Jump to content

Ting som irriterer meg!


Seiljåtten

Recommended Posts

Irriterer meg grenseløst over folk som irriterer seg over at jeg er irritert på dem fordi jeg har noe som irriterer dem. (det er blant annet en egen tråd som tar for seg akkurat dette jeg irriterer meg over.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Det som er irritabelt er å prate med verdensmestere som ikke firer på sine påstander, selv om jeg veit dem tar feil. To eksemplar her:

 

En som påsto at et solcellepanel ladet max 12,4 volt. Han ble gjort oppmerksom på at det kan lade opp til 17-18 volt. Å nei sa han. Det tåler ikke batteriene. (Hva trodde han en regulator var til mon tro??) :lol:

 

En hadde kjøpt et nytt kjøleskap til båten, og påsto at det ikke brukte mere enn 0,7a. Eh........Tror han har misforstått litt. :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er vel en kjensgjerning at bilister irriterer seg mer enn båtfolk. Bilister tuter og viser fingern i kampens hete, mens folk er hyggelige når de kaster loss og legger storbyen bak seg.

 

Spørsmålet er vel om:

Er båtfolk hyggelige også når de setter seg i bilen ?

Blir folk hyggelige av å duve i solgangsbrisen eller var de hyggelige også før de kjøpte båt ?

 

Med hånden på hjertet mener jeg båtfolk både har en omsorg for hverandre og et smil på lur som man ikke finner langs landeveien. Båttfolk tar langt på vei andres oppførsel i beste mening.

 

I uthavner er det naturligvis nødvendig med selvjustis (følge uskrevne regler) og samarbeid men det går jo forbløffende bra som regel.

 

I trafikken er akseptert å henge på hornet hvis gubben forran ikke øyeblikkelig starter når trafikklyset blir grønt, mens man i uthavna prøver å legge bånd på seg før man viser fingeren eller roper ukvemsord.

 

(Desverre er det ikke alle på kystens politibåter som tilpasser seg den hyggelige litt romslige tonen til sjøss....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å lese alle Sjøveisreglene minst en gang til. Det står ikke noe i regel 13 om at innhentende farøy skal vike til styrbord, slik du skriver at det gjør. I kommentarene til Sjøveisreglene til regel 13 står det faktisk det motsatte av det du sier: "Den alminnelige regel er at det "innhentende" fartøy skal vike til babord ut i farvannet slik at det passerer det fartøyet som blir "innhentet", om babord.

 

Det er uansett det innhentende fartøyet som skal holde av veien for deg om du blir innhentet i tråd med regel 13. Du skal beholde kurs og fart etter regel 17. Se i dette tilfellet spesielt på regel 9, 41 og 44 i tillegg til regel 13 og 17.

 

FOR-1975-12-01-5 Sjøveisreglene. Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) (1975-12-01)

 

Det som iriterer meg er att mange kan sjøveisreglene svert godt men ikke klarer å forstå hva intensjonenne med de forskjellige reglene er og heller ikke klarer å se hvilke regler som er viktigst i forhold til andre men bruker de som passer sin skip-båttype best.

 

Her er ett eksempel når det gjelder innhenting:

Jeg lå midt i leia på nord forbi Brønnøysund og ble innhentet av en større tankbåt som ikke hadde noen mulighet till å passere på verken styrbord eller babord og han brukte fløyta hyppig uten att jeg flytta meg.

Det var sterk med strøm så tankbåten mistet styringsfarten , kom på tverra og gikk nesten på et skjær.

 

Om alle skall lese sjøveisreglene som fanden leser bibelen så går det lett galt , de må og brukes fornuftig og her er det nok det fartøyet som ble innhentet som brøt sine plikter så jeg betviler att det bestandig er det innhentende fartøyet som har vikeplikten

Link to post
Share on other sites

Blir irritert av: "Bedrevitere" (folk som alltid vet bedre enn deg og vet hvordan alt skal løses. Helt til du konkret ber dem om hjelp....).

 

Og: Når du har bedt om bord en figur og dette kommer: Ja, båten din er grei den, men jeg skal ha en Princess .... og figuren eier ikke nåla i veggen. Da svelger jeg tungt.

 

Da fikk jeg ut litt. Takk for det.

/per

Link to post
Share on other sites

Kan ikke huske å ha vært mye irritert når jeg er på på sjøen, men her er en historie fra Tønsberg gjestehavn for to sommere siden:

Lå ved i bås på flytebrygga, det er en slik bås der det er plass til to og to båter av moderat størrelse. Første båten som legger seg ved siden av oss gir meg et lite tupp i rompa så dreggkassa sprekker, "hyggelig" første inntrykk. Han bryr seg tydligvis heller ikke om at andre ønsker å ha en gealcoat som er pen og gidder ikke bruke fendere. Etter litt "godsnakk" fra min side henger han ut to stk fendere, dog ikke med et smil om munnen. Han ligger der i et par timer, så er det klart for neste mann:

En familie på snekketur. Da de nermer seg båsen ser jeg tydelig at båten er altfor bred til at det er plass, noe personen bak roret glatt ignorerer, da jeg høflig opplyser om dette. Det første som skjer er at de treffer dreggkassa mi som står på badeplattformen, så denne sprekker enda mer. Disse har iallefall lagt ut fendere, men de hjelper så lite når fenderene blir til pannekaker pga mangel på bredde. Tror ikke disse heller følte seg "helt velkommen" så de blir ikke lenge.

Utpå kvelden kommer neste båt for å legge til. Disse legger pent til med fendere og det hele, til og med uten å treffe dreggkassa mi! :flag: Personene i båten er "noe" påseilet, eller rettere sagt "drita", men meget hyggelige. Moralen: fulle folk ved rors kan i noen sammenhenger være besparende for både dreggkasse og gelcoat :lol:

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg få arrestere.

Det var den folkekjære Stokkelyrikeren Harald Sverdrup som kom med disse bevingede ord.

 

ØVELSER I HJEMLIG DISKRIMINERING

 

Harald Sverdrup. Fra diktsamlingen "Farlig Vind", Aschehoug 1972.

 

Hmm... det irriteret meg at jeg tok feil :wink: klart det var Harald Sverdrup.

Link to post
Share on other sites

.........folk som vil :sleep: når eg vil feste :cheers:

Dette irriterte Frøken Fryd også. Men så reparerte Frøken Fryd autopiloten til nabobåten, og plutselig var ikke nattlig støy (fra Frøken Fryd som ville feste) et problem (for nabobåt med virkende autopilot) lenger.

 

Konklusjon: Vær god nabo, så får du god nabo ???

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir irritert av: "Bedrevitere" (folk som alltid vet bedre enn deg og vet hvordan alt skal løses. Helt til du konkret ber dem om hjelp....).

 

Og: Når du har bedt om bord en figur og dette kommer: Ja, båten din er grei den, men jeg skal ha en Princess .... og figuren eier ikke nåla i veggen. Da svelger jeg tungt.

 

Da fikk jeg ut litt. Takk for det.

Og her på båtplassen er det flust av dem, de vreker av seg en hel masse påstander som ikke holder mål og er påstålige så det holder. :puke: Noen burde sette de på plass skikkelig. Hvorfor i h¤%¤% kan de ikke moderere seg litt som kanskje å si "det kan hende.. " eller "jeg tror..." ÅÅÅÅÅÅÅ, jeg blir så forbanna når jeg leser om påståelige folk, Sånn nå fikk jeg ut litt steam også. :smiley:

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Her er ett eksempel når det gjelder innhenting:

Jeg lå midt i leia på nord forbi Brønnøysund og ble innhentet av en større tankbåt som ikke hadde noen mulighet till å passere på verken styrbord eller babord og han brukte fløyta hyppig uten att jeg flytta meg.

Det var sterk med strøm så tankbåten mistet styringsfarten , kom på tverra og gikk nesten på et skjær.

Dette må da være et klassisk eksempel på mangel av godt sjømannskap, så jeg skjønner meget godt at tankbåtskipperen kunne la seg irritere av en som lå midt i leia uten å flytte seg..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette må da være et klassisk eksempel på mangel av godt sjømannskap, så jeg skjønner meget godt at tankbåtskipperen kunne la seg irritere av en som lå midt i leia uten å flytte seg..

 

 

Tror jeg har klart å irritere Sydvesten og alle med styrmanseksanen som leser alle sjøtrafikkreglene til sin fordel noe helt utrolig , har ikke lært , og slutter ikke , og om noen tar feil så må de regne med å bli korigert av meg.

 

Min påstan her var att noen ganger har faktisk den båten som blir innhentet vikeplikt og håper du slutter å irritere deg over å bli satt på plass av meg.

Link to post
Share on other sites

Nei det var ikke det , hadde problemer med strømmen selv , var ukjent , og valgte å ikke sette eget liv og båten i fare men forsto desverre ikke att han bak hadde såvidt kjempeproblemer att jeg burde gjor noe.

 

Om det er noen her som aldri har hvert dum eller gjort noe dumt på sjøen så er det feil ,det er bare at dere ikke har evnet å forstå det.

Link to post
Share on other sites

Har man problemer og ikke har kommando over båten, så viser man selvsagt dette med signal i henhold til sjøveisreglene slik at annen skipkstrafikk blir klar over dette. Det fremkom ikke om denne båten som ikke flyttet seg førte slike signaler.. Men kjenner jeg medlemmet rett, så kommer det vel opp nå snart om medlemmet førte detter signalet...

 

Når det gjelder det å tro at jeg irriterer meg medlemmet fiskesbat så er nok det feil, jeg ser alltid an hvem jeg finner verdig til å la meg irritere over og fiskebat kommer ikke inn under denne kategorien, medlemmet er ikke nærheten engang..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Flott at det blir annonsert over hvem som en blir irritert over og hvem som ikke innehar egenskaper som det lar seg irritere over. På samme måte som det er flott å vite hvem en ignorerer. Så slipper en ihvertfall å irritere seg over det...

 

Og jeg passer meg alltid fra å lese mellom linjene og tolke, slik at andre slipper å irritere seg av den grunn også....

 

Å være irritabel eller ha irritabel adferd fører sjelden noe godt med seg.....

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er ingenting som irriterer meg mere enn medlemmer som på liv og død, og til enhver tid, skal påpeke dette med hvor uverdig man anser andre medlemmer å være. Makan til arroganse skal man lete lenge etter, men det er nå min mening! Men kjenner jeg "enkelte" rett så blir nok ikke dette innlegget lest da jeg anser meg som å være så verdig at jeg forlengst er lagt inn i gruppen uverdige som man ignorerer? :sleep:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

helt fantastisk arrogant holdning sydvesten.. viser lite eller ingen sosial inteligens ved slike holdninger. men selvsagt skriver du det bare for å ergre på deg noen , for hadde du ment det ,hadde du naturligvis ikke giddet svare. men man bør og holde seg for god til slikt. noe du gjentette ganger ikke har gjort . det sier mest om deg dessverre , for du er sikkert egentlig en ok fyr :-) ( mangler bare noe medmenneskelighet.)

du \vi vet så lite om de vi diskuterer med på bp, at man kan risikere å virkelig såre noen med slike nedverdigene setninger. PS du bør lese etikette og regelverket for bp om igjen , for god takt og tone har du IKKE .

hilsen UVERDIG. det ligger snart prestige i å være det :-)

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...