Jump to content

Ting som irriterer meg!


Seiljåtten

Recommended Posts

Ser det er mange meninger om så mangt, og tenkte det var kjekt å høre litt historier over ting som virkelig har irritert dere på sjøen. Baugpropell er et tema i en annen tråd, men jeg håper slike små irritasjoner skal blekne i forhold til virkelige irritasjoner. Jeg kan begynne med etpar fra i fjor.

 

 

-Våknet klokken 03:00 av et dunk. Spratt opp som ei fjær, og fant en ny Hallberg Rassy 37 longside, uten fendere. De hadde glemt det, og virket veldig slitne. Men jeg fikk beskjed om at jeg bare kunne legge meg til å sove igjen, de skulle fikse fendere. Grunnen til at jeg ikke hadde velkomstfender var at vi skulle avgårde klokken 07:00. Hallberg Rassy har en slik dørsvill i metall skrudd midt på skutesiden, for at ikke egen båt skal ripes opp :cryin:

 

-Lå tett i tett på Gullholmen, og var ute og gikk tur. Da vi kom tilbake var fornøyningene mine flyttet og slakket for å få inn en båt til. Resultatet var at båten vår lå og dunket i en fortøyningsring i brygga. Stygge merker, men han som kom inn hadde selvfølgelig ikke flyttet eller sett noen flytte fortøyningene.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at folk som flytter på fortøyningene uten å sørge for at dregg osv blir strammet opp samtidig er til å bli irritert av. Men stort sett prøver vi å la være å irritere oss på sjøen. Livet blir litt lettere da. :fishing:

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Var en tur til blindleia 2006. Turen var perfekt. Men en ting som irriterte meg var at da vi var kommet til Vestergapet utenfor Kristiansand så fikk vi en princess 42 opp på styrbord side. Ikke noe problemer det i seg selv men at han marsjet på 20-25 knop og lå ca 8 meter fra meg og en hekksjø som kunne veltet en liten båt bekymrer meg. :discuss:

Kunne senden torpedo etter den hvis jeg kunnet.

Link to post
Share on other sites

Når man kommer til en kai og det ligger båter med god plass og ingen har tenkt og gjøre plass til flere. Når man da prøver å legge seg på siden blir det sure miner for de skal kaste loss tidlig eller får ikke sove når andre går over båten. Ingen av disse er eiere av kaien eller har vurdert å legge seg med dregg i en bortgjemt bukt hvor ingen andre vil være.

Link to post
Share on other sites

Når man kommer til en kai og det ligger båter med god plass og ingen har tenkt og gjøre plass til flere. Når man da prøver å legge seg på siden blir det sure miner for de skal kaste loss tidlig eller får ikke sove når andre går over båten. Ingen av disse er eiere av kaien eller har vurdert å legge seg med dregg i en bortgjemt bukt hvor ingen andre vil være.

 

DEEER ER JEG ENIG, kommer altfor ofte til f.eks Bergen, der det er ca 4-5 meter klaring mellom båtene langs kaien, slik at direkte kaiplass alfor tidlig blir full, har prøvd å kneke min 6,5 meter inn slike plasser før for å prøve å gi ett hint til de som ligger der om å flytte ett par meter, men dumme arogante blikk er det som ofte møtes, DET ER IRRITERENDE DET...kanskje noe for havnevesenet å tenke på når slik fortøydning finner sted...grrrr.......

Link to post
Share on other sites

DEEER ER JEG ENIG, kommer altfor ofte til f.eks Bergen, der det er ca 4-5 meter klaring mellom båtene langs kaien, slik at direkte kaiplass alfor tidlig blir full, har prøvd å kneke min 6,5 meter inn slike plasser før for å prøve å gi ett hint til de som ligger der om å flytte ett par meter, men dumme arogante blikk er det som ofte møtes, DET ER IRRITERENDE DET...kanskje noe for havnevesenet å tenke på når slik fortøydning finner sted...grrrr.......

 

Til orientering så skal det være minimum en båtbredde mellom baug og hekk for lystbåter som ligger forøyd i Vågen i Bergen. Dette er reglene til Bergen og Omland Havnevesen(BOH).

Link to post
Share on other sites

Lå på Verdens ende med to seilbåter av forskjellig størrelse på utsiden av min ( Scand Atlantic ). Det var mange båter der. Det var meldt kuling fra nord til natten. Jeg lå på flytebrygga. Ved landbrygga lå det 2 store båter, en 48 og en 50ft etter hverandre og alene. Da kommer det jammen meg en seilbåt til og legger seg utenpå oss tre som lå der fra før. Hverken 3. eller 4. seilbåt la noen fortøyning til land enda de visste at det skulle blåse opp. Dette bemerket jeg all den tid jeg var redd for min egen båt. De sa de skulle ta seg av det senere på kvelden. Det var ennå stille vær.

Mitt på natten skjedde det selvfølgelig............... Vinden tok tak og hele båtrekka vred seg over til neste båtrekke med den følgen at baugen på den båten som lå på utsiden av meg var på veg gjennom naboens kalesje. Og da var hel.....te løs. Klokka var 2.30 og ingen fortøyning til land var lagt ut av de andre båtene. Dette var en natt jeg gjerne skulle vært foruten. -Det som irriterer meg mest er at de absolutt skulle ligge på utsiden av der hvor vi var så mange fra før. De kunne vel i himmelens navn lagt seg utenpå de båtene som lå alene. Er folk redd for stor dyre båter ?? Dette er jo forhåpentligvis også folk som er ute på sjøen for å kose seg. Det andre er at for de som ikke vet det er det vanlig kotyme at minst hver 3. båt sørger for egne fortøyninger til land. ( Dette kan det jo hende at de ikke visste, men da burde de iallefall tatt affère når jeg gjorde dem oppmerksom på det.)

I sakens anledning kan jeg fortelle at det var mange som var mildt sagt forbannet på de som hadde forårsaket situasjonen og mente at jeg skulle kappe fortøyningene. Det ble ikke gjort (da jeg ikke er av den typen, men prøver å gjøre det beste ut av situasjonen). Men på morgenen fikk de to ytterste båtene klar beskjed om og fjerne seg.

 

Mvh. gle

Link to post
Share on other sites

Her er noen småting som irriterer meg litt av og til...

 

1. Båtfolk som førtøyer først og fendrer etterpå når de legger seg utenpå meg. (gjelder oftest motorbåter, men ikke alltid)

2. Bavariaer som seiler fort (sjelden, men det skjer..)

3. Kjøre bil i Bergen

4. Seile regatta i lite vind og regn (gjelder kun hvis det går dårlig)

5. Sykle i Bergen

6. Når man kommer i en havn der deler av havnen har begrenset dybde, så er det irriterende hvis de dype plassene er opptatt av båter som ikke trenger dybde.

7. Dieselfylling på steder der det ikke er dypt nok

8. Servicenivået i Bergen gjestehavn.

9. Regn

10. Motvind

11. Kulde

12. Dieselpriser

13. Dårlige batterier

14. For trange båser i flyteanlegg

15. Fest i nabobåten når jeg vil sove

16. Drittunger med påhengsmotor

17. Dårlig ankerfeste

18. Raskere seilbåter enn min egen (sjelden, men det hender...)

19. Nyttetrafikk når man seiler regatta

20. Motorbåter med hekksjø når man seiler regatta i lite vind og regn og det går dårlig likevel...

 

Ellers trives jeg stort sett :cheers:

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det var da påfallende hvor mye en kjennte igjen her.

Min irritasjon dukker som regel opp når noen på død og liv skal forbi i ekstremt trangt farvann, og SELVFØLGELIG skal passere på babord side. Da blir jeg nesten eksplosiv, men holder det som regel for meg selv for å bevare freden som det heter.

Noe av det dummeste jeg ser er de som passerer ei flytebøye på feil side. Det kan godt være trangt farvann da også.

 

Så en litt "morsom" historie. Det var en gruppe med "vannsprutere" (vannskuter) som skulle vise seg for meg utenfor bendiksbukta i Kristiansand. De kom bakfra på babord side, men den ene av dem gikk til styrbord. Trikset hans var at han skulle liksom sneie inn foran meg før han gikk opp til de andre. Han regnet vel ikke med at jeg hadde 5-6 knop så han "kutta" allt for tidlig og traff vaterstaget til klyverbommen, kom i ubalanse og gikk i vannet så vasspruten sto. SÆRDELES flau kom han seg opp igjen og tøffa bort til de andre med halen mellom bena. Allt gikk bra heldigvis, men han kunne jo faktisk ha skadet seg kraftig.

Link to post
Share on other sites

Hverken 3. eller 4. seilbåt la noen fortøyning til land enda de visste at det skulle blåse opp. Dette bemerket jeg all den tid jeg var redd for min egen båt. De sa de skulle ta seg av det senere på kvelden. Det var ennå stille vær.

Mitt på natten skjedde det selvfølgelig............... Vinden tok tak

Sånne situasjoner er veldig greie. Båter som ligger på utsiden av meg SKAL ha egne fortøyninger til land. Mine kryssholt er ikke designet for belastningen av flere båter. Og hvis noe ryker, er det JEG som får problemet. Ergo er det JEG som bestemmer!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Her er noen småting som irriterer meg litt av og til...

1.

-

20. Motorbåter med hekksjø når man seiler regatta i lite vind og regn og det går dårlig likevel...

 

Ellers trives jeg stort sett :cheers:

 

Viggo

Er det derfor alle regattaseilerne knytter hånden, når de hilser tilbake...

Link to post
Share on other sites

Det var da påfallende hvor mye en kjennte igjen her.

Min irritasjon dukker som regel opp når noen på død og liv skal forbi i ekstremt trangt farvann, og SELVFØLGELIG skal passere på babord side. Da blir jeg nesten eksplosiv, men holder det som regel for meg selv for å bevare freden som det heter.

Hvorfor er det så galt hvis noen som tar deg igjen vil passere deg på babord?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Herman! Får svare deg slik da: I sjøveisreglene står det at innhentende fartøy SKAL VIKE TIL STYRBORD. Dette gjelder også i luften. Hvis alle overholder dette så er trafikken mye mere FORUTSIGBAR. Dessuten hvis jeg skal snakke for meg selv så har jeg en båt med 2.3 meter dypgående som derved gir den følge at jeg ofte må ligge midt i leia når den ikke er dypere enn 4-5 meter. Når det er trangt farvann så er det utrolig irriterende at en flatbunnet båt presser seg fram på babord side og dermed tvinger meg opp i "tangen". Det har ofte skjedd i Blindleia for den som er lokalkjent. Kommer det møtende trafikk også da i tillegg så er balubaen et faktum. Dessuten så er det så utrolig unødvendig med forbikjøring når en sparer 30 sekunder og det enste en oppnår er å få lov til å ligge "foran".

Redigert av Per Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regel 13 (Innhenting) sier ingen ting om at innhentende fartøy skal passere om styrbord, det står kun "holde av veien". Regel 9 (trange farvann), punkt (e) (i) nevner heller ikke noen spesiell side, kun at det innhentende fartøy skal tilkjennegi sine hensikter ved bruk av signaler som er foreskrevet i regel 34.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Herman! Får svare deg slik da: I sjøveisreglene står det at innhentende fartøy SKAL VIKE TIL STYRBORD. Dette gjelder også i luften. Hvis alle overholder dette så er trafikken mye mere FORUTSIGBAR. Dessuten hvis jeg skal snakke for meg selv så har jeg en båt med 2.3 meter dypgående som derved gir den følge at jeg ofte må ligge midt i leia når den ikke er dypere enn 4-5 meter. Når det er trangt farvann så er det utrolig irriterende at en flatbunnet båt presser seg fram på babord side og dermed tvinger meg opp i "tangen". Det har ofte skjedd i Blindleia for den som er lokalkjent. Kommer det møtende trafikk også da i tillegg så er balubaen et faktum. Dessuten så er det så utrolig unødvendig med forbikjøring når en sparer 30 sekunder og det enste en oppnår er å få lov til å ligge "foran".

 

Jeg vil anbefale deg å lese alle Sjøveisreglene minst en gang til. Det står ikke noe i regel 13 om at innhentende farøy skal vike til styrbord, slik du skriver at det gjør. I kommentarene til Sjøveisreglene til regel 13 står det faktisk det motsatte av det du sier: "Den alminnelige regel er at det "innhentende" fartøy skal vike til babord ut i farvannet slik at det passerer det fartøyet som blir "innhentet", om babord.

 

Det er uansett det innhentende fartøyet som skal holde av veien for deg om du blir innhentet i tråd med regel 13. Du skal beholde kurs og fart etter regel 17. Se i dette tilfellet spesielt på regel 9, 41 og 44 i tillegg til regel 13 og 17.

 

FOR-1975-12-01-5 Sjøveisreglene. Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) (1975-12-01)

Link to post
Share on other sites

Må nok en oppfriskning til her ja.

Legger meg flat med en gang capitaine, leser regler så det koker her nå, men skjønner ikke at dette er beste løsningen. prøver å finne lufttrafikkreglene på internett, men det var ikke enkelt. Er ganske sikker på at en skal vike til styrbord hvis en innhenter et annet fartøy (fly). At det er motsatt på sjøen som du sier er jo ganske underlig. Har det vært en revisjon av reglene her etter som jeg har trodd slik jeg har gjort???

I eksempelet fra Blindleia som jeg nevner så er det ikke hensiktsmessig at noen som helst skal passere i det hele tatt og ihvertfall ikke til babord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...