Mulligan Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 Vi er vel ikke en tanke for konservative Båteiere er konservative så det holder. Denne diskusjonen er komplett uforståelig. Her kjøper man båt bygget av et fantastisk materiale som ikke ruster, korroderer eller eldes. Og så borer man et hull i den og setter inn gjennomføringer i metall som tilogmed er ledende. Hvorfor man ikke benytter gjennomføringer i et materiale med samme gode egenskapene som materialet i båten er uforståelig. Columbus hadde bronsegjennomføringer har jeg hørt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 Uten at dette er forsøk på å fornærme veteranene på BP: Slutter meg helt til Mulligans syn her. Argumentasjonen som støtter å holde seg til materialer som nedkjempes av tæring likner litt på situasjonen da man argumenterte hardt for hesteskyss også etter at bilene hadde vist seg både rakere og tryggere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 Dersom du finner kompositt gjennomføringer med sil i 2 tomms størrelse som tåler sammenstøt med en palle i sjøen i 30 knop skal jeg vurdere det. Ikke alle som tøffer rundt i ei seilbalje i 6 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 Se vedlegg: http://www.trudesignplastics.com/products/skin-fittings-recessed Sila selges separat. Og noen bør tenke på, neste gang de reiser til syden, at flyet kan gjerne ha vinger av no' ordinær polymer med no' ordinær fiber i. Og gjerne er limt til skroget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 (redigert) Dersom du finner kompositt gjennomføringer med sil i 2 tomms størrelse som tåler sammenstøt med en palle i sjøen i 30 knop skal jeg vurdere det. Ikke alle som tøffer rundt i ei seilbalje i 6 knop. He, he, kraftkollisjonfaren er liten, ja, for skuta sammenliknet med planende båter. Likevel er det grunn til å drøfte denne faren vs faren for fundamental tæring. Har noen nautiske i planebåt og traff en tømmerstokk én gang. Er i tvil om inntaket ville gått om det var i kompositt. Redigert 9.November.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
beauty of aqua Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 så et bilde fra en utstiller på en båtmesse der han har hengt et blylodd på ca 200 kg på en trudesign gjennomføring. det kan han gjøre på samme gjennomføringen etter 30 år. jeg byttet kjølevanninntaket på båten min.da monteringen var ferdig,hoppet jeg på gjennomføringen med mine 0,1 tonn.gikk fint det...det hadde nokk gått fint på en syrefast av 316 kvalitet og.usikker på om det hadde gått fint om 20 år.. han som jeg handler hos er båtmann på sin hals.han heter svein og drifter marinesenteret bergen.det han sier er riktig. husker ikke akkurat grunnen,men han frarådet meg syrefaste gjennomføringer av 316 kvalitet,eller som han sa det;de er grei nokk de,men de bør skiftes etter ti år,for de tæres,uten tvil. kjøp kompositt,og gjør det skikkelig en gang for alle! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 Det finnes ikke 2 tomms gjennomføringer med sil i kompositt. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg hvorfor, er at det ikke er sterkt nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 De finnes i 1-5/8 med sil. Større har løs sil. Og grunnen til det er at dersom du treffer noe slås sila løs uten at hele gjennomføringa røskes ut av skroget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 kjøp kompositt,og gjør det skikkelig en gang for alle! Kompositt? Dette er ikke noe annet enn sprøytestøpt plast av den billige typen armert med glasspulver. Har ingenting med GUP å gjøre som vi støper båter i, eller Formel 1 eller romferga sjøl om produsenten tydeligvis vil ha oss til å tro det. Polyamid 6.6 som benyttes i bla TruDesign er svært ustabil og endrer egenskaper etter vannopptak og temperatur. (PA er hygroskopisk) Tørr og kald PA66 som du vil finne på vinteren under opplag kan bli sprøtt og ryke ved belastning. PA66 med max vannoptak derimot er et sterkt og fleksibelt materiale. Etter å ha jobbet som plastkonstruktør i 25 år vil jeg hevde at det finnes plastmaterialer som har vesentlig bedre egenskaper til dette bruk enn PA66. De ville jeg ikke hatt betenkeligheter overhodet med å bruke som skroggjennomføringer og ventiler i min båt. Så hvorfor benyttes ikke dette? Pris antagelig, sjøl om forskjellen ikke er all verden? Hermed melder jeg meg ut av videre diskusjoner om plast vs metall i skroggjennomføringer. Hver og en får velge de de tror på. Sjøl velger jeg altså AISI316. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 Ganske enig i at man får velge hva man vil. Igjen; flere innlegg på BP beskriver tærede gjennomføring i ulike metaller. Er det ingen som har slitt med plast (som REM peker på)? Dersom ikke, kan det ha noe med brukskvaliteten og den faktiske kvaliteten å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 Tørr og kald PA66 som du vil finne på vinteren under opplag er sprø og ryker ved belastning. Jeg har stor respekt for innleggene dine i denne tråden, Rem, ikke missforstå ! Men er ikke det jeg siterer deg på her, ..å ta noe hardt i ? Var vi ikke enige om at det var limet som var det svakeste ledd ? De er jo ganske tykke disse PA66 gjennomføringene... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 Kjapt spørsmål: Hvor mange her på forumet har plastgjennomføringer fra Raymarine og andre instrumentleverandører for logg, vanntemperatur og dybdemåler? Er disse av bedre/høyere kvalitet enn TruDesign sine gjennomføringer? Jeg aner ikke, men det hadde vært morsomt med en kvalifisert vurdering. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 Ja, og vi kan jo legge til gjennomføringa til eksos/kjølevann. Denne har jo ingen ventil, men vil tro det er relativt få som har denne i bronse..? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 (redigert) Jeg vurderer også å skifte mine skroggjennomføringer - samtlige stoppekraner er enten umulige å stenge, eller svært vanskelige å stenge. Dette er også snakk om en saktegående seilbåt, så ytre påkjenninger som følge av kollisjon med flytende objekter er ikke en signifikant risiko. Og ja, båten er jo laget av ... plast (rettere sagt glassfiberarmert polyester), da bør det ikke være noe problem med mer plast. Allikevel - jeg har en hendelse på minnet. Jeg hadde problemer da jeg skulle hente båten jeg hadde i Tromsø. Eks-eieren fant det i siste liten nødvendig å skifte et filter på motoren - og da hadde han (hvis jeg husker telefonsamtalen riktig) "kommet borti" en skroggjennomføring av plast, som hadde sprukket opp. Jeg skulle selvfølgelig ha stilt flere spørsmål og gransket eksakt hva som gikk galt - men jeg var jo helt grønn på båt da (og er fortsatt langt fra fullt utlært - det tar noe tid for en tredje-generasjons landkrabbe å lære seg å seile). De hadde i allefall greid å utbedre skaden mens båten fortsatt lå i vannet (vinterstid!) Dette gjør i allefall at jeg er noe skeptisk til plastikkgjennomføringer. Selve skroggjennomføringen er jo en ting, men man har jo en rørstuss som stikker opp, og hvor man også skal koble på en stoppekran - jeg ville være langt mer bekymret for at ting går i stykker som følge av uhell fra innsiden av skroget enn som følge av uhell fra utsiden av skroget. Redigert 9.November.2012 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 Men er ikke det jeg siterer deg på her, ..å ta noe hardt i ? Joda kan hende det. Er vel satt litt på spissen kanskje. Men vær obs på redusert styrke i tørt og kaldt miljø. Vær også obs på at du ikke skal trekke til mutteren for hardt. PA krymper mye når den tørker ut, slik at den trenger noe å gå på for ikke å sprekke Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 Read and understood Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nestor Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Finner vel ut om kompositt er holdbart etter å ha btukt det i 20 - 30 år. Denne dritten kommer vel også fra Kina, akkurat som dette andre billige, uansett matreale. Men det er det 99% av brukere velger. Når slike ting skal leveres, er spørsmålet; hva koster dette? Jo, dette kommer på kr.+++ og da er det av vellprøvet god kvalitet. Svar; Å fy f..., altfor dyrt, mye billigre både her og der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 (redigert) Her snakkes det om TruDesign, kompositt og PA66. Er dette forskjellig fra Marelon, eller er det samme materiale ? Min seilbåt ble levert originalt med marelongjennomføringer i 1983, og det er foreløbig ingenting som tyder på at de ikke holder i 30 år til. Redigert 10.November.2012 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Redningsselskapet går visst god for TruDesign - http://www.redningsselskapet.no/Medlemskap/Medlemsblad/_attachment/114632?_ts=12ae71a9c1 Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Denne dritten kommer vel også fra Kina, akkurat som dette andre billige Mnei, Marelon lages i California, før ble de laget på New Zeeland. TruDesign lages på New Zeeland. Er dette forskjellig fra Marelon, eller er det samme materiale ? Min seilbåt ble levert originalt med marelongjennomføringer i 1983, og det er foreløbig ingenting som tyder på at de ikke holder i 30 år til. Hverken TruDesign eller Forespar vil ut med hva matrisen består av. Marelondelene bruker karbon som fiber. Jeg tror ikke du bør bekymre deg for gjennomføringene. Tanker er at de skal holde like lenge som båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bermuda Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Nå var vel Redningsselskapet skeptiske til motorer i skøytene sine i sin tid, så man kan vel tolke dette som man vil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Når man tenker på hvor store motorene var og hvor få hestkrefter de leverte, samt at det svært ofte var kraftig vind når det var behov for Redningsselskapets tjenester, så er det jo ikke helt utenkelig at det var med god grunn at RS var skeptiske til motordrift Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Hm ... alt tatt i betraktning, jeg tror jeg går for TruDesign. Fjerner først én gjennomføring, kanskje allerede nå i november - og kjøper ny over disk fra Seatronic i Moss. Dersom gjennomføringen som jeg fjerner ser helt god ut, blir det med den ene gjennomføringa - da kan jeg heller prøve å skifte bare stoppekran på de øvrige. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Dersom gjennomføringen som jeg fjerner ser helt god ut, blir det med den ene gjennomføringa - da kan jeg heller prøve å skifte bare stoppekran på de øvrige. Du får ta REM-testen på gjennomføringene før du skifter: Dælje til dem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Det er vel viktigere å stressteste gjennomføringene dersom jeg ikke planlegger å skifte dem :-) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.