Jump to content

"Biltema Kunder"


DELUDE

Recommended Posts

hva er gale med å diskutere kvaliteten, selv om man ikke liker å ha biltema logoen skrikende på hver fender? jeg ville ikke likt å ha maritim logoen på på hele fenderen heller . men må jeg velge, ville der stå maritim.. ville kansje i min uvitenhet tro at du følte noe av det samme?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

hva er gale med å diskutere kvaliteten, selv om man ikke liker å ha biltema logoen skrikende på hver fender? jeg ville ikke likt å ha maritim logoen på på hele fenderen heller . men må jeg velge, ville der stå maritim.. ville kansje i min uvitenhet tro at du følte noe av det samme?

 

Du er nok ikke så uvitende, poenget mitt er at hvis dette BLIR en diskusjon om å være så flau over at man handler hos f.eks biltema at man må ungå alle produkter med logo. Da har vi et problem.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte for en tid siden ei båtshake på Biltema. Den så veldig solid og fin ut , og ikke minst var den jo mye rimeligere en den som sto i båtbutikken. På første tur skulle jeg skyve skikkelig i fra land pga mye vind som blåste inn mot brygga. Da bøyde båtshaka seg liksågodt 90 grader i vinkel. Det var så tynt gods i den , at jeg bare kunne brekke den i to biter etterpå. Så det kan nok lønne seg å betale de extra kronene for bra kvalitet. Denne var i alle fall helt ubrukelig.

Saken er at det leketøyet kjøper du også i båtbutikken, men til en helt annen pris. Jeg synes snobbefaktoren blir noe høy når en ikke kan bruke biltemafendrer på båten, og for øvrig har Biltema også produkter i ulike kvalitetsklasser hvor en selv kan velge, men det krever at en ser forskjell på skit og kanel.

Så var det det "orginale" delene - noen som kan fortelle meg hvor orginale er orginalene??

Link to post
Share on other sites

Saken er at det leketøyet kjøper du også i båtbutikken, men til en helt annen pris. Jeg synes snobbefaktoren blir noe høy når en ikke kan bruke biltemafendrer på båten, og for øvrig har Biltema også produkter i ulike kvalitetsklasser hvor en selv kan velge, men det krever at en ser forskjell på skit og kanel.

Så var det det "orginale" delene - noen som kan fortelle meg hvor orginale er orginalene??

 

Henger meg på den!

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert riktig det "pettersand", at man får kjøpt like dårlig kvalitet (leketøy, som du skriver) i en og annen båtforetning. Har ei alum. båtshake som jeg kjøpte hos en båtbutikk i kristiansand for 25-30 år siden . Den er litt shabby, men fremdeles like god og solid etter så mange års bruk. Har også senere kjøpt div. båtshaker og kombinerte båtshake/padleåre i forskjellige kvaliteter, men slik dårlig kvalitet som den Biltema båtshaken har jeg aldri vært ute for. Den var jo så tynn i godset at den hadde vel bøyd seg bare man så litt hardt på den. Nå skal det legges til at jeg ellers er god kunde hos Biltema, og har handlet mye bra saker der, men båtshaken, den holdt ialle fall ikke mål.Men fin var den å se på!

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

husker jeg kjøpte 4 pluggerpå bt for hundre år siden.. ( kan det stått ngk på de ? ) uansett .

 

nei det kunne ikkje stått NGK på de om de var av dårlig kvalitet. det kan vær de har hatt det merket der i en svunnen tid da alt på biltema ikkje var ommerket MEN har man en motor som er sær på plugger er alltid NGK løsningen. de koster gjerne like mykje for ên som et sett på 4 fra biltema. .NGK er best.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at Biltema solgte 3 merker tennplugger tidligere. Det var Bosch, NGK og noen svært rimelige som det stod Biltema på. Sistnevnte var det mye reklamasjoner på (og sikkert mange flere som aldri ble reklamert på). NGK og bosch pluggene var det ikke noen problemer med. Jeg har tidligere hørt om dette med 3. sortering, men jeg tror ærlig talt ikke at et kjent merke som NGK og Bosch ville bevisst sent ut dårlig kvalitet, ihverfall ikke med sitt eget varemerke på.

Hadde tidligere en motorsykkel som var på service hos forhandleren. det ble blandt annet satt på nye plugger, etter 2 km begynte sykkelen å fuske. Det viste seg at det var en plugg som var deffekt. Jeg har opplevd mange ganger at det er blitt feil på "orginal" deler, men siden forhandlerne har satt en høy avanse så er vi villig til å avskrive det som et hendelig uhell, men om det samme skjer med et BT produkt (som har lav avanse) så er det bare "dritt".

Nå skal det i sannhetens navn sies at BT har solgt mye med dårlig kvalitet. Da jeg jobbet hos BT (86-92) så var det mye reklamasjoner på støtdempere til Mazsa 323, bilstereo og den billige serien av verktøy. Ellers var reklamasjonene sporadisk og det var vanskelig å se noe mønster.

hvordan situasjonen er i dag vet jeg lite om, men jeg kjøpte sykkelspeil til ungene i sommer (kr. 19,90). Et av speilene falt av første sykkeltur, men de tre andre har holdt.

Kjøpte en sammenleggbar båtshake, den vil jeg ikke bruke til å skyve fra med, men den er utrolig kjekk til å plugge opp tauverk o.l. fra vannet.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

de koster gjerne like mykje for ên som et sett på 4 fra biltema. .NGK er best.
vel... er nå det helt riktig?

Jeg har lært at japanske motorer skal ha NGK og amerikanske skal ha Champion.

Derfor bruker jeg NGK

 

Jeg har aldri vært borti plugger som har blitt slitt så fort som NGK

Jeg har til og med opplevd å sete i nye NGK plugger som var dårligere enn de som satt i

(Og de var ikke kjøpt på Biltema hvis det skulle ha noe å si :rolleyes: )

 

Ang levetid har jeg bedre erfaring med Bosch.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

joda de hadde NGK på biltema for "en hundre år siden" som ble nevt lenger opp. ikkje noe galt i NGK kjøpt på BT meg bekjent da det var mulig. nei det er nå ikkje heeilt sant at de er 4 ganger så dyre da :wink: meinte meir som opptil, det kommer jo an på hvilken plugg det er snakk om det.. at amerikansk "skal" ha en amerikansk plugg er jo nesten opplagt. rart om en amerikansk produsent skulle anbefale japanske plugger :wink: men har man noe gammelt spetakkel stående heime på tunet så er NGK et sikkert kort om man plagest :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå er det en kjenngjerning at tennplugger lever sitt liv et et svært ugjestmildt miljø. Noen plugger tåler mye varme, men da soter de lett. Noen plugger liker ikke mye varme, men de holder seg renere.

Hadde i min ungdom en moped av merket Puch, denne likte kun Champion tennplugger. Mitt råd er derfor: Har du funnet et merke som fungerer, hold deg til det. Det betyr igjen at om du skifter motor så er det ikke sikkert at det gamle merket plugger vil fungere like greit her.

Det er også viktig at varmetall og pluggens egenskaper stemmer overens med den motoren de skal sitte i.

 

Om du har riktig plugg kan lett avgjøres av en inspeksjon av pluggene etter de har vært brukt en stund. Om pluggen er svarte må du ha en varmere plugg, er den hvit så må du ha en litt kaldere plugg.

Når du har funnet en riktig plugg skal den ha en lysbrun farge etter å vært brukt en tid.

 

Å kalle et merke for dårlig bare fordi den ikke passet din motor, blir litt søkt. Ofte er de slik at motorfabrikanten har oppgitt en anbefaling, men selv denne kan variere etter hvilket miljø motoren skal brukes i. Du kan ikke bruke samme plugg i en motor i Sahara som på svalbart.

Link to post
Share on other sites

Av prinsipp ungår jeg (så godt jeg kan) å reklamere for noen som helst. Enten det er på fender eller jakke. Når jeg tenker meg så har jeg vel bare en jakke med reklame for bil klubben jeg satt i styret i. :lol:

Så det er lite trolig at du vil se Biltema eller Maritim logo på mine fendere. Da bruker jeg heller de jeg har!!

 

Og snakker om Maritim! Kanon at Siddis plast ble Maritim butikk. Nå kan vi shoppe litt rimeligere her i Stavanger.

Link to post
Share on other sites

Jeg har meget gode erfaringer med Eyquem tennplugger på gammel tyskeren... ikke noen problemer, starter umiddelbart, bruker lite bensin, fører til at bilen slipper ut lite CO på tross av sine 230k km.... kunne i grunnen neppe hatt bedre plugger på bilen... Billig var dem også.... kun 59,90 pr. stk

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

kansje din mercury er produsert i Europa? kan godt være det er en amerikansk plugg "originalt" på en us utgave. det handler nå mest om samarbeid og kontrakter mht pris og tilgang det. va btw på leit etter bruksanvisning til en 140 tohatsu på nett her i fjor en gang. den aktuelle årmodellen var faktisk merket Nissan på dekselet over there.. greit nok det, men det var oppgitt til 2% oljemix. i europa og japan er den oppgitt med 1% likedan til inkjøringsperioden, var angitt dobbelt opp iforhold. rare greier. kansje det brukes en annen kvalitet ?nåvel idag er alt så standarisert at den eine tingen om det er plugger eller olje elr ka det nå er, som oppfyller den og den std kan brukes. men at noe oppfyller en std når det er heilt nytt sier nå ikkje alltid noe om kvaliteten over tid. det er rart med det , man kan f.eks ta tre tennplugger fra forskjellige produsenter med like specs men likevel oppleve forskjeller.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min ganske nye Mercury sitter det faktisk NGK plugger originalt fra produsent. :wink:

Er det Optimaxen ??

 

Ser ut til at den skal ha #33-892567Q, som ifølge dele listene er NGK IZFR5J :smiley:

( delenummeret er hentet ifra softwaren til Mercury ( forhandler/verksted software))

 

Er heller ikke den eneste modellen med NGK plugger ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Er det Optimaxen ??

Ser ut til at den skal ha #33-892567Q, som ifølge dele listene er NGK IZFR5J :smiley:

( delenummeret er hentet ifra softwaren til Mercury ( forhandler/verksted software))

Er heller ikke den eneste modellen med NGK plugger ...

Arne Kjetil

 

Ja `Droll`,det er til Optimax`en. Det står i min brukerhåndbok NGK PZFR6H, men jeg har også fått oppgitt at jeg kan benytte den du referere til. Kan det ha noe med platinautførelse å gjøre? :confused:

Link to post
Share on other sites

Har noen av dere sett Biltema båten? Den skal være ute på sjøen for at de som vil kan få seg en titt på sortementet de har og tilby sine kunder. Ps: Det står "BILTEMA" på siden av skroget og skal være så og si umulig og ikke oppdage den hvis dere er i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Ja `Droll`,det er til Optimax`en. Det står i min brukerhåndbok NGK PZFR6H, men jeg har også fått oppgitt at jeg kan benytte den du referere til. Kan det ha noe med platinautførelse å gjøre? :confused:

Mulig :smiley:

2004 modellen som jeg har sett på skal ha 892567001 = NGK PZFR6H, denne er tydlighvis erstattet av 33-892567Q som er NGK IZFR5J ifølge Mercriuser Parts

 

Mindre :confused::smiley:

 

Fant dette dokumentet etter litt leting, se bildet .

optimax.jpg

Er hentet ifra Bulletin nr. 2002-22G, kan ha kommet nyere senere .

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...