Jump to content

Ny Uttern d55 eller brukt Bella 620 ?

Emmer

Recommended Posts

Hei.

Nå er endelig allt tilrettelagt for å kjøpe min første båt.

(båtplass, økonomi, familie etc.)

Har bunnet ned til et valg mellom to konkrete båter.

Den ene, en brukt 2006 mod. Bella 620 m/mercury 125 Hk totakt forgassermotor.

Helt enkel, uten teak, plotter osv.

20 fot

Den andre, ny fra forhandler, en Uttern d55 m/mercury 90 Hk Optimax totakt innsprøytningsmotor.

Den har standard masse utstyr som kartplotter/ekkolodd, teakimitasjon i dørk osv.

18 fot

De har begge samme pris, og jeg har problemer med å velge.

Bella er større, men totakter av "gammel" teknologi.

Uttern mindre, men med innsprøytningsmotor, og alt utstyr. - og garanti.

Utgjør to fot mye på disse båtene i sjøen ?

Uttern virker ikke mye mindre, på land..

Vi er 2 voksne og ei lita på 10 mnd. Kommer ikke til å overnatte.

Håper det er noen som har gode råd på dette område, da jeg er i tvil..

Eller vil jeg si at dette er et meget godt forum, der en uerfaren finner masse bra og nyttig.

Jeg ville valgt uttern - mest på grunn av motoren på bellaen.

Samme her.

Men det spørs jo da om hvor stor båt du vil ha?

Evt finne en anna Bella med nyere motor, i tilsvarende pris.

Prisen din, ca 240.000 det er snakk om?

Eks her da:

Yamarin 5920 DC Yamaha F100DETL Pris: 249.000,-

UTTERN D55 M/ MERCURY 100HK 4-TAKT Pris: 249.000,-

Edited by KenBjork (see edit history)

Begge er fine båter. du velge en av disse hadde jeg satset på Uttern. Men hadde heller ventet på en 4-takts motor på en nyere brukt av en av disse. Du finner de sikkert på Finn. Og det er flere varianter i samme klasse. f.eks. Skibsplast 605, Flipper 630 og div. Askeladden- og Yamarin-modeller.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Hei.

Har bunnet ned til et valg mellom to konkrete båter.

Den ene, en brukt 2006 mod. Bella 620 m/mercury 125 Hk totakt forgassermotor.

Helt enkel, uten teak, plotter osv.

20 fot

Den andre, ny fra forhandler, en Uttern d55 m/mercury 90 Hk Optimax totakt innsprøytningsmotor.

Den har standard masse utstyr som kartplotter/ekkolodd, teakimitasjon i dørk osv.

18 fot

Eller vil jeg si at dette er et meget godt forum, der en uerfaren finner masse bra og nyttig.

Jeg hadde uten tvil valgt Uttern d55 m/Mercury 90 hk Optimax. Denne er jo ny som du sier i motsetning til Bellaen som er brukt m/Mercury 125 hk forgassermotor som er en solid "gammel traver" men vil få en mindre annenhåndsverdi enn Optimaxen. Har selv en Optimax 115, som er nesten identisk med 90 hk . Kan absolutt anbefale denne. Lykke til. :yesnod:

Tror nok uten tvil at Uttern ville være førstevalget. Ikke minst på grunn av garantiordningene og forhåpentlig oppfølging av forhandler etc. Brukt båt , og ikke minst motor har du vel ingen garanti for at de er behandlet riktig med hensyn til vedlikehold og service o.l. Men jeg tror nok i tillegg at jeg ville sett på en firetakter til båten . Du får jo både 80 og 100 hk av nye Mercury i dag. Jeg har personlig hatt mange motorer , både to og fire takt, bl. a. Optimax 90. Men det er jo smak og behag. De fleste sier, kjører du mye med vannski, sportslig kjøring eller lignende, så er Optimaxen suveren, men kjører du mye på lavere turtall, mer kosekjøring, fisking etc., så er absolutt firetakteren og anbefale. Den går vel en anelse mer stille og har noe mindre vibrasjon, men er vel noe dyrere. Tror ikke jeg personlig ville satset på en "gammel" totakter, sikkert slitesterke motorer, men har et høyere støybilde enn firetakteren og Optimaxen, pluss litt røyk i tillegg.

Og JEG ville kjøpt en Maxum eller tilsvarende nyere amerikansk DC/bowrider m/135hk mercruiser, da jeg føler at man får mye mer båt for de samme pengene. Men så forskjellige er vi (heldigvis) :yesnod:

Kjøp den du har mest lyst på.

Det er dumt om du aldrig blir "helt fornøyd" når du kjøper båt, samme hvor fornuftig det kan virke...

Jeg har hatt en D55 et par korte sesonger. En kollega har hatt Bella 620. Jeg ville valgt Bellaen - pga byggekvalitet og sjøegenskaper. D55 er flat i bunne

(16 grader tror jeg) og den slår en del i sjøen. Kvaliteten på Uttern har heller aldri imponert meg. Bella er kanskje et litet hakk vassere der.

Uttern har hatt en stor produksjonsfeil på D55 der skrogene ikke var rette - slik at båter går skjevt i vannet. Dette var ca 2 år siden - men det kan finnes en del båter der ute - så test de godt. Feilen med D55 var en forsterkningsbalk i bunnen som ikke hadde riktige mål - og gjorde at stb side og bb side ikke var like på skrogene - så båtene gikk på siden når de planet. Det merkligste er kanskje at det tok mer enn 1 år før Uttern oppdaget det - og det ble først tatt tak i når et stort svensk blad skrev om dette.

D55 er en liten 18 foter ettersom den har et langt nebb foran. 620 har mer ærlige fot her - og det skiller mye oppi cockpiten. Bellaen er en større båt - så enkelt er det :smiley:

Motor er naturligvis også viktig. Gammel 2 takt med forgasser er dyr i bruk - veldig dyr vil jeg tro. Ville vært veldig skeptisk til en slik motor ettersom den drar så mye bensin.

Mitt råd - finn deg en Bella 620 med 115 hk Optimax.

Edited by Bitteliten (see edit history)
Jeg har hatt en D55 et par korte sesonger. En kollega har hatt Bella 620. Jeg ville valgt Bellaen - pga byggekvalitet og sjøegenskaper. D55 er flat i bunne

(16 grader tror jeg) og den slår en del i sjøen. Kvaliteten på Uttern har heller aldri imponert meg. Bella er kanskje et litet hakk vassere der.

Uttern har hatt en stor produksjonsfeil på D55 der skrogene ikke var rette - slik at båter går skjevt i vannet. Dette var ca 2 år siden - men det kan finnes en del båter der ute - så test de godt. Feilen med D55 var en forsterkningsbalk i bunnen som ikke hadde riktige mål - og gjorde at stb side og bb side ikke var like på skrogene - så båtene gikk på siden når de planet. Det merkligste er kanskje at det tok mer enn 1 år før Uttern oppdaget det - og det ble først tatt tak i når et stort svensk blad skrev om dette.

D55 er en liten 18 foter ettersom den har et langt nebb foran. 620 har mer ærlige fot her - og det skiller mye oppi cockpiten. Bellaen er en større båt - så enkelt er det :smiley:

Motor er naturligvis også viktig. Gammel 2 takt med forgasser er dyr i bruk - veldig dyr vil jeg tro. Ville vært veldig skeptisk til en slik motor ettersom den drar så mye bensin.

Mitt råd - finn deg en Bella 620 med 115 hk Optimax.

Eller en Bella 620 med minimum 135 hk Optimax, syns det er for mange som kjøper båter med for liten motor.

Greit å ha nok power å ta i med. Så man slipper å peise på full gass hele tiden, for å holde litt tempo og kom seg ut av plan full-lastet osv.

Her Flipper DC 630 Suzuki 140 Pris: 290.000,-

Bella 620 DC Mercury OptiMax 115hk Pris: 270.000,- Denne er og utstyrt med Mercurys Smartcraft *åhhh gadgets* :cool:

Bella 620 DC 4-takts Yamaha 115HK Pris: 290.000,-

Edited by KenBjork (see edit history)

En bekjent hadde en Bella 620 med 90 hk, han byttet ut denne med en med tilsvarende størrelse som D55. Han beskriver det som en annen verden, mye mindre og tilhørende dårlige sjøegenskaper. Poenget er at størrelsen har stor betydning for plass og egenskaper i sjøen. Innredningen virker fin og godt utnyttet.

Jeg ville valgt Bella 620, med en annen motor.......minimum 115 hk.

har selv nettop kjøpt en 03 bella,som det sto en 115 hk.suzuki totakter på.

båten ble lagt ut på finn til kr.230000,men fikk prutet den ned til kr 210000.

solgte så 115 hk-en for kr. 37000 til en kolega av meg,og kjøpte en 175 hk. ficht ram 2000 mod.

denne betalte jeg 65000 kr.for.

betalte da ca 240000 for en 03 bella m 175 hk. ficht ram. båten har ikke teak dørk,men bla.kartplotter,ekkolodd,portapotti++.

syns dette er et meget godt kjøp iom. at båt og motor er strøkent og fungerer som det skal.

flexi teek (som pr.dags dato er blitt MEGET PENT!)koster ca 13000 kr og få levert,da som ferdig lagte plater som bare er å lime rett ned(fra bella fabrikk).

gå for bellaen. det er en super båt!!!

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Jeg ville også valgt Bellaen , 2 fot på lengden merkes godt i sjøen. Motormessig, klart en "gammeldags" totakter bruker mer bensin enn 4T og innsprøytningstotakterne, men er også mye enklere oppbygd. Mindre som kan gå istykker og billigere service/reparasjoner)

Dersom man ikke bruker motoren mange timene iløpet av sesongen, så kan man godt leve med et litt høyere forbruk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei igjen.

Vil bare takke alle sammen for gode råd og tips.

Og valget ?

Har nettopp bestillt Uttern d55, 90 Hk Mercury Optimax.

For oss som ikke har mye greie på båt, virker det som en mye tryggere løsning å bruke forhandler med garantier.

Da har jeg et sted i nærheten å henvende meg til når det kommer spørsmål. (som det garantert gjør) :lol:

Gleder oss til å starte på båtlivet, og håper det er noe for oss.

Igjen takk for gode råd, også de jeg ikke fulgte..

Vi tar sikkert sjansen på å kjøpe brukt neste gang..

Jeg var forressten veldig usikker på om vi skulle velge 90 Hk eller 115 Hk.

Det er nok ikke for sent å bytte enda.

115 Hk koster kr 19.000 ekstra. Er det verdt det ?

Mvh Emmer

Hei igjen.

Vil bare takke alle sammen for gode råd og tips.

Og valget ?

Har nettopp bestillt Uttern d55, 90 Hk Mercury Optimax.

For oss som ikke har mye greie på båt, virker det som en mye tryggere løsning å bruke forhandler med garantier.

Da har jeg et sted i nærheten å henvende meg til når det kommer spørsmål. (som det garantert gjør) :lol:

Mvh Emmer

:flag: Gratulerer `Emmer`, jeg er sikker på at du/Dere blir fornøyd. Du står mye sterkere ved å velge ny båt/motor m.h.t. garantier etc. Som jeg sa i mitt tidligere innlegg er 90 HK Optimax og 115 HK nesten samme motoren.

Regner med at du vil få en toppfart på ca: 35 knop med 90 hk,mens 115 hk kan gi deg bortimot 40 knop. Det er en del bensin du kan forbrenne med en prisforskjell på 19000,-. Tilslutt vil jeg anbefale at du KUN benytter Mercury eller Quicksilver Optimax/DFI 2-Cycle oil på din nye Optimax. Husk å følge innkjøringsprosedyrer. Lykke til. :flag:

Stod foran et tilsvarende valg i fjor ved kjøp av ny båt, 90 eller 115, og valgte 90hk på min Morgan 5250 som er 5,25 meter lang og veier 600kg. Det holder bra for meg, også til vannsport, og har toppfart på ca 36 knop (gps-målt) så jeg tror nok at jeg er enig med Bittelitens kommentar.

Vanligvis vil jeg dog si at er man i tvil og har råd til det, så gå for den større motoren. Kan ikke huske å ha sett noen klage over for lite motorkraft, men det finnes en laaaaang rekke med tråder her hvor det spørres hvordan man kan "trimme" en motor for å bli kraftigere!

Gratulerer med ny båt!

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

D55'en har et veldig lettplanende skrog - så det du får er mer toppfart om du går for 115 hk. Kan også være at en båt med største motor er mer lettsolgt - men det er jeg ikke sikker på. I og med at D55 har flatt skrog må det være veldig flatt vann før du får glede av de 4-5 knopene 115 hk gir vs 90 hk vil jeg tro. Men du får antakelig litt mindre turtall på marsjfart - så litt mindre støy får du nok.

Da ble det faktisk slik at jeg endret bestillingen til 115 Hk Optimax.

Leste litt her inne på forumet, og siden jeg var sånn i tvil, valgte jeg det større alternativet.

Tenker at det er dumt å bruke så mye (for meg) penger, og kanskje ikke bli 100 % fornøyd.

Nå er det bare til å polstre båsen på flytebrygga, for å unngå riper på første forsøk hvertfall :-)

Dette blir spennende.

Båten leveres på tirs-onsdag, måtte finværet komme.

Har i tillegg meldt meg på båtførerkurs om 14 dager, greit å få litt teori når praksisen mangler..

Takker så mye :flag:

Ser ikke bort fra at det dukker opp ting jeg lurer på i løpet av våren.

Kjempeflott å ha et slikt sted å henvende seg til, kanskje kan jeg en dag gi noen råd

etter hvert som erfaringen kommer :sailing:

Takker så mye :flag:

Ser ikke bort fra at det dukker opp ting jeg lurer på i løpet av våren.

Kjempeflott å ha et slikt sted å henvende seg til, kanskje kan jeg en dag gi noen råd

etter hvert som erfaringen kommer :sailing:

Gratulerer igjen `Emmer`, nå kommer du nok til å bryte lydmuren (40 knop).

Husk innkjøringsprosedyre og DFI olje. :flag:

• 4 months later...

Hei!

No er eg kommet til at eg skal kjøpe min første båt. Eg har fått eit kjempetilbud på ein Uttern D55 115 Opt. med henger og kartbrikke til kr. 250.000,-(2008 modell) ferdig på fjorden. No lurer eg på om eg skal hive meg på eit slikt tilbud, men det hadde vore greitt å få vite om TS vart fornøyd med valget? Er det andre som har noko positivt eller negativ å fortelle om båten?

du kan få kjøpe min bella 620 03mod. med 175 hk evinrude ficht ram 00 mod.

har følgende utstyr:

kartplotter

ekkolodd

kjøleboks

henger(tysse 08)

mm.

god stand.

pris:260.000,-

sjøegenskaper av en anne dimmesjon i forhold til uttern..

blir snart lagt ut på finn.

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32