Emmer Startet 21.April.2008 Link til dette innlegget Startet 21.April.2008 Hei. Da har jeg endelig fått hentet og kjørt litt med min nye Uttern D55 / 115 Hk Optimax. Det er en sann glede, og nå måtte det bare komme litt mere sol og varme Jeg er helt fersk på båt, og håper noen kan hjelpe med med et par spørsmål. Motoren er nå iflg smartcraft instrumenter innkjørt, har gått ca 5 timer. På fullt pådrag hadde jeg forventet rundt 40 kn, men det stopper seg på 34-35. Får heller ikke mere enn max 5000 rpm på motoren. Hva er det som gjør at jeg ikke oppnår høyere toppfart ? Bevares det er nok med 35 kn, men jeg ser bl.a de båtene som annonseres brukt ligger på 37-40, i tillegg til at forhandler antydet opp mot 40 kn med denne motoren. Da jeg ikke vet hvor nøye bensinmåleren er, har jeg satt en 20 l bensinkanne under aktersofaen på motsatt side av battereriet som reserve. Er dette forsvarlig ? Håper å få noen innspill på dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Gratulerer med ny båt ! Siden den er helt ny ville jeg dratt tilbake til forhandler og bedt ham sette på riktig propell (forutsatt av at motoren er innkjørt og det ikke ligger noen turtallsperre på den lenger) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Emmer Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Takk for det Denne båten kom ferdigrigget fra Uttern med 90 Hk Optimax, men jeg valgte å få på 115 Hk som forhandleren hadde liggende. Kan det ha skjedd noe her, propellvalg iforhold til båt el lignende ? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Hei Emmer og gratulere med nybåt. 5000 er lite ja, du bør kom så nære maks turtal som mulig. 5750rpm. To ting for å få dette optimalt. 1, monteringshøyde på motor. (kavitasjonsplate i forhold til skrogbunn) 2, rikitg propell. Så du kan lese litt her hva jeg gjorde for å få alt optimalt. https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=422648 Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 (redigert) Hei `Emmer`, som ``Honduras og `KenBjork`sier, ta kontakt med forhandleren og forklar problemet. Du sier at Smart Craft instrumentet fortalte at motoren var innkjørt etter 5 timer. (har ikke dette selv) Motoren blir tilført mer olje i innkjøringsprosedyren. Dette kan vare til du har kjørt inntil 10 timer. Dette står i min intruksjonsbok for "Break -in Procedure". Full effekt har du nok ikke helt ennå, men som sagt ta kontakt med forhandler. Ellers regner jeg med at du har standard akterspeilhøyde 20", (ca: 50 cm). Da bør motoren ha et ledig hull øverst. Dette ordner seg helt sikkert. p.s. Kan du lese av på propellen hvilket nr. det står? Redigert 21.April.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RonnyB Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 tilt, bare tilt Sitér dette innlegget Ronny Blørstad 90990434 http://www.ksmv.no/historie.htm Link to post
chagall Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 tilt, bare tilt Regner med at `Emmer`har prøvd å tilte ut motoren.?? Sitér dette innlegget Link to post
Emmer Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Hehe, joda, har prøvd med tilt uten at det hjelper mye. Det er mulig Chagall, som du sier,at den enda er i innkjøringsmodus selv om nedtellinga i Smart Craft er over. Skal ned en tur å lese av propell. Hva bør jeg se etter ? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Det står på senter-navet mest sansynlig 14x19 Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Hehe, joda, har prøvd med tilt uten at det hjelper mye. Det er mulig Chagall, som du sier,at den enda er i innkjøringsmodus selv om nedtellinga i Smart Craft er over. Skal ned en tur å lese av propell. Hva bør jeg se etter ? Hei, se om du kan lese av nummeret som står på propellen. Det er et langt nummer, men det mest interessante er de siste siffere som indikerer pitch. Regner med at det står 19 P tilslutt på en 115 hk, som det gjorde på min , da den var ny. Jeg måtte skifte propell etter innkjøring, da jeg ikke fikk mer enn ca: 4800 rpm. Fikk byttet til 17 P og heiste motoren ett hull i fjor sommer. Resultatet ble ca: 5600 rpm. I første omgang ville jeg sjekket monteringshøyden som `KenBjork`nevnte i sitt innlegg. Hvis kav. plata ligger under kjølen, ber du bare forhandler å heise den til den flukter eller et par cm. over. Dette kan fort utgjøre 2-300 rpm. Som jeg nevnte kan det ta inntil 10 timer før den ekstra oljetilførsel opphører. Allikevel tror jeg ikke dette alene har hele forklaringen på hvorfor du ikke oppnår høyere turtall. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Denne båten kom ferdigrigget fra Uttern med 90 Hk Optimax, men jeg valgte å få på 115 Hk som forhandleren hadde liggende.Kan det ha skjedd noe her, propellvalg iforhold til båt el lignende ? Hei, `Emmer`, var litt spent på hvordan det gikk med turtall og fart. Fikk du byttet propell eller heist motoren? Kunne vært interessant å få din kommentar. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Og det tar nok endel mer enn 5 timer før motoren "løsner" skikkelig , gi den noen timer til så kryper nok toppturtallet opp lit til Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Og det tar nok endel mer enn 5 timer før motoren "løsner" skikkelig , gi den noen timer til så kryper nok toppturtallet opp lit til Du har rett i det `Ivar`, men hvis det sitter en 19 pitch propell på motoren tror jeg aldri han oppnår 5750 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Det har du nok rett i, må sikkert både lavere stigning + litt heising til Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sinus_nor Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Du skal nok ha mer enn 35 knop hvis alt er optimalt ja. Selv fikk jeg 37,1 knop (GPS) etter ferdig innkjøring alene uten noe i båten. Nå er jeg glad hvis den kommer opp i 35 knop, med div. som alle har i en slik båt. 100kg++ med ting og tang. Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Jeg har også satt en 10 l bensinkanne under aktersofaen på motsatt side av battereriet som reserve. Og det har gått fint det i 3 sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
BadaBing Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Hei har selv fått prøvet min nye 2008 Uttern T55 noen timer nå, med en 115 Optimax på. Etter Break- Inn så kosta den lett opp i 39,5 knop på gps. MEN finjustering på tilt MÅ til. Ellers var jeg litt skeptisk til 2takt, men må si den Optimaxen er en perle! Veldig fornøyd :) Har selv ei 10 liters kanne liggende bak i rommet med bensinpåfyllingen, så får vi se hvor lenge den ligger i sjø og 40 knop :) Den reserve bensinen bør vel slås på båten og byttes i ny og ne, når disse innsprøytnings 2takterene er skjøre for kondens.. Lykke til med Uttern! Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Hei har selv fått prøvet min nye 2008 Uttern T55 noen timer nå, med en 115 Optimax på. Etter Break- Inn så kosta den lett opp i 39,5 knop på gps. MEN finjustering på tilt MÅ til. Ellers var jeg litt skeptisk til 2takt, men må si den Optimaxen er en perle! Veldig fornøyd :) Hyggelig å høre at du er fornøyd. Kunne vært interessant å høre om du har 17 pitch eller 19 Pitch propeller. Hvorfor jeg spør er at det syntes som alle landets forhandlere utstyrer Mercury 115 Optimax med 19 p propeller uansett om båten veier 600 eller 900 kg. Lykke til med din båt og motor. Sitér dette innlegget Link to post
BadaBing Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Det står en P19 propell på. Båten veier vel en 650 kg ca. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Det står en P19 propell på. Båten veier vel en 650 kg ca. Takker for opplysningen `BadaBing`, da stemmer min teori. På din båt blir 19 P ganske riktig. Hvilket turtall hadde du ved 39,5 knop ? Sitér dette innlegget Link to post
BadaBing Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 I orden! Det glemte jeg faktisk å se på i min iver etter å få den i 40kn. Men venter bare på tåka skal lette nå så skal vi ut på dagstur innover Ryfylke, skal sjekke da! Nydelig vær! Sitér dette innlegget Link to post
BadaBing Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 38,4 kn ved 5400rpm med 3 stk. i båten med dagstur pakk. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 38,4 kn ved 5400rpm med 3 stk. i båten med dagstur pakk. Ja dette var absolutt akseptabelt. Ved leilighet kan du jo sjekke mont. høyden på motoren. Kav. plata bør ligge i flukt eller et par cm. over forlengelse av kjølen. (alu. propell) Mulig du kunne få et par knop mer. God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 + en 2-300 rpm som også er positivt i forhold til maks som er 5750 rpm WOT Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Los Endos Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Hei! Har noen venner med D55 og 90hk optimax. Båten har en liten tendens til å gå på nesa, og den må trimmes ut ordentlig. Den medfølgende alu.propellen på 90 hk-en var ikke ideell for å trimme båten, så våre venner byttet til en standard stålpropell, og nå går den betydelig bedre. Men jeg husker ikke antall knop etc. Men det er bare å trimme til båten enten begynner å galoppere eller du hører den begynner å kavitere, så trimmer du litt inn igjen. Lurt å lære seg hvor trim indikatoren står ved maks uttrimming. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.