Jump to content

Ting som irriterer meg!


Seiljåtten

Recommended Posts

Jeg vakler mellom å være irritert og forundret, over de som lager hekkbølger. Der hvor jeg ligger på svai er det mange båtplasser og mange båter. Der er også noen ro- og kajakklubber. På fine sommer dager er det fullt av kajakker og joller ute, ofte barn i jollene. En gang måtte jeg bare gi opp å heise en mann opp i masten for å pusse og olje den. Den stakkars mannen dinglet i masten som pendelen på et gulvur. Men det var min egen feil, det var en søndag ettermiddag ved 17:00 tiden. Åpenbart var det mange som hastet hjem. De passerer på en avstand av ca. 20 - 30 meter. Ser de ikke mannen oppi masten?

 

Nå er min båt ganske tung (16 tonn), men likevel er det noen som klarer å lage en hekksjø sånn at kaffekanna deiser i dørken. For ikke å snakke om joller og kajakker som spretter rundt. Det forundringen handler om, når jeg ikke er irritert er følgende:

 

Er de som lager sånne hekkebølger lykkelig uvitende om det? Jeg kan vanskelig tro at det ligger ondskap bak. Kan det rett og slett være at de aldri har kastet et blikk bakover? Eller vet de det godt, men mener at det har en eller annen form for rett til å lage slike bølger? F. eks. at lisensen til å lage slike bølger er proporsjonal med smerten ved å anskaffe seg monsteret? Er det noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Det er noen båter som frakter biler fra Tronheim til Fosen , disse båtene ser lik ut både forran og bak og har både rød og grønn lanterner på samme side , meget praktisk , jeg har og kjøpt meg ett ekstra sett rød og grønn med ekstra brytere .

Genialt. Siden du da kan bakke etter at det har blitt mørkt, utvider du båtsesongen kraftig.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si at noe av det som irriterer meg også er, som sikkert nevnt en million ganger før, hekkbølger.....

Vi har hytte med båtbu i et relativt smalt sund, men det er noe trafikk gjennom der (hovedleia går i sundet ved siden av)

Det som er verst er overraskende nok ikke de som freser forbi der i god fart (det gjør jeg og alle naboene selv) men det er disse som tror de skal være hensynsfulle og sagge ned når de kjører forbi der..... Noen få smartinger klarer og sagge helt ned slik at det ikke blir bølger, men det store flertall legger seg kun ned til halvplan!!! :cryin:

Når de da kjører forbi i et sund som er, tja 50 meter bredt, i god halvplan skylles jo nesten hele båtparken med flytebrygger og div. opp på brygga....

Det værste jeg var med på var under propellbytte for et par år siden, båten lå rett utover fra brygga, med motoren vippa opp og hvilende på brygga, så kommer det en j**la idiot med en daycruiser på omlag 17fot , deisende gjennom der i halvplan..... Tenk selv på konsekvensene... Det skal også sies at når vi så denne idioten komme, veiva vi og hoia både før og etter han hadde passert, men det eneste han gjorde var og legge seg ordentlig i plan etter han hadde passert brygga...... JÆVLA IDIOT sier jeg bare.......

Link to post
Share on other sites

Nå er min båt ganske tung (16 tonn), men likevel er det noen som klarer å lage en hekksjø sånn at kaffekanna deiser i dørken. For ikke å snakke om joller og kajakker som spretter rundt.

Denne blir litt vanskelig å forstå for meg- man må være rimelig lett trekke opp hvis man sitter i en 16 tonner og lar seg irritere av hekkbølgene fra joller og kajakker..??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...