Jump to content

VinglePetter - Simrad AP 26 som ikke går rett frem

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har en AP 26 i båten. Etter at rorindikatoren falt av i fjor mens jeg jobbet med i stille inn autopiloten var innstillingene helt feil når jeg hentet båten i dag. Har gjort følgende:

1. Funnet rorets nullpunkt så båten går rett frem når rorindikatoren stor på 0

2. kjørt rorsjekk så piloten vet hvor mye kraft den må bruke for å styre

3. kjørt auto innstillingene der ror og motror stilles

Allikevel svinger båten frem og tilbake når jeg kjører på auto. Det er ingen merkbar forskjell på hvilken kurs jeg holder.

Jeg har kjørt på forskjellige innstillinger på ror og motror (dvs overstyrt de automatiske innstillingene fra auto tuning)- men det blir ikke bedre. Har også justert følsomheten (som kan stilles fra 1-7) uten at det hjelper nevneverdig. Autopiloten fortsetter å kjøre 1-4 grader stb og bb langs kurslinja - vi ser rett og slett ut som VinglePetter :smiley:

Noen som har tips om hva mer jeg kan gjøre?

Vinglepetteren :smiley: din kan være utsatt for det vi kaller tilfeldigheter. Jeg holder meg normalt milevis borte fra slike elektroniske dibbedutter, men hvis jeg vet hva sensoren skal gi av signaler, så ser jeg gjerne på saken.

Med tilfeldighet så mener jeg man bør måle sensoren for å se om denne er i orden ved mistanke. Jeg har opplevd samme feil i en båt, hvor det da viste seg å vær dårlig kontakt i sensoren. Hvis man vet hvilken senorteknologi som finnes inni denne, er det en smal sak å måle den.

Hei

Vi slet med det samme ombord der jeg jobber, alt så normalt ut på handstyring, men straks vi la inn "Egersunderen" så var vi nervøse for at lendsmannen sto på neste kai med blåseapperat. Feilen hos oss viste seg å være potensiometeret var dårlig akkurat rundt nullpunktet, slik at roret lå å pendlet 1-2 grader til hver side rundt nullpunktet.

Har du mulighet til å få låne en annen rorindikator, så kan det være verd å prøve. Vi lette lenge før vi fant det i alle fall. :confused:

Lykke til

Hei og hå

Regent

Hvis der er mer "slag" å gå på på rorføleren kan du kanskje flytte innfestningen på wiren fra drevet slik at den får et nytt nullpunkt - slik at du kan få sjekket ut det Regent nevner?

(Eller det kan være at du har kjøpt for mye Fjordland-mat i det siste :crazy: - tog du an?)

Det er et par muligheter jeg ikke har testet ut. den ene er å kalibrere kompasset. den andre er å rudder feedback calibration. den siste visstnok for å korrigere non linear differences.

noen som har erfaring? om ikke det hjelper heller jeg til at rorgiveren er gåån. Problemet da er at vi må ha båten ut av vannet.

Jeg ville ha sjekket med leverandøren om de har ny software/hardware til kontrollenheten. Jeg har som du vet eksempelvis Raymarine, og Belamarin skal oppgradere min kontrollenhet med ny RAM med det første. Operasjonen tar omlag 20 minutter fra de mottar kontrollenheten. Det skjer så pass mye når det gjelder å utvikle algoritmer for optimale autopilotinnstillinger, bl.a. når det gjelder ulike fartsområder, at jeg ville kontaktet leverandøren. I tillegg kommer de synspunktene du alerede har fått. Antar5 at du holder oss oppdatert. Hvilken pumpe har du forresten på autopiloten?

Vet ikke hvilken pumpe jeg har - det er en toveis hydraulisk pumpe. Lurer på om dette har forbindelse med rorgiveren som var løs i fjor.

Har sendt mail til forhandler også om de har tips.

for å oppgradre ww på den sorte boksen min må jeg ta den ut - og en eprom må byttes på kretskortet. frister ikke så mye. antakelig enklere å bytte båt :wink:

Sjekket litt mer:

giveren min er LF 3000

pumpa er: RPU 80 tror jeg

kompasset er RC 36

Computeren er AC 10

Edited by Bitteliten (see edit history)

De er skjelden disse autopilotene begynner å tulle , har en ap 35 nå og det er den treidje AP piloten min , de to andre var gamle og kjøpt brukt , de gamle rorfølerne ble fort slitt mens de nyere er bra men normalt tåler slike ikke så mye støt.

Jeg går ut i fra att autopiloten har virket bra men ble håpløs etter at armen på føleren datt av og ble satt tillbake på plass , om ikke så, så er det som regel valget av kompass eller feil/slakke på rorføleren som som er årsaken til slik vingling som du beskriver.

Støtter med idenen om å låne og prøve en annen rorføler , ellers det blir fort kostbart å lete etter slike feil .

Jeg har ett nytt Simrad minigyro (ratekompass for hurtiggående båt ) om det er der feilen ligger.

kan låne det bort mot sikkerhet for retur.

Jeg har pratet med en lokal Simrad ekspert - og han har erfart fra et par andre båter at problemet ligger i wiren fra VP som sitter i giveren fra Simrad. Denne strekker seg noen mm når den blir slitt, og dermed blir det slakk i rorgiveren - det er nok til at drevet jager fra side til side en liten grad eller to.

Problemet er i wiren fra VP - og Simrad og VP er ikke enig om hvem som har ansvaret - jippi

Det fine er at dette kommer til å ramme alle med autopilot og disse drevene fra VP. Så da er dere advart :smiley:

Så snakket jeg med en annen Windy spesialist - og han sa at problemet kan ligge i kompasset. Vel ikke kompasset i seg - men plasseringen. Det er plassert under senga i stikkabinen - i og for seg fint. Men Windy har fjærmadrasser her - og fjærene er av jern :smiley: Så da har jeg litt å jobbe med. Skal hive ut madrassene og teste. Virker det så flyttes kompasset.

Jeg regner med at dette fungerte bra i fjor, da ville jeg slått meg til ro med kompasset sin plassering.

Jeg har også en mistanke om at du nettopp har tatt ut båten, jeg ville dermed startet med en kalibrering av kompasset, dette må uansett gjøres.

Videre kan slark i både rorgiver og styring gi denne effekten. Har du dødgang på roret når du går i manuell? Får du respons på rorgiveren med en gang du bytter retning på roret?

Når dette er sjekket ville jeg sjekket innstillinger på piloten, jeg vil tro at Windy har levert med noen anbefalte innstillinger.

Videre kan slark i både rorgiver og styring gi denne effekten. Har du dødgang på roret når du går i manuell? Får du respons på rorgiveren med en gang du bytter retning på roret?

Vanskelig å si om det er litt dødgang - og hvor dødgangen eventuelt er. Det er ikke mm presisjon i styringen.

Jeg har pratet med teknisk avdeling på Windy som har pratet med VP og VP har vær borti at kuleleddet på wiren til rorgiveren som sitter bak på drevet slites - og at det dermed blir slakk i rorgiveren. Dette er visstnok en reklamasjonssak fra VP. Så np som båten uansett må på land igjen kan de se på dette også

siden det va litt autopilot snakk her nå, sniker jeg inn ett spørsmål..

har en raymarin st4000 autopilot, men den liker bare å korrigere kurs til styrbord, og innimellom nekter den plent å gjøre noe. uansett kor mye ut av kurs eg kommer...

Noen ideer til hva dette kan skyldes?

Daniel..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Var nedi kjellern og krøp litt i dag. Fant rorgiveren - den har jeg ikke sett før. Fant ut at det er 2-3 mm slakk ver vei på rorgiveren - dvs at jeg kan bevege armen litt frem og tilbake. Lurer på om det kan være nok til at det blir slingring i styringa.

En enkel måte å sjekke det på er å henge på en fjær slik at all slark blir tatt opp, evt. så kan du jo prøve å ha en assistent nede ved rorgiveren som drar den til ene siden hele tiden så ser du jo fort om det hjelper. Vil nok tro at 2-3mm slark kan gi vingleproblemer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
:smiley: Den Simrad eksperten jeg snakket med hadde testet ut nettopp dette med å sette en fjær på wiren til rorgiveren for å ta opp slakk. Dette hadde han gjort på en Riviera de slet med å få til å gå rett.

Hjalp det?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ja, det hjalp. Denne karen (Tom på Bilradioservice i Drøbak) hadde også en Skilsø 33 med samme problem som han jobbet med - samme problem der.

Jeg heller vel til at det er et problem slik VP har sagt med kuleleddet på wiren.

Jeg tror nok du har funnet årsaken ja, slarken er vel å finne i vaieren som går ut til drevet og fra og med denne delen heter problemet Volvo :)

Du får spørre Volvo hvor mye slark det skal være her, og når de svarer ingen slark så ber du de fikse problemet :smiley:

Jeg er jo av den nysgerrige sorten så jeg lurer litt på hva som hendte når du testet dette. Hvilken fart hadde du, hvor mange grader vinglet du og hvilken frekvens.

Ja, det hjalp. Denne karen (Tom på Bilradioservice i Drøbak) hadde også en Skilsø 33 med samme problem som han jobbet med - samme problem der.

Han har meget god peiling, så du er i gode hender.

Vi sees!

Jeg tror nok du har funnet årsaken ja, slarken er vel å finne i vaieren som går ut til drevet og fra og med denne delen heter problemet Volvo :)

Du får spørre Volvo hvor mye slark det skal være her, og når de svarer ingen slark så ber du de fikse problemet :smiley:

Jeg er jo av den nysgerrige sorten så jeg lurer litt på hva som hendte når du testet dette. Hvilken fart hadde du, hvor mange grader vinglet du og hvilken frekvens.

Dette er fikset i følge Framnæs Maritime. Det var slark i kuleleddet og pinnen som går ned i bolten i drevet.

drevene_hoest_07_rorindikator_hoppet_av.jpg

kanskje ikke så rart at det ble litt slark - slik så det ut i høst. JEg ba Framnæs sjekke rorgiveren før de satt den tilbake - de sa den var OK - så de registrerte ikke den lille slarken som var der. Det er først i det siste av VP har blitt klar over at det er et problem med denne delen.

Båten gikk 1-2 grader fra side til side langs kurslinjen. Hvor ofte og hvor mye avhenger av hvordan jeg stiller responsen på autopiloten - men stiller jeg den slik at den er normalt aktiv vagget båten fra side til side hele tiden. Det var slik i alle planende hastigheter.

Vedr. Tom i Drøbak så visste ikke han om at VP hadde funnet denne feilen - derfor hadde de montert fjær på rorgiver wiren på en båt - og det tok opp slakken. Jeg tipset Tom om VP problemet - så da håper jeg det var til hjelp for han og andre med vinglete autopiloter.

Løsningen er vel å ha IPS - da er autopiloten integrert i Can busen som styrer motorene - ingen giver.

Håper at denne tråden kan være til hjelp for andre som opplever samme problem. Dette er jo en VP del som står på mange drev - og jeg håper dere slipper all unødvendig kalibreringen av autopiloten jeg har vært gjennom