Jump to content

Hvem har vikeplikt ?


fiskebat

Recommended Posts

Hvis det er en så dårlig med dine maritime kunskaper at om du får inn ett midre fartøy fra styrbord som ikke har forstått en del vikktige sjøveisregler , sovnet etc ,og du tror du ikke har vikeplikt for han , senker hann , så synes jeg svert synd på deg pga dine manglende evner til å forstå sjøveisreglene.

 

Sjøveisreglene er till for å beskytte de traffikerende mot typer som deg .

Link to post
Share on other sites

[som i resten av samfunnet prioriterer også skipene penger fremfor å følge reglene, enkle og klare regler utarbeidet gjennom århundreders erfaring på sjøen. erfaring som tilsier at folk faktisk trenger å passes på hvis samfunnet skal bestå.

 

Tror ikke du Poseidon er motagelig for noen innformasjon fra meg så jeg bruker her andres.

Lurer på hvilke felt hvor du Poseidon ville gjort dine fremhevninger ?

 

Det er mange andre interessante sammenstillinger av reglene, tenk over hva det virkelig står, så kan vi diskutere utfra fakta.

 

Ja faktisk , å forstå intensjonenne med loven er en fordel.

 

Den setningen bør du for ordens skyld ta deg bryderiet med å forklare nærmere; jeg er nemlig redd for at den lett kan misforståes . . . .

Erfaring som tilsier at folk ( det er slike som deg) faktisk trenger å passes på hvis samfundet skal bestå.

Link to post
Share on other sites

Neppe norsklærer... :rolleyes:
Sjøveisreglene er till for å beskytte de traffikerende mot typer som deg .

Kommentar fra moderatorMinner om BP's regel 1: Alle innlegg skal formuleres i taktfull respekt for øvrige medlemmer.

 

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen får vel hikke når de ser at denne tråden er løftet fram igjen, men jeg synes det er synd at debatten tok en slik vending. For ”Fiskebåt” stilte i utgangspunktet et fornuftig og interessant spørsmål om vikeplikt. Men etter hvert utviklet tråden seg til en heksegryte av utbroderinger, påstander og sjikane. Mulig jeg er optimist, men prøver meg likevel på en nullstilling og begynner med utgangspunktet:

 

Sjøfartsdirektoratet har gitt ut to publikasjoner, ”Rett og vett på sjøen” og ”Praktisk seilas”, som sier at ”fritidsbåter har vikeplikt for nyttefartøyer”. Påstandene de kommer med i disse publikasjonene er etter mitt syn i strid med sjøveisreglene og kan føre til farlige misforståelser.

 

 

Sitat fra ”RETT OG VETT PÅ SJØEN” http://www.sjovett.no/Temaheftene/Temahefte3.pdf

"DE VIKTIGSTE

PRINSIPPENE FOR

STYRING OG SEILAS ER

vikeplikt for båter som kommer fra styrbord

vikeplikt for båter du innhenter

motorbåter har vikeplikt for seilbåter

fritidsbåter har vikeplikt for nyttefartøyer"

Sitat slutt.

 

 

De tre første punktene er videre utdypet og forklart i publikasjonen, men IKKE den siste. Den er tydeligvis enkel og grei. Men for den som vil dypere inn i stoffet henviser brosjyren til en mer grundig publikasjon, ”Praktisk Seilas”. Der gjentar de utsagnet at ”fritidsbåter har vikeplikt for nyttefartøyer”, men her utdyper de og sier følgende:

 

 

Sitat fra ”PRAKTISK SEILAS” http://www.sjovett.no/Temaheftene/Temahefte4.pdf

”HOLD GOD AVSTAND TIL NYTTETRAFIKK: ”Fritidsbåter skal holde av veien og vike for større fartøyer og nyttetrafikk.”

Sitat slutt.

 

 

Sjøfartsdirektoratet må gjerne oppfordre til å holde seg unna ”større fartøyer og nyttetrafikk”, men de kan ikke sette sjøveisreglene til side og oppheve vikeplikten de har!

 

I praksis er det ikke de store skipene som er problemet. De kan vi holde oss unna, også når de formelt sett har vikeplikt. Men et langt større problem er de mange mindre nyttefartøyene i alle fasonger og valører. Det blir etter mitt syn farlig på sjøen hvis en skal gi seg i kast med å vurdere alle båter en får i sikte om de er nyttefartøy eller fritidsbåt og vike eller unnlate å vike etter hva en kommer frem til. Tenk deg at du kommer i 20 knops fart og får inn en båt med samme fart fra babord. Du vurderer han som nyttefartøy, men han selv anser seg som fritidsbåt. Hva skjer da?

 

Siden ”Poseidon” har vært aktiv i denne tråden, uten å svare på det opprinnelige spørsmålet, skulle jeg gjerne høre hans syn på ovenstående.

 

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Tar sjansen før Poseidon dukker opp:

Det som slår meg med innlegget ditt Bern, er Taxi-båtene i Kragerø.... (Gammel historie, men kanskje aktuell slik du stiller spørsmålet?)

 

Hvis jeg kommer med min båt på 22 fot og får en taxibåt på Bb baug, skal jeg da vike fordi han er "Yrkesfartøy" (= lever av båten sin)???

Hvis DET er problemet her (håper jeg tolker rett nå...), ville JEG ha holdt meg til sjøveisreglene paragrafene 15 og 17...

Fordi JEG ser de internasjonale sjøveisreglene overordnet alt annet, med mindre nasjonale særbestemmelser i DET aktuelle området sier no´ annet.

 

På åpent "hav" ville det neppe ha vært noe tvil eller?

 

Dessuten: De temaheftene du viser til, oppfatter i hvert fall JEG som "gode råd til nybegynnere i småbåt". Tar jeg feil??

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst til å dele tre erfaringer jeg fikk forrige sommer (2007) både i nordlige og sørlige Kattegat.

1) På seilas i området nordvest for Samsø holdt jeg stø kurs via autopilot. Jeg fikk hurtigferje inn fra SB side (fra Århus). Jeg var forberedt på å endre egen kurs. I stedet endret hurtigferja markert kust og kalte meg opp på MMSI og fortalte at de hadde observert meg.

2) På seilas fra Nordre Rønner nær Læsø til Gøteborg med autopilot, ble jeg innhentet av hurigferje fra Fredrikshavn. I det jeg skulle endre kurs foretok ferja en markert endring i forhold til min kurs. På den måten gikk den klar av min kurs selv om den måtte svinge unna.

3) På sørlig kurs i Kattegat nær Anholt var jeg i en periode på kollisjonskurs av større fartøy. Skipet kalte meg opp på MMSI og fortalte at jeg var observert, deretter endret skipet kurs.

 

I alle tre tilfellene var jeg "lille båten". I alle tre tilfellene hadde jeg rettigheten hva angikk kurs. I alle tre tilfellene sendte jeg ut min navigasjonsinformasjon via Klasse B AIS sender.

Jeg tror at mine AIS meldinger viste at jeg hadde stø kurs og fart og at dette ble iaktatt av de større skipene.

Men jeg vet jo ikke.....

Link to post
Share on other sites

Fanget opp en interessant samtale mellom kapteiner på såkalte nyttefartøy. Samtlige betraktet alle typer fartøy som nyttetrafikk fordi det ville være håpløst å begynne å difrensiere mellom dem. Og alle forholdt seg til reglene ved vikeplikten.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Tar sjansen før Poseidon dukker opp:

Det som slår meg med innlegget ditt Bern, er Taxi-båtene i Kragerø.... (Gammel historie, men kanskje aktuell slik du stiller spørsmålet?)

 

Har benyttet Taxibåt i Kragerøs skjærgård fra rundt 1960 og kan faktisk ikke huske at en eneste en av dem har ansett seg selv som nyttetrafikk i forhold til regelverket hva angår vikeplikt! Har traffikert denne skjærgården i alle år med egen båt fra april til oktober og til alle døgnets tider og aldri hatt problemer med Taxibåtene der.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når en løgn blir fremsatt mange nok ganger blir den til en sannhet , noe det nå ser ut til å ha blitt , og min belæring av Poseidon som pga manglende kunnskaper i juss hevder det ikke er vikeplikt fra fartøy fra syrbord og som entdte med gjensidig utskjelling uten att Poseidion klarte å svare når vikeplikten fra styrbord opphører for det fartøyet som har vikeplikt ?

 

 

 

Fanget opp en interessant samtale mellom kapteiner på såkalte nyttefartøy. Samtlige betraktet alle typer fartøy som nyttetrafikk fordi det ville være håpløst å begynne å difrensiere mellom dem. Og alle forholdt seg til reglene ved vikeplikten.

 

Alle er vell enige om att regel 15 er håpløs og idiotisk , men hva er alternativet ?

 

Att det er føreren av av det fartøyet som selv synes seg selv er størst som bestemmer hvem som har vikeplikten ?

 

Regel 15. Kurser som skjærer hverandre

Når to maskindrevne fartøy styrer kurser som skjærer hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal det fartøyet holde av veien som har det andre på sin styrbord side og skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å gå forenom det andre fartøyet.

 

Det står ikke vikeplikt fra styrbord : hvis , såfremt ,trangt, dårligsikt , 50fot , 10,000 tonn , frerge osv osv og det er helt feil å trekke inn de andre reglene som og gir det andre fartøyet vikeplikt da de andre reglene ikke fritar det fartøet som har vikeplikt sin vikeplikt fra styrbord.

Det er med forferdelse jeg leser Sjøfartdirektorates publikasjoner og hvordan Poseidion underviser i noe så vesenlig som vikeplikten da en slik lære vill føre til missforståelser og tragedie for Norske båtturister i Svensk farvann , slik som skjer for fiskebåter i Norske farvan.

Link to post
Share on other sites

Har benyttet Taxibåt i Kragerøs skjærgård fra rundt 1960 og kan faktisk ikke huske at en eneste en av dem har ansett seg selv som nyttetrafikk i forhold til regelverket hva angår vikeplikt! Har traffikert denne skjærgården i alle år med egen båt fra april til oktober og til alle døgnets tider og aldri hatt problemer med Taxibåtene der.

Er du med-eier? :rolleyes:

jeg har ikke såå mange års erfaring som deg, men derimot negativ erfaring.

Sorry

 

...Det er med forferdelse jeg leser Sjøfartdirektorates publikasjoner og hvordan Poseidion underviser i noe så vesenlig som vikeplikten da en slik lære vill føre til missforståelser og tragedie for Norske båtturister i Svensk farvann , slik som skjer for fiskebåter i Norske farvan.

Vet du hvordan poseidon underviser da? :confused:

Og HVIS det var så forferdelig det han driver med, hvorfor har vi ikke registrert dette tidligere? I form av ulykker mener jeg? Eller sterk kritikk fra MANGE kursdeltakere?

Det går klart frem av de publikasjonene du henviser til, at det er SJØVEISREGLENE som er basis. Sikter her til temahefter 3 og 4.

 

Sjøl synes jeg det er greit å ta opp reelle problemstillinger og har intet i mot at "vedtatte sannheter" blir rettet søkelys mot, men det som nevnes her, synes JEG er temmelig greit forklart i sjøveisreglene. Forutsetningen for å FORSTÅ dem skikkelig, betinger at man har en viss peiling på hva sjøfart og båt ER.

Mener nå jeg. :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kjære "fiskebat",

 

jeg kan ikke helt få meg til å tro at du er så dum som du gir deg ut for å være i innleggene ovenfor.

 

Det er allikevel ikke fint gjort å trekke alle slags irrelevante momenter inn i en diskusjon, tilsynelatende kun for å spre mest mulig forvirring. Det finnes nemlig mange som leser baatplassen for å lære noe og få fornuftige svar på sine spørsmål; selv om du åpenbart ikke er en av disse.

 

Men uansett hva som er årsaken til eller hensikten med dine innlegg så vil jeg oppfordre deg på det sterkeste til å holde deg til emner som du har et minimum av kjennskap til - og sjøveisreglene er åpenbart ikke et slikt tema.

 

I mellomtiden kan du tygge på et gammelt munnhell: "Det er bedre å tie stille og la folk tro at man er dum - enn å fortsette å snakke, og dermed fjerne enhver tvil!".

 

 

Beklager så meget , jeg fikk intrykk av att du hadde ett noe annet syn på regel 15 en meg ut i fra dette innlegget , det er flere som har spurt om du kunne klare å svare på det spøsmålet om vikeplikten som ble stilt uten att du har klart å svare , bare prøvd å laterliggjøre spørsmålet som for tiden er høgst aktuelt mener jeg.

 

Takker og bukker for din støttte og beklager misforståelsen.

Link to post
Share on other sites

De temaheftene du viser til, oppfatter i hvert fall JEG som "gode råd til nybegynnere i småbåt". Tar jeg feil??

Hei Marwin

 

Jeg kan ikke forstå at det kan være ”gode råd til nybegynnere i småbåt” så lenge det de sier IKKE stemmer med sjøveisreglene. Den som følger rådene kan havne i/skape farlige situasjoner. Fritidsbåter har IKKE generell vikeplikt for nyttetrafikk.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Mulig det er MEG som er treg :rolleyes:

På side 4 i temahefte 4 står det at fritidsbåter skal holde av veien for nyttefartøy, og på side 7 i temahefte 3 står det at det er viktig å kjenne sjøveisreglene....

Og hva så?? Bildene (ilustrasjonene) er dumme, DET kan vi være enige om; De passer i barnehaven eller småskolen; Det er tegnet SMÅ båter. Og selv i småskolen lærer vi at vi ikke skal gå over gata før veien er klar...

 

Har sagt det før og gjentar gjerne min lærers ord (til Kystsippern´): "Ser du en stor båt på havet, så hold deg til h@lvete av veien, fordi DE KAN IKKE MANUVRER I DET HELE TATT". M.a.o. (i denne sammenhengen, temahefte 4 side 4) Hold deg av veien med småbåten din når det kommer en stor båt (alså yrkesbåt, fraktebåt , hurtigbåt osv). Er DET så vanskelig da? Det er bare å TENKE litt! Tenke seg til hvordan det ser ut fra brua på den store båten når / hvis småbåter vingler på kursen sin innaskjærs f.eks.

 

Og så i hefte 3 side 7: "... du må kunne sjøveisreglene..."

 

I samme "barnehage-hefte" står det vitterlig at alle båter UNDER 15 meter SKAL registreres i småbåtregistret... Åsså je som trudde at DET påbudet var oppheva... :eek:

 

(Beklager belærende og banal språkbruk. Kunne bare ikke dy meg. )

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

det du sier marwin er vel at vi skal holde av veien for store båter ? hvor går grensene på store båter? og er det det som er god kotyme , eller er det en spikret regel? mulig jeg ikke kan lese ,men synes du vingler litt mellom hva som man bør gjøre og hva som egentlig er reglene. :sweat:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Sjøvett-brosjyren er vel beregnet på våre minste sjøfolk som både ferdes nært land (regel 41 Trange farvann ) og i små båter (regel 43 Små fartøy).

 

Når nå disse barna gjør som ovenstående og er lystbåter blir jo regel 44 meget anvendelig:

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

 

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

NB: Disse reglene gjelder de voksne også. :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hei Marwin

 

Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har. Du har lest mitt innlegg # 132 (for det har du svart på), men likevel trekker du frem de store skipene, selv om det burde gå klart fram at det er når småbåt møter småbåt som er min bekymring.

 

Her er det jeg skrev om det:

I praksis er det ikke de store skipene som er problemet. De kan vi holde oss unna, også når de formelt sett har vikeplikt. Men et langt større problem er de mange mindre nyttefartøyene i alle fasonger og valører. Det blir etter mitt syn farlig på sjøen hvis en skal gi seg i kast med å vurdere alle båter en får i sikte om de er nyttefartøy eller fritidsbåt og vike eller unnlate å vike etter hva en kommer frem til. Tenk deg at du kommer i 20 knops fart og får inn en båt med samme fart fra babord. Du vurderer han som nyttefartøy, men han selv anser seg som fritidsbåt. Hva skjer da?

 

Det er slike situasjoner som er min bekymring.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

...Nei, kun en vanlig kunde som over årene har lagt igjen mange tusen kroner hos dem.

Okiii. DAahh skjønner jeg :yesnod: Partisk fordi du har tilhold der alså? :rolleyes:

 

..Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har.

Sorry, DET var ikke meningen :wflag:

 

...Men et langt større problem er de mange mindre nyttefartøyene i alle fasonger og valører. Det blir etter mitt syn farlig på sjøen hvis en skal gi seg i kast med å vurdere alle båter en får i sikte om de er nyttefartøy eller fritidsbåt og vike eller unnlate å vike etter hva en kommer frem til. Tenk deg at du kommer i 20 knops fart og får inn en båt med samme fart fra babord. Du vurderer han som nyttefartøy, men han selv anser seg som fritidsbåt. Hva skjer da? ...

Mulig jeg fortsatt ikke ser problemet :sweat: men prøver meg:

• Regel 6 om sikker fart ( Ble endret i 1977 fra "moderat fart" til "Sikker fart");

Sikker fart for å kunne manuvrere sikkert for å unngå sammenstøt OG at det kan stoppes på en distanse som passer de rådende omstendigheter.

I undertekst II står det om trafikktetthet , herunder konsentrasjon av fiskefartøy osv.

• Regel 7 om fare for sammenstøt. ... "Hvis det er tvil, SKAL det regnes som fare for sammenstøt.

• Regel 8 om å Manøvrere for å unngå sammenstøt. Endring av kurs og fart SKAL utføres i god tid og så tydelig som mulig, i samsvar med god sjømannsskikk. (Noe regel 16 også sier.) Under-punkt "8-e" sier sogar at vi skal om nødvendig stoppe (!) for å unngå sammenstøt...

• Regel 17 "Fartøy som SKAL beholde kurs og fart". Etter MIN forståelse er dette en regel som man helst ikke bør komme opp i; Med det mener jeg at alle manøvere+++ skal gjøres i så god tid, at det ikke bør være tvil hos noen av partene; Kurs / fart er lagt slik i GOD tid, slik at fare for sammenstøt helt klart IKKE er tilstede. Jeg ser på regel 17 som en nød-utvei, spes. underpunkt "b".

 

Etter denne oppramsingen ser jeg som sagt fortsatt ikke problemet. :blush: Sjøveisreglene synes JEG er klare nok. Å sammenligne med vei (hvis noen gjør det) blir litt dumt; Bilen beveger seg i kun 2 frihetsgrader og kan raskt svinge unna (og STOPPE!) på et solid underlag, båten beveger seg etter 6 frihetsgrader og på et underlag som langt i fra er solid... Kjører du bil uten å kjenne / rette deg etter trafikkreglene og fysiske lover, er jeg redd faren for kollisjon er overhengende. Slik JEG ser det, er det ikke så MYE forskjell fra sjøen på: Å kjenne regelverket og BRUKE det.

 

det du sier marwin er vel at vi skal holde av veien for store båter ? hvor går grensene på store båter? og er det det som er god kotyme , eller er det en spikret regel? mulig jeg ikke kan lese ,men synes du vingler litt mellom hva som man bør gjøre og hva som egentlig er reglene. :sweat:

Håper at oppramsingen over gjorde det klarere?

Da jeg skrev "store" båter, tenkte jeg på store i forhold til mine skarve fot... Ser jeg en fraktebåt komme "fossende", manuvrerer jeg slik at jeg ikke er til hinder for ham, og sender noen tanker til den stakkars "styrepinnen" på brua, som har LANGT vanskeligere for å styre unna enn meg.

(Ser du "glorien" min??) :lol: :lol: :lol:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei Marwin

 

Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har. Du har lest mitt innlegg # 132 (for det har du svart på), men likevel trekker du frem de store skipene, selv om det burde gå klart fram at det er når småbåt møter småbåt som er min bekymring.

 

Her er det jeg skrev om det:

I praksis er det ikke de store skipene som er problemet. De kan vi holde oss unna, også når de formelt sett har vikeplikt. Men et langt større problem er de mange mindre nyttefartøyene i alle fasonger og valører. Det blir etter mitt syn farlig på sjøen hvis en skal gi seg i kast med å vurdere alle båter en får i sikte om de er nyttefartøy eller fritidsbåt og vike eller unnlate å vike etter hva en kommer frem til. Tenk deg at du kommer i 20 knops fart og får inn en båt med samme fart fra babord. Du vurderer han som nyttefartøy, men han selv anser seg som fritidsbåt. Hva skjer da?

 

Det er slike situasjoner som er min bekymring.

 

Mvh Bern

 

Nettopp da er det vel ingen grunn til bekymring?

Han anser seg som fritidsbåt og viker, du anser han som nyttefartøy og viker, ergo bidrar begge til å unngå sammenstøt?

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

ja marwin . :-) jeg er helt enig i handlemåte når man møter store båter. men er det det regelverket sier man skal gjøre ? og gjelder ikke regelverket slik at hvis du kommer fra styrbord for fiskebåten\ fraktebåten så er det egentlig han som har vikeplikt , slik som fiskebåt sier? selvsagt ville jeg omtrent kjørt på land for å unngå sammenstøt med en 500 tonner , men klør meg litt i hode, om hvordan regelverket egentlig er. hvis det fiskebåt sier om at nyttefartøyer egentlig har vikeplikt fra høyre som oss andre , synes jeg han får for mye pepper for sine meninger.

hva om man på nogenlunde åpent hav (ikke skipsleia ) kjører autopilot og av spes grunner ikke kan holde utkikk selv om man sikkert er pålagt det , møter fra babord en fraktebåt på 100 tonn. ?? da burde det være slik at fraktebåten også har tatt forhåndsreglene med senking av fart \kursendring osv. hvis ikke, kan det jo skje som dette nevnte forliset ..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...