Jump to content

Motoren røyker hvit røyk...


-Luna-

Recommended Posts

Var i båten i går igjen.....

 

Benyttet de to lufteskruene som er på diesel pumpen til å lufte. Løsnet også på inntaket til diesel pumpen og pumpet. Det så ikke ut til å være noe luft i systemet. Løsnet ogå på lufteskruen på pumpen satte en kopp under og kjørte starteren.... Lavtrykkspumpen i dieselpumpen pumper som den skal og jeg fyllte en kopp med diesel.

 

Jeg løsnet så tre av dyserørene og lot motoren gå på starteren i over ett minutt, men ingenting......... Hmm..... Ringte Dieselservice og spurte dem om råd. Sa pumpene kunne være vanskelig av og til.

 

Er det noen som bor i Bergen som har lyst å ta en titt før jeg river ut hele saken? Står litt fast for øyeblikket. Ser ut til at det skal være en grei sak å demontere denne.

 

Tror dere den er defekt? Det er ivertfall kontakt med akslingen som går inn til pumpen.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Stopp en halv..

 

Hvordan er stoppen på din motor??

Bruker du vaier stopp?? Eller stopper du motoren med nøkkelen.. Sjekk stopp systemet..

Sitter jo og banner med det samme eg og da.. Der fekk ikke ventilen (Som skal ha 12 volt) strøm mer en av og til.. (Brudd i ledningen)

 

Så om du har vaier stopp så sjekk at denne ikke står i stopp posisjon.. Min far dret på draget med akurat dette.. Kinna tom 2 115 amp batterier.. hehe.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det er jo verdt å undersøke ja....

 

Det er mulighet for vaierstopp på pumpen, men denne er ikke i bruk (og står i riktig posisjon).

 

Bruker tenning, men har faktisk ikke lokalisert enheten. Hvor befinner denne seg i de fleste tilfeller??

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

På min motor er den inni injektor pumpa. MEn vet at noen så står den rett før injektorpumpen på slangen inn på pumpa.. Skal vel vere 2 ledninger inn på denne.. Om den sluttet å virke eller der er brudd på ledningen vil jo motoren stoppe momentant..

 

Det er jo bare en tanke da.. Men før du sliter ut injektor pumpa så være sikker at alt dette er i orden..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hmm, kan ikke huske å ha sett noe slikt på slangen før pumpen... Men skal ta en titt og se hva jeg finner. Et sted må den jo sitte siden jeg stopper den med nøkkelen.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Var i båten for å se om jeg kunne finne noe. Det ser ut til at jeg også har den på pumpen. Det går en enkel ledning inn på undersiden som er koblet til tenningen. Jeg skal se om denne får spenning i morgen, for jeg glemte nøkkelen i dag  :confused:

 

Skal jeg klare å høre at denne slår seg inn eller? Et klikk eller noe?

 

Tenkte å koble den separat til 12V for å høre etter hvis det er mulig. På tenningen uler det jo så fælt!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Denne fungerte fint! Kom klikk da den ble slått inn........

 

Da er det vel bare å rive ut pumpa da! Huff Huff Håper bare det er noe gale med den da  :yesnod:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Skulle tu ut pumpen i dag og i følge diesel verksted skulle dette være en enkel sak..... Den satt fast i akslingen. D.v.s del kom litt ut, men virker som den er festet inne på en måte. Noen som har tatt av en slik før og vet hva som må til?? MAKT?  :smiley:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg endelig ut pumpen. Etter å ha fjernet register riem dekselet og tannhjul og skruer. Presset ut tannhjulet med tesj og dunket i vei. Det ble en del banning der ja  :headbang:. Ikke så lett som jeg trodde nei.

 

Jaja, leverte den inn til kontroll i dag. Det ser ut til at splinten som låser akslingen til hjulet er knekt rett av. Da blir det ikke mye diesel til dysene nei! Sikkert derfor den satt så godt fast! De skal få testet den i benken slik at jeg er sikker på at alt er i orden. Blir litt lettet hvis det bare er dette som er gale. Pumpen hadde vært inne til overhaling for 6-7 000 av forrige eier så den burde være i god form.

 

Skal komme tilbake med mere infor om det blir liv igjen  :cryin:

 

Takker for alle gode råd!

 

Håper det kan bli tur på meg og i påsken  :cryin:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I orden, nei ikke i mål enda. Pumpen er levert inn, men de måtte bestille delene fra England. Så forvant pakken, men den dukket opp i deres eget lokale. Mye rot, men tror jeg får den tilbake i løpet av uken. Kostet ca 7 000 ink moms da  :wink:

 

Så er dieseltanken til sveising pga små hull som hadde oppstått. Merket det når jeg tok den ut for å rense den. Dette oppstod på det laveste stedet i tanken der det har vært kondens. Jaja så oppdaget jeg hvor den lille diesel lekkasjen min var da.

 

Begynner å bli utolmodig, men så snart jeg har alt jeg trenger er det bare å begynne å skru  :cool:

 

I mellomtiden har jeg montert VHF og laget kjøle rom. Den forferdelige oransje stripen skal til pers også (holder på å pusse). Heldigvis kan jeg ta meg mye fri i min jobb så håper det blir båtferie på meg også i sommer.

 

Når jeg kjøpte båten forrige sommer visste jeg at det ble en del arbeid, men alt dette hadde jeg ikke innbillt meg. Men jeg mister ikke motet jeg synes faktisk at det er artig å holde på og så har jeg lært så mye om motorer og båt. Lommeboken er den eneste som får svi for dette her. Baaplassen skal iverfall ha mye av æren for at motet er på topp. Andre som også har problemer og løser dem(da er det ikke bare meg).

 

En ting er iverfall sikkert! Neste båt jeg skal ha meg da skal jeg gå grundig til verks slik at jeg ikke blir så overrasket (bare litt). Men først skal jeg nyte den båten jeg har i tipp topp stand som jeg kjenner godt eterhvert  :smiley:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

.......En ting er iverfall sikkert! Neste båt jeg skal ha meg da skal jeg gå grundig til verks slik at jeg ikke blir så overrasket........

Ja, Fluor! Akkurat dette sier jeg til meg selv, hver gang jeg skal bytte båt og er på utkikk etter ny bruktbåt! Det er bare det, at, kommer jeg over den rette båttypen, med den rette motoren, så blir jeg "midlertidig blind" - eller i beste fall "nokså svaksynt" - på begge øyne! Har lett for enten å "overse" eller "godta" mindre småfeil - og det er som regel disse som utvikler seg til å bli "litt større" den dagen man skal ordne opp med de......

 

Vet akkurat hvordan det er!  :wink:  ...du er ikke allene - hvis det er noe trøst, da!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.

En dieselmotor som  avgir hvit/lys grå røyk har som regel feil timing av dieselpumpen.

Har sett dette mange ganger i forb. med mitt arbeide med feilsøking / diagnose på dieselmotorer på større biler.

Du bør enkelt kunne løsne pumpen og dreie den medurs / moturs  for å se om røyken avtar.

Dette er nokså enkelt og kan utføres mens motoren går.

Du vil straks kunne se resultatet av dine justeringer , enten mer hvit røyk eller mindre avhengig av hvilken retning du dreier  dieselpumpen.

 

Lykke til.

 

Mvh

 

Effem

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

GLEM  mitt innlegg..... var ikke helt oppdatert på den seneste utviklingen i "saken" og derfor ble det helt feil å komme med tips her ....

Skal prøve å lese  ALLE  innlegg før kommentar skrives. ( huff, huff...!! )  men neste gang kanskje  ??? kan ikke gi opp med en gang.......

 

Mvh.

Link to post
Share on other sites

Ja, men forslaget ditt var ikke dumt i det hele tatt. Klarer jeg å vri på pumpen mens den går? Jeg skal ha den på plass en gang og da er dette absolutt aktuellt.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Fikk en telefon i dag. Det var firmaet som reparerer diesel pumpen min. De sa det hadde hendt et lite uhell.... Når de kjørte pumpen i benken etter at alt var satt sammen smalt det inni. Hele rotorhodet kilte seg og knakk  :smiley:. Det hadde de aldrig opplevd før så lenge han hadde arbeidet der. Typisk min flaks  :smiley:

 

Jaja, det er en garantisak, men nå må den bestilles på England på nytt. Fra en annen plass for de hadde ikke flere igjen.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

En dieselmotor som  avgir hvit/lys grå røyk har som regel feil timing av dieselpumpen.

Har sett dette mange ganger i forb. med mitt arbeide med feilsøking / diagnose på dieselmotorer på større biler.

Du bør enkelt kunne løsne pumpen og dreie den medurs / moturs  for å se om røyken avtar.

Dette er nokså enkelt og kan utføres mens motoren går.

Du vil straks kunne se resultatet av dine justeringer , enten mer hvit røyk eller mindre avhengig av hvilken retning du dreier  dieselpumpen.

 

Lykke til.

 

Mvh

 

Effem

Henter denne opp igjen:

 

Etter mye venting har jeg mottatt dieselpumpen. I dag ble jeg ferdig med monteringen. Etter å ha luftet systemet og kjørt motoren på starteren en del startet den til slutt. Det virker som den går fint, men hvit røyk har jeg. Det kommer også en del uforbrendt diesel ut med eksosen. Jeg lot motoren gå seg varm, men det avtok ikke noe spesielt. Fører feil timing av dieselpumpen til uforbrendt diesel??

 

Jeg kommer til å prøve å vri på den i morgen for å se om jeg får bukt med røyk og diesel. Det er et merke i pumpen og et i blokken som jeg har stillt ovenfor hverandre. Skal den alltid stå slik eller er det noe som må stilles?? Hvor mye gjør egentlig uslag? 1mm? 5mm? Kommer også til å ta den på en prøvetur for å få kjørt motoren litt med belastning.

 

Dieselen er også fra sist sommer. Synes den luktet litt som smøreolje jeg! Kan det være vinterdiesel?? Kommer til å fylle tanken med ren diesel også, men da må jeg forsikre meg om at motoren ikke stopper på turen.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Skal den alltid stå slik eller er det noe som må stilles?? Hvor mye gjør egentlig uslag? 1mm? 5mm? .

Så vidt jeg har skjønt så har du en Perkins? Hvor "følsom" denne er når du vrir på pumpa kan jeg ikke svare deg på.  På Volvo imidlertid, som jo har samme system for justering av innsprøytningstidspunkt, er dette meget nøye. I praksis er du ikke istand til å treffe samme punktet etter metoden med å tegne en overettstrek. Her må du måle "stempelhøyden" i pumpa med et målemikroskop. Perkins kan ha annen utveksling og da blir vel justeringa omtrent som å stille fortenninga på en gammeldags bil ved å vri på fordeleren?

Lykke til

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har en Mercruiser 7,3 turbo diesel. Den er rimelig følsom for vridning..

1mm utgjør 2,5 grader.

 

Juster mens motoren går og røyken forsvinner.. Men du bør ta den til verksted for å justere.. Dem har et lignende apperat som til bensin motor som dei kobler til dyserøret og et apperat som omgjør trykket i røret til signal på en blink lampe.. Likt som bensin.. 'Slik er det no til min motor.. Har grade angivelse på svinghjuls demperen..

 

Ikke kjør den hardt før dete er justert skikkelig

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

...det kommer også en del uforbrendt diesel ut med eksosen. Jeg lot motoren gå seg varm, men det avtok ikke noe spesielt...

Hei Fluor! :eek:

 

Jeg har en gammel FM bensinmotor, og den kan sikkert ikke sammenlignes med din, men ut av eksosen hos meg (som er vannavkjølt) kommer det uforbrent bensin. Jeg fikk vite at dette ikke gjorde noe fordi at det ble brukt som smøring i motoren.

 

Om dette gjeler din motor vet jeg ikke, men det jo ikke sikkert at det er noe feil med det. :lol:

 

Kanskje det er noen andre som har synspunkter på dette?

 

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...