Jump to content

Hvem har vikeplikt ?

fiskebat

Recommended Posts

Ganske ubegripelig at noen ikke har forstått att Sjøfarsdirektoratet og jeg har hvit forskjelig syn på vikeplikten når det gjelder Sjøfarsdirektoratets publikasjon der alle fritidsbåter har vikeplikt for nyttetrafiken .

Om du kjører bil og ikke vet forskjell på å vise hensyn til nyttetrafikken , styre unna , og eventuellt ha vikeplikt for nytte trafikken så ville det nok gått galt med bonusen om vikeplikt fra høgre bortfalt for nyttetrafiken.

Alle drosjene fikk forkjørsrett ? En del av de tror hvist de allerede de har det.

Jeg er fullstendig enig med deg fiskebat.

Det er fullstendig horribelt og direkte uansvarlig av Sjøfartsdirektoratet å publisere slikt vrøvl.

Her bidrar de direkte til tåkelegging av reglene for ferdsel på sjøen.

Slikt vrøvl har vært med på å skape myten om at her er det den sterkeste sin rett som gjelder.

At myten lever blant profesjonelle aktører er det ingen tvil om.

Ganske ubegripelig at noen ikke har forstått att Sjøfarsdirektoratet og jeg har hvit forskjelig syn på vikeplikten når det gjelder Sjøfarsdirektoratets publikasjon der alle fritidsbåter har vikeplikt for nyttetrafiken .

Poenget er vel at det fartøyet med best manøvreringsevne skal vike. Det er flerer som har påpekt at det hjelper lite å stå på sin rett når du har kollidert.

Å vite om et fartøy har nedsatt manøvreringsevne kan være vanskelig å se, det er derfor viktig å opptre tydelig slik at annen trafikk kan "lese" hva du har tenkt å gjøre. Det er ikke et nederlag å legge om kursen litt slik at man tydelig viser at man har sett den båten som man event. er på kollisjonskurs med.

Alle drosjene fikk forkjørsrett ? En del av de tror hvist de allerede de har det.

Det er viktig å huske på at drosjesjåfører jobber hele dagen ute i trafikken, og de har derfor en bedre oppfatting av trafikkbildet enn oss som kjører til og fra jobb. Jeg har personlig den største respekt for drosjesjåfører og deres trafikkunnskap. (selvfølgelig finnes det tullinger her som andre steder)

ikke at det har så mye å si for meg , ( jeg viker for måker ) men er det slik at generelt så har vi vikeplikt eller har vi ikke vikeplikt for en fiskebåt som ikke fisker?(forkjørsrett?)

og er det ikke nok latterliggjøring av et nytt medlem nå? hvis hans tolking av regelverket faller dere så tungt til brystet , så er det penere å ikke svare.. synes du er et friskt pust jeg fiskebåt :-) stå på.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

og er det ikke nok latterliggjøring av et nytt medlem nå? hvis hans tolking av regelverket faller dere så tungt til brystet , så er det penere å ikke svare.. synes du er et friskt pust jeg fiskebåt :-) stå på.

Enig med deg Hifo at enkelte kunne tenkt seg om to ganger før en poster sitt svar, men trådstarter har jo ikke uttrykt seg så veldigt klart om hva han egentlig er ute etter og bidrar jo ikke så veldig med oppklaring underveis. Men å kalle noen for dum synes jeg også er å gå over streken!

Mange tdligere innlegg på bp nemner Blindleia , tro om di som roper høest om å vike for nyttetrafikken selv ikke viker for nyttetrafiken i Blindleia ?

Blindleia er trangt farvann og lystbåter skal her holde av veien for nyttetrafikk. ref tidligere nevnte sjøveisregel 44.

edit:dum, ikke idiot

Redigert av bergen (see edit history)
Forøvrig vil jeg anbefale deg å lese sjøveisregel nr 2.

hej fiskebat !

sjøveisregel nr 1b

(b) Intet i disse reglene skal være til hinder for bruk av særregler som av den rette myndighet er gitt for en red, havner, elver, innsjøer eller innenlandske farleder som er forbundet med rom sjø og kan befares av sjøgående fartøy. Slike særregler skal ligge så nær opp til de internasjonale reglene som mulig.

er det hit du vill komme,

att Regel 44 blander in begreppen "Lystfartøy" o "nyttetrafikk" som ikke finnes i IS

(uten o vite, så tror jeg denne regeln kom til da Lystfartöy var relativt små....kansje runt 10m eller mindre! o som en

klarleggning!, her kaller vi det 'brödseglarregeln'....den som seglar för sitt nöje viker för den som seglar för sitt bröd!)

en regel som ikke finnes...uten har sitt ursprung i 9b

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

hade jag ikke hengt med her på BP så hade jag liksom mange andre utlandske sejlere ikke kännt til 44an uten vi hade fölgt 9b istellet.......o allt hade vart kjgreit ! :smiley::wink:

S/Y Gunga Din

Ja det er nogenlunde det jeg mener , og så nær opp till betyr att di ikke er over, eller kan sette till side de internasjonale reglene mener jeg.

Den regelen som ikke finnes , finnes nå i brosjyrer og veiledninger Norge.

Litt spøkefult :en brødseglar er vel det mosatte av en matpakkekjører

I Norge er det og egne regler med begrensninger for denne gruppen.

Ja det er nogenlunde det jeg mener , og så nær opp till betyr att di ikke er over, eller kan sette till side de internasjonale reglene mener jeg.

joda det kan dom........... :smiley:

her har vi ett undantag för regel 25e

Fartyg, som är under segel och dessutom framdrivs medelst

maskinkraft, skall föra en kon med nedåtvänd spets, anbragd på plats där

den bäst syns i främre delen av fartyget.

enl särsvenske regler

e. Fartyg med längd under 12 meter är i svenskt inre vatten enligt SjöTK 2 kap. 12 § befriat från

att föra signalfigurer (utom fartyg sysselsatt med fiske), bl.a. således vid motorgång under segel.

Beskrivning av signalfigurer finns i Bilaga 1, § 6.

25

S/Y Gunga Din

Enig med deg Hifo at enkelte kunne tenkt seg om to ganger før en poster sitt svar, men trådstarter har jo ikke uttrykt seg så veldigt klart om hva han egentlig er ute etter og bidrar jo ikke så veldig med oppklaring underveis. Men å kalle noen for idiot synes jeg også er å gå over streken!

Blindleia er trangt farvann og lystbåter skal her holde av veien for nyttetrafikk. ref tidligere nevnte sjøveisregel 44.

Også enig..... i begge deler.

Men ser jo poenget til trådstarter.... og da jeg ennå (etter 2 påmeldinger - må jo være uoffisiell baatplassen verdensrekord) ikke har klart å fullføre det sikkert glimrende D5L kan jeg jo ikke kalle meg ekspert :wink: men vil våge og påstå at blant mange av oss usertifiserte så er det en utbrett oppfatning (dog uten at jeg deler den helt og fullt) at "fritidsbåter generelt har vikeplikt for nyttetrafikk". Hva dette kommer av vet jeg ikke, men at fiskebat muligens har et poeng når han viser til informasjonsmateriell fra Sjøvettkampanjen vil jeg ikke se bort fra. Heller ikke at det på noen Båtførerprøve kurs også muligens fremholdes som et slags hellig mantra, eller i hvertfall , kanskje misforstått skapes et inntrykk av at det er slik, nesten uten reservasjon.

Men at sjøfolkene på den samme nyttetrafikken lever under den samme villfarelsen og manøvrerer deretter tror (håper) jeg ikke.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

ved referanse fra et foredrag ble det antydet att en del regler er blitt for gammle , og jeg betviler at alle har alt påkrevet signalustyr ombord lengre .

Vikeplikten for brødseglerne i Blindlea er trolig ikke noe problem lengre etter at rutebåten fra Topdalens Bussruter har sluttet å gå.

Redigert av fiskebat (see edit history)
quote.gif
joda det kan dom........... :smiley:

her har vi ett undantag för regel 25e

Fartyg, som är under segel och dessutom framdrivs medelst
maskinkraft, skall föra en kon med nedåtvänd spets, anbragd på plats där
den bäst syns i främre delen av fartyget.

enl särsvenske regler
e. Fartyg med längd under 12 meter är i svenskt inre vatten enligt SjöTK 2 kap. 12 § befriat från
att föra signalfigurer (utom fartyg sysselsatt med fiske), bl.a. således vid motorgång under segel.
Beskrivning av signalfigurer finns i Bilaga 1, § 6.
25

Betyr det at alle fiskefartøer over 12 meter skal bruke signalfigurer i tillegg til signallanternene under fiske hvis mesanseglet brukes ? Redigert av rem (see edit history)

Derav uttrykker; Gjør ikke som jeg gjør, men som jeg sier!

Det er greit å være ekspert og honorært medlem av sertifikatadelen, men det burde være en grense for nedrakking og utdriting! Er dette et diskusjonsforum, også for uvitende ikke-eksperter som kan ha et behov/ønske om å lære, eller er det et forum kun for eksperter og ekspert-uttalelser?

:rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

quote.gif

Betyr det at alle fiskefartøer over 12 meter skal bruke signalfigurer i tillegg til signallanternene under fiske hvis mesanseglet brukes ?

det betyder att vi mindre båter under 12m er undantagna fra kravet att före dagersignaler...(inomskärs i Sverige)

men att fiskebåter mindre enn 12m ikke er undantagna...fisker dom..så skall dom före dagersignal även om dom er

mindre enn 12m......

alle fartyg större enn 12 m skall alltid före dagersignaler.......både utom o inomskärs......

glem mesanseglet.....det er ingen dagersignal :wink:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

DE VIKTIGSTE

PRINSIPPENE FOR

STYRING OG SEILAS ER

vikeplikt for båter som kommer

fra styrbord

vikeplikt for båter du innhenter

motorbåter har vikeplikt for

seilbåter

fritidsbåter har vikeplikt for

nyttefartøyer

Dette sto altså skrevet i Sjøfartsdirektoratets temahefte,- et hefte vi må regne med er laget for å informere folk som i utgangspunktet ikke har så mye kunnskap om sjøveisreglene.

Fiskebat har sikkert satt tingene på spissen, men synes dere det er greit at "prinsippene for styring og seilas" presenteres og forenkles på denne måten?

At "frtidsbåter har vikeplikt for nyttefartøyer", uten unntak er en ting, men jeg synes at "vikeplikt for båter som kommer fra styrbord" også er et "prinsipp" som er svært tvilsomt. Ja, det er riktig i noen sammenhenger, men det hender vel at seilbåter også møtes?

Dette minner veldig om den type råd Wesenlund og Heide-Steen kom med i sine sketsjer: "Styrbord er den siden tommelen peker mot..."

Hvis det er et ønske om at folk som ferdes på sjøen skal få bedre kunnskap fortjener de noe bedre enn denne typen informasjon fra myndighetene!

Om en angirper Sjøfarsdiretorattet i BP så må en nok regne med at noen vil føle seg personlig truffet .

Treffer en sakelig og tungt der det er på tide att noen krever bedre resultater av deres skrivreier og gjøremål så burde de heller fosøke å rette opp i stedet for å kalle den som reiser krittiken en tosk.

Annet eksempel :

I Norge kan du kjøre denne båten uten navigeringskunnskaper , trenger ikke engang ei natt på husmorskolen , Om farten økes til 80 knop er det fremdeles ingen krav om navigasjons kunnskaper , ikke engang båtførerprøven .

Om båtførerprøven innføres er den allerde foreldet , det bør kreves mere kunnskaper for 17 tonn i ubegrenset hastighet der dagens passasjer hurtigbåter blir snart saktegående fartøer i forhold til disse.

Tror ikke dete skyldes att Norge er mere liberale en andre land , dette skyldes udugelighet fra Sjøfarsdirektoratet.

Windy 52 Xanthos:

Pris Fra 7,1 millioner

Lengde 14,95 meter

Bredde 4,40 meter

Vekt 17.000 kg

Motor 2 dieselmotorer á 575-800 hk

Toppfart 36-40 knop

Drivstofftank 2.100 liter

Vanntank 470 liter

Maks ant. passasjerer 6

Ingen Navigasjonskunskaper kreves for å føre denne og tilsvarende fartyøer

Da vet du nok ikke hva som er de viktigste reglene for styring og seilas ettter Sjøfarsdiretoratets regler :

DE VIKTIGSTE

PRINSIPPENE FOR

STYRING OG SEILAS ER

vikeplikt for båter som kommer

fra styrbord

vikeplikt for båter du innhenter

motorbåter har vikeplikt for

seilbåter

fritidsbåter har vikeplikt for

nyttefartøyer

Dette sto altså skrevet i Sjøfartsdirektoratets temahefte,- et hefte vi må regne med er laget for å informere folk som i utgangspunktet ikke har så mye kunnskap om sjøveisreglene.

Fiskebat har sikkert satt tingene på spissen, men synes dere det er greit at "prinsippene for styring og seilas" presenteres og forenkles på denne måten?

At "frtidsbåter har vikeplikt for nyttefartøyer", uten unntak er en ting, men jeg synes at "vikeplikt for båter som kommer fra styrbord" også er et "prinsipp" som er svært tvilsomt. Ja, det er riktig i noen sammenhenger, men det hender vel at seilbåter også møtes?

Dette minner veldig om den type råd Wesenlund og Heide-Steen kom med i sine sketsjer: "Styrbord er den siden tommelen peker mot..."

Hvis det er et ønske om at folk som ferdes på sjøen skal få bedre kunnskap fortjener de noe bedre enn denne typen informasjon fra myndighetene!

Igjen, skjønner ikke at dette skal være så vanskelig.

Dersom disse tommelfinger reglene står skrevet i et temahefte fra sjøfartsdirektoratet, så får man ta det for hva det er: forenklede regler!

En fritidsbåt vil komme langt og trygt med de reglene i hodet på "skipperen". De er ikke ment for de proffe!

Vil du utfordre regelverket og stå på dine retter til punkt og prikk, må du lære det komplette regelverket til punkt og prikk.

Så enkelt, så vanskelig.

Jepp, i normal innaskjærs fart for en hobbybåteier som ikke vet bedre er de reglene greie nok. Selvsagt bør man ta båtførerprøven eller eventuelt sette seg inn i regelverket på annet vis slik at man kjenner forutsetningene etc. Men som et utgangspunkt for en som ikke vet bedre så er dette mye bedre enn ingenting.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...