og kalt klima Skal ta dette litt seriøst, REM. Har til gode å finne eksempler på at gjennomføringer i plast (din betegnelse) er mindre sikrere enn i metall - synes tvert i mot. Ser at en av potensielle svakheter kan være tørre gjennomføringer i kulde. Båten vår ligger på vannet hele året (med unntak av en svipp på land for stoffing og skifting av anoder). Går derfor klar av denne problematikken. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Går derfor klar av denne problematikken. Enig i det. Polyamid i et fuktig miljø er et slitesterkt og smidig materiale Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Er det polyamid i truedesign? Min kommentar om ukjent kjemie i plastblandingene blei oversett, Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fabricius Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 En stund siden jeg skiftet gjennomføringer i min forrige båt, men overtar nå ny skute der dette må gjøres før sjøsetting. Vurderer Marelon, men lurer - blant annet - på hvor sterke disse dingsene er under press. Kan jeg som glad amatør skride til verket og stramme til som jeg vil, eller risikerer jeg å knekke hele konstruksjonen? Er dette egentlig en jobb for proffer med store momentnøkler? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 ta en titt på meldlemet REM sin tråd om å skifte til Tru Design, også kompositt, gjennomføringer. Skal ikke være noe hokus pokus og makt skal du ikke bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Har stor tro på tru design vil tro den inneholder noe fiber tråd for styrke. På samme måte som du kan få betong som ikke trenger stål armering. Noen som vet hvordan td takler å ligge i vesker som typisk kommer i kjølen? Olje og kjøleveske? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 TD er laget av glassfyllt Polyamidplast (PA6) PA har gode kjemiske egenskaper, er hygroskopisk, og styrken øker med høyt vannintak. Vil ikke ha noe problemer med miljøet i kjølsvinet på båter. PA har en ulempe og det er at det blir sprøtt og mister styrke i tørt og kalt miljø, slik du bla. finner i båter som ligger i opplag på land om vinteren. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
volfro Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Hva er setene i disse laga av? Plast ? O.ringer? Har de O-ring rundt aksling? type matriale? Eg må vel til med å skifte en ventil i år, den er rimelig grønn. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 På ein båt eg hadde tidligere var det bra gfønnfarge på to av gjennomføringene. Eg valgte bytte. Men de var som nye. Angra på eg tok til med jobben. skulle berre stålbørsta de og smurt de inn med fett. Kva kjem grønnfargen av ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.