Jump to content

"Biltema Kunder"


DELUDE

Recommended Posts

jeg skal ikke ha Biltemalogo godt synlig i båten. Basta.

Dette er jpo helt greit, men jeg får meg til å lure:

Har du du en godkjent / ikke godkjent liste over logoer?

 

Jeg tenker sånn som:

Godkjent Ikke Godkjent

Fairline Biltema

Porsche Princess (er billigmerke i England)

Audi Volkswagen

Skoda

 

 

(de to siste er litt interessante, er jo samme bilen som Audi, bare mye billigere)

 

 

Egentlig så driver jeg bare gjøn med deg Verrie, så ikke bli irritert... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Tilsvarende koblinger finnes også i bl.a. Elko sine stikkontakter. Grunnen til at de brukes er at de er veldig raske å montere, montøren trenger ikke skru fast ledningen så han sparer litt tid på hver enkelt kontakt. Forøvrig er det ikke lokket som holder ledningen, men noen mothaker inni hullet hvor ledningen stikkes inn. Ledningen skal vel også stikkes inn og trekkes litt tilbake for å få god kontakt, om jeg ikke tar feil.

Mulig dette fungere på PR og tilsvarende kabler med en stiv leder, men på RDO kabel med tvinnet kopper fungerte det ikke.

Og selv til fast innstallasjon i hus foretrekker jeg å skru fast.

Link to post
Share on other sites

Egentlig så driver jeg bare gjøn med deg Verrie, så ikke bli irritert... :crazy:

 

Nei egentlig er det ikke tøys det. Høyst relevant.

 

Det jeg kan si, er at dette ikke bare gjelder Biltema. Dette er generelt. Logoer generelt forsøker jeg å unngå, enten om det er "anerkjent" til andre merker.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte to stikkontakter på bt tilfeldig for å sjekke varene, men de skal retureres. Selv om de er produsert av en kjent fabrikk i Tyskland virket ikke festemekanismen pålitelig for ettermontering på utenpåliggende anlegg (huset er bygget i plankelaft, og alt el ligger åpent. Jeg vil derfor benytte mest mulig robuste kabler, kontakter, klamringer etc når jeg gradvis bytter ut femtitallsmateriellet med nytt - etterhvert som oppussingen går fra rom til rom).

Det er mulig klemstikk fungerer OK ved nymontering rørtrukket kabel etc, men også jeg foretrekker å skru kablene skikkelig fast- og CO har dessuten bra (sikkert bedre enn BT) el-materiell tll omtrent samme pris

Link to post
Share on other sites

Problemet med BT i forhold til f.eks. Clas O. er at de har så forbaska dårlig logistikk at de til stadighet er utsolgt. Tror ikke det har hendt at de har hatt alt jeg har hatt på listen.

Dette varierer kanskje fra butikk til butikk?

 

Det er nok store forskjeller her ja! Jeg har opp gjennom årene irritert meg grønn på butikken i Sandnes, hvor man i beste fall har to tredjedeler av det man skal ha. Jeg forsøkte for eksempel i ett og et halvt år å få kjøpt et 6 volt bilbatteri der. Men de bestilte bare inn to om gangen, og hver gang var disse solgt igjen neste gang jeg var innom. Siste gang faktisk til ham som sto foran meg i køen... På den nye butikken her i Haugesund har jeg derimot knapt opplevd at noe er tomt. Den er riktignok tre ganger så stor (7000m2), så det kan vel ha litt å si. Samt at den er hovedlager for Vestlandet, og derfor den siste til å gå tom for ting. Men det kan nok se ut som om det har en del med de som driver avdelingen å gjøre også. Jeg har f.eks bedre erfaringer med Bergen enn Sandnes...

 

 

Logoer generelt forsøker jeg å unngå, enten om det er "anerkjent" til andre merker.

 

Samme her! Skjønner ikke at Maritim klarer å selge disse reklamefenderene sine, for eksempel. Jeg ville i alle fall aldri hatt dem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Og en annen ting. Det er veldig godt mulig jeg er forfengelig og teit/dum, men jeg skal ikke ha Biltemalogo godt synlig i båten. Basta.

 

Må si jeg ble rimelig overrasket da jeg så en slik logo på en norskprodusert båt til ca 1,7 mill NOK..... og den døren var slarkete. Ikke slikt jeg forventer i en kvalitetsbåt.

 

Ellers blir det lite handel på BT som regel er de utsolgt for det jeg har sett ut. Noe av det jeg har kjøpt har gått i stykker bare av å bli pakket ut.....Veilledning/ service er mye bedre på den lokale båtbutikken, kan gjerne betale noen kroner ekstra...

Link to post
Share on other sites

Det er mulig klemstikk fungerer OK ved nymontering rørtrukket kabel etc, men også jeg foretrekker å skru kablene skikkelig fast- og CO har dessuten bra (sikkert bedre enn BT) el-materiell tll omtrent samme pris

Har hørt at dersom en ikke skruer fast kablene skikkelig, kan skruen løsne av svingningene i strømmen - 50 Hz. Noen som kan bekrefte dette ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Problemet med manglende varer er ikke bare en BT greie. Irriterende ofte mangler de ting hos CO også. Det ble forklart med at de ikke tok inn særlig mer enn de hadde plass til i hyllene en gang jeg luftet min frustrasjon på Strømmen.

 

Forøvrig kan man få samme el produkter både på BT og CO (noe) og sikkert andre steder. Kjøpte innfellingsbokser hos Bauhaus forleden, tror disse finnes hos CO også og maken til de grønne og gule til BT. Så at de manglet sperrefjær slik som norske bokser har for at ikke røret skal gli ut når man trekker ledninger men regnet med at røret ble sittende pga kon innføring. Absolutt ikke, rørene satt heller dårlig. Enten har jeg gått glipp av noe tillegsutstyr som gjør at rørene sitter fast eller så er boksene totalt uegnet til formålet. Rørene må i såfall monteres med festeanordning veldig nære boksen slik at det ikke er mulig for bevegelse når ledninger trekkes, og helst bør man trekke før kledning legges i tilfelle røret smetter ut.

 

Samme problemet kan oppstå på veggboksene til CO som er beregnet på montering på allerede kledd vegg (oransje bokser). Her er nevnte sperrefjær montert men den sitter så dårlig at den veldig ofte løsner når man skal vri på plass røret. :headbang: Dermed kan boksen bare kastes eller byttes men da får man kanskje ikke utført den jobben man skal og man bruker tid og penger på dette også.

 

Norsk utstyr koster ofte ca det dobbelte men man slipper problemer i ettertid.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Det lukter en smule bransje-hets mot biltemaprodukter, og det kan en på en måte forstår siden BT utvilsom er en konkurent å regne med både direkte og inndirekte. Folk handler på biltema og gjør jobben selv. Det er helt sikker også å anbefale.

Min båt var tidligere eid av en "ikke handymann" og mye som var montert ombord var utført av såkalte fagfolk i båtbransjen. De hadde fortjent en skippertresko bak, for maken til slurv skal en lete lenge etter. Store kveiler med overflødig kabel, ingenting festet, selv en kostbar fordelingsboks for vinddata hang etter kablene.

I steden for å hetse billigbutikker burde mange båtbransjefolk feie for sin egen dør. Nå det er sagt er det selvfølgelig også dyktige fagfolk å få tak i, men da gjelder lokal kjennskap, ellers er det bare flaksen som gjelder i denne bransjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...