Jump to content

Reservetank bensin + toppfart uttern D55

Emmer

Recommended Posts

Hei.

Da har jeg endelig fått hentet og kjørt litt med min nye Uttern D55 / 115 Hk Optimax.

Det er en sann glede, og nå måtte det bare komme litt mere sol og varme :smiley:

Jeg er helt fersk på båt, og håper noen kan hjelpe med med et par spørsmål.

Motoren er nå iflg smartcraft instrumenter innkjørt, har gått ca 5 timer.

På fullt pådrag hadde jeg forventet rundt 40 kn, men det stopper seg på 34-35.

Får heller ikke mere enn max 5000 rpm på motoren.

Hva er det som gjør at jeg ikke oppnår høyere toppfart ?

Bevares det er nok med 35 kn, men jeg ser bl.a de båtene som annonseres brukt ligger på 37-40,

i tillegg til at forhandler antydet opp mot 40 kn med denne motoren.

Da jeg ikke vet hvor nøye bensinmåleren er, har jeg satt en 20 l bensinkanne under aktersofaen på motsatt side av battereriet som reserve. Er dette forsvarlig ?

Håper å få noen innspill på dette.. :rolleyes:

Takk for det :smiley:

Denne båten kom ferdigrigget fra Uttern med 90 Hk Optimax, men jeg valgte å få på 115 Hk som forhandleren hadde liggende.

Kan det ha skjedd noe her, propellvalg iforhold til båt el lignende ?

Hei Emmer og gratulere med nybåt.

5000 er lite ja, du bør kom så nære maks turtal som mulig. 5750rpm.

To ting for å få dette optimalt.

1, monteringshøyde på motor. (kavitasjonsplate i forhold til skrogbunn)

2, rikitg propell.

Så du kan lese litt her hva jeg gjorde for å få alt optimalt. https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=422648

Hei `Emmer`, som ``Honduras og `KenBjork`sier, ta kontakt med forhandleren og forklar problemet.

Du sier at Smart Craft instrumentet fortalte at motoren var innkjørt etter 5 timer. (har ikke dette selv)

Motoren blir tilført mer olje i innkjøringsprosedyren. Dette kan vare til du har kjørt inntil 10 timer. Dette står i min intruksjonsbok for "Break -in Procedure". Full effekt har du nok ikke helt ennå, men som sagt ta kontakt med forhandler. Ellers regner jeg med at du har standard akterspeilhøyde 20", (ca: 50 cm). Da bør motoren ha et ledig hull øverst. Dette ordner seg helt sikkert. :yesnod:

p.s. Kan du lese av på propellen hvilket nr. det står?

Edited by chagall (see edit history)

Hehe, joda, har prøvd med tilt uten at det hjelper mye.

Det er mulig Chagall, som du sier,at den enda er i innkjøringsmodus selv om nedtellinga i Smart Craft er over.

Skal ned en tur å lese av propell. Hva bør jeg se etter ?

Hehe, joda, har prøvd med tilt uten at det hjelper mye.

Det er mulig Chagall, som du sier,at den enda er i innkjøringsmodus selv om nedtellinga i Smart Craft er over.

Skal ned en tur å lese av propell. Hva bør jeg se etter ?

Hei, se om du kan lese av nummeret som står på propellen. Det er et langt nummer, men det mest interessante er de siste siffere som indikerer pitch. Regner med at det står 19 P tilslutt på en 115 hk, som det gjorde på min , da den var ny. Jeg måtte skifte propell etter innkjøring, da jeg ikke fikk mer enn ca: 4800 rpm. Fikk byttet til 17 P og heiste motoren ett hull i fjor sommer. Resultatet ble ca: 5600 rpm.

I første omgang ville jeg sjekket monteringshøyden som `KenBjork`nevnte i sitt innlegg. Hvis kav. plata ligger under kjølen, ber du bare forhandler å heise den til den flukter eller et par cm. over. Dette kan fort utgjøre 2-300 rpm.

Som jeg nevnte kan det ta inntil 10 timer før den ekstra oljetilførsel opphører. Allikevel tror jeg ikke dette alene har hele forklaringen på hvorfor du ikke oppnår høyere turtall. Lykke til. :flag:

• 2 weeks later...
Denne båten kom ferdigrigget fra Uttern med 90 Hk Optimax, men jeg valgte å få på 115 Hk som forhandleren hadde liggende.

Kan det ha skjedd noe her, propellvalg iforhold til båt el lignende ?

Hei, `Emmer`, var litt spent på hvordan det gikk med turtall og fart. Fikk du byttet propell eller heist motoren?

Kunne vært interessant å få din kommentar. :yesnod::yesnod:

Og det tar nok endel mer enn 5 timer før motoren "løsner" skikkelig , gi den noen timer til så kryper nok toppturtallet opp lit til

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Og det tar nok endel mer enn 5 timer før motoren "løsner" skikkelig , gi den noen timer til så kryper nok toppturtallet opp lit til

Du har rett i det `Ivar`, men hvis det sitter en 19 pitch propell på motoren tror jeg aldri han oppnår 5750 rpm. :wink:

Det har du nok rett i, må sikkert både lavere stigning + litt heising til

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du skal nok ha mer enn 35 knop hvis alt er optimalt ja. Selv fikk jeg 37,1 knop (GPS) etter ferdig innkjøring alene uten noe

i båten. Nå er jeg glad hvis den kommer opp i 35 knop, med div. som alle har i en slik båt. 100kg++ med ting og tang.

Hei har selv fått prøvet min nye 2008 Uttern T55 noen timer nå, med en 115 Optimax på. Etter Break- Inn så kosta den lett opp i 39,5 knop på gps. MEN finjustering på tilt MÅ til. Ellers var jeg litt skeptisk til 2takt, men må si den Optimaxen er en perle! Veldig fornøyd :) Har selv ei 10 liters kanne liggende bak i rommet med bensinpåfyllingen, så får vi se hvor lenge den ligger i sjø og 40 knop :) Den reserve bensinen bør vel slås på båten og byttes i ny og ne, når disse innsprøytnings 2takterene er skjøre for kondens.. Lykke til med Uttern!

Hei har selv fått prøvet min nye 2008 Uttern T55 noen timer nå, med en 115 Optimax på. Etter Break- Inn så kosta den lett opp i 39,5 knop på gps. MEN finjustering på tilt MÅ til. Ellers var jeg litt skeptisk til 2takt, men må si den Optimaxen er en perle! Veldig fornøyd :)

Hyggelig å høre at du er fornøyd. Kunne vært interessant å høre om du har 17 pitch eller 19 Pitch propeller. Hvorfor jeg spør er at det syntes som alle landets forhandlere utstyrer Mercury 115 Optimax med 19 p propeller uansett om båten veier 600 eller 900 kg. Lykke til med din båt og motor. :flag:

Det står en P19 propell på. Båten veier vel en 650 kg ca.

Takker for opplysningen `BadaBing`, da stemmer min teori. På din båt blir 19 P ganske riktig.

Hvilket turtall hadde du ved 39,5 knop ?

I orden! :smiley: Det glemte jeg faktisk å se på i min iver etter å få den i 40kn. Men venter bare på tåka skal lette nå så skal vi ut på dagstur innover Ryfylke, skal sjekke da! :smiley: Nydelig vær!

38,4 kn ved 5400rpm med 3 stk. i båten med dagstur pakk.

Ja dette var absolutt akseptabelt. Ved leilighet kan du jo sjekke mont. høyden på motoren.

Kav. plata bør ligge i flukt eller et par cm. over forlengelse av kjølen. (alu. propell)

Mulig du kunne få et par knop mer. God sommer. :flag:

• 1 month later...

Hei!

Har noen venner med D55 og 90hk optimax. Båten har en liten tendens til å gå på nesa, og den må trimmes ut ordentlig. Den medfølgende alu.propellen på 90 hk-en var ikke ideell for å trimme båten, så våre venner byttet til en standard stålpropell, og nå går den betydelig bedre. Men jeg husker ikke antall knop etc.

Men det er bare å trimme til båten enten begynner å galoppere eller du hører den begynner å kavitere, så trimmer du litt inn igjen. Lurt å lære seg hvor trim indikatoren står ved maks uttrimming.

Lykke til.