Jump to content

"Biltema Kunder"


DELUDE

Recommended Posts

Mulig :smiley:

2004 modellen som jeg har sett på skal ha 892567001 = NGK PZFR6H, denne er tydlighvis erstattet av 33-892567Q som er NGK IZFR5J ifølge Mercriuser Parts

Mindre :confused::smiley:

Fant dette dokumentet etter litt leting, se bildet .

optimax.jpg

Er hentet ifra Bulletin nr. 2002-22G, kan ha kommet nyere senere .

Arne Kjetil

 

Takker for en fin oppklaring `Droll`. Forstår nå hvorfor jeg fikk problemer med å fremskaffe NGK PZFR6H.

En lokal NGK "pusher" skaffet meg denne via importøren. Det var vel han som nevnte dette med at P sto for platina.

`KenBjork`har en nyere motor enn meg og der er det vel oppdatert. Takker igjen. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Har stort sett vært fornøyd med biltemaproduktene og jeg er en ivrig kunde, men idag gikk jeg på en smell!!!!

Skulle montere 220v ombord og kjøpte doble stikk. Men da jeg åpnet faenskapet var ikke ledningsfestene til å skru, men skulle bare stikkes i hullene og så skulle disse låses når dekselet ble skrudd på. Tror dere dette virket?

Ikke fae...... bare dritt, og butikkene var jo stengt så da må jeg vente til mandag med å få tak i skikkelige saker.

Takk for at jeg fikk ut dette :wink:

Link to post
Share on other sites

men de er vel CE merket ? og da må de jo være like gode som kvalitetsprodukter. :wink: tror man bør være skeptisk til mange av produktene der , og velge med omhu hva som kan være brukelig.. selv reiser jeg til bt ca en gang i året , og kommer ut igjen med varer for 2-3 tusen.. de har veldig godt utvalg . og man kjøper altid noe som er kjekt å ha , som ikke koster en dritt. men samlet blir handlevognen dyr :-(

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

CE-rglene skal gå på sikkerhet og miljø. Av og til sikrer det en viss kvalitet, men det er bare av og til.

 

Kjøpte selv doble stikk hos BT for en del år siden. Type utekontakt med lokk. Da jeg åpnet dem så jeg at stikkene var koblet sammen med 1mm2 ledning.

Stikkene var merket med 16 A. Jeg la ny 2. 5 mm2 ledning i 6 stykker. Siden har disse virket utmerket.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke helt bra da :rolleyes:

merkingen der altså

 

selv reiser jeg til bt ca en gang i året , og kommer ut igjen med varer for 2-3 tusen.. de har veldig godt utvalg . og man kjøper altid noe som er kjekt å ha , som ikke koster en dritt. men samlet blir handlevognen dyr :-(
akkurat sånn er det med meg også...

Har skjerpet meg litt de siste årene da :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg heter index og jeg er Biltema kunde :sweat: . Bor bare to-tre minutter unna, og er innom minst et par ganger i uka nå jeg holder på med projekter i hus, båt og bil! Noen uker blir det hver dag....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har lest om hva dere skriver om bt og andre sjapper,Har brukt og bruker både verktøy og andre slitedeler fra bt ,både til båt og bil.På jobb bruker eg også verktøy fra bt og det fungere utmerket.Men det eg meiner er att det er meg knekkende likegyldig hvor folk handler og det burde gjelde for alle.Det er jo nesten litt komisk å lese noen av innlegga som er så negative til handel på bt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Biltema er stort sett grei synes jeg. Kjøper mye småting der. Fendere, Verktøy (10 års garanti), Forbruksmateriell, tauverk. Men ikke ukritisk. Kjøpte kompass og forsjellige beslag hos maritm.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Biltema er greie å ha i nabolaget. Har kjøpt en del tauverk og diverse småting der. Kjøpte i høst 3 stk sensorpærer for utelys (garasjelys, terasselys, inngangsdør). 1 av dem virket. Det som var det spesielle var at da jeg dagen etter kjørte innom for å bytte var det 2 personer foran meg i køen som hadde samme ærend. :confused:

Tips: gjem alltid på kvitteringer fra Biltema.

Link to post
Share on other sites

Siden BT er nærbutikken min, så handler jeg en del der. Både til båt og annet. Mye bra, men også mye søppel. Men å ikke handle hos BT, bare fordi det er BT. er for meg uforståligt. :rolleyes:

Men smaken er som ræva. Delt. :yesnod:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde litt tid til overs i går før jeg skulle hente fruen, og kjørte forbi Biltema. Siden jeg aldri hadde vært i en slik butikk, fant jeg ut at et besøk ikke kunne skade, og tok en Jillavarasving. (Betyr i henhold til min bestefar en type manøver som godtas av veitrafikkloven så lenge føreren av bilen er pensjonist. Med andre ord så brøt jeg loven på grunn av min lave alder).

Som tidligere nevnt, er jeg ikke tilhenger av slike butikker, så jeg skal forsøke å være litt nøytral men kan ikke love noe.

 

Jeg hadde ingen planer om å kjøpe noe når jeg ruslet rundt i butikken som tydelig var lagt opp som en tvungen enveiskjøring , og førsteinntrykket gav ingen umiddelbar stimulans til å kjøpe noe. Men plutselig så kom jeg over noe jeg hadde bruk for, og kvaliteten så overraskende bra ut.

 

Feiekoster står jo ofte utenfor byslaget til tider på året, og min gamle høykvalitet Piasava var blitt stjålet nylig. Det er jo ofte slik at de fattige stjeler fra de rike. :nono:

 

Men så fant jeg ikke noen prislapp på denne kosten hos Biltema, og ved nærmere studier så virket den også brukt. Det ble vel åpenbart etter hver at kosten var til intern bruk og ikke for salg. :headbang:

 

Spøk til side.

Butikken virket rotete, det har jeg vel lov til å si,for det minnet litt om de store øynene vi barna fikk under familiebesøkene i sigøynerbodene på Svinesund når jeg var liten. :eek:

 

Jeg kikket litt i hyllene og fant ut at det var utrolig mange CE merket pappesker, men lite CE merket innhold.

 

Det sto et par eldre herrer i båtavdelingen og diskuterte båtfendere. De forsøkte å finne noen fendere som ikke skulle gå like fort i stykker som sist kjøpt i samme butikk. Den ene skulle i tillegg ha noe tauverk, men det kunne han få gratis av den andre karen som hadde kjøpt sist. Du husker vel det sa han, for du lurte jo på å kjøpe selv, men ryktet om at Biltema tauverk var vanskelig å spleise stoppet deg.

Det ble bekreftet fra den andre at Biltema tauet var vanskelig å spleise, men det gikk jo fint å knyte.

Det var en viss uenighet hvor godt tauet lot seg knyte, :boxing: men dette har velkanskje litt med hvor mange knuter man behersker vil jeg tro.

 

Jeg fikk vel et inntrykk av at disse to karene var opptatt av kvalitet men også villige til å ta en risiko med utsikter for å spare noen kroner, og det til tross for at erfaringen var heller dårlig. Et pluss er jo at de er villige til å dele sakene de har kjøpt mellom seg i ettertid, for fortere å bli kvitt det. :flag:

 

Så kikket jeg litt på anoder og kom frem til at noen typer var umerket mens andre var produsert av Tecnoseal, som da er en anerkjent produsent. Det er vanskelig å si noe om anoder som ikke er merket med produsent, men muligheten for at de allikevel virker er jo ganske stor. Sink er ofte sink uansett.

 

Hvis jeg skulle hatt anoder til hekkaggregat, påhengsmotor eller aluminiumsbåt ville jeg gått et annet sted for å være sikker.

 

De rustfrie hengslene og en del andre ting vil de fleste kundene kunne vurdere kvaliteten på selv, for de hadde neppe kjøpt en båt med utstyr i denne kvaliteten. Fordelen er jo at de fleste kundene ikke kjenner til prisene ellers i markedet på slike ting, og tror derfor ubetinget at det er rimelig.

 

Diverse lamper og lampetter var produsert i latterig dårlig kvalitet i tillegg til å være helt umerket. Skjønner ikke at disse kan være lovlige å selge slikt, men det kan være jeg tar feil. Jeg vil anbefale alle å la en 20 watt spot stå på i båten en times tid og føle berøringstemperaturen. :sweat: Det er dessverre mange lamper som ikke tilfredsstiller kravet til overflatetemperatur, og en lampe med umerket plastkvalitet er derfor tvilsom etter min mening.

 

Jeg lurte meg til å ta av plasten på noen malerpensler, og med litt frisering kan man ta bort de verste bustene og bruke dem til litt grovmaling. Jeg var kanskje uheldig med de tre kostene jeg åpnet eller var litt statisk oppladet, for det minnet litt om Karius og Baktus når plasten kom av.

 

Så fantes det noen kjøreramper hvor man da kan kjøre bilen oppå slik at man får arbeidet litt under bilen. Sannsynligvis sveist sammen av ukyndige sveisere og feil innstilt sveiseapparat. Noen sveiser så ut til å ha blitt gjort etter at det var tomt for dekkgass. :sad: Biltema hadde satt opp skilter hvor det sto at man skulle bruke trepaller under bilen i tillegg for økt sikkerhet. Vi får jo håpe trepallene klarer å repparere også hvis det til slutt ikke blir plass til mekanikeren. :lol:

 

Jeg gikk forbi en stabel med batteridriller og vurderte kvaliteten til bunn i bøtte uten å ta i dem. Fikk bekreftet kvaliteten ved å holde en i hånden. Den var så lett at jeg først trodde det var en utstillingsmodell uten innmat.

 

Jeg åpnet en pakke med bremseklosser som lå på disken. Dette var litt av et kunsstykke, for jeg la ganske mye ned i å gi en forståelse av at jeg ventet på tur, og bremseklossene tilhørte nok han som sto ved siden av meg. Jeg fryktet ikke for livet men følte situasjonen litt beklemt, for hva skulle jeg kjøpe hvis det ble min tur før jeg fikk stukket av. :cool: Klossene var kun merket på esken, og er derfor ikke sporbare. Jeg mener de derfor ikke kan benyttes av et godkjent verksted som tar betalt for å skifte dem. Ved siden av meg sto en kar med en ny støtdemper kjøpt dagen før. Denne oppførte seg rart var påstanden. Om han fikk ny vet jeg ikke.

 

Det elektriske utstyret for husinstallasjoner er vel kanskje greit nok selv om utseende virker litt uvant. Ved installasjon av slikt utstyr er jo også kvaliteten på installasjonen av betydning, og enten så brenner det eller så brenner det ikke. Det meste var godt innpakket, og dette kan jo være en fordel. En ting er sikkert, dette utstyret passer ikke i båt for det er ikke kompatibelt med multi kordelkabel og niter.

 

Verktøyavdelingen var bedre enn forventet og taktisk riktig lokalisert i butikken før der man betaler for syndene. Det er jo ofte det siste uttrykket man husker best. Noe av det billigste verktøyet var litt klumpete og uhamselig. Det blir jo vanskelig å komme til skruer og muttere med slikt utstyr, noe som da bare fører til at reparasjonene tar litt lenger tid.

 

I praksis trenger jo ikke dette å bety så mye med mindre man da betaler for timene som blir brukt. Det meste av skraller hadde bra inndeling, det vil si at man ikke trenger så stor plass for å få nytt grep på mutteren eller bolten.

 

Min konklusjon: Det finnes mye forskjellig på Biltema med varierende kvalitet. Man bør ha litt kunnskap for å handle der og villige til å ta risiko. Om blanding av tvilsom kvalitet og god kvalitet er en strategi vet jeg ikke :confused: , men det er jo tenkelig.

Jeg føler det er litt dumt hvis det går i en retning av mer bilig dritt på markedet, for det resulterer i unødvendig overforbruk og forsøpling. Man kaster ofte slike feilkjøp i stedet for å reklamere, noe som blir feil for meg men riktig for butikken.

 

Det er en årsak til at jeg svarer mine barn at jeg ønsker snille barn eller noe hjemmelaget i julepresang, for man skal kunne skille mellom kastet og mistet når man finner det i en krok et sted.

Biltema er uansett en suksess for Biltema vil jeg påstå, for det var mye folk der i tights og dress. :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

de har så forbaska dårlig logistikk at de til stadighet er utsolgt.

Dette varierer kanskje fra butikk til butikk?

Har vel aldri hørt om en BT der dette er i orden. Er i alle fall slik i Bergen, 1 av 3 planlagte ting er utsolgt.

 

 

Min konklusjon: Det finnes mye forskjellig på Biltema med varierende kvalitet. Man bør ha litt kunnskap for å handle der og villige til å ta risiko.

Der er du nok inne på noe; hvis man har litt kunnskap, så kan man gjøre bra handler der.

 

Ikke alt er billigst eller av god nok kvalitet på BT, men en del er. Det prøver jeg å handle der...

 

 

Et eksempel: På kutteren jeg hadde, skulle jeg skru ut gearet for overhaling. Ta trengte jeg fastnøkler på 32 og 36 mm. Ikke mange hadde dette, fann bare i nærområdet Tess og BT. På Tess kostet de 557,- pr stk (!!!), men på BT kostet de 53,- pr stk!!!

Kvaliteten? Mer enn god nok, fikk opp skruene, uten å ødelegge verktøyet, med slegge...

Link to post
Share on other sites

Har stort sett vært fornøyd med biltemaproduktene og jeg er en ivrig kunde, men idag gikk jeg på en smell!!!!

Skulle montere 220v ombord og kjøpte doble stikk. Men da jeg åpnet faenskapet var ikke ledningsfestene til å skru, men skulle bare stikkes i hullene og så skulle disse låses når dekselet ble skrudd på. Tror dere dette virket?

Ikke fae...... bare dritt, og butikkene var jo stengt så da må jeg vente til mandag med å få tak i skikkelige saker.

Takk for at jeg fikk ut dette :wink:

Tilsvarende koblinger finnes også i bl.a. Elko sine stikkontakter. Grunnen til at de brukes er at de er veldig raske å montere, montøren trenger ikke skru fast ledningen så han sparer litt tid på hver enkelt kontakt. Forøvrig er det ikke lokket som holder ledningen, men noen mothaker inni hullet hvor ledningen stikkes inn. Ledningen skal vel også stikkes inn og trekkes litt tilbake for å få god kontakt, om jeg ikke tar feil.

 

 

trodde ce merkinge og var et kvalitetsstempel. at de er undersøkt av øvrigheten og funnet god nok .

NEI !

CE merkeing er noe som produsenten setter på for å tilkjennegi at han har produsert produktet i hennhold til gjeldende forskrofter og direktiver. Myndighetene sjekker ingenting. Det er mao. en form for selvsertifisering.

Link to post
Share on other sites

Jeg er blant dem som setter pris på Biltema. Ikke nødvendigvis fordi jeg handler der, men fordi de bidrar til prisfokusering og konkurranse i bransjen.

 

Jeg har tidligere handlet en del der, men så og si sluttet med dette.

 

Dette fordi Biltema er blitt dyrere enn andre kjeder. Jeg handler nå mitt verktøy, skruer, ting&tang på noe som heter Karl S Hansen AS i Arendal. Jeg må innrømme jeg ble overrasket første gang jeg sammenlignet priser. Karl S Hansen har alltid vært kjent for å være noe dyr plass å handle, trodde jeg. De har også verktøy med 10 års garanti. Rimeligere enn Biltema. De har syrefaste/galvaniserte gjengestager rimeligere enn Biltema etc et.

 

Logistikk er også viktig. Etter at jeg begynte å handle alt mitt på Karl S Hansen slipper jeg bomturer. Biltema er fra tid til annen utsolgt for en del varer.

 

Men en ting skal Biltema ha. Når en vare har gått i stykker, så byttes dette uten noe spørsmål eller diskusjon. Ofte også uten kvittering. Jeg har nemlig handlet noe elektrovarer der. De slites som relgel ut før garantiperioden er omme. Men ikke misforstå, det gjør andre merker også.

 

Og en annen ting. Det er veldig godt mulig jeg er forfengelig og teit/dum, men jeg skal ikke ha Biltemalogo godt synlig i båten. Basta.

Link to post
Share on other sites

mener bremsedeler skal være merket på delen .. hvis ikke klossene på biltema er det , er de som du sier ulovlig å montere . og da burde de selvsagt aldri vært solgt.

 

Med et lite forbehold, for jeg er ikke sikker. Hvis bremseklossene ikke er merket, så kan du som privatperson montere dem på eget utstyr. Dette spørsmålet arbeidet jeg med for lenge siden i forbindelse med en ISO sertifisering av et bilverksted, og mener dette ble den endelige konklusjonen. Dette var forøvrig det første verkstedet i landet som fikk slik godkjenning, og vi hadde derfor ikke muligheten til å sjekke andre standpunkt.

Derfor forbeholdet.

Link to post
Share on other sites

trodde kansje det var noe av det samme som ce merking av båt. eller er det på samme viset der.?

Det vil alltid kunne oppstå gråsoner i slike spørsmål rundt regelverk. Da det ofte er enten eller, ender vi opp med noe som tilfredsstiller kravene med god margin, og mange godt under. De som havner under er da de som bygger etter minimumskrav bevisst for å spare penger. (Motsatt kan man jo si at de produktene som havner under minimum bestilles av de som har ønske om å tjene masse penger ved å masseprodusere til en lavest mulig pris, og kanaliserer produktene i kjeder uten spesielle branskekunnskaper).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...